Drar iväg i galoppen

sasaja

Trådstartare
Jag har börjat rida ett sto, hon hade inte varit igång på några veckor så vi tog det lugnt i början och jag har även longerat henne ex antal gånger. Hon är känslig för skänkel och tyggel, inte jätte mycket i mitt perspektive.
Hon vill gärna dra iväg men har börjat lyssna MYCKET bättre i traven samt skritten, lite pigg är hon och jag gör en hel del halter när vi rider ut men ställer henne även mm.
(Inge tillgång till paddock/ridhus, rider bara ut)
Problemet är galoppen, jag rider alltid ut med kompisen som rider först. Vid galoppfattningen så är hon lugn de första stegen sen brukar hon slänga in en galopp och drar iväg. Jag brukar lyckas att lugna ner henne lite men det är sedan som om hon tar tag i bettet och drar på, lyckas inte sakta ner och är sedan helt död i armarna.
Jag gör halvhalter, tar tag ordentligt och drar sedan släper efter mm men inget funkar.
Vi har galopperat på en samma raksträcka 2 gånger, ska testa på en ny vägg? och ska man testa att vara först, tänkte ifall det hjälper då det känns som om hon vill komma ifatt Killen (hästen)

Några tips på vad man ska göra för att få henne att lyssna, ägaren har sagt att funkar att ryta till. Ibland går det...
Borde man klicker träna henne till ordet halt, hon kan det vid longering och andra tillfällen men tänkte ifall man skulle göra det ÄNNU tydligare...
Förlåt för rörligt inlägg...
 
Prova ny väg och, som sagt, att rida i täten. Min egen häst tror ibland att det är race när han ska galoppa bakom någon i skogen. Så han är lugn så fort han får vara längst fram. :)
 
Rider ett fullblod som beter sig precis som du beskriver. För henne räcker det att vara en halvmeter före, då går det att rida bredvid i galopp :) men så fort den andra hästen är henne vid mulen så slår hon i högsta växeln igen!

Om jag var du skulle jag bara testa att byta plats. Oftast blir tävlingsinstinkten lite lugnare :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 928
Senast: mily
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 225
Senast: MimmiNO
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp