Dressyrgjord

Jag har Tixerand till flatback. Inga problem alls. Dock är jag en sån som drar gjorden väldigt löst i andras ögon.

Jag är skolad av en som utan förvarning rider ikapp en och försöker rycka av en. Första gången blev jag jävligt förvånad på unghingst med för lång gjord och pep ngt om det.
Fick till svar på finlandssvenska: " Du ska väl för faaaan inte haa balansen i gjoooorden flicka lilla!"
.[/QUOTE
ursäkta mig men vilken jävla idiotO_o Blir inte ett dugg imponerad av sådana dumheter.:down:
 
ursäkta mig men vilken jävla idiotO_o Blir inte ett dugg imponerad av sådana dumheter.:down:

Han gjorde det med kunskap om vad jag borde tåla.
Och jobbar man som problemlösare måste man om man bil överleva även de svåraste hästarna träna på extrema sätt.
 
Punkttrycket på nosryggen kan ju undgås om man inte spänner till. Antagligen har ryttarna i testet spänt till, men i så fall har de gjort det med båda tränsen. Trycket kommer ju av att hästen nosrygg inte är rund vilket kommer je punkttrycket på kanterna av skelettet. Punkttrycket vid öronen är nog svårare att förklara, dock är det fortfarande uppmätt.
Ska se om jag inte kan få fatt i hela artikeln
imorgon och läsa igenom den igen.

Man måste ju se studien för vad den är- hästen tar längre steg med deras träns jämfört med ryttarna eget träns. Det betyder inte att samma effekt ses på alla hästar eftersom inte alla ryttare rider likadant eller spänner tränat lika hårt.

Fakta och vad studien visar är ju att det går att utforma ett träns som minskar punkttrycket på vissa ställen vilket har en positivt effekt på bl.a. hästens steglängd. Mycket mer än det kan man inte använda studien till.
Nosgrimman har en liten "kudde" mittpå o nackstycket har en på varje sida. Såg att Carl Hester hade en nosgrimma på Nip Tuck från dem nu i Rio, förmodligen hela kandaret.:) Han hade ingen käkrem heller eftersom det inte behövs med just den typen av nosgrimma, lite som micklem
 
Han gjorde det med kunskap om vad jag borde tåla.
Och jobbar man som problemlösare måste man om man bil överleva även de svåraste hästarna träna på extrema sätt.
Tror egentligen att det som provocerar mig är att du presenterar det lite som att det är lite coolt och har gjort dig till en bättre ryttare än du varit annars. Finns ju faktiskt ungdomar som läser och tror att det ska vara på det viset och att det är så man gör. Jag vet många som är oerhört kompetenta och rider d svåraste hästarna utan att någon utsatt dem för sådan idioti.
 
Tror egentligen att det som provocerar mig är att du presenterar det lite som att det är lite coolt och har gjort dig till en bättre ryttare än du varit annars. Finns ju faktiskt ungdomar som läser och tror att det ska vara på det viset och att det är så man gör. Jag vet många som är oerhört kompetenta och rider d svåraste hästarna utan att någon utsatt dem för sådan idioti.

Det är inte så många i Sverige som gör extrem problemlösning. Och spec inte unga, långa, ranka tjejer med nackskada. Så jag förstår absolut tänket med att simulera skarpt läge under kontrollerade former.
Man måste träna det individen behöver. Många tjejer lamslås i skarpa lägen och mår bra av att träna så nära såna det går.
Jag har räddats många gånger av det den människan lärt mig. Ofta under former som inte är lämpligt för de flesta. Eller som tränaren i fråga ens använder på andra. Men jag är främsta eleven under alla år. Så klart har jag fått mer avancerad träning. Och själv valt det. Med glädje!
Sen berättade jag det som en rolig anekdot kring att jag inte är förtjust i att dra gjordar hårt.
Jag tycker inte händelsen är så märklig IOM grad av förberedelse.
Man behöver inte förstora upp sånt.

Alla som rider gör väl inte allt andra ridande gör.
Jag gör mycket okonventionellt. Och pratar om det jag gör. Allt kräver rätt förberedelse inom häst för att bli bra.
Ska man inte prata om svårare saker kan vi stryka piaff, hoppa högt, lägga hästar etc för att vi inte pratat om hela ledet dit. Som är långt..
Precis som det var för mig till läget jag beskrev.
 
Hade en Fairfax innan Equisoften, en helt ok gjord (den har resår), men inte revolutionerande på något sätt.
 
Nosgrimman har en liten "kudde" mittpå o nackstycket har en på varje sida. Såg att Carl Hester hade en nosgrimma på Nip Tuck från dem nu i Rio, förmodligen hela kandaret.:) Han hade ingen käkrem heller eftersom det inte behövs med just den typen av nosgrimma, lite som micklem

Precis, jag har klämt på det när jag var på kurs med Rachel Murray i England ;)
 
Nu har jag testat att rida med H gjorden och den höll sadeln bättre på plats än vad Tixerant gjorden gjorde...Jag har även beställt en Equisoft gjord då jag är nyfiken på den. Väntar på att den ska komma.
 
Jag har Tixerand till flatback. Inga problem alls. Dock är jag en sån som drar gjorden väldigt löst i andras ögon.

Jag är skolad av en som utan förvarning rider ikapp en och försöker rycka av en. Första gången blev jag jävligt förvånad på unghingst med för lång gjord och pep ngt om det.
Fick till svar på finlandssvenska: " Du ska väl för faaaan inte haa balansen i gjoooorden flicka lilla!"

Men ärligt tycker jag det känns tillräckligt stabilt för uteritter och dressyr tom på min hoppjerka.

Har också haft Tixerand på diverse plastbommar som ska vara mer instabila än trä.
Och såna med tunn latexpanel.

Jag rider i en Islandssadel med flexibom och har ELT till, fungerar fint.

Om det är bättre vet jag inte, ponnyn är inriden med den gjorden.
 
Jag har en från Back on Track :) Funkar perfekt på min som får typ förhårdnader på armbågarna av allt annat!
 
Jag har återgått till de gamla hederliga Geragjordarna utan resår.

Jag tycker att man ska ställa sig frågan varför hästar numera verkar få "sadeltvång" så ofta..
När alla idag är så medvetna om att skaffa en sadel som passar hästen som bör ligga kvar bra.

Det är bara på en att titta anatomibild på hur hästens lungor är placerade. Utefter hela revbenssidan. Som hos oss. Om vi hade ett BH band av läder med jöttehård resår som aldrig ger efter skulle vi också få panik. Det är precis det som händer med en sadeltvångshäst. Det är inte sadeln de reagerar på. De är helt borta i blicken. Sluta spänn gjordarna så ini:devil: på den välliggande sadeln. Vi sitter upp från pall idag så det behövs inte för hålla den på plats.
/ Den besvärliga kärringen:p
 
Nu har jag testat båda mina gjordar och kan konstatera att hästen föredrar både Equisoft och H-gjorden före Tixerant gjorden samt att sadlarna ligger mycket bättre med dom än Tixerant gjorden. (dvs mer stilla, jag har unghäst och han kan ju göra lite sprall ibland)
 
Jag har återgått till de gamla hederliga Geragjordarna utan resår.

Jag tycker att man ska ställa sig frågan varför hästar numera verkar få "sadeltvång" så ofta..
När alla idag är så medvetna om att skaffa en sadel som passar hästen som bör ligga kvar bra.

Det är bara på en att titta anatomibild på hur hästens lungor är placerade. Utefter hela revbenssidan. Som hos oss. Om vi hade ett BH band av läder med jöttehård resår som aldrig ger efter skulle vi också få panik. Det är precis det som händer med en sadeltvångshäst. Det är inte sadeln de reagerar på. De är helt borta i blicken. Sluta spänn gjordarna så ini:devil: på den välliggande sadeln. Vi sitter upp från pall idag så det behövs inte för hålla den på plats.
/ Den besvärliga kärringen:p

Håller med om att det är gjorden och inte sadeln som är problemet. Men det är olika vad hästarna reagerar på, hur de reagerar och vad de föredrar. Min tål inte en vanlig smal gjord, spelar ingen roll om den är löst spänd. Är den öht spänd så blir det katastrof... Med en bred gjord visar han inget alls så sant jag drar gjorden sakta, och går några steg mellan hålen.

Han reagerar dock ibland när jag sätter mig upp om han inte är riden på några dagar, då är det som han har glömt känslan av att ha en ryttare på ryggen och måste vänja sig vid det. Om jag sitter helt still gör han inget men om jag skulle vara så dum att göra för yviga rörelser får han sadelvtång. Det släpper dock helt efter att han gått ett par steg. Det är som första uppsittningen på en unghäst. Vet att många med sadeltvång är så.

Han vill inte ridas med lös gjord. I skritt går det ju bra men i trav blir han jättespänd om jag glömt dra åt gjorden. Det är säkert för att det blir glapp/tight/glapp/tight eftersom han rör sig och det är ju den första känslan av att det stramar som han reagerar på och måste vänja sig vid (varje gång).
 
Klart att det finns undantag, men.
Även dressyrsadeln med sina längre och hårda kåpor framtill kan nypa. Ofta har jag sett proffsen fortfarande använda hopp eller allroundsadel. Förr la man aldrig på en ny styv sadel under inridningen.
En brösta gör också att du inte behöver dra så hårt. Att man drar pö om pö förutsätter jag, men resåret på båda sidor har gjort att hästen inte längre kan blåsa upp sig för att försvara sig. Hur många tror inte att det är Magen de blåser upp? Med resåret så släpper aldrig det stora trycket. Resåret är ju oerhört hårt på nya gjordar. Hur många av proffsen hästar råkar ut för detta? Väldigt få skulle jag tippa.
En som jag pratade med sa hur kommer det sig att hoppryttare kan bromsa sina hästar med knäna? Tryck ihop lungorna bara.
Var det inte en artikel i Ridsport om detta senast i år?
 
Jag har en häst som är väldigt flyttbar sidledes om man säger så... Min medryttare gjorde misstaget att inte dra gjorden ordentligt och då fick hon tugga grus, hjälpte inte att han hade 5 punktsförbygel.... Så på min pålle är en åtdragen gjord ett måste om man inte vill ligga på backen..:o
 
Letar ev efter en ny dressyrgjord till min häst. Har nu en ELT som börjar bli sliten. Vad använder ni? Anatomiska? Hur är cair-gjorden? Hört att den är styv. Min gillar inte vanliga i läder utan elasticitet.
Nu har du kanske redan skaffat en ny men jag måste dela med mig av min upptäckt. Barefoot dressyrgjord. Bred under magen, elastisk, lädret är lika mjukt som på en OS gjord i stallet och kostnaden? 700 spänn!!

Nu har jag bara haft den en vecka så hoppas den håller för slitage också.
 
Jag har en Cair gjord, den är super. Hade ETL gjorden innan men det blev för svajigt till min unghäst(gjorden var gammal o resåren dålig)
 
Jag har testat prestige RP gjord som ska ha liknande egenskaper som ELT gjorden. Dock dyr som satan(runt 3500:- tror jag) men hästen gillade den. Annars föredrar jag Mattes dressyrgjord med fårskinn. Finns i tre olika anatomiska varianter beroende på hur hästens sadelläge ser ut.
 

Liknande trådar

Utrustning Vet att det är högst individuellt så klart, men jag har själv lovordat ELT-gjorden fram tills nuvarande häst. Ardennerkille, 3 år och...
Svar
11
· Visningar
915
Senast: palle
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
675
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Jag har en soffa (futon-ish) som behöver nytt överdrag. Den är ny och inte sliten, men jag fick en väldigt bra deal på den modell jag...
2
Svar
20
· Visningar
755
Senast: manda
·
Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 839
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp