Dräktiga ston 2017/2018

Trött tysk häromkvällen som fäller som jag vet inte vad.
 

Bifogade filer

  • 20180403_190643.jpg
    20180403_190643.jpg
    271,3 KB · Visningar: 114
Går det att hjälpa dem på något vis när de får ödem under magen som högdräktiga? Hjälper det att promenera lite med dem? Hon är hemskt stillastående nu, hon står antingen stilla vid silagebalen, stilla 5 meter bort från silagebalen eller stilla inne i boxen:(
 
Går det att hjälpa dem på något vis när de får ödem under magen som högdräktiga? Hjälper det att promenera lite med dem? Hon är hemskt stillastående nu, hon står antingen stilla vid silagebalen, stilla 5 meter bort från silagebalen eller stilla inne i boxen:(

Jag tror Ponnymamman skrev om någon som masserade hennes dräktiga ton... Lymfmassage typ?
 
Ett stoföl föddes i förmiddags strax innan kl 11. Gick ut i hagen och då hade stoet precis ställt sig upp med hinnorna hängande och ett litet fölhuvud stack upp. Jag hade på känn igår kväll att det var på g så jag flätade svansen och halmade massor. Tyvärr fick vi inte igång fölvakten men jag låg och kikade på henne varje halvtimme i natt, då låg hon och sov som en gris... Fick ingen "avvikelserapport" vid utsläpp i morse, hon hade inga proppar eller så.

Bättre dag och plats kunde hon inte valt, högst upp i backen i strålande sol och vindstilla med närmare 15 grader i luften. Kompisarna stod på behörigt avstånd och vaktade dem.Efterbörden släppte i rekordfart, ungen ställde sig en gång och sen har det varit full fart och hon äter som en häst.
 
Hej! Jag vet inte om jag ska starta en egen tråd om detta men tänker att ni borde ha erfarenhet om detta... Ser denna tjej dräktig ut? 6 årig kallblodstravare som jag lånat som sällskap över vintern och nu precis köpt av uppfödaren. Har tänkt att hon blivit lite tjock på fri tillgång men uppfödaren säger nu att de försökt få hon dräktig förra året men att de inte hittat något foster vid ul. Börjar dock bli misstänksam på magen... Hon har aldrig haft föl och var ganska tunn när jag fick hem henne i höstas. Ska dräktighetskolla hon till veckan! Är det vanligt att dräktighet missas vid ul nuförtiden? :confused:
 

Bifogade filer

  • B0052174-D6C7-4622-8DE9-DB8143394109.jpeg
    B0052174-D6C7-4622-8DE9-DB8143394109.jpeg
    249 KB · Visningar: 61
Jag vet ju att man inte kan stirra sig blind på juvret eftersom ingen fölning är den andra lik men kan ändå inte låta bli att spekulera :D Hur upplever ni juvret på bilden? Snart dags? Eller är det långt ifrån klart?
GetAttachmentThumbnail
 
Hej! Jag vet inte om jag ska starta en egen tråd om detta men tänker att ni borde ha erfarenhet om detta... Ser denna tjej dräktig ut? 6 årig kallblodstravare som jag lånat som sällskap över vintern och nu precis köpt av uppfödaren. Har tänkt att hon blivit lite tjock på fri tillgång men uppfödaren säger nu att de försökt få hon dräktig förra året men att de inte hittat något foster vid ul. Börjar dock bli misstänksam på magen... Hon har aldrig haft föl och var ganska tunn när jag fick hem henne i höstas. Ska dräktighetskolla hon till veckan! Är det vanligt att dräktighet missas vid ul nuförtiden? :confused:

Visst händer det att dräktigheter missas, men då tror jag det för det mesta brukar handla om ston som av någon anledning är svåra att ultraljuda, tex att de är väldigt stora och djupa så att veterinären har svårt att nå livmodern, eller att de har cystor som gör att det är svårt att avgöra vad som är cysta och vad som är fosterblåsa.
 
Vi är fortfarande alldeles skakiga. I natt vid 00-tiden kom ett fantastiskt vackert sto till världen under stor dramatik. Ett lättare felläge och en väldigt stor fölunge tillsammans med att stoet envisades med att lägga rumpan i väggen gjorde det svårt. Jag och pappa drog verkligen allt vad vi orkade för att få ut ungen medans mamma försökte få ut henne från väggen. När huvudet kom ut hängde tungan utanför alldeles blålila. Jag var säker på att vi skulle förlora ungen, jag var redan inställd på att det var stoets liv vi skulle försöka rädda. Men denna gång hade vi tur, båda lever:heart

Stammen är Action Man Ask-Cornetto-Maraton
 
Vi är fortfarande alldeles skakiga. I natt vid 00-tiden kom ett fantastiskt vackert sto till världen under stor dramatik. Ett lättare felläge och en väldigt stor fölunge tillsammans med att stoet envisades med att lägga rumpan i väggen gjorde det svårt. Jag och pappa drog verkligen allt vad vi orkade för att få ut ungen medans mamma försökte få ut henne från väggen. När huvudet kom ut hängde tungan utanför alldeles blålila. Jag var säker på att vi skulle förlora ungen, jag var redan inställd på att det var stoets liv vi skulle försöka rädda. Men denna gång hade vi tur, båda lever:heart

Stammen är Action Man Ask-Cornetto-Maraton

Men oj vilket drama! Så skönt att det gick bra med båda :heart
 
Vi är fortfarande alldeles skakiga. I natt vid 00-tiden kom ett fantastiskt vackert sto till världen under stor dramatik. Ett lättare felläge och en väldigt stor fölunge tillsammans med att stoet envisades med att lägga rumpan i väggen gjorde det svårt. Jag och pappa drog verkligen allt vad vi orkade för att få ut ungen medans mamma försökte få ut henne från väggen. När huvudet kom ut hängde tungan utanför alldeles blålila. Jag var säker på att vi skulle förlora ungen, jag var redan inställd på att det var stoets liv vi skulle försöka rädda. Men denna gång hade vi tur, båda lever:heart

Stammen är Action Man Ask-Cornetto-Maraton

Så skönt att höra att ni klarade båda två, grattis till er!

Något föl här? Nepp... Jag såg själv aldrig vaxpropparna och nu börjar den som gjorde det vackla på om det var sockerkristaller O_o:banghead: Det kan man väl inte ta fel på?! Trött på det här, vi ställer in. Det blir inget föl.
 
:love::love:Hälsade på Celia idag. Hon har gått 305 dygn idag och juvret har börjat fyllas på. Däremot finns det inga antydningar till att bäckenbanden börjat släppa. Jag har för mig att hennes mammas börjat släppa så här långt in i dräktigheten. När har era ston börjat släppa sina?


Tjockisen:love:

8BD283E9-BD82-4473-BAD6-F1A8994CB16A.jpeg
 

Liknande trådar

Avel Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
53 724
Senast: Görel
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 143
Senast: Habina
·
H
Avel Hejsan! Jag funderar på hur jag bäst ska lösa min situation här hemma. Jag har ett hingstföl som är 6 månader som går ihop med sin...
2
Svar
28
· Visningar
3 271
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp