Dressyrsadel till 4a åring

Idaa

Trådstartare
Hej!
Har nu gett mig ut i sadelhavet och behöver lite tips! Jag har en 4 åring som för tillfället är lite överbygg, omusklad och "takformad" över ryggen. Då den sadeln som jag haft o rida in i inte längre ligger bra alls så har jag börjat leta lite efter en ny.

Ni som vet lite mer om sadlar, har ni något tips på sadel som är lite rakare och som inte är den dyraste? Här är några bilder om det skulle vara till hjälp:D

5657-1485093497-a9509872cbf8ae798bc60f73a3ca00a5.jpg


5658-1485093653-73d67327897729162c15a48fad26705f.jpg
 
Vad vill du ha hopp eller dressyr, jag har en rak 4 åring men som är rund över ryggen. På honom har jag en beg Childeric dfl och en Morris and nolan hoppsadel. Båda ligger bra.
 
Någon av Teknas modeller kanske, om du bara ska ha en kort period.

Hej!
Har nu gett mig ut i sadelhavet och behöver lite tips! Jag har en 4 åring som för tillfället är lite överbygg, omusklad och "takformad" över ryggen. Då den sadeln som jag haft o rida in i inte längre ligger bra alls så har jag börjat leta lite efter en ny.

Ni som vet lite mer om sadlar, har ni något tips på sadel som är lite rakare och som inte är den dyraste? Här är några bilder om det skulle vara till hjälp:D

5657-1485093497-a9509872cbf8ae798bc60f73a3ca00a5.jpg


5658-1485093653-73d67327897729162c15a48fad26705f.jpg
 
Varför ska du ha en dressyrsadel till din 4 åring alls utifrån ert läge ?

Rid den i en väl passande hopp eller allroundsadel med möjlighet att jobba den allsidigt och varierat i alla typer av grundutbildning, samtidigt som du tillåter avlastning från ryttarens sits IOM det .

Allround sadlar är fö grymt underskattade och det är en stor förlust att de typ knappt längre finns på marknaden pga hur säljtrenden och hur ryttare "tror" ang sadlar för att rida och utbilda sina unghästar i .

En stor mängd ryttare/hästägare på unghäst kan inte i regel så mycket om utbildning av unghäst alls . Det blir då ännu mer problematiskt att man vill ha en dressyrsadel på sin unghäst med tron att det gör "utbildningen" bättre .
 
Senast ändrad:
Jag har dressyrsadel till min ungponny då jag sitter bäst i det och blir mest balanserad och kan inverka på ett bättre sätt. Har även provat med hoppsadel men då känner jag mig obekväm vilket speglar sig i hästen. Så ser inga problem med att ha dressyrsadel till unghäst om det är det som ryttaren rider bäst i.
 
  • Fast @Zacke_ du tränar ju väl inte eller jobbar/tränar din häst enligt något mål utan mest rider hemma utan sådant ?
Då spelar ju inte sadelmodellen roll alls .
Du tillhör inte det jag adresserat i frågan alls över huvud taget .

Ursäkta ngn märklig kolumn jag får på mitt inlägg :confused:
Fattar inte varför och lyckas heller inte redigera bort det :confused:
 
Senast ändrad:
@mackan Ja rider hemma gör jag ju :D mål har man väl alltid på ett eller annat vis, dock inte över några hinder(bommar på marken är min gräns:o). Jag har noll koll på vad ts mål är, det framgår ju inte i trådstarten men jag förstår ju att du vet mer om ekipaget än mig. Jag menade bara på att jag tycker att det fungerar bra med dressyrsadel även på en 4åring om det är det ryttaren trivs bäst med. Sen om ts även har tänkt att hoppa med sin häst så är det väl självklart att det då är lämpligt med en hoppsadel, det är ju mer allround än dressyr. Men det tror jag att ts förstår själv.
Vet själv att jag fick höra från flera håll att jag skulle ha hoppsadel under inridningen, tvingade ner mig själv i den ett tag men tyckte det var så skönt när jag äntligen bytte över till dressyr och det blev stor skillnad i ridningen(hittade Teknan som passade perfekt).
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
839
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 673
Senast: Mogge
·
Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 054
Senast: poetin
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 206
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp