Dressyrsadel tiips!

TheaThorman

Trådstartare
Hej alla!
Då var man ute i sadelljunglen igen. Vill ha tips på dressyrsadlar med stooooora utåtpåliggande stöd och bra GREPPläder.
Bomba mig med tips!!

(Självklart ska det provas med sadelutprovare på hästen, men just nu vill jag bara ha alternativ på vad vi kan prova som kan uppfylla mina önskemål ;))
 
Childeric, tråkigt svar, men jag tycker dom har bra greppläder och stöden tycker jag är stora beroende på vilka stöd man väljer såklart. Annars tycker jag stöden är hyfsat stora på Equipe Olympian, det är ju kalvskinn så det ger bra grepp.

Själv har jag beställt en wow med Equitana kåpor, det är stora utanpåliggande stöd.
(som även går att vinkla)
 
Childeric, tråkigt svar, men jag tycker dom har bra greppläder och stöden tycker jag är stora beroende på vilka stöd man väljer såklart. Annars tycker jag stöden är hyfsat stora på Equipe Olympian, det är ju kalvskinn så det ger bra grepp.

Själv har jag beställt en wow med Equitana kåpor, det är stora utanpåliggande stöd.
(som även går att vinkla)
Hur upplevde du Equitanakåpan jmf m. standardkåpan? Provred du bägge?
Och hur upplevde du skillnaden mellan Childeric och Wow?

Har en wow standard dressagekåpa men inte nöjd, velar vilket håll jag ska gå.
 
Hur upplevde du Equitanakåpan jmf m. standardkåpan? Provred du bägge?
Och hur upplevde du skillnaden mellan Childeric och Wow?

Har en wow standard dressagekåpa men inte nöjd, velar vilket håll jag ska gå.

Nyfiken.. Vad är det med wowen som gör dig missnöjd?
 
Hur upplevde du Equitanakåpan jmf m. standardkåpan? Provred du bägge?
Och hur upplevde du skillnaden mellan Childeric och Wow?

Har en wow standard dressagekåpa men inte nöjd, velar vilket håll jag ska gå.

Jag provred i Giant High (det är väl en av dom vanligaste) men dom passade inte mig alls. Jag fick inget direkt stöd i dom. Men jag har ganska korta ben dock. Fick mycket bättre stöd med Equitana. Delvis var det en stor fördel att dom gick att vinkla. Jag är kort, men har breda lår så för min del var det bra att kunna vinkla fram dom lite. Jag älskar Childeric och har haft det märket under många år, flera olika modeller. Min kropp mår bra av Childeric och alla hästar har varit nöjda också. Men...det är ju det där att dom är ju inte så lätta att ändra på. Just med bomvidd och dylikt. Sedan behövde min häst ännu bredare kanal. Childerics kanaler är breda, men tydligen inte tillräckligt. Enda nackdelen med Childeric är väl att jag upplevt att jag kommer lite i stolsits i dom, i alla modeller faktiskt. Dom är ju väldigt behagliga att sitta i, men jag sitter inte helt korrekt. Det var också det som gjorde att jag tillsist valde att börja testa andra märken. Jag testade (och ägde) flera Equipe och tycker väl jag satt lite bättre i dom, även om dom inte hade samma komfort...men däremot gillade ingen av (mina) hästar Equipe tyvärr. Sedan testade jag flera av Amerigos modeller, vilket hästen gillade, men alla modeller glappade mycket baktill oavsett bossa eller vidd eller modell, dessutom var kanalerna för trånga (tyvärr). Så därför föll valet på sadeln som vi beställde.
 
Nyfiken.. Vad är det med wowen som gör dig missnöjd?
Jag har ett extrastoppat mjukt säte, vilket i praktiken gör att jag hamnar längre bak i sadeln och inte får bra läge fram till knästöden trots montering i bakersta läget. Dålig kombo på delarna helt enkelt, förestår att byta ena eller båda.
 
Jag provred i Giant High (det är väl en av dom vanligaste) men dom passade inte mig alls. Jag fick inget direkt stöd i dom. Men jag har ganska korta ben dock. Fick mycket bättre stöd med Equitana. Delvis var det en stor fördel att dom gick att vinkla. Jag är kort, men har breda lår så för min del var det bra att kunna vinkla fram dom lite. Jag älskar Childeric och har haft det märket under många år, flera olika modeller. Min kropp mår bra av Childeric och alla hästar har varit nöjda också. Men...det är ju det där att dom är ju inte så lätta att ändra på. Just med bomvidd och dylikt. Sedan behövde min häst ännu bredare kanal. Childerics kanaler är breda, men tydligen inte tillräckligt. Enda nackdelen med Childeric är väl att jag upplevt att jag kommer lite i stolsits i dom, i alla modeller faktiskt. Dom är ju väldigt behagliga att sitta i, men jag sitter inte helt korrekt. Det var också det som gjorde att jag tillsist valde att börja testa andra märken. Jag testade (och ägde) flera Equipe och tycker väl jag satt lite bättre i dom, även om dom inte hade samma komfort...men däremot gillade ingen av (mina) hästar Equipe tyvärr. Sedan testade jag flera av Amerigos modeller, vilket hästen gillade, men alla modeller glappade mycket baktill oavsett bossa eller vidd eller modell, dessutom var kanalerna för trånga (tyvärr). Så därför föll valet på sadeln som vi beställde.
Tack för ditt svar! Då kanske det är värt att testa Childeric såväl som annan Wow-kåpa för min del.
 
Jag har childeric! Har ganska långa ben i förhållande till överkroppen och har inte haft problem med stolsits i min, snarare hjälpte den mig att hamna rätt med skänkeln, det där är ju så himla individuellt! Men lädret är otroligt fint och greppigt.
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
907
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
847
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har precis startat ett litet företag där jag tillverkar pannband, främst till travhästar. Jag vill så gärna skicka med...
Svar
11
· Visningar
1 305
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp