Dressyrgjord

Letar ev efter en ny dressyrgjord till min häst. Har nu en ELT som börjar bli sliten. Vad använder ni? Anatomiska? Hur är cair-gjorden? Hört att den är styv. Min gillar inte vanliga i läder utan elasticitet.
 
Jag har en ELT på ena hästen och en Santa Cruz HRS (tror jag den heter) på den andra. Den är ergonomisk och mjuk i lädret med resår på båda sidorna och hästen verkar trivas bra i den :)
 
Min häst gillar inte heller lädergjordar och hon får lätt skav. Jag har en
dressyrgjord från Hööks, Equi-Guard, med en större platta i mitten. Den är inte snygg men det är den enda gjorden hästen accepterat ;)
 
Min häst får skav av allt. ELT gjorden gick bort pga kanten mellan läderdelen och den elastiska delen. Hon gick med gjorden i vintras och huden är fortfarande tunn och skrovlig fast det aldrig gick hål ens:eek:

Jag köpte en Equipe gjord som kostade runt 3000kr, det finns inte en kant på den som kan skava. Mjuk padding och kalvskinn mot hästen så den ligger still. Resår i båda ändar och det är liksom läder en bra bit ovanför spännena så att stropparna på sadeln inte hamnar mot hästen. Tryckfördelande bred mjuk del mot hästen. Hon trivs bättre med denna än ELT.

6C5A08D8-A4D6-486B-9A1B-575D4099D19B_zpsruggq9en.png
 
Jag rekommenderar också equipe gjorden! Childerics ser ut likadant så den är också bra. Min förra häst var jätte känslig och fick lätt skav vid gjorden också trots renskinn och diverse andra stoppningar.

Aldrig något med equipe gjorden! :) Nya hästen har ett lite jobbigt sadelläge. Men gjorden sitter där den sitter och glider inte fram!
 
Equipe gjorden är alldeles för dyr för mig, min smärtgräns går egentligen vid 1500kr, om jag inte ska ha en ny ELT igen. Gillar de med platta/bredare del under magen. Samt att den måste vara elastisk, eller mjuk. Har tittat på Mattes Athletico men är tveksam på fårskinnet.
 
Jag har Childeric-gjorden med platta (ser ut som Equipen), ELT och Wintec Cair.
Använder mest Cair-gjorden, min häst har sadeltvång och är minst lika nöjd med den som med ELT. Inget som kan skava och den känns inte stel mot hästen. Är det kallt kan den dock bli stel, så den bör hänga i uppvämd sadelkammare på vintern.

Väldigt smidig att göra ren också, bara att spola av med varmt vatten. Torkar snabbt gör den också pga att materialet inte drar åt sig vatten. Rekommenderar den varmt. :)
 
förlåt för trådkap, jag undrar om någon har stubben equisoft?

Nej men reagerade på att den ser ut som en blåkopia på den där westernliknande gjorden som kom för några år sen. Nu minns jag inte vad den hette men den figurerade i flera tråder om hästar med gjordproblem på Utrustning.

Edit, kom på det. Marjoman Xpand heter den! Finns i dressyr också.
 
Jag har en ELT till min men skulle gärna ha en wow-h-gjord. Tyvärr verkar de svåra att få tag i begagnat.

Den förra hästen hade en Cair, väldigt trevlig gjord tycker jag. Borde kanske träna någon sån på min känsliga nu med när jag tänker efter...
 
Köpte en HRS Equisoft för ett tag sen, men båda mina får ordentligt med skav av den. Kan bero på att pållsen är små och gjorden alldeles för bulkig bakom armbågen. Men rejäla ska blev det iaf :/.
 
Jag har en ELT till min men skulle gärna ha en wow-h-gjord. Tyvärr verkar de svåra att få tag i begagnat.

Den förra hästen hade en Cair, väldigt trevlig gjord tycker jag. Borde kanske träna någon sån på min känsliga nu med när jag tänker efter...

Nej köp ingen H gjord!!! sämsta skit jag någonsin köpt! Den är jättesmal, stenhård, svindyr och hästen fick kraftig sadeltvång!
 
Equipe gjorden är alldeles för dyr för mig, min smärtgräns går egentligen vid 1500kr, om jag inte ska ha en ny ELT igen. Gillar de med platta/bredare del under magen. Samt att den måste vara elastisk, eller mjuk. Har tittat på Mattes Athletico men är tveksam på fårskinnet.

Jag kom på att jag haft en chair till mitt sto också. Den fick hon heller inte skav av och jag gillade den! Lagom elastisk. Den plattas ut efter lite användning så man ska inte köpa för stor :)
 
Nej köp ingen H gjord!!! sämsta skit jag någonsin köpt! Den är jättesmal, stenhård, svindyr och hästen fick kraftig sadeltvång!

Min hästs boxgranne har en som jag lånar. Han slår konstigt nog mindre i sko med den så jag antar att han slappnar av bättre. Men det verkar svårt att få tag i dem begagnat tyvärr..
 
Jag köpte en H-gjord nu, hoppas bara det är rätt storlek, ev. är den för lång, var väl den enda beg. som låg ute på försäljning så chansade. Att den är smal låter bra för min del då min häst inte kan ha för stora gjordar. Vill ha något som kommer ifrån armbågen. Sålde min ELT gjord idag. Nöjd med den men var inte optimal på min häst.
 

Liknande trådar

Utrustning Vet att det är högst individuellt så klart, men jag har själv lovordat ELT-gjorden fram tills nuvarande häst. Ardennerkille, 3 år och...
Svar
11
· Visningar
913
Senast: palle
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
675
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Jag har en soffa (futon-ish) som behöver nytt överdrag. Den är ny och inte sliten, men jag fick en väldigt bra deal på den modell jag...
2
Svar
20
· Visningar
750
Senast: manda
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 829
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp