Dräktiga ston 2017/2018

Ser mörkt ut för mitt sto.

Ödem som det nu lutar åt inflammation i moderkakan. Haft vet utan inatt och medicinerar med smärtstillande. Nu kan hon röra sig lite.

Tror det kommer gå åt skogen
Hoppas bara stort klarar sig

Jag tror att det heter placentit och jag vet exempel på där både sto och föl har klarat sig efter medicinering. Jag håller tummarna att det går bra för er
 
Jag är väl först ut med föl gissar jag, så nån föltråd finns väl inte än?

Jag lägger hursom in en bild på min här nu! Knappt 24 h gammal på bilden

29197009_10155945146346223_3956319222178512896_n.jpg
 
Fin bild och grattis till fölis... finns en föl tråd högst upp på sidan där stam och bild kan skrivas in.. sen finns en som heter föl 2018 som man kan skriva allt möjligt om fölen födda 2018 :banana:
 
Ska försöka få till kameraövervakning till damen i fråga. Har en D-link-kamera som vi kan sätta upp och sen är det smidigaste att lägga paddan med extra Sim-kort där ute för att få signal (tjocka stenväggar och inget fungerande wifi som når ut dit). Dock lär det dra en massa massa GB. Nån som fixat en liknande lösning och har en uppfattning om hur mycket kräm det drar att livestreama?
 
blodvärdet på damen var inte att leka med. från förhöjt värde på 50 har det nu överstigit 500.

Hon äter och dricker ok nu i alla fall så all smärtlindring tar. Lutar åt att det kan vara ligamenten i bäckenet. Väntar på att vet ska höra av sig för vidare utredning.

Inget kul alls det här.
 
Ska försöka få till kameraövervakning till damen i fråga. Har en D-link-kamera som vi kan sätta upp och sen är det smidigaste att lägga paddan med extra Sim-kort där ute för att få signal (tjocka stenväggar och inget fungerande wifi som når ut dit). Dock lär det dra en massa massa GB. Nån som fixat en liknande lösning och har en uppfattning om hur mycket kräm det drar att livestreama?
Mobilt bredband är ett hett tips! Jag har köpt på tre för 449 kr/månad, då ingår 500 GB. Köpte en router på kjell för 1300 kr till det så att jag slapp bindningstid med, så när jag är klar så säger jag bara upp det direkt.

Guld värt nu när fölis kom när jag var sjuk, då kunde jag sitta i soffan eller ligga i sängen och ändå ha full koll!
 
Dygn 311 har vi här! Tror att hon kommer föla på ungefär samma dygn som sist (334), bäckenbanden har hon börjat släppa och ena juverhalvan har vuxit till mycket senaste veckan. Hennes ojämna juvertillväxt oroar mig inte än, hon gjorde likadant sist också, och det verkar inte ömt eller varmt, så jag har is magen och avvaktar några dagar till. Snön ligger fortfarande nästan meterdjup här i Dalarna men nu är det plusgrader i sikte, tack och lov:bow:
 
Mobilt bredband är ett hett tips! Jag har köpt på tre för 449 kr/månad, då ingår 500 GB. Köpte en router på kjell för 1300 kr till det så att jag slapp bindningstid med, så när jag är klar så säger jag bara upp det direkt.

Guld värt nu när fölis kom när jag var sjuk, då kunde jag sitta i soffan eller ligga i sängen och ändå ha full koll!
Tack för tipset, ska kika på det!
 
Hej på er! Jag har en fundering om när råmjölken bildas. Fjolårets stoföl går kvar med sin dräktiga mamma. Mamman visar inga tecken på att vilja vänja av fölet. Hon ska föla runt 20 maj. Planen är att dela på dem ca 1 månad innan beräknad fölning. Men är det för sent? Kan råmjölkens kvalitet påverkas om fölet får dia så länge?
 
Äntligen tecken på juvertillväxt på lilla brun. 314 dagar idag och sist satte hon juver runt 300 dygn och fölade 3,5- 4 veckor efter. Får se om det stämmer denna gången också. Hon har börjat bli extremt lugn och mattig så nånting har börjat hända. Tveksamt om fölet börjat vända sig, jag tycker magen sjunkit och börjat bli spetsig neråt men hon ser inte så där "barbapappig" ut som de kan göra mot slutet.
Hon håller på att ruinera mig i foderkostnader medan unghingsten född -16 tydligen är smällfet, den genen har han definitivt inte fått från sin mor iaf...

Tysken har 3,5 månad kvar och har fått som små påsar framför juvret, oklart om det är mjölkgångarna eller bara fett....Går ingen nöd på henne hur som helst, hon är dubbelt så stor som den bruna redan och på ett fruktansvärt humör, de övriga flyr fältet när hon kommer. Hon fäller kopiöst med päls och tänderna smäller bakom en när man borstar henne, vattenskrapan med piggar går OK men inga ryktborstar.

Hon har börjat gå in i den där "bebisbubblan", står en del för sig själv och glor och har konstiga saker för sig. I morse pulade hon med en frusen vattenhink, men när jag erbjöd vatten så glodde hon på mig och gick vidare till vattentunnan i hagen som också var frusen, innan hon fortsatte till vattenkoppen med uppvärmt vatten, sen bara gick hon iväg utan att dricka. Jag stod så här.:confused:
 
Svullnaden på stoet har börjat lägga sig. Inne hos vet i måndags och ultraljuda. Fölet levde, livmodern såg fin ut. Svårt att se moderkakan, inga brott eller ligament.

Värdet hade gått ner något men det 'är fortfarande långt ifrån bra. Kur med hippotrim och äntligen började ödemet lägga sig. Hon vart så svullen att det hängde stora påsar mellan frambenen och hela magen. Vetten hade ingen bra förklaring. Igår slutade vi med metacam och håller ett vaksamt öga på henne. Ska på återbesök på onsdag.

Får vi se hur det artar sig men det ser lite ljusare ut för dem båda
 
Äntligen tecken på juvertillväxt på lilla brun. 314 dagar idag och sist satte hon juver runt 300 dygn och fölade 3,5- 4 veckor efter. Får se om det stämmer denna gången också. Hon har börjat bli extremt lugn och mattig så nånting har börjat hända. Tveksamt om fölet börjat vända sig, jag tycker magen sjunkit och börjat bli spetsig neråt men hon ser inte så där "barbapappig" ut som de kan göra mot slutet.
Hon håller på att ruinera mig i foderkostnader medan unghingsten född -16 tydligen är smällfet, den genen har han definitivt inte fått från sin mor iaf...

Tysken har 3,5 månad kvar och har fått som små påsar framför juvret, oklart om det är mjölkgångarna eller bara fett....Går ingen nöd på henne hur som helst, hon är dubbelt så stor som den bruna redan och på ett fruktansvärt humör, de övriga flyr fältet när hon kommer. Hon fäller kopiöst med päls och tänderna smäller bakom en när man borstar henne, vattenskrapan med piggar går OK men inga ryktborstar.

Hon har börjat gå in i den där "bebisbubblan", står en del för sig själv och glor och har konstiga saker för sig. I morse pulade hon med en frusen vattenhink, men när jag erbjöd vatten så glodde hon på mig och gick vidare till vattentunnan i hagen som också var frusen, innan hon fortsatte till vattenkoppen med uppvärmt vatten, sen bara gick hon iväg utan att dricka. Jag stod så här.:confused:

Haha jag har också en sån som smäller i tänderna när man borstar! Hon har alltid mycket ”åsikter” i stallet men nu slår hon alla rekord, hon går under namnet Katla just nu:p Hon drar upp näsborrarna när hon blir riktigt förbannad ser ut att kunna börja spruta eld vilken dag som helst:o

Dygn 215 idag och juverhalvan som jag oroade mig lite för har börjat växa. Höll på hela eftermiddagen igår med att försöka installera övervakningskameran jag köpt men gick bet:meh: Tack och lov så har jag en släkting som löser tekniska saker genom att i princip bara hålla i dem:p Så nu är jag på banan!:up:
 
Går i väntans tider med våra två ston. Den ena på dygn 313 och den andra på 295. Är dock lite osäker på om den sistnämda fortfarande är dräktig. Veterinären ska komma och kika på henne så att man vet säkert. Så man slipper vaka i onödan på just henne. Det stoet som är på dygn 313 har vart så himla tydlig från start med sin dräktighet. Den andra har liksom inte visat något alls. Hon ultraljudades på dygn 55 i somras och då såg allt normalt ut. Man har ju fått lära sig att att man inte kan lita på juver eftersom ingen dräktighet är den den andra lik men kan ändå inte låta bli att jämföra henne med den andra som nu är på dygn 313. Bifogar en bild nedan på stoet som är på dygn 295. Har någon haft ett sto som vart lika "underutvecklad" vid den här tiden i dräktigheten?

Millie 295.jpg
 
Går i väntans tider med våra två ston. Den ena på dygn 313 och den andra på 295. Är dock lite osäker på om den sistnämda fortfarande är dräktig. Veterinären ska komma och kika på henne så att man vet säkert. Så man slipper vaka i onödan på just henne. Det stoet som är på dygn 313 har vart så himla tydlig från start med sin dräktighet. Den andra har liksom inte visat något alls. Hon ultraljudades på dygn 55 i somras och då såg allt normalt ut. Man har ju fått lära sig att att man inte kan lita på juver eftersom ingen dräktighet är den den andra lik men kan ändå inte låta bli att jämföra henne med den andra som nu är på dygn 313. Bifogar en bild nedan på stoet som är på dygn 295. Har någon haft ett sto som vart lika "underutvecklad" vid den här tiden i dräktigheten?

Visa bifogad fil 12675
Gud ja! Min som strax har gått 320 dygn såg ut precis så där fram tills för en vecka sen. I går morse hade hon fortfarande myggbett, men en gigantisk skillnad mot innan.
 
Haha jag har också en sån som smäller i tänderna när man borstar! Hon har alltid mycket ”åsikter” i stallet men nu slår hon alla rekord, hon går under namnet Katla just nu:p Hon drar upp näsborrarna när hon blir riktigt förbannad ser ut att kunna börja spruta eld vilken dag som helst:o

Dygn 215 idag och juverhalvan som jag oroade mig lite för har börjat växa. Höll på hela eftermiddagen igår med att försöka installera övervakningskameran jag köpt men gick bet:meh: Tack och lov så har jag en släkting som löser tekniska saker genom att i princip bara hålla i dem:p Så nu är jag på banan!:up:
Haha roligt att hon gör så med näsborrarna, min kniper med ögonen och slickar öronen istället och resten av gänget flyr... :p
 

Liknande trådar

Avel Nu har jag väntat ett bra tag på att någon annan ska skapa denna tråd, och nu orkade jag inte vänta längre utan tog saken i egna händer...
23 24 25
Svar
498
· Visningar
53 730
Senast: Görel
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 143
Senast: Habina
·
H
Avel Hejsan! Jag funderar på hur jag bäst ska lösa min situation här hemma. Jag har ett hingstföl som är 6 månader som går ihop med sin...
2
Svar
28
· Visningar
3 271
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp