Dressyrhingst med bra temperament?

LMCarlsson

Trådstartare
Jag tänker betäcka mitt sto till våren och skulle gärna få lite tips om hingstar. Det viktigaste för mig är att det ska vara en gångartshingst med BRA temperament och ryggen får inte vara för kort. Jag har inga bilder som jag kan ladda upp men stot är e. Warsteiner-Maximilian-Ceylon-Utrillo. Hon är f. 1999 men har inte haft föl tidigare så ganska hög dräktigthetsprocent på hingsten är ett måste och han bör stå i Sverige. Stot rör sig super (bedömd högre på traven än galoppen men jag tycker att galoppen är minst lika bra som traven) och har placeringar upp till MSV dressyr. Eg inget fel på hopptekniken men däremot viljan (tycker att det är läskigt, bommarna bits!). Så några tips? :)
http://www.blup.se/sv-SE/horses/116883-wariette-swb
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Jag hade valt en hingst med R-blodet, är själv svag för Rubinrot. Har haft två Rubinrotare som var helt fantastiska i temperamentet och med mycket hög ridbarhet.
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

En hingst att titta lite på kan ju vara Figaro R. 10 på traven, och 10-10 av testryttarna! Hingst med supergång och supertemprament... Valde honom till mitt Magini sto, ska föla 1/6, och hon tog sig på första försöker med honom.
Lycka till :)
MVH Angie
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Alla Florestanhästar jag träffat på har varit gudomligt trevliga! Så jag rekommenderar ngn med F-blod.. ;)
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Jag föreslår (som vanligt!) Belamour.

Han är förvisso obeprövad, men han verkar ha supertemperament.
Han har 9-a på benen (såg att din har en 7-a så det kan vara lämpligt med hingst som har bra ben - Figaro R har också en 7-a).

Dessutom så hoppar han hyffsat (iallafall om man jämför med Figaro R's poäng på bruks).
Jag vet att hans far har lämnat en avkomma som hoppade 9-10 på treårs...
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Varför alla i det här landet så benfixerade? ;)

För övrigt så är Belissimos avkommor årets "vill-ha" utomlands, de har toppat de flesta auktioner prismässigt så han är verkligen på modet, vilket förhoppningsvis gör att Belamours avkommor blir relativt lättsålda för de som inte tänker behålla sina. :)
Och ja, jag gillar också Belamour.
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Och så tipsar jag då (lika tjatig som cirkus då ;)) om Don Romantic, mycket trevliga hästar kommer därifrån, de är orädda, snygga och rör sig bra. Iaf de med rätt mor.:grin::cool:
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Jag skulle kompromissat på kriteriet att hingsten ska stå i Sverige och satsat på Don Romantic, De Noir, Skovens Rafael eller någon annan högklassig hingst med Donnerhallblod.

Den linjen är helt oslagbar när det gäller gångarter och samlingsförmåga och ovanstående hingstar är samtliga långlinjerade. Vill du absolut köra svenskt är Bocelli eller Don Primero alternativ.

Men som sagt var, med ett sto med supergång skulle jag inte slarva bort några poäng på en osäker förärvare, utan slagit till på en hingst som verkligen nedärver sig.
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Jag hade definitivt kollat närmare på Bocelli! Nedärver både gångarter och temperament.
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Håller med bright_sara :laugh: Nån med Florestan borde passa! Bra temperament och fantastiskt ridbara.
Looping ger ju oxå mycket bra temperament på sina avkommor!
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Ja, Don Primero är nog inte någon dum idé.
Han om någon har ju visat vad han går för.
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

*KL*
En 7a på benen behöver inte indikera på speciellt dåliga ben..det kan man få ganska lätt..
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Ja, DP är en verkligt beprövad hingst! Har ju varit i aveln länge och lämnat mkt!
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Hennes benställning är ok (varken mer eller mindre) så det är klart att jag inte vill ha en hingst med dålig benställning men jag behöver inte ha en med 10 heller...
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Jag tycker att Bocelli är för tung och framför allt byggd för mycket i nedförsbacke (även om han rör sig i uppförsbacke) så det är nog inget för mig...
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Jag har själv varit inne på Donnerhall-blodet då jag hört att de nedärver bra temperament. Men det låter som om F-blodet också skulle kunna vara något... hmm lite mer att välja på då. Vad tror ni om Daytona? Han har ju mycket fullblod också vilket jag ser som ett plus (fröken har ganska mycket djup, jag skulle inte säga grov då hon är väldigt långbent också men jag vill inte ha en som blir grövre än vad hon är...)
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Det beror väl lite på.

Det finns avvikelser och har man ett sto med avvikelser så gäller det ju att hingsten inte har samma avvikelse.

Jag skulle hellre ta ett sto till en hingst med dokumenterade bra ben än till en som har avvikelser.

Till TS: Har du kritiken på damens ben ? Förutom själva siffran ?
Daytona tex "Lindrigt parallellförskjuten och tåvid fram. Något rakhasig och veka kotor bak. " skulle inte lägga honom på ett sto med samma avvikelser.
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Jag har inte kritiken. Men hon är granterat inte rakhasig eller har veka kotor bak. Det är ett framben som inte är "helt hundra". Jag måste erkänna att jag inte vet den fackmannamässiga termen för det (:o) men linjen från knät och ned till hoven är inte helt rak utan vrider sig lite (om det är någon som förstår min konstiga beskrivning) och den hoven är lite mindre än den andra...
 
Sv: Dressyrhingst med bra temperament?

Jag har själv varit inne på Donnerhall-blodet då jag hört att de nedärver bra temperament. Men det låter som om F-blodet också skulle kunna vara något... hmm lite mer att välja på då. Vad tror ni om Daytona? Han har ju mycket fullblod också vilket jag ser som ett plus (fröken har ganska mycket djup, jag skulle inte säga grov då hon är väldigt långbent också men jag vill inte ha en som blir grövre än vad hon är...)

Daytona är som sagt var inte korrekt varken fram eller bak (jag tycker att hans 7a var ganska generöst satt, faktiskt) och han har begränsade gångarter. Om stoet rör sig bra skulle jag verkligen försöka maximera den egenskapen, då det är ganska få hästar som faktiskt gör det. Då tänker i alla fall jag på de mer långbenta Donnerhall-sön-sönerna, som har såväl typ, temperament som gångarter.

Varför inte importsperma? Danmark ligger inte särskilt långt bort...
 

Liknande trådar

Avel Är ett bra temperament jämförbart mellan hopphingstar och dressyrhingstar? (Med ett bra temperament i det här fallet menar jag cool...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 925
Senast: zarmino
·
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 458
Senast: Karoliten
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Avel Behöver lite tips och hjälp med hingstförslag till mitt sto inför nästa säsong. Lite tidigt ute, men jag vill vara väl förberedd och ha...
Svar
0
· Visningar
836
Senast: Dressyren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp