Dressyrkrisen...

Jag orkade inte söka fullständig statistik men så här verkar det vara om man jämför 2016 med 2014:
Dressyrens antal starter minskar med knappt 12%, eller med 10 000 starter.
Hoppningens antal starter minskar med drygt 7%, eller med 22 000 starter.
Antalet RYTTARE med tävlingslicens minskar med 23% (!) eller med 9 800 stycken.

Enkel slutsats är alltså att antalet tävlingsekipage minskar kraftigt, men att de som tävlar faktiskt gör fler starter per ekipage än tidigare?
Nu var då 2014 ett positivt år, ökningen från 2012 låg på 15% fler licensierade ekipage men likväl är då 2016 en minskning jämfört med 2012..

Utan att ha facit ;) så är jag nog mer inne på dyrare licenser, krångligare tävlingsregler och svårare för ekipage att komma igång att tävla eller att bara rida någon tävling per år?
Jag tror med andra ord mindre på att det beror på motståndet, att det är för svårt att bli placerad, klasserna eller domarnas bedömning. Men det är bara gissningar.
När var det årliga hästlicensen infördes?
Kan det vara den som var droppen som fick bägaren att rinna över?
Jag har tävlat lätt klass länge, säkert 20 år. Mitt intryck är att lägstanivån har höjts, det krävs mer för att starta de lägsta tävlingsklasserna nu, både i hoppning och dressyr. Jag tror att en del av problemet är att de som bestämmer själva rider på elitnivå, och liksom inte riktigt kan förstå hur det är att vara hobbyryttare som kanske har heltidsjobb och familj, och inte lägger all ledig tid och alla pengar på ridnnngen. De tänker sig ofta att lätt klass är så enkelt att det slutar man snart att rida, det liksom flyger man förbi. Men det finns ju många som faktist tävlar på den nivån hela livet, och ännu fler som aldrig kommer så långt som en tävlingsbana. I takt med att lägstanivån höjs, så höjs ju också ribban för vilka som kan vara med och tävla.
 
Dels är det ofta LB2 som är lägsta klassen, ngt som påtalats tidigare i tråden.
Obs! Min upplevelse är att det är mkt högre formkrav i dag i lätta klasser än det var för tex

Vilka klasser som erbjuds verkar variera i landet. Här i Värmland tycker jag att det finns massor av tillfällen att rida LC.
Jag kan inte jämföra med "förr" men tycker inte att kraven på form är särskilt höga i LC. I LB verkar man vara mer noga med stadig form och det är väl rätt.

Här är det också ganska få deltagare per klass i de tävlingar där jag deltagit, men det finns som sagt ganska många tävlingar att välja mellan.
Även här funderar domarna kring det här med PaR, och det är möjligt att det "stjäl" deltagare från tävlingsklasserna men jag (och jag kan ju bara utgå från mig själv) ser inte att det erbjuds särskilt många PaR.
Personligen ser jag ingen större glädje med PaR eftersom det inte behöver vara godkänd domare, så man får ju inte så mycket feedback om "verklig nivå" på det sättet.

Däremot PaJ ser jag vits med - eftersom jag rider fjording bland storhäst och då är det lite tufft att börja på "riktig" tävlingshöjd. Fast till nästa år ska jag nog se till att mäta ett par av fjordingarna för då får jag ju rida avd B bland ponny med hinderhöjder som är mer anpassade till min ras.
 
Rider en ryttare perfekt på en travare med tråkig gång så bör den få mer procent än ett halvblod med extravagant gång och en halvdålig ryttare.

Jag håller inte med dig.
Det vill säga, prestationen är antagligen större men det är inte prestationen utan presentationen som ska bedömas.
Och om halvblodet genomför programmet dåligt men "bara" har gång som kvalitet så kommer travaren att belönas högre.

Jag var på tävling i torsdags med min fyraåriga fjording. Han hade helt klart mest begränsad gång av startfältet (han och så fem hästar av halvblodstyp).
Ett av "halvbloden" gjorde det den skulle, och de vann med strax över 68%.
De andra gjorde inte det de skulle där de skulle så jag kom tvåa med min fjording på drygt 62%.
Vi kom tvåa med lite begränsad gång (sexa för gångarter), eftersom min häst var ganska lydig och vi gjorde en OK insats (en del missar men det är helt OK utifrån förutsättningarna).
De flashigare hästarna fick sämre poäng eftersom det inte blev riktigt som det skulle (förutom då som sagt vinnaren).
 
Det här har varit upp på hundtävlingar också. Där man premierat de snabba vallraserna på t.ex stanna på inkallning.
En rottweiler kan inte stanna på samma sträcka som en border Collie t.ex. Då premieras vallhunden med en tia medan rottweilern med en åtta. Trots att den lydit lika snabbt men har en större massa och har en längre stoppsträcka.

Man har alltså börjat rikta lydnad mot rasval istället för att bedöma raserna som de är byggda och födda.

En fråga är om det verkligen är rätt. Det är ju inte samma i körning t.ex utan där anser jag att man är duktigare att bedöma och se olika raser. För det är det inte så att ett kallblod döms upp för att det är ett kallblod utan man är mer van att se olika raser och döma efter det.

Ja, så känns det (efter hela en start i körtävling).
En travlängning som skulle gett ungefär 5.5 poäng i uppsutten LB dressyr gav 7 poäng i LB körning.
Halter som troligen (utifrån tidigare erfarenhet) gett 6 på uppsutten dressyr, gav 8 i körd dressyr, LB fortfarande.
Skritt, som gett som bäst 6 på uppsutten LB dressyr gav 8 i körd dressyr.

Fjording igen...
 
Ja, så känns det (efter hela en start i körtävling).
En travlängning som skulle gett ungefär 5.5 poäng i uppsutten LB dressyr gav 7 poäng i LB körning.
Halter som troligen (utifrån tidigare erfarenhet) gett 6 på uppsutten dressyr, gav 8 i körd dressyr, LB fortfarande.
Skritt, som gett som bäst 6 på uppsutten LB dressyr gav 8 i körd dressyr.

Fjording igen...

Fast kördressyr är ju just KÖR-dressyr. Det är ngt annat än dressyr-ridning.

Med vagn så kommer man få ett annat arbete på fler sätt.

Och givetvis är det mer avancerat att få till tex LA-form korrekt med vagn och ska då belönas mer än med ryttare utan att dra ngt.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Måste bara dela med mig. Häromdagen postade en "glad amatör" hos oss (lång söder om Skåne) världens längsta inlägg på Facebook om...
2
Svar
23
· Visningar
4 933
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 981
Senast: Jeps
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 342
Senast: LiviaFilippa
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
18 932
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp