Dräktiga ston 2017/2018

23467384_2218902441468755_9205269482330947517_o.jpg

23509093_2218915171467482_6933124966676787485_o.jpg
När den som har gått 93 dygn ser dräktigare ut än den som närmar sig 200 dygn.
 
Idag kommer veterinären ut för att kolla på muggen. Stoet är helt uppsvälld på h bak pga av detta. Ingen feber men nu känner jag att något måste göras. Sömtrycket fick vi rätsida på men inte detta. Sjukt störande
 
Lilla brun tyckte det var en god idé igår att hoppa över grinden till hagen, men fastnade och slog en frivolt i luften och landade med full fart på ryggen. Jag såg fallet och trodde hästen skulle dö på fläcken. 200 dygn gången är hon idag.
Kunde "bara" upptäcka skrapsår igår vid visitation men ska ut nu så fort det ljusnar. Fostret är det inte mycket att göra åt men jag är orolig för ryggen på henne, även om jag inte kunde se eller känna nåt igår. Har absolut noll lust att behöva åka in och röntga en häst i sjunde månaden så håll tummarna för att hon hade änglavakt.
 
@Fritidsryttare men huva vad otäckt! Hoppas verkligen allt är ok. Håller tummar och tår
Tack, hästen verkar *peppar peppar* ha haft mer tur än vad hon förtjänar för hon var inte ens varm eller svullen nånstans idag. Vi får se hur det går med fostret men jag hade kunnat stå med en häst med bruten nacke/rygg igår så på det viset har allt gått bra.
 
Vi väntar vårt första föl och så blev jag fundersam.
Är på dygn 170 nu. Upplever stoet svullen vid naveln, tänker som sjuksköterska att det kanske är fölet som trycker nedåt. Erfarenheter?
 
Min fröken är nu på dygn 189, tog sig på första försöket och är beräknad att föla 8 maj. Inte sett henne på några veckor nu, känner att jag måste åka och hälsa på henne snart. Sist var hon rund och go om magen, enligt rapport från igår så växer magen så det knakar. Lite nervös, hennes första föl och hon är 3år, detta blir även min första egna uppfödning.

Hade bekant som hade riktiga mardrömsfölningar förra säsongen och förlorade 2 av 3 ston plus 1 föl i samband med fölning. Har mitt sto uppstallad på större stuteri som har ett 20-tal fölningar per säsong och som inte haft några tragiska fölningar så det känns i alla fall skönt!

Längtar som sjutton till att se vad som ploppar ut i vår om allt går som det ska! Mitt sto är e.Clever Hill Q-Jazz, hon är undan samma sto som bl.a Grappa Q samt Autograf Q som båda ägs av Segersta (som även äger en ett år yngre helsyster till mitt sto) varav Autograf gick unghäst VM i Ermello i somras.

Mitt sto är betäckt med Springbank II VH, riktigt spänd på att se vad det blir av kombon, både hingst & sto är ju väldigt unga så har tagit en chansning men tror att om det blir bra, då blir det riktigt bra!
 
25189070_2270015123024153_5538560780851437908_o.jpg
Lilla brun på dygn 212 eller nåt. Hon ser ju verkligen inte dräktig ut men det gjorde hon inte på 180 dygn heller när vi gjorde UL sist. Tänker att jag behandlar henne som dräktig och växer hon ändå inte om nån månad får vi väl kolla henne igen. Hon har iaf lugnat sig betydligt efter byte av hage och när de är en till i flocken...
 
Vi väntar vårt första föl och så blev jag fundersam.
Är på dygn 170 nu. Upplever stoet svullen vid naveln, tänker som sjuksköterska att det kanske är fölet som trycker nedåt. Erfarenheter?

Det tror jag inte. Fostret är kanske lika stort som en större kanin eller en mindre katt och finns uppe vid flanken. Det är först de sista månaderna då fostertillväxten sker som fostret växer neråt stoets mage.

Jag klämde på mitt eget stos mage och navel idag, hon är på dygn 183, och ingenting trycker på den delen av buken. Är ditt sto svullen vid naveln beror det med största sannolikhet på något annat än fostret.
 
Vänner vana vid fölston har kikat och de verkar mest vara en nervös ägarinna som även är sjuksköterska och lite väl observant :o Ingen svullnad, något mer värmeökat men inget direkt avvikande
 
December månad är inte min tid på året kan jag konstatera. Förra året stod jag med en mastit, en med belastningsfång och en tredje med sparkskada så här års. I år är det "bara" ett svullet ben på tysken. Har behandlat det som mugg fram tills nu men tror det är en islagsskada för nu utgår svullnaden från en bula på skenan. Inte öm alls men varm. Man hade ju kunnat önska sig lite flyt och att det skulle gå över med vila och lindning plus lite promenader men nä... Så nu ska vi sätta in behandling... 130 dygn gången.

Den lilla retar gallfeber på mig genom att peta i maten och hoppa runt som en duracellkanin. Inte ens müslin äter hon speciellt bra av, hon är mer intresserad av allt annat och har sneglat på boxväggarna nån gång när jag gett mig ut med tysken för att promenera. Hittills har hon låtit bli, förhoppningsvis lärde hon sig nåt av grinden..
 
Mitt sto har nu gått 176 dagar och ser dräktig ut. Min mor envisas med att mata på henne och jag får hindra.

Fortfarande problem med mugg fast nu mycket bättre. Hon går lite turer i skogen och enkla pass på banan. Inte pga av dräktigheten men sedan hon inseminerades har det varit dåligt på ridfronten. Nu är hon skodd och ohalt så nu kan vi starta gång henne lite mer.

Men jag är rädd att det kommer ploppa ut en mastodonthäst :eek:
 
239 och 147 dygn här. Konstaterar att det kommer bli en dyr vinter. Lilla brun har äntligen börjat växa men sen matar jag på henne rätt friskt. Får hon hela natten på sig så äter hon upp sin müsli och det mesta av höet. :devil: Tysken är precis tvärtom, hon ser ut som en tunna, nästan så man kan tro att de bytt dagar med varandra. Hon går mest runt och myser tycker jag, men lyckas trots det fortsätta att trampa av sig skorna, 6 dagar fick den sitta sist, nu fick hon på sig den igen häromdagen. Vi har århundradets lervälling så det är väl därför men hon behöver sina skor så jag ser gärna att hon behåller dem på.
 
Nu har jag kollat läget Adelein är på dygn 176 och tora på dygn 145. Så dom är utspridda i år :wtf: Blir trötta långa månader :nailbiting:
 

Liknande trådar

Avel Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
53 495
Senast: Görel
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 139
Senast: Habina
·
H
Avel Hejsan! Jag funderar på hur jag bäst ska lösa min situation här hemma. Jag har ett hingstföl som är 6 månader som går ihop med sin...
2
Svar
28
· Visningar
3 268
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp