Dräktighet på katt!?

fettso

Trådstartare
Har några frågor till er med kunskap.:angel:

*Hur länge går en katt dräktig?
*Hur snart kan man se på magen att katten väntar ungar?
*Kan man känna det?
*Hur skadligt är det om kattmamman är väldigt ung?
*Blir kattmamman extra kelig när hon är dräktig(kanske är individuellt)?
*Vilket är det bästa fodret för en väntande hona?
 
Sv: Dräktighet på katt!?

En katt går dräktig ca 65 dgr, men mellan 60-70 är okej. På kattungen utvecklas lungor och inre organ sist, så födsel före 60 dgr är inte så bra. Efter 70 kan dom börja bli för stora och svåra för mamma katt att få ut.

Dom flesta använder sig av våg istället för ögonmått, det beror helt på hur hon ser ut i vanliga fall och hur många ungar hon har i magen.
Man brukar se först på att tuttarna blir knallrosa, det brukar komma efter drygt 3 v.

Huruvida man kan känna är jag dålig på. Jag vet att man inte ska känna för mycket, men sparkar och annat kommer rätt sent.

Problemet med unga kattmammor är väl mest mognad. Det är inte kul att bli sittandes med en kull på 5-7 småbebisar som inte mamma katt vill veta av. Då har man jobb :smirk:

Det är individuellt hur mamma kan blir, precis som med människor. Min Yoga blev väldigt tillfreds och låg ofta på rygg och mös.

En dräktig och digivande hona bör få ett foder med mer energi i, eftersom ungarna tar en hel del. På torrfoder brukar man rekomendera kattungefoder med mer fett i. En digivande hona tappar ganska mycket i vikt (oftast, inte alltid) och kan se anskrämlig ut. Det syns att dom behöver kraftig mat då, även om dom brukar tappa i vikt oavsett.
 
Sv: Dräktighet på katt!?

Tack för dina svar!!:)
Här kommer ett par frågor till.

*När brukar det börja synas på magen?(Hon är tjock liksom mitt på magen,syns både framifrån,uppifrån och från sidan+känns som ett runt klot.
*Hur många kullar i sitt liv kan en hona få utan att det är skadligt?Ökar risken för tumörer liknande?
 
Sv: Dräktighet på katt!?

Man bör (får inte inom SVERAK) inte ta fler än 3 kullar på 2 år, men tänker man långsiktigt så är det nog max 1 per år. Handlar det om raskatt, så tycker inte jag att man ska ta så jättemånga kullar alls. Kanske 3-4 beroende på om man använder samma hane eller ej. Man måste tänka lite på genetiken, linjer, nedärvning osv. Ofta går man vidare i generationen så fort man får en bra ersättare.

Risken för tumörer ökar mig veterligen inte, men risken för livmoderinflamationer ökar om hon får löpa flera gånger utan att bli parad.

Dom flesta honorna tappar ganska mycket i vikt när dom ger di, dom måste först och främst upp i vikt igen innan man tänker på ny kull. Brukar ta drygt 6 månader.

Som sagt vet jag inte när det börjar synas. Jag har en kraftig ras som inte visar så mycket sådär. Man brukar väga dom istället för att ha koll.
 
Sv: Dräktighet på katt!?

Ok följdfråga då om jag väger henne nu, hur mkt ska hon öka i vikt per vecka för att man ska misstänka kattungar?
 
Sv: Dräktighet på katt!?

Det går inte att säga såhär. Beror ju på antalet ungar, hur länge hon gått osv. Väga bör man nog börja med från scratch. Har hon röda tuttar?
 
Sv: Dräktighet på katt!?

Ska kolla när jag kommer hem från jobbet på tuttfärgen:o,hu rär dom när dom är odräktiga(ljusrosa?)?:crazy::)
 
Sv: Dräktighet på katt!?

Haha, ja man får inte vara pryd inte :D
Ja, väldigt ljusa. Nästan vita. Dom brukar se ut som små, små ljusrosa knappar då. När dom är dräktiga blir dom svullna och knallrosa.

Lägger ut bilder. Förvisso inte samma katt, men man ser skillnaden.

Inte dräktig:
abbiemage.jpg


Dräktig:
draktig.jpg
 
Sv: Dräktighet på katt!?

:rofl:Haha ok ska kolla när jag kommer hem, se om man kan få ngn bild med:)Hon är långhårig så jag får leta upp tuttarna bland pälsen:banana::cool:
 
Sv: Dräktighet på katt!?

Yoga älskar när man pillar lite på dom :o :angel:

Ju närmare förlossningen, desto mer brukar pälsen fällas ur runt om för att ungarna ska komma åt ordentligt.
 
Sv: Dräktighet på katt!?

Lägger ut bild på en av hennes tuttar här nurå:o:D
Otydlig bild men när jag jämförde mellan katterna var hennes mkt rödare och lite större en på bla hennes kullsyster.
Hon väger 2,3 kg och hennes syrra 1,8 kg men det kan ju vara tillfälligheter.

http://www.pixbox.se/pic_show_id16392452.html
 
Sv: Dräktighet på katt!?

Har ni försäkringar på era avelskatter?Vad kostar det att lägga till en sådan försäkring på sin honkatt?Gör man det innan hon blir dräktig?
Jag har Agria nu.
 
Sv: Dräktighet på katt!?

Magen brukar börja se rundare ut runt trettio dagar efter parning, men det kan också börja synas tidigare eller senare beroende på hur många bebisar hon har i magen.

Magen känns också spändare när de är dräktiga, detta kan man om man är rutinerad känna redan tidigt i dräktigheten.

Jag , som föder upp siames/oriental, har avelstillägg på mina avelsdjurs försäkringar och brukar teckna detta innan djuren går i avel. Vet ej riktigt hur reglerna är, om man kan teckna avelstillägg när djuret redan är parat eller ej.
Tror att kostnaden för avelstillägget ligger på runt ett par hundralappar per år hos Agria, men är inte säker.
 
Sv: Dräktighet på katt!?

Är det värt att ha den extra tilläggsförsäkringen?Min vanliga täcker ju tex ett kejsarsnitt.
 
Sv: Dräktighet på katt!?

Är det en huskatt så kan det ev. räcka med din vanliga veterinärvårdsförsäkring.

För rasrena katter ingår försäkring även för kattungarna i avelstillägget, däribland dolda-fel-försäkring, vet att huskatter åtminstone för några år sedan inte gick att dolda-fel-försäkra, har ingen aning om ifall det kan ha förändrats nu. Bäst är nog att ringa till försäkringsbolagen och kolla vad de har att erbjuda.
 
Sv: Dräktighet på katt!?

Hon har gått upp 100g till sen i Onsdags från 2,3 kg till 2,4 kg.
 
Sv: Dräktighet på katt!?

hej fettso hade du bild på hur kattens tuttar ser ut vid dräktighet..har en rex hona som har blivit tyngre.för ca 3v sen spydde hon,sover mer,men äter inte så mycket längre.man hoppas ju att hon är dräktig men vågar inte tro det,funderar på ultraljud..hennes tuttar är bara lite rosa men ser större ut när hon ligger på rygg.mvh
 
Sv: Dräktighet på katt!?

hej .har en rex hona som har blivit tyngre.för ca 3v sen spydde hon,sover mer,men äter inte så mycket längre.man hoppas ju att hon är dräktig men vågar inte tro det,funderar på ultraljud..hennes tuttar är bara lite rosa men ser större ut när hon ligger på rygg.mvh hoppas på svar
 
Sv: Dräktighet på katt!?

Magen brukar börja se rundare ut runt trettio dagar efter parning, men det kan också börja synas tidigare eller senare beroende på hur många bebisar hon har i magen.

Magen känns också spändare när de är dräktiga, detta kan man om man är rutinerad känna redan tidigt i dräktigheten.

Jag , som föder upp siames/oriental, har avelstillägg på mina avelsdjurs försäkringar och brukar teckna detta innan djuren går i avel. Vet ej riktigt hur reglerna är, om man kan teckna avelstillägg när djuret redan är parat eller ej.
Tror att kostnaden för avelstillägget ligger på runt ett par hundralappar per år hos Agria, men är inte säker.

hej såg du också har siames.har en som löpte för ca 4 v sen och är väldigt stor runt magen o tuttarna.jag köpte henne för ca 7-8 v sen och undrar nu om hon kan ha varit dräktig vid köpet,då dom visst kan löpa vid dräktighet.magen är hård o putar ut på sidorna.så fort hon ser mig vill hon ha mat. hjälp
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
6
· Visningar
491
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
268
Senast: Jeps
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
1 140
Senast: monster1
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
576
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp