Dressyrgjord

Jag rekommenderar varmt cair-gjord. Jag har en Bates nu men har haft wintec innan och jag tycker båda är kanonfina! Mjuka, lätta att hålla rent och alla jag testat på trivs kanon. Och dessutom inga skav:up:
 
förlåt för trådkap, jag undrar om någon har stubben equisoft?

Jag har haft en Equisoft i snart 4 månader nu och är jättenöjd (hästen med!).

Den sitter superbra, är mjuk, bred och känns "rörlig" på ett bra sätt. Enda problemet är att den är ett hel***e att rengöra pga alla "snoddar" på ovansidan, av någon anledning är själva stropparna av mocka, helt värdelöst ur rengöringssynpunkt men annars är jag som sagt supernöjd!
 
fairfax-girths.jpg
Ska prova en fairfaxgjord. Verkar också vara en bra sadelgjord. Har en ELT nu som funkar bra. Ska bara testa den andra av nyfikenhet.:) Någon som har erfarenhet?
 
fairfax-girths.jpg
Ska prova en fairfaxgjord. Verkar också vara en bra sadelgjord. Har en ELT nu som funkar bra. Ska bara testa den andra av nyfikenhet.:) Någon som har erfarenhet?

Ingen egen erfarenhet men vet att det är ett märke som i samarbete med väldigt duktig veterinär inom ridning och fysioterpai har tagit fram ett träns som ska minska punkttrycket på huvudet och tror gjorden nämndes som en annan sak de hade samarbetat om (veterinärens döttrar rider på hög nivå på ponny). I england är det ett erkänt dyrt kvalitetsmärke iaf. :)
 
Ingen egen erfarenhet men vet att det är ett märke som i samarbete med väldigt duktig veterinär inom ridning och fysioterpai har tagit fram ett träns som ska minska punkttrycket på huvudet och tror gjorden nämndes som en annan sak de hade samarbetat om (veterinärens döttrar rider på hög nivå på ponny). I england är det ett erkänt dyrt kvalitetsmärke iaf. :)
Jag har läst en del om både tränset och gjorden. Tydligen har testerna visat att hästarna tar längre steg med om det var med tränset eller gjorden. Kommer iaf få möjlighet att prova gjorden ordentligt och förhoppningsvis även ett träns.:)
 
Jag har läst en del om både tränset och gjorden. Tydligen har testerna visat att hästarna tar längre steg med om det var med tränset eller gjorden. Kommer iaf få möjlighet att prova gjorden ordentligt och förhoppningsvis även ett träns.:)

Fast man undrar ju hur förutsättningarna var innan. Mina hästar tar inte kortare steg när jag rider än när dom är lösa. Däremot kan jag bromsa ner steget om ingen står på backen och säger till. Jag är ytterst tveksam ;) som vanligt! :D Du får filma när du provat!
 
Just de här studierna tror jag ganska mycket på då det är ordentliga vetenskapliga studier. Men såklart finns där svagheter inom dessa med ;)

@Hedwig, spännande att du får prova, tycker tränset är väldigt intressant- de mätte ju bland annat att punkttrycket vid nackstycket är högre än punkttrycket under stigläderkramparna på sadlen… Priset avskräcker mig dock :p
 
Just de här studierna tror jag ganska mycket på då det är ordentliga vetenskapliga studier. Men såklart finns där svagheter inom dessa med ;)

@Hedwig, spännande att du får prova, tycker tränset är väldigt intressant- de mätte ju bland annat att punkttrycket vid nackstycket är högre än punkttrycket under stigläderkramparna på sadlen… Priset avskräcker mig dock :p

Jo men vem har betalat studien tex.. Vad hade hästarna för gjordar i försöket? Sånt spelar ju in... Tex en stel hård bred lädergjord som går emot hästens armbåge gör ju att hästen tar kortare steg tex... Så hur gjordes försöket.. Ja det finns många frågor innan jag den extremt gammalmodiga tanten blir övertygad... Grejerna är säker bra, men om den är bättre än min gamle dressyrgjord i neopren för 100 spänn, det är frågan ;)
 
Jo men vem har betalat studien tex.. Vad hade hästarna för gjordar i försöket? Sånt spelar ju in... Tex en stel hård bred lädergjord som går emot hästens armbåge gör ju att hästen tar kortare steg tex... Så hur gjordes försöket.. Ja det finns många frågor innan jag den extremt gammalmodiga tanten blir övertygad... Grejerna är säker bra, men om den är bättre än min gamle dressyrgjord i neopren för 100 spänn, det är frågan ;)

Abstracten kan läsas här http://www.fairfaxsaddles.com/product-development/scientifically-proven. Välkända tidskrifter iaf.
Men absolut, jag håller med dig, rider själv i bortskänkt neoprengjord ;) och på vanlig hobbynivå gör nog inte de få cm längre steg någon större skillnad, men visst, vid OS/VM så kanske det har en betydning. Intressant är det iaf, även om jag inte tror det har en wow effekt för den breda allmänheten.
 
Just de här studierna tror jag ganska mycket på då det är ordentliga vetenskapliga studier. Men såklart finns där svagheter inom dessa med ;)

@Hedwig, spännande att du får prova, tycker tränset är väldigt intressant- de mätte ju bland annat att punkttrycket vid nackstycket är högre än punkttrycket under stigläderkramparna på sadlen… Priset avskräcker mig dock :p

Men om punkttrycket är så in i helvetes hårt undrar jag hur hårt man dragit åt remmarna. Man behöver inte hissa upp bettet så det blir sånt tryck. Inte heller dra i stången så det blir sånt tryck.

Om de går så mkt bättre av ett annat träns undrar jag hur tandjobbet är gjort, hur handen är och som sagt hur mkt man hissat upp bettet.

Ang gjordar så rör sig en del bättre med vissa gjordar med rejält med resår och tryckavlastning om de antingen har tvångtendenser alt går med lite för hårt dragen gjord.

Jag tror ju stenhårt på Tixerand IOM att jag iaf inte vill ha ngt stelt/ostretchigt kring min bröstkorg när jag tränar. Jag vill andas fritt.
Och så hårt som många drar gjorden kan hästen absolut inte det.
 
Min neoprengjord har resår. Dock inte mitt i som tixerand, men hur upplever ni den till en flatback? Jag vet att till childeric ska man tydligen inte ha Tixerand enligt åf eller hur var det @Centaur?
 
Jag får möjlighet att prova utan att köpa. :) Personligen så tror jag att utrustning som sitter bekvämt på hästen är den som rent logiskt borde vara den som är bäst. Jag har själv PS-träns till min eftersom det sitter så bra på just min häst och inte orsakar en massa tryck i nacken eller att sidostyckena ligger för nära ögat. Var bara en tillfällighet att jag köpte ett förra året men det ledde iaf till att jag helt slutade rida med kandar och sålde det där tjusiga Münchenkandaret. Är ju också därför jag har en elt- gjord. Hon verkar mer bekväm med den än en vanlig smalare. Vi får se. Himla kul att få prova iaf.:)
 
Jag tycker det funkar ok, men får dra åt ett hål mer än på en ullstoppad sadel pga att sadeln är så mjuk och flexibel i stoppningen.

De där framåtsvängda gjordarna fick hård kritik för några år sen pga att de ger kraftigt punkttryck.
 
Men om punkttrycket är så in i helvetes hårt undrar jag hur hårt man dragit åt remmarna. Man behöver inte hissa upp bettet så det blir sånt tryck. Inte heller dra i stången så det blir sånt tryck.

Om de går så mkt bättre av ett annat träns undrar jag hur tandjobbet är gjort, hur handen är och som sagt hur mkt man hissat upp bettet.

Ang gjordar så rör sig en del bättre med vissa gjordar med rejält med resår och tryckavlastning om de antingen har tvångtendenser alt går med lite för hårt dragen gjord.

Jag tror ju stenhårt på Tixerand IOM att jag iaf inte vill ha ngt stelt/ostretchigt kring min bröstkorg när jag tränar. Jag vill andas fritt.
Och så hårt som många drar gjorden kan hästen absolut inte det.

Jag menar att det var punkttycket vid samlingen till nackstycke och sidostycke, inte mitt uppe på nacken.
Igen, säger inte att detta är sanningen, men detta är vetenskapliga studier med duktigt forskande veterinär som medverkar. Man får ju se det som en blandad population där säkert en del har tänderna fixade, en del inte, mm- precis som population också ser ut i hästvärlden.
Träns i sig är ju ett vanligt träns med engelsk nosgrimma, det är bara uppbyggt för att minska punkttycket på de punkter där trycket är som högst.
 
Min neoprengjord har resår. Dock inte mitt i som tixerand, men hur upplever ni den till en flatback? Jag vet att till childeric ska man tydligen inte ha Tixerand enligt åf eller hur var det @Centaur?

Jag har Tixerand till flatback. Inga problem alls. Dock är jag en sån som drar gjorden väldigt löst i andras ögon.

Jag är skolad av en som utan förvarning rider ikapp en och försöker rycka av en. Första gången blev jag jävligt förvånad på unghingst med för lång gjord och pep ngt om det.
Fick till svar på finlandssvenska: " Du ska väl för faaaan inte haa balansen i gjoooorden flicka lilla!"

Men ärligt tycker jag det känns tillräckligt stabilt för uteritter och dressyr tom på min hoppjerka.

Har också haft Tixerand på diverse plastbommar som ska vara mer instabila än trä.
Och såna med tunn latexpanel.
 
Jag menar att det var punkttycket vid samlingen till nackstycke och sidostycke, inte mitt uppe på nacken.
Igen, säger inte att detta är sanningen, men detta är vetenskapliga studier med duktigt forskande veterinär som medverkar. Man får ju se det som en blandad population där säkert en del har tänderna fixade, en del inte, mm- precis som population också ser ut i hästvärlden.
Träns i sig är ju ett vanligt träns med engelsk nosgrimma, det är bara uppbyggt för att minska punkttycket på de punkter där trycket är som högst.

Men vad ger trycket?

Jag får inte punkttryck om jag virar ett skärp löst kring midjan. Om jag drar åt hårt får jag tryck.
 
Punkttrycket på nosryggen kan ju undgås om man inte spänner till. Antagligen har ryttarna i testet spänt till, men i så fall har de gjort det med båda tränsen. Trycket kommer ju av att hästen nosrygg inte är rund vilket kommer je punkttrycket på kanterna av skelettet. Punkttrycket vid öronen är nog svårare att förklara, dock är det fortfarande uppmätt.
Ska se om jag inte kan få fatt i hela artikeln
imorgon och läsa igenom den igen.

Man måste ju se studien för vad den är- hästen tar längre steg med deras träns jämfört med ryttarna eget träns. Det betyder inte att samma effekt ses på alla hästar eftersom inte alla ryttare rider likadant eller spänner tränat lika hårt.

Fakta och vad studien visar är ju att det går att utforma ett träns som minskar punkttrycket på vissa ställen vilket har en positivt effekt på bl.a. hästens steglängd. Mycket mer än det kan man inte använda studien till.
 

Liknande trådar

Utrustning Vet att det är högst individuellt så klart, men jag har själv lovordat ELT-gjorden fram tills nuvarande häst. Ardennerkille, 3 år och...
Svar
11
· Visningar
955
Senast: palle
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
700
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Jag har en soffa (futon-ish) som behöver nytt överdrag. Den är ny och inte sliten, men jag fick en väldigt bra deal på den modell jag...
2
Svar
20
· Visningar
803
Senast: manda
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 014
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp