Dräktiga ston 2017/2018

296 dygn idag. Ska snart ut till stallet för att släppa ut hästar innan det bär av till Flyinge. Undrar vad lilla Brun har hittat på i natt. Igår morse kom jag och då hade hon lyckats lyfta upp en 3 meter lång och 10 kg tung balk som ligger på översta brädan av boxväggen och kastat in den till stackars tysken. Boxväggen är högre än vad lilla Brun är så jag vet verkligen inte hur hon bär sig åt....

Vi har haft massivt snöoväder i en vecka med drivbildning. På väg ner i hagen har vi en gigantisk vall, 1 m hög och 2 meter bred. Den hoppade hon över häromdagen utan bekymmer medan de andra gick brevid. Jag var inte riktigt så pigg när jag var så långt gången...

Hon är såld och tanken är att hon ska ridas in när årets föl är avvand, parallellt med avelskarriären. Tror det kommer passa henne utmärkt att få göra nåt mer än att gå och slå dank här hemma på gården.

Tysken är på runt 200 dygn och tar det så lugnt så lugnt. Vaggar fram som en anka gör hon och ser helt enorm ut. Tanken att hoppa över snövallar skulle aldrig falla henne in, hon är ju pensionär nu och tar det på stort allvar. :p
 
Mitt sto har fått fång! :cry:
IMG_20180131_190807.jpg

Så hon medicineras nu och står på boxvila. Hon är beräknad till mitten av maj. Just nu tar vi en dag i taget och jag hoppas verkligen att hon klarar det här. Hon är bara fem år och verkligen min drömhäst :heart
Jag ångrar mig så att jag betäckte henne :cry:
 
Det som inte fick hända, hände.. Mitt fina fina sto Jazzdance "Diva" -14 e.Clever Hill Q-Jazz kastade den 23/2 sitt fina lilla föl på dygn 261 med endast 74 dagar kvar till beräknad fölning. Ett fuxfärgat litet stoföl som jag hade sett fram emot så otroligt otroligt mycket. Så från att jag skulle ha fått 2 föl i år, så får jag nu 0 föl. (Det andra var ett sto jag skulle låna mage på men som vi av anledningar inte kunde seminera sen tyvärr.) Så mitt fina fina föl e. Springbank II VH får jag alltså inte uppleva och se växa upp.

Usch, känns verkligen verkligen skit!! Som tur i allt så mår iaf stoet bra och busar som en duracellkanin i hagen och verkar pigg och glad. Så jäkla avundsjuk på er andra som få uppleva fina föl till våren. Det här skulle dessutom bli mitt första egna föl plus att hon gått så långt in i dräktigheten, så det gör att det känns än mer skit verkligen! Flyttar in på egen hästgård om en månad, då skulle ju Diva och lilla fölis få gå i stor gräshage i sommar på gården och jag skulle njuta varenda sekund av att få klappa på min alldeles egna lilla fölmule. Usch vad surt och jobbigt det här var, ville ju verkligen verkligen ha den här fölungen!! :cry::cry:
 
Åh @tramp så otroligt tråkigt!

KL

Det verkar vara många som har förlorat sina föl i år :(

Mitt sto är ju beräknad om 5 dagar. Juvret är fullt i princip, men spenarna är inte klara än. Rumpan är som gelé :love: Men lite till kan hon släppa bäckenbanden!

På fredag ska jag på begravning/minnesstund som kommer vara typ från 15-21 som minst. Så det känns bra att veta när fölungen tänker komma :cool::angel::angel::angel::up:

Hon är enormt mysig nu, och kontaktsökande!!!! För er som inte vet så var hon LIVRÄDD för människor när jag köpte henne för 1,5 år sedan. Vi snackar stuket att om man nuddade henne så kastade hon sig rakt in i boxväggen. Hon har varit orädd för mig länge nu, men kontaktsökande!!! Det är helt nytt!

Gnäggar så fort hon ser mig dock, det är himla trevligt :love: Hoppas att fölungen ärver det beteendet. Man känner sig ju så älskad när de gnäggar efter en :love::love:
 
Någon har glömt tala om för min att hon ska få föl idag :rage:
Juvret är fullt, hon har lite vaxproppar, men spenarna är fortfarande fjuttiga, så jag tror inte på föl idag heller!

Men inom några dagar lär den väl komma hoppas jag!
 
Någon har glömt tala om för min att hon ska få föl idag :rage:
Juvret är fullt, hon har lite vaxproppar, men spenarna är fortfarande fjuttiga, så jag tror inte på föl idag heller!

Men inom några dagar lär den väl komma hoppas jag!
Hur ser vädret ut? De brukar tajma högtrycken, iaf mina. :) Tror hon får snart!
 
Hmm mitt sto är på 342 dagar.. geléklump baktill, dolly parton tuttar utan vaxproppar! Hon gör mig sömnlös och gråhårig..
Hon gick 337 dagar fölningen år 2015, (sommartid)!
Hon kniper nog igen pga av kylan..
 
81249C1C-8FDA-40B4-AB72-26131A3138CE.jpeg
Celia är på dygn 280 nu och ska åka iväg till stället där hon ska föla så fort det går att köra. Båda vägarna från stallet är branta och isiga backar och jag har inte fyrhjulsdrift. Jag jobbar på att fixa en b-kortsbil.

Jag har aldrig känt några fölsparkar på Celias mamma, men härom dagen lutade jag örat mot Celias flank för att kolla läget. Då var det någon i magen som tyckte att jag var närgången och backade så det kändes som att det blev en grop under kinden.
 
Ser mörkt ut för mitt sto.

Ödem som det nu lutar åt inflammation i moderkakan. Haft vet utan inatt och medicinerar med smärtstillande. Nu kan hon röra sig lite.

Tror det kommer gå åt skogen
Hoppas bara stort klarar sig
 
Idag kl 12:30 så föddes ett litet litet stoföl hos oss! Hon är pigg och glad! Envis som synden!

Det tog 8 timmar innan efterbörden släppte, och jag tror inte att hela är ute än. Men vi avvaktar tills imorgon på veterinärens inrådan.

Typiskt mina ston att föla dagtid!

Jag är superförkyld så jag gör inte många knop nu. Tack o lov så tog stoet till sig fölet fort och lärde sig rätt fort att man var tvungen att stå still när den lilla diar.

Stonamn på i funderar jag på nu... Det var inte den lättaste bokstaven.
 
Har inte stoet hemma eftersom fölet såldes redan i magen och köparen har stoet hos sig men jag står fortfarande som uppfödare på fölet så det ska bli sååååå spännande vad som kommer ut. Stoets första föl. Beräknad 12 maj.
Kommer troligtvis att betäcka om henne i år om allt går bra.
 
Ser mörkt ut för mitt sto.

Ödem som det nu lutar åt inflammation i moderkakan. Haft vet utan inatt och medicinerar med smärtstillande. Nu kan hon röra sig lite.

Tror det kommer gå åt skogen
Hoppas bara stort klarar sig

Usch så sorgligt, hoppas det går bra med stoet i alla fall!
 

Liknande trådar

Avel Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
53 757
Senast: Görel
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 143
Senast: Habina
·
H
Avel Hejsan! Jag funderar på hur jag bäst ska lösa min situation här hemma. Jag har ett hingstföl som är 6 månader som går ihop med sin...
2
Svar
28
· Visningar
3 272
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp