Dräktiga ston 2017/2018

Fölet låg rätt, kom ut rätt och det gick på runt 20-30 min. Stoet var inte alls allmänpåverkat (normal svettning, osv) vi kan inte säga exakt dygn på dagen då vi köpte henne färdigbetäckt. Men räknade ut efter normal dräktighet och då gick hon 6 dagar över tiden.
Väldigt väldigt tråkigt, håller tummarna för att nästa fölning går bra.
 
Väck mig från mardrömmen! Vårt ena sto fölade i natt, men vi lyckades inte rädda honom :cry: Ett fint brunt hingstföl med strimbläs. Detta skulle bli gårdens första egna uppfödning. Min veterinär kämpade och kämpade för att få igång hjärtat men utan resultat. Samtidigt står stoet och är en så fantastiskt duktig vänlig mamma. Bara slickar och försöker få liv i honom, och finner sig i att vi är i boxen. Precis som att hon förstod att vi skulle hjälpa henne. Så hjärtskärande att behöva lyfta ut det lilla livet och höra stoet gnägga efter honom.

Går igenom hela förloppet och tänker om vi bara hade kunnat göra något annorlunda. Men det kunde vi inte. Hon hade en helt normal förlossning, han var bara väldigt svag när han kom ut. Bävar inför nästa fölning som ska ske i maj, men ändå tacksam att stoet mår bra och överlevde. Livet är skört:heart

Men så fruktansvärt, jag beklagar förlusten :cry: Stackars sto och stackars er :heart
 
Väck mig från mardrömmen! Vårt ena sto fölade i natt, men vi lyckades inte rädda honom :cry: Ett fint brunt hingstföl med strimbläs. Detta skulle bli gårdens första egna uppfödning. Min veterinär kämpade och kämpade för att få igång hjärtat men utan resultat. Samtidigt står stoet och är en så fantastiskt duktig vänlig mamma. Bara slickar och försöker få liv i honom, och finner sig i att vi är i boxen. Precis som att hon förstod att vi skulle hjälpa henne. Så hjärtskärande att behöva lyfta ut det lilla livet och höra stoet gnägga efter honom.

Går igenom hela förloppet och tänker om vi bara hade kunnat göra något annorlunda. Men det kunde vi inte. Hon hade en helt normal förlossning, han var bara väldigt svag när han kom ut. Bävar inför nästa fölning som ska ske i maj, men ändå tacksam att stoet mår bra och överlevde. Livet är skört:heart
Gud så otroligt tråkigt!

Jag vet tyvärr hur kämpigt det är då vi förlorade förra årets fölunge när han var lite drygt 1,5 månad. Det är så fruktansvärt så det finns inte!

Jag beklagar sorgen! :heart
 
48 dygn kvar här ungefär till första fölningen. Tackorna börjar lamma om en vecka, perfekt uppladdning och ett säkert vårtecken. :)

Lilla brun verkades häromdagen så nu är det klart. Återstår att ge en vaccinationsspruta, sen är det bara att räkna ner. Hon kom i full galopp genom snön igår, hon är nästan oförskämt pigg för att ha gått så långt.

Trots snön är det vår i luften.
 

Bifogade filer

  • IMG_20180222_092055_040.jpg
    IMG_20180222_092055_040.jpg
    447,6 KB · Visningar: 37
Väck mig från mardrömmen! Vårt ena sto fölade i natt, men vi lyckades inte rädda honom :cry: Ett fint brunt hingstföl med strimbläs. Detta skulle bli gårdens första egna uppfödning. Min veterinär kämpade och kämpade för att få igång hjärtat men utan resultat. Samtidigt står stoet och är en så fantastiskt duktig vänlig mamma. Bara slickar och försöker få liv i honom, och finner sig i att vi är i boxen. Precis som att hon förstod att vi skulle hjälpa henne. Så hjärtskärande att behöva lyfta ut det lilla livet och höra stoet gnägga efter honom.

Går igenom hela förloppet och tänker om vi bara hade kunnat göra något annorlunda. Men det kunde vi inte. Hon hade en helt normal förlossning, han var bara väldigt svag när han kom ut. Bävar inför nästa fölning som ska ske i maj, men ändå tacksam att stoet mår bra och överlevde. Livet är skört:heart

Beklagar - vilken mardöm.
Jag hoppas att ni och stoet kommer återhämta er.
Jag har en bekant som råkade ut för exakt samma sak, ett till synes perfekt föl som var dött - okomplicerad fölning. Stoet betäcktes igen och fölade ett friskt föl året efter
 
Beklagar - vilken mardöm.
Jag hoppas att ni och stoet kommer återhämta er.
Jag har en bekant som råkade ut för exakt samma sak, ett till synes perfekt föl som var dött - okomplicerad fölning. Stoet betäcktes igen och fölade ett friskt föl året efter
Ja vi försöker blicka framåt. Väntar ett andra föl i mitten på maj, och tre som ska betäckas om detta året. Håller tummarna för att hon får njuta av ett eget föl nästa år:heart man börjar ju verkligen undra varför man ger sig på detta:cry:
 
Ja vi försöker blicka framåt. Väntar ett andra föl i mitten på maj, och tre som ska betäckas om detta året. Håller tummarna för att hon får njuta av ett eget föl nästa år:heart man börjar ju verkligen undra varför man ger sig på detta:cry:

Det är för att du har blivit förgiftad av avelsgiftet ;)

Det är så sjukt lång tid från att man *inte fick* fölet man drömt om tills stoet ens är dräktigt igen, jag gick igenom det 2016 när mitt sto kastade.
 
Det är för att du har blivit förgiftad av avelsgiftet ;)

Det är så sjukt lång tid från att man *inte fick* fölet man drömt om tills stoet ens är dräktigt igen, jag gick igenom det 2016 när mitt sto kastade.
Känns som en evighet! Samtidigt, om man känner sådan här stor sorg...hur stor lär inte glädjen bli när fölen väl kommer ut som de ska:)
 
Vi förlorade ett av våra ston nu i veckan :( Såg på fm att det hängde efterbörd på henne och hon hade gått från gigantisk till normal runt magen.. Gick runt hela hagen men lyckades inte hitta något foster, men på en plats syntes det att hon legat ner och det låg även en liten bit hinna där. Tog in stoet och fortsatte leta foster, utan resultat. Framåt em hade vi fortfarande inte fått ut efterbörden så ringde ut veterinären. Gav sånt hormon som ska göra att livmodern drar ihop sig och longerade henne medan det verkade. Efterbörden ville fortfarande inte släppa så vet gick in och skulle se om hon kunde få loss den. Då upptäckte hon att fölungen låg kvar där inne, åt fel håll. Vi höll på ett par timmar och lyckades vända den och få ut frambenen men sen tog det bara tvärstopp. Hon var beräknad i mitten av april så det var ju inte så länge kvar, så fölet var ganska stor. Veterinären misstänkte att den kan ha varit död ett tag då den jäst ganska mkt. Vi har tyckt att hon blivit väldigt stor om magen men samtidigt var det ju inte så lång tid kvar och detta var henne 4:e föl. Hon har heller inte visat nånting på att det skulle vara nått fel, ingen feber eller sånt alls. Just nu känner jag mig rätt less på livet som hästägare, men vi väntar ju fler föl så det är bara att bita ihop :(
 
Vi förlorade ett av våra ston nu i veckan :( Såg på fm att det hängde efterbörd på henne och hon hade gått från gigantisk till normal runt magen.. Gick runt hela hagen men lyckades inte hitta något foster, men på en plats syntes det att hon legat ner och det låg även en liten bit hinna där. Tog in stoet och fortsatte leta foster, utan resultat. Framåt em hade vi fortfarande inte fått ut efterbörden så ringde ut veterinären. Gav sånt hormon som ska göra att livmodern drar ihop sig och longerade henne medan det verkade. Efterbörden ville fortfarande inte släppa så vet gick in och skulle se om hon kunde få loss den. Då upptäckte hon att fölungen låg kvar där inne, åt fel håll. Vi höll på ett par timmar och lyckades vända den och få ut frambenen men sen tog det bara tvärstopp. Hon var beräknad i mitten av april så det var ju inte så länge kvar, så fölet var ganska stor. Veterinären misstänkte att den kan ha varit död ett tag då den jäst ganska mkt. Vi har tyckt att hon blivit väldigt stor om magen men samtidigt var det ju inte så lång tid kvar och detta var henne 4:e föl. Hon har heller inte visat nånting på att det skulle vara nått fel, ingen feber eller sånt alls. Just nu känner jag mig rätt less på livet som hästägare, men vi väntar ju fler föl så det är bara att bita ihop :(
Nä fy f*n vad hemskt. Så tråkigt att läsa först om @Långnos föl och nu dig... Beklagar
 
Så tråkigt för dom som mist föl eller sto :( Man får ju lite små ångest när man har ston som ska föla :eek: har ett sto som har 71 dygn kvar till fölning 1 sto har 110 dygn kvar och det 3dje har 141 dagar kvar. Hoppas på att jag i år slipper några komplikationer då jag förra året miste ett föl när stoet hade 50 dygn kvar till bf.
 
Vi förlorade ett av våra ston nu i veckan :( Såg på fm att det hängde efterbörd på henne och hon hade gått från gigantisk till normal runt magen.. Gick runt hela hagen men lyckades inte hitta något foster, men på en plats syntes det att hon legat ner och det låg även en liten bit hinna där. Tog in stoet och fortsatte leta foster, utan resultat. Framåt em hade vi fortfarande inte fått ut efterbörden så ringde ut veterinären. Gav sånt hormon som ska göra att livmodern drar ihop sig och longerade henne medan det verkade. Efterbörden ville fortfarande inte släppa så vet gick in och skulle se om hon kunde få loss den. Då upptäckte hon att fölungen låg kvar där inne, åt fel håll. Vi höll på ett par timmar och lyckades vända den och få ut frambenen men sen tog det bara tvärstopp. Hon var beräknad i mitten av april så det var ju inte så länge kvar, så fölet var ganska stor. Veterinären misstänkte att den kan ha varit död ett tag då den jäst ganska mkt. Vi har tyckt att hon blivit väldigt stor om magen men samtidigt var det ju inte så lång tid kvar och detta var henne 4:e föl. Hon har heller inte visat nånting på att det skulle vara nått fel, ingen feber eller sånt alls. Just nu känner jag mig rätt less på livet som hästägare, men vi väntar ju fler föl så det är bara att bita ihop :(
Jag beklagar och känner med dig:heart
 
Hej!

Hoppar in i tråden med mitt sto som är dräktig med Demand (swb). Cirka dygn 240 nu.

Hon växer så det knakar men jag känner inte alls mycket rörelser ifrån fölet. Hur mycket rörelser känner ni?

(Dagens fölmage)
Visa bifogad fil 10858

Hej, jag har oxå sto dräktig med Demand. Men min är på dygn 255 nu. Ska bli så spännande. De verkar gå riktigt bra för honom på bruksprovet nu. :love:
 

Liknande trådar

Avel Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
53 189
Senast: Görel
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 127
Senast: Habina
·
H
Avel Hejsan! Jag funderar på hur jag bäst ska lösa min situation här hemma. Jag har ett hingstföl som är 6 månader som går ihop med sin...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp