Dressyrkrisen...

Jag är mest nyfiken på om den så kallade dressyrkrisen verkligen finns och hur stor den i så fall är? Det finns säkert lokala skillnader, och Skåne verkar ha fått färre antal starter men i mitt område är starterna och tävlingarna inte färre och av vad jag kunnat läsa verkar t ex Stockholms-området inte heller ha dessa problem?

I längden tror jag det finns saker att göra, kortare och roligare dressyrprogram t ex för att vara kvar på OS borde medföra detsamma på alla nivåer. Det borde i sin tur kunna medföra fler klasser per tävling och fler starter per ekipage (och då fler chanser på rosetter) och då borde ekonomin bli bättre (fler starter = mer startavgifter in).

Men för att fortsätta på temat "kris", har man jämfört med andra områden?
Jag tror att ridskolekrisen är störst, antalet ridande på ridskola?
Hur ser det ut i FT? I hoppning?
Tas lika många ryttarmärken? Ridborgarmärket?
Är det bara DRESSYREN som har problem eller blir det färre starter i dressyr därför att xxxx gör att färre börjar rida, och yyyy gör att färre köper egen häst och zzzz gör att färre väljer att transportera sina hästar?
Exempel tagna helt ur luften ;)

Har tills för ett par år sedan jobbat som ridlärare och har fortfarande en del kontakt med den världen och min bild är att det inte är färre som börjar rida, tvärtom. Både vuxna och barn börjar och många vuxna kommer tillbaka. Hoppningen har väl fortfarande enormt många starter. Hur det ser ut i fälttävlan vet jag inte. Som jag ser det är det just dressyren som lockar färre startande. Det betyder ju inte att ridning och dressyr minskar men tävlandet i dressyr gör det.
 
Jag är mest nyfiken på om den så kallade dressyrkrisen verkligen finns och hur stor den i så fall är? Det finns säkert lokala skillnader, och Skåne verkar ha fått färre antal starter men i mitt område är starterna och tävlingarna inte färre och av vad jag kunnat läsa verkar t ex Stockholms-området inte heller ha dessa problem?

I längden tror jag det finns saker att göra, kortare och roligare dressyrprogram t ex för att vara kvar på OS borde medföra detsamma på alla nivåer. Det borde i sin tur kunna medföra fler klasser per tävling och fler starter per ekipage (och då fler chanser på rosetter) och då borde ekonomin bli bättre (fler starter = mer startavgifter in).

Men för att fortsätta på temat "kris", har man jämfört med andra områden?
Jag tror att ridskolekrisen är störst, antalet ridande på ridskola?
Hur ser det ut i FT? I hoppning?
Tas lika många ryttarmärken? Ridborgarmärket?
Är det bara DRESSYREN som har problem eller blir det färre starter i dressyr därför att xxxx gör att färre börjar rida, och yyyy gör att färre köper egen häst och zzzz gör att färre väljer att transportera sina hästar?
Exempel tagna helt ur luften ;)
Nog är det en kris att en av ridskolorna här har väntetid på 2 år för att få böja på ridskola.
 
@JohannaB för mig är din reflektion ett komplement till vad flera tidigt i tråden tagit upp och som diskuterats utifrån det .

dvs "kris" är en rätt oetablerad "sanning" med tillhörande diskussion i tråden .
 
@JohannaB
Jag har skrivit tidigare i tråden men det är ju ett par sidor bak :p
Sitter i tävlingssektionen i Stockholms distriktet och antal starter i dressyr och hoppning minskar hos oss. Både på ponny och häst. Generellt.
Däremot finns inte djupare statistik just nu där man kan få fram exakt om det är någon speciell klass som minskar. Kan ju vara att LB ökar men LA minskar mer till exempel.
Antal tävlingsdagar är dock fler eller samma.
 
Jag orkade inte söka fullständig statistik men så här verkar det vara om man jämför 2016 med 2014:
Dressyrens antal starter minskar med knappt 12%, eller med 10 000 starter.
Hoppningens antal starter minskar med drygt 7%, eller med 22 000 starter.
Antalet RYTTARE med tävlingslicens minskar med 23% (!) eller med 9 800 stycken.

Enkel slutsats är alltså att antalet tävlingsekipage minskar kraftigt, men att de som tävlar faktiskt gör fler starter per ekipage än tidigare?
Nu var då 2014 ett positivt år, ökningen från 2012 låg på 15% fler licensierade ekipage men likväl är då 2016 en minskning jämfört med 2012..

Utan att ha facit ;) så är jag nog mer inne på dyrare licenser, krångligare tävlingsregler och svårare för ekipage att komma igång att tävla eller att bara rida någon tävling per år?
Jag tror med andra ord mindre på att det beror på motståndet, att det är för svårt att bli placerad, klasserna eller domarnas bedömning. Men det är bara gissningar.
När var det årliga hästlicensen infördes?
Kan det vara den som var droppen som fick bägaren att rinna över?
 
@JohannaB är inne på samma linje som du, dvs kostnaderna skenar. Vad kostade en dressyrstart 2014? En fälttävlansstart i H90 kostade 350 kr i alla klubbar, 2017 kostar det 450 i "billiga" klubben och 600 i de flesta. Sen tillkommer vet/ambulansavgift som varierar men låt säga 200 kr så en normal start i lägsta klassen i FT kostar ca 800 kr. Lägg då till att de flesta FT är i Skåne så för alla oss som inte bor där tillkommer övernattning och bensinkostnad. Jag tycker inte det är det minsta konstigt att starterna minskar i FT. Därtill kommer ju årslicens på hästen och en skenande kostnad för ryttarlicens!
Det finns P&R, P&J och Pay and Cross även om de sistnämnda inte är så många. Tror att många väljer de alternativen, ser iaf på de som kört hela sommaren här att de har många, många starter.
 
Skrev ett inlägg tidigare i tråden om att min motivation till tävling tryter delvis på grund av att vissa ekipage ligger kvar och rider klasser de är alldeles för bra för vilket lämnar oss som faktiskt hör hemma i de lägre klasserna långt ner i resultatlistan när man kanske känner att man borde haft en chans. Jag tävlar för min egen skull, mot mig själv, men självklart finns det även en tävlingsmänniska i mig som skulle vilja komma högre upp i resultatlistan! Första tävlingen i våras kom vi första utanför placering, det var riktigt kul och självförtroendet fick sig en boost. Sen drog tävlingssäsongen igång på riktigt och de gamla vanliga ekipagen började dyka upp igen och vips så var vi nedpetade ;)

Håller också med om att priserna styr lite. Jag tycker att det ska finnas ÖD på dressyrtävlingar och jag har full förståelse för att klubbarna måste ha in pengar, men allt sammantaget så kostar det ändå en slant och man får kanske välja lite hur man ska lägga upp tävlingarna relaterat till det.

Jag som inte tävlar jättemycket brukar börja säsongen med att lösa licens för hästen 300:- och endagslicens för mig 160:- . Sen tillkommer såklart anmälningsavgiften som brukar ligga runt 250:- häromkring. Jag har heller ingen egen transport och behöver därför hyra en, brukar gå på ca 200:- . Hästens licens är såklart bara en engångsavgift men annars ska alla andra avgifter betalas per dag vilket plockar iväg och blir 610:- för en dag. Lägg då också på bensin/diesel och man är uppe i en del kronor. Nu gillar jag inte att starta två klasser på en dag men skulle jag göra det kommer vi upp i 860:- vilket med en gång känns ganska mastigt.

Till våren tänker jag lägga mer pengar på träningar istället för tävlingar. Jag har bara varit på två pay and rides, kanske blir det flera såna till våren men bara om det är klubbarna runt omkring som anordnar för annars kan jag lika gärna åka på tävling känns det som. Har även övervägt att filma när jag rider ett program hemma och skicka in till den där sidan och få det bedömt. Visserligen inte alls samma sak som på tävling men ger ändå ett hum om var vi ligger till.
 
Tror förbundet skulle vinna på om dom införde lokallicensen igen. Och årslicensen för häst som aaaldrig skulle höjas , har höjts redan och då har det bara gått några år...

Jag tycker det är skitjobbigt att åka på pay and jump för att man aldrig vet när man egentligen startar, men pay and ride är ju toppen oftast med fasta starttider och att dom skriver ut domaren direkt är oxå bra för då kan man åka på lite olika. Är inte jättekul att bara rida för samma domare hela tiden. Det finns ju några tråkdomare man inte har någon som helst behållning att rida för så då kan man ju lätt undvika dom.
 
Kommer man till en lokal tävling idag så känns det ju superproffsigt (i alla fall om man kommer utifrån) ut med flashiga hästar, fina lastbilar och transporter och ryttare blingade från topp till tå. Om man ser detta som rätt ny, ung ryttare som funderar på att börja tävla dressyr så blir man kanske lite skrämd?
Problemet är att man inte kan hindra folk från att köpa fina hästar, prylar och lastbilar. Men kanske kan ridsportförbundet lobba mer för att lägga fokus på annat? Få det trendigt med god ridning och horsemanship istället?

Jag har mest tävlat i Södermanlands län, men på sista tiden även lite i Stockholms dito. Och jag känner öht inte igen din bild, fast jag om något är aktiv i "rikemanslän".
På någon tävling jag var, regional, där det började med LB och slutade med MsvA var det några få som till viss del stämde in på det du skrev ovan. Ja. Men på de rent lokala LC-LA tävlingar jag varit på i ovan nämnda län känner jag inte alls igen den bilden. Jag har en storhäst modell "kraftigt överväxt korsningsponny", som åker i ett Tranesläpet 130T -01 dragen av en Volvo 850 -96. Denna korsningsponny brukar vara oknoppad, dressad i ett *valfritt* träns i ca. 500 kr klassen, en modifierad Kieffer Donau -94 sadel, med ett schabrak från Hööks under. Jag har en visserligen lite dyrare hjälm (Samshield) men i övrigt kläder/utrustning på mig som är av mellanprismärken (Hansbo, Jackson, dyrare Hööks etc.). Och det är absolut ingen som kollar snett på oss för detta! Vi har inte heller utstickande billig/"sämre" utrustning än någon annan jag sett. Möjligen är våra fordon något äldre än andras (de kanske t.ex. har en V. V70 -02 och ett Thulesläp -06), men det är ju inte så konstigt.
Så nej, din bild känns helt främmande för mig.
 
Jag har mest tävlat i Södermanlands län, men på sista tiden även lite i Stockholms dito. Och jag känner öht inte igen din bild, fast jag om något är aktiv i "rikemanslän".
På någon tävling jag var, regional, där det började med LB och slutade med MsvA var det några få som till viss del stämde in på det du skrev ovan. Ja. Men på de rent lokala LC-LA tävlingar jag varit på i ovan nämnda län känner jag inte alls igen den bilden. Jag har en storhäst modell "kraftigt överväxt korsningsponny", som åker i ett Tranesläpet 130T -01 dragen av en Volvo 850 -96. Denna korsningsponny brukar vara oknoppad, dressad i ett *valfritt* träns i ca. 500 kr klassen, en modifierad Kieffer Donau -94 sadel, med ett schabrak från Hööks under. Jag har en visserligen lite dyrare hjälm (Samshield) men i övrigt kläder/utrustning på mig som är av mellanprismärken (Hansbo, Jackson, dyrare Hööks etc.). Och det är absolut ingen som kollar snett på oss för detta! Vi har inte heller utstickande billig/"sämre" utrustning än någon annan jag sett. Möjligen är våra fordon något äldre än andras (de kanske t.ex. har en V. V70 -02 och ett Thulesläp -06), men det är ju inte så konstigt.
Så nej, din bild känns helt främmande för mig.

Spånar på ämnet

Jag tror inte många ser ner på de som har 'billigare' utrustning,
problemet kan nog isf snarare vara att de som faktiskt inte har råd med flashig märkesutrustning kan känna sej väldigt små om det tex är början på tävlingskarriären. Kommer till tävlingsplatsen och bara ser dyra släp, sadlar och kavajer.

Jag har också varit där,blandade/blandar hej vilt i prisklass men jag hade heller inte råd i början. Det var hööks Börjes och illasittande kavaj typ,
men även om jag hade självförtroende nog så var jag alltid den med äldst transport och syntetsadel, jag kunde känna mej väldigt liten.
Har man inte drivet kanske sånt tar över och man låter bli att åka.


Sen har jag sett väldigt mycket olika, alla har inte dyra grejer men det märks att det drar däråt lite överlag.
Jag tycker inte jag sett några blickar kring det men det kan ju kännas ändå fastän ingen egentligen bryr sej.

Har en tjej i klubben tex som inte ville rida Ihop med sina kompisar eftersom hon inte hade något dyrt märkesschabrak som alla de andra :cry: hon skämdes för att dom inte hade råd medan de anda hade det. Hon ville iaf ha n å n t i n g som inte var sas budget.
Så redan i tio-elvaårsåldern är sånt viktigt. :(
 
Spånar på ämnet

Jag tror inte många ser ner på de som har 'billigare' utrustning,
problemet kan nog isf snarare vara att de som faktiskt inte har råd med flashig märkesutrustning kan känna sej väldigt små om det tex är början på tävlingskarriären. Kommer till tävlingsplatsen och bara ser dyra släp, sadlar och kavajer.

Jag har också varit där,blandade/blandar hej vilt i prisklass men jag hade heller inte råd i början. Det var hööks Börjes och illasittande kavaj typ,
men även om jag hade självförtroende nog så var jag alltid den med äldst transport och syntetsadel, jag kunde känna mej väldigt liten.
Har man inte drivet kanske sånt tar över och man låter bli att åka.


Sen har jag sett väldigt mycket olika, alla har inte dyra grejer men det märks att det drar däråt lite överlag.
Jag tycker inte jag sett några blickar kring det men det kan ju kännas ändå fastän ingen egentligen bryr sej.

Har en tjej i klubben tex som inte ville rida Ihop med sina kompisar eftersom hon inte hade något dyrt märkesschabrak som alla de andra :cry: hon skämdes för att dom inte hade råd medan de anda hade det. Hon ville iaf ha n å n t i n g som inte var sas budget.
Så redan i tio-elvaårsåldern är sånt viktigt. :(
Jag tror du har en poäng. Och man kan ju inte direkt förbjuda folk från att ha dyra saker i lätta klasser så vad göra åt saken?

Sen uppfattar jag att många blandar friskt mellan dyra grejer och billigt. Iaf mina vänner, de har en salug blandning med allt från jättedyrt till Börjes..
Men känner man sig lite liten i dessa sammanhang kanske man mest lägger märke till allt det flådiga?
 
Jag orkade inte söka fullständig statistik men så här verkar det vara om man jämför 2016 med 2014:
Dressyrens antal starter minskar med knappt 12%, eller med 10 000 starter.
Hoppningens antal starter minskar med drygt 7%, eller med 22 000 starter.
Antalet RYTTARE med tävlingslicens minskar med 23% (!) eller med 9 800 stycken.

Enkel slutsats är alltså att antalet tävlingsekipage minskar kraftigt, men att de som tävlar faktiskt gör fler starter per ekipage än tidigare?
Nu var då 2014 ett positivt år, ökningen från 2012 låg på 15% fler licensierade ekipage men likväl är då 2016 en minskning jämfört med 2012..

Utan att ha facit ;) så är jag nog mer inne på dyrare licenser, krångligare tävlingsregler och svårare för ekipage att komma igång att tävla eller att bara rida någon tävling per år?
Jag tror med andra ord mindre på att det beror på motståndet, att det är för svårt att bli placerad, klasserna eller domarnas bedömning. Men det är bara gissningar.
När var det årliga hästlicensen infördes?
Kan det vara den som var droppen som fick bägaren att rinna över?

Har för mig att årslicensen infördes 2011, för jag vill minnas att jag löste livstid på Ariel 2010 efter viss vånda. :)
 
Tror också att det här med kostnaderna spelar väldigt stor roll, iaf för de som bara gör några starter per år.
Det här med både häst- och ryttarlicens blir ju lätt en dyr historia.
Bara för att ta mina kostnader i år:
Medlemsskap i klubb: 550 kr.
Ryttarlicens: 790 kr.
Hästlicens: 300 kr.
550 + 790 + 300 = 1 640 kr.
Och det innan jag ens gjort min första start.
Sen kostar starterna härikring 270-360 kr oftast.
Det springer snabbt iväg och blir dyrt...
Visst, endagslicenser finns, men jag tycker ändå inte att det rättfärdigar så dyra häst och ryttarlicenser. Dessutom också de facto att förbundet sa att ryttarlicenserna skulle ligga på en och samma nivå, fast det redan höjts flera gånger på bara några år. :mad:
Nej, jag tycker det borde vara billigare att tävla i allmänhet, och dressyr i synnerhet!
 
Jag tror du har en poäng. Och man kan ju inte direkt förbjuda folk från att ha dyra saker i lätta klasser så vad göra åt saken?

Sen uppfattar jag att många blandar friskt mellan dyra grejer och billigt. Iaf mina vänner, de har en salug blandning med allt från jättedyrt till Börjes..
Men känner man sig lite liten i dessa sammanhang kanske man mest lägger märke till allt det flådiga?
Jag tror många blandar, och man måste ju få köpa det man vill som du säger.

Kanske är det känslan man behöver åt.
Tidigt i ålder prata om att det är OKEJ att inte ha märkesutrustning. Alla är där på lika villkor ändå. Man rider inte bättre osv osv.

Men samhället idag överlag är ju inte lika förlåtande kring detta som bara för en femton år sen. Så det är klart att känslan säkert hänger med även till stallet.
 
Erkänner att jag inte läst hela tråden.

Tävlar i Skåne och det är mycket sällan fulla klasser

Denna sommaren/hösten har jag reagerat på att det var tvärdött på tävlingsfrånten i 1 1/2 månad men nu är det 5 helger i rad på klubbar innom 45min körning från mig.
 
Spånar på ämnet

Jag tror inte många ser ner på de som har 'billigare' utrustning,
problemet kan nog isf snarare vara att de som faktiskt inte har råd med flashig märkesutrustning kan känna sej väldigt små om det tex är början på tävlingskarriären. Kommer till tävlingsplatsen och bara ser dyra släp, sadlar och kavajer.

Jag har också varit där,blandade/blandar hej vilt i prisklass men jag hade heller inte råd i början. Det var hööks Börjes och illasittande kavaj typ,
men även om jag hade självförtroende nog så var jag alltid den med äldst transport och syntetsadel, jag kunde känna mej väldigt liten.
Har man inte drivet kanske sånt tar över och man låter bli att åka.


Sen har jag sett väldigt mycket olika, alla har inte dyra grejer men det märks att det drar däråt lite överlag.
Jag tycker inte jag sett några blickar kring det men det kan ju kännas ändå fastän ingen egentligen bryr sej.

Har en tjej i klubben tex som inte ville rida Ihop med sina kompisar eftersom hon inte hade något dyrt märkesschabrak som alla de andra :cry: hon skämdes för att dom inte hade råd medan de anda hade det. Hon ville iaf ha n å n t i n g som inte var sas budget.
Så redan i tio-elvaårsåldern är sånt viktigt. :(

Tror du har en poäng här. Det är lätt att bli avskräckt och bara se de fina transporterna, fina gångartshästar och en massa bling som ny. Den gamla Volvon på parkeringen och ryttaren med en vanlig häst försvinner nog lite i allt bling.
 
Tror förbundet skulle vinna på om dom införde lokallicensen igen. Och årslicensen för häst som aaaldrig skulle höjas , har höjts redan och då har det bara gått några år...

Jag tycker det är skitjobbigt att åka på pay and jump för att man aldrig vet när man egentligen startar, men pay and ride är ju toppen oftast med fasta starttider och att dom skriver ut domaren direkt är oxå bra för då kan man åka på lite olika. Är inte jättekul att bara rida för samma domare hela tiden. Det finns ju några tråkdomare man inte har någon som helst behållning att rida för så då kan man ju lätt undvika dom.
Ja men precis! Så himla fräckt av förbundet!! Vill också ha tillbaka livstidslicenserna på häst.
 
För att förbundet ska tjäna mer pengar givetvis, dom tjänar ju inga pengar på livstidslicensen.

Ja, det är ju min tanke också och jag tror faktiskt att det är så. Men jag menade, deras anledning.

De kommer ju hela tiden med argument som administrativa kostnader, vilket i datortider med ryttarlicenser och anmälningar görs över nätet, måste vara betydligt mindre.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Måste bara dela med mig. Häromdagen postade en "glad amatör" hos oss (lång söder om Skåne) världens längsta inlägg på Facebook om...
2
Svar
23
· Visningar
4 922
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 981
Senast: Jeps
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 340
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
18 909
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp