Dressyrsadel med mycket stöd

Madeleine74

Trådstartare
Rider i en dressyrsadel från Jensen som heter Exmoor. Den är ganska skön och jag använder den i all ridning. Den är 17,5 i sätet och jag upplever att den är liiite stor till mig. Samtidigt får jag lätt skav framtill om jag faller fram för mycket. Letar nu efter en dressyrsadel med mer stöd för att underlätta i nedsatt trav samt få hjälp på traven(!) med min sits och balans. Såklart gör jag sits och balansövningar och rider för en tränare regelbundet. Har hittat en Globus Crincle. Det är ganska stora stöd men framåtskuren. Är det bra? Blir det inte lite allroundsadel då? Den kostar 5000kr begagnad och är nyligen omstoppad. Vill ha en sadel som ger mer stöd än Jensens men billig(max 5000kr). Förslag? Hur vet ni sitsmåttet? Vikt? Jag väger 62 kg och är 177 cm lång.
 
Du är rätt lång, vilket, beroende på hur du är byggd, kan kräva mer utrymme i sätet eller framskurna kåpor om man har långa överben.
17,5 låter rimligt att prova i ditt fall.

Globus Crincle kan absolut vara nåt, om den passar på hästen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: __sofia__
·
Utrustning Måste hitta en dressyrsadel till min fyraåring. Den jag har kvar sen andra hästen passar inte... Det är en Trainers jessica normal bom...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
11 479
Senast: sandrafors
·
Utrustning Hej! Har ett hbl-sto, 1,65 m hög, ädel men ganska biffig samtidigt. Låg, bred manke, rak rygg och relativt rund rygg, lite som en...
2
Svar
25
· Visningar
4 437
Senast: insearchof
·
N
Dressyr Funderar starkt på att göra något ganska dumt... nämligen köpa en sadel på nätet som jag varken sett i verkligheten eller provat. Börjar...
Svar
15
· Visningar
5 390
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • LGCT Stockholm
  • lära sig tömköra

Omröstningar

Tillbaka
Upp