Dräktiga ston 2017/2018

Ni som har ston med humör, @Grynet12 och @Fritidsryttare med flera :p

Har dom mycket humör annars också?

’Mitt’ sto som ska betäckas iår har humör :angel: snäll, men med temperament.
Man skämtar lite om att ’hur ska fölet ens få komma fram till juvret’ :o
Jag tänker att det nog kommer in (moders)instinkter i bilden när det är dags men?
Var ni oroliga för sånt innan?
Vad gör man om stoet faktiskt inte tar till sej fölet? (Är inte det hyfsat ovanligt ändå?)
Letar amma?

:oJag med Dumma frågor :o
 
Ni som har ston med humör, @Grynet12 och @Fritidsryttare med flera :p

Har dom mycket humör annars också?

’Mitt’ sto som ska betäckas iår har humör :angel: snäll, men med temperament.
Man skämtar lite om att ’hur ska fölet ens få komma fram till juvret’ :o
Jag tänker att det nog kommer in (moders)instinkter i bilden när det är dags men?
Var ni oroliga för sånt innan?
Vad gör man om stoet faktiskt inte tar till sej fölet? (Är inte det hyfsat ovanligt ändå?)
Letar amma?

:oJag med Dumma frågor :o
I mitt fall finns det nog inget entydigt svar. Många hade nog sagt att mitt sto har ett jädrans humör, medan jag är av åsikten att hon är mer ett 'maskrosbarn' i hästformat, dvs att hon har utvecklat en hård attityd som en försvarsmekanism. Jag vet rätt lite om hennes tidiga år, men med tanke på hennes reaktion i vissa situationer så kan man ju börja spekulera.
Att hon lagt sig till med små "olater" (som mina svenska hästar aldrig skulle få komma undan med, men de har en helt annan bakgrund), bekommer mig inte alls. Hon skulle aldrig göra nåt allvarligare då hon är uppfostrad med kadaverdisciplin i grunden. Det var inte så många år sen hon inte vågade säga flaska utan slöt sig som en mussla istället, hon var väldigt introvert. Bättre då att hon faktiskt vågar visa känslor, för hon är otroligt mycket lugnare och tillfreds idag.
Så nej, jag tycker inte att hon har mer humör än "normalt", men det beror nog på vem man frågar. :)

Angående fölningen är jag inte det minsta orolig för anknytningen. Jag har sett hur väl hon tagit hand om unghingsten här i vinter, han har tytt sig mycket till henne. Hon är hård men rättvis och skapar ett lugn i flocken som har saknats sen det förra ledarstoet dog i höstas.
Det enda som jag är lite orolig för är om hon kommer låta mig hjälpa henne om nåt går galet, eller vi behöver göra nåt med fölet, just då hon inte har samma grundförtroende och tillit som mina andra.

I min värld är det väldigt ovanligt att stona inte knyter an till sina föl, men jag tror inte att man ska underskatta vikten av lugn och ro för sto och föl. Ett stressat sto ger ingen bra förutsättning för att få en bra anknytning.
 
I mitt fall finns det nog inget entydigt svar. Många hade nog sagt att mitt sto har ett jädrans humör, medan jag är av åsikten att hon är mer ett 'maskrosbarn' i hästformat, dvs att hon har utvecklat en hård attityd som en försvarsmekanism. Jag vet rätt lite om hennes tidiga år, men med tanke på hennes reaktion i vissa situationer så kan man ju börja spekulera.
Att hon lagt sig till med små "olater" (som mina svenska hästar aldrig skulle få komma undan med, men de har en helt annan bakgrund), bekommer mig inte alls. Hon skulle aldrig göra nåt allvarligare då hon är uppfostrad med kadaverdisciplin i grunden. Det var inte så många år sen hon inte vågade säga flaska utan slöt sig som en mussla istället, hon var väldigt introvert. Bättre då att hon faktiskt vågar visa känslor, för hon är otroligt mycket lugnare och tillfreds idag.
Så nej, jag tycker inte att hon har mer humör än "normalt", men det beror nog på vem man frågar. :)

Angående fölningen är jag inte det minsta orolig för anknytningen. Jag har sett hur väl hon tagit hand om unghingsten här i vinter, han har tytt sig mycket till henne. Hon är hård men rättvis och skapar ett lugn i flocken som har saknats sen det förra ledarstoet dog i höstas.
Det enda som jag är lite orolig för är om hon kommer låta mig hjälpa henne om nåt går galet, eller vi behöver göra nåt med fölet, just då hon inte har samma grundförtroende och tillit som mina andra.

I min värld är det väldigt ovanligt att stona inte knyter an till sina föl, men jag tror inte att man ska underskatta vikten av lugn och ro för sto och föl. Ett stressat sto ger ingen bra förutsättning för att få en bra anknytning.
Tack för svar!
Jag tror ju också det är ovanligt att de inte knyter an. Sen får vi ju ta det som det kommer också.
 
Ni som har ston med humör, @Grynet12 och @Fritidsryttare med flera :p

Har dom mycket humör annars också?

’Mitt’ sto som ska betäckas iår har humör :angel: snäll, men med temperament.
Man skämtar lite om att ’hur ska fölet ens få komma fram till juvret’ :o
Jag tänker att det nog kommer in (moders)instinkter i bilden när det är dags men?
Var ni oroliga för sånt innan?
Vad gör man om stoet faktiskt inte tar till sej fölet? (Är inte det hyfsat ovanligt ändå?)
Letar amma?

:oJag med Dumma frågor :o

Om stoet inte knyter an hade jag kontaktat en veterinär som är bra på hormonmetoden, dvs få stoet att genomgå en "hormoniell" fölning (samma metod som man kan använda för en amma - då kan man ta vilket sto som helst och behöver inte ha ett som förlorat sin unge)
 
Dygn 317 idag och damen har redan satt rejält med juver. Hon är beräknad till 12 april men hon tänker uppenbarligen inte gå så länge:grin: Fick iaf upp kameran igår och idag ska vi göra i ordning fölboxen. Och mitt i allt detta har jag en dräktig katt också som är beräknad idag(föder upp sibiriska katter). Så detta kommer bli en lång dag. Katten visar tack och lov inga tecken än på att dra igång, så förhoppningsvis hinner vi klart med boxen först:nailbiting:
 
Inget föl och inga kattungar, de väntar väl in varandra:crazy: Mjölken är iaf fortfarande gul och klar så förhoppningsvis väntar hon några dagar till. Vädret blir sämre denna vecka så förhoppningsvis bromsar det henne lite... Ut ville hon inte i morse, vände rumpan till när jag kom med grimman. Har iof full förståelse för att hon ville stå kvar inne i sin nyskurade upphalmade box, det blev så fint efter tvätt och några reparationer:D
 
Jag hoppas verkligen att min kniper ett tag till, vilket jag tror hon gör. Hon hade fortfarande ett litet juver igår morse.
Jag har blivit vrålförkyld och är mitt uppe i en husförsäljning, plus en bebis här hemma som också varit sjuk, mindre lämplig tajming. Idag hoppas jag få hem grejerna jag behöver för att sätta upp kameran, detta är tredje försöket med olika system, det är ett helsike att få till det där ute...
 
Dag 321, den snabba juvertillväxten som skrämde igång oss till att skura stallet i söndags har stannat av. Däremot har hon fått ödem, från juvret och fram på magen, betydligt mer på ena sidan, den sidan juvret är störst på. Tycker lite synd om henne, tung, trött och nu också vätskefylld:( Hoppas hon inte behöver gå alltför länge med detta, ett fölpåskägg önskar jag mig i år:bump:
 
Nu står jag här och funderar. Jag har lagt märke till att vår 4 åring har fått lite mage.
Vi betäckte henne förra året 22a maj sista gången. Hon kollades och var inte dräktig, hade inte brunstat så vi sprutade igång henne. Hon brunstade, men det var helt omöjligt att betäcka henne då, så vi la ner. Tänkte att nä, hon är nog inte redo bara.

Nu börjar jag fundera på om hon kanske var dräktig, och om fostret dessutom överlevde en igångsprutning?

Den bruna av dem är det
29595094_10155986314671223_7576447545525464973_n.jpg


29573366_10155986314706223_7843769873920966072_n.jpg


Juvet ser ju inte ut som på ett 4 årigt maidensto som inte är dräktigt liksom.
Finns ju en risk att hon bara är skendräktig givetvis.
 
Ni som har ston med humör, @Grynet12 och @Fritidsryttare med flera :p

Har dom mycket humör annars också?

’Mitt’ sto som ska betäckas iår har humör :angel: snäll, men med temperament.
Man skämtar lite om att ’hur ska fölet ens få komma fram till juvret’ :o
Jag tänker att det nog kommer in (moders)instinkter i bilden när det är dags men?
Var ni oroliga för sånt innan?
Vad gör man om stoet faktiskt inte tar till sej fölet? (Är inte det hyfsat ovanligt ändå?)
Letar amma?

:oJag med Dumma frågor :o
Nya stoet fölade för första gången förra året och det var lite nervöst då hon är snäll men egen. Jag hade köpt en refraktometer men var så dum att inte först testa om jag ens fick röra vid juvret vilket jag givetvis inte fick :meh:
När fölis hade kommit och lyckats leta sig till juvret så var det tvärstopp, han fick inte tutta. Vi försökte hjälpa men då sparkade stoet efter oss och även mot fölet som ivrigt letade efter mat.
Då vi redan tidigare haft förluster med föl så var jag på helspänn så vi (=jag:D) beslutade att ringa efter distriktaren. När vi hade tagit emot henne och gick in till stoet och fölis igen så stod han så fint och åt. Rätt snopet :o
Förmodligen hade juvret varit spänt och ömt och så var vi säkerligen ett störmoment. Men nu vet vi till nästa gång :D
 
Ni som har ston med humör, @Grynet12 och @Fritidsryttare med flera :p

Har dom mycket humör annars också?

’Mitt’ sto som ska betäckas iår har humör :angel: snäll, men med temperament.
Man skämtar lite om att ’hur ska fölet ens få komma fram till juvret’ :o
Jag tänker att det nog kommer in (moders)instinkter i bilden när det är dags men?
Var ni oroliga för sånt innan?
Vad gör man om stoet faktiskt inte tar till sej fölet? (Är inte det hyfsat ovanligt ändå?)
Letar amma?

:oJag med Dumma frågor :o

Har ett sto som är väldigt osäker och som visar det genom att tjura ordentligt i boxen (känner sig väldigt trängd) och som kan vara väldigt vaktig ute kring mat och vatten (gör lite utfall, hugger i luften). Henne fick vi långsamt och mycket försiktigt vänja vid att vi ens skulle få ta på juvret, hon kosparkade en hel del. Men när fölen kommer är det aldrig ett öra åt fel håll, hon är en mycket tolerant mor som förvånansvärt nog inte aggressivt vaktar fölen alls gentemot oss, dock bör främlingar hålla lite avstånd i början.
Man skall inte underskatta hormonerna som kopplas till modersinstinkter, och de flesta ston tar såklart till sig fölen helt naturligt. Annars kan man försöka hormonbehandla om det nu skulle vara så oturligt att det inte sköter sig självt.
 
324 dagar idag för oss. Stoet är nästan helt fylld nu och har börjat få rätt stora ödem kring mjölkkörtlarna på magen. Dock oöm, i normal temp och välmående i övrigt. Trött men äter en del fortfarande. När hon fölar så här tidigt har vi märkt att hon fäller innan det är dags för fölet, när hon är tom fäller hon mycket senare. Så nu har det rasat hår i drivor de senaste veckorna.
Tippar att fölet är här inom 2 veckor, men hon har gått över några dagar de andra gångerna så v får se.
 
Ni som har ston med humör, @Grynet12 och @Fritidsryttare med flera :p

Har dom mycket humör annars också?

’Mitt’ sto som ska betäckas iår har humör :angel: snäll, men med temperament.
Man skämtar lite om att ’hur ska fölet ens få komma fram till juvret’ :o
Jag tänker att det nog kommer in (moders)instinkter i bilden när det är dags men?
Var ni oroliga för sånt innan?
Vad gör man om stoet faktiskt inte tar till sej fölet? (Är inte det hyfsat ovanligt ändå?)
Letar amma?

:oJag med Dumma frågor :o

Att borsta henne har aldrig varit speciellt mysigt om man säger så... Hon har mycket humör, speciellt i stallet, och juvret är svårt att få ta i om jag inte har spö i handen:grin: När hon fick första ungen så ville hon inte låta henne dia. Så fort ungen kom nära så pep hon och gick iväg, vi tog då ut henne och promenerade ca 5 min. Då kickade modersinstinkten in på allvar. Därefter stod hon som ett ljus och lät henne dia. Avkomman hon fick har jag sparat så de går tillsammans fortfarande. Mamman är en solklar ledare i hagen som inte tar någon skit av andra hästar, utom dottern, dottern får göra precis vad hon vill utan att hon säger något, på gott och ont, det är b-ponnyn som fått fostra henne:p Så modersinstinkten är det inga fel på.

Det som kan oroa mig lite är om det skulle hända något med fölet som gör att vi måste in i boxen och hantera det flera gånger om dagen. Hon vaktade första ungen med sitt liv, även mot oss. Men jag tar det problemet om det kommer:)
 
323 dygn idag och det närmar sig väl, men tror det är ett tag kvar. Hon ska fylla mer bakåt och ner i spenarna. Men hon lurade mig sist så kikar ändå i kameran nattetid. Fattar inte hur jag klarat mig utan den.
 

Bifogade filer

  • 20180330_190134.jpg
    20180330_190134.jpg
    334,1 KB · Visningar: 55
Då var vi nere på ensiffrigt, 9 dagar kvar. Den snabba juvertillväxten som skrämde igång mig med stalltvätt förra helgen avstannade i princip, den enda förändringen jag sett är att juverhalvorna blivit mer jämna. Så jag tror att hon kommer gå ungefär lika många dygn som sist, 334. Håller tummarna att iaf stallplanen hunnit blivit snöfri tills dess så att jag kan hängna in den:grin:
 
Skrev ju tidigare om mitt sto. Hon är fortfarande svullen men hennes värden är nu helt normala och nu ska vi bara hålla koll på henne. Veterinärerna kunde inte säga med säkerhet vad det var. Fölet lever i magen i alla fall och verkar vara en väldigt livlig krabat som inte ville vara still.

Ska boka tid för tredje vaccinationen nu och fölet måste tas blodprov på inom 18h efter fölning men det ser ut som om det kan gå vägen för både sto och föl.

Vet ärligt talat inte riktigt vilken dag hon är på (orkar inte räkna) men beräknad till 16 juni :)
 

Liknande trådar

Avel Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
53 178
Senast: Görel
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 126
Senast: Habina
·
H
Avel Hejsan! Jag funderar på hur jag bäst ska lösa min situation här hemma. Jag har ett hingstföl som är 6 månader som går ihop med sin...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp