Dressyrsadel till spikrak rygg med mycket manke

pastejja

Trådstartare
Vi hade sadelutprovare ute idag och jag behöver hitta en ny sadel och hon sa att det kommer bli svårt. Hästen behöver en spikrak vid sadel med bred kanal (4-5 fingrar), cutback för manken och sedan rör hon sig otroligt mycket genom hela kroppen så det ska inte vara någon som ligger åt bogbladen som då är väldigt rörliga. Var ska jag börja leta? Vilka alternativ finns? Finns det något mer budgetvänligt alternativ?
 
Vad är det för bomvidd du letar efter?
Och hur är hästen byggd? Dvs horisontell spikrak rygg eller lite åt det överbyggda men spikrak?

Finns ju många sadlar som är mer eller mindre raka, vissa kan justeras i stoppningen, andra inte.

Dressyr eller hopp?
 
Vad är det för bomvidd du letar efter?
Och hur är hästen byggd? Dvs horisontell spikrak rygg eller lite åt det överbyggda men spikrak?

Finns ju många sadlar som är mer eller mindre raka, vissa kan justeras i stoppningen, andra inte.

Dressyr eller hopp?

Dressyrsadel, har inte koll på bomvidd, det varierar mellan olika märken, men hon behöver en vid. Hon är rak i vila men när hon arbetar så kommer ryggen upp mer. Inte överbyggd
 
Dressyrsadel, har inte koll på bomvidd, det varierar mellan olika märken, men hon behöver en vid. Hon är rak i vila men när hon arbetar så kommer ryggen upp mer. Inte överbyggd
Frågar bomvidd därför att många modeller bara tillverkas upp till en viss bomvidd - du verkar klara dig inom normalramen! :up:

Barnsby ngage är jätterak.
Jeffries Falcon/F1 är rak.
Wintec isabell
Passier optimums stora kilbossor ger horisontell passform på högbyggda djur.
Childeric DI är åt det rakare.

Ullbossor går att balansera om en del, permanentbossor gör det inte.
 
Bates IW, Frank Baines, crown, Erreplus .

Curback tror jag inte nödvändigtvis är ett måste på modernare märken som dessa och många flera, där bomhusen är anpassade för nutidens sporthästar som ofta har både hög och lång manke.
 
Frågar bomvidd därför att många modeller bara tillverkas upp till en viss bomvidd - du verkar klara dig inom normalramen! :up:

Barnsby ngage är jätterak.
Jeffries Falcon/F1 är rak.
Wintec isabell
Passier optimums stora kilbossor ger horisontell passform på högbyggda djur.
Childeric DI är åt det rakare.

Ullbossor går att balansera om en del, permanentbossor gör det inte.

Hon har rak rygg och när ryggen kommer upp i arbete så blir det inte mer svängt direkt. Ska kolla på dem du nämnt. Tror hon klarar sig inom det normala sortimentet på vidd.
 
Bates IW, Frank Baines, crown, Erreplus .

Curback tror jag inte nödvändigtvis är ett måste på modernare märken som dessa och många flera, där bomhusen är anpassade för nutidens sporthästar som ofta har både hög och lång manke.

Sadelutprovare påpekade att hon verkligen behöver cutback. Hon har verkligen en rejäl manke. Crown var för svängd och hade inte cutback vad jag minns. Provade en sådan bland alla andra.. de andra ska jag titta på!
 
Sadelutprovare påpekade att hon verkligen behöver cutback. Hon har verkligen en rejäl manke. Crown var för svängd och hade inte cutback vad jag minns. Provade en sådan bland alla andra.. de andra ska jag titta på!
En Crown (heter numer Ideal) är ju inte den andra lik.

Jag har en Ideal Jessica till min spikraka med dinosauriemanke. Den bommen passar honom som en dröm. Jessican är dessutom åt det billigare hållet vilket är ett plus.

Som sagt tidigare, titta på moderna sadlar som är designade för moderna sporthästar.
 
@pastejja jag förstår att utprovaren insisterade ang cutback osv , men jag kommenterar ändå att jag är förvissad om att det för den skull inte alls nödvändigtvis behöver stämma , därav min tidigare reflektion :)

Det är väldigt få nutida moderna sadlar som alls har cutback - just pga det jag tidigare nämnde, att det hänt väldigt mycket på marknaden senaste decenniet och att sadlarna numera på ett helt annat sätt är anpassade i bomhusen att kunna ta hög och långmankade hästar med stora bogblad osv.
De äldre sadlarna med cutback så passar flera av dem inte heller hög manke om manken samtidigt är lång, för bomhusen på de äldre är inte tillräckligt långa så sadelns bomhus svänger för fort och tar i manken ändå. Som exempel.

Jag kan skriva under personligen - har en häst med hajfena som toppar det mesta - både hög och lång . Jag har inte behövt cutback på några sadlar ändå. Haft hästen i 13 år nu och haft totalt 5 olika sadelmärken och modeller. (Har alltid haft två sadlar till hästen parallellt- en dressyr och en allround /hopp för terräng/uteritt) .
 
En Crown (heter numer Ideal) är ju inte den andra lik.

Jag har en Ideal Jessica till min spikraka med dinosauriemanke. Den bommen passar honom som en dröm. Jessican är dessutom åt det billigare hållet vilket är ett plus.

Som sagt tidigare, titta på moderna sadlar som är designade för moderna sporthästar.

Det var en Crown Jessica vi provade, fungerade inte. Jätteskön sadel annars, har haft en sådan till låns när jag köpte min för 11 (?) år sedan. Kan vara att det var att det var för lite plats vid manken. Minns inte, osäker nu. Det var många sadlar som provades samtidigt. En Bates låg bäst men den var inte vidare bra den heller. Jag ska kolla!
 
@pastejja jag förstår att utprovaren insisterade ang cutback osv , men jag kommenterar ändå att jag är förvissad om att det för den skull inte alls nödvändigtvis behöver stämma , därav min tidigare reflektion :)

Det är väldigt få nutida moderna sadlar som alls har cutback - just pga det jag tidigare nämnde, att det hänt väldigt mycket på marknaden senaste decenniet och att sadlarna numera på ett helt annat sätt är anpassade i bomhusen att kunna ta hög och långmankade hästar med stora bogblad osv.
De äldre sadlarna med cutback så passar flera av dem inte heller hög manke om manken samtidigt är lång, för bomhusen på de äldre är inte tillräckligt långa så sadelns bomhus svänger för fort och tar i manken ändå. Som exempel.

Jag kan skriva under personligen - har en häst med hajfena som toppar det mesta - både hög och lång . Jag har inte behövt cutback på några sadlar ändå. Haft hästen i 13 år nu och haft totalt 5 olika sadelmärken och modeller. (Har alltid haft två sadlar till hästen parallellt- en dressyr och en allround /hopp för terräng/uteritt) .

Skriv du gärna, tar tacksamt emot hjälp!
 
Det var en Crown Jessica vi provade, fungerade inte. Jätteskön sadel annars, har haft en sådan till låns när jag köpte min för 11 (?) år sedan. Kan vara att det var att det var för lite plats vid manken. Minns inte, osäker nu. Det var många sadlar som provades samtidigt. En Bates låg bäst men den var inte vidare bra den heller. Jag ska kolla!
Många sadlar behöver stoppas upp vid sidan av en skyhög manke (ofta är de inte egentligen skyhöga utan muskelfattiga på sidorna) för att fungera. Det räcker inte att lägga på en sadel med gammal stoppning och döma ut den. Jag tycker att det är skrämmande många sadelprovare som inte skiljer på bom och stoppning.
 
Många sadlar behöver stoppas upp vid sidan av en skyhög manke (ofta är de inte egentligen skyhöga utan muskelfattiga på sidorna) för att fungera. Det räcker inte att lägga på en sadel med gammal stoppning och döma ut den. Jag tycker att det är skrämmande många sadelprovare som inte skiljer på bom och stoppning.

Nu är jag tyvärr sjukskriven pga utmattning och hade 3 hästar och en massa sadlar att hålla ordning på. Ingen bra kombination. Jag kommer ihåg att det inte var en sadel som passade hennes rygg, tyvärr minns jag inte varför. Vi diskuterade även sadelmakare och vad de kan göra.
 
Jag kan varmt rekommndera passier optimum. Min kille är 183cm i mankhöjd med en väldigt hög och bred manke och på honom är det definitivt passier som fungerat bäst under åren. Hade först en "vanlig" passier. Sen passier ABS och för ett och ett halvt år sedan måttade jag en passier optimum mono med u-format koppjärn för att få plats med den höga breda manken och freedom-paneler för att få kanalen bredare och höga bossor.
Är definitivt mest nöjd med den sista men att börja med en begagnad optimum som ofta säljs till riktiga fyndpriser kan jag verkligen rekomendera!
 
@pastejja jag förstår att utprovaren insisterade ang cutback osv , men jag kommenterar ändå att jag är förvissad om att det för den skull inte alls nödvändigtvis behöver stämma , därav min tidigare reflektion :)

Det är väldigt få nutida moderna sadlar som alls har cutback - just pga det jag tidigare nämnde, att det hänt väldigt mycket på marknaden senaste decenniet och att sadlarna numera på ett helt annat sätt är anpassade i bomhusen att kunna ta hög och långmankade hästar med stora bogblad osv.
De äldre sadlarna med cutback så passar flera av dem inte heller hög manke om manken samtidigt är lång, för bomhusen på de äldre är inte tillräckligt långa så sadelns bomhus svänger för fort och tar i manken ändå. Som exempel.

Jag kan skriva under personligen - har en häst med hajfena som toppar det mesta - både hög och lång . Jag har inte behövt cutback på några sadlar ändå. Haft hästen i 13 år nu och haft totalt 5 olika sadelmärken och modeller. (Har alltid haft två sadlar till hästen parallellt- en dressyr och en allround /hopp för terräng/uteritt) .

Samma här, köpte en Equipe Oracle till unghästen som det äldre fullblodet ÄLSKAR. Hon är numer även något sänkt i ryggen så manken är smått gigantisk. Equipen klarar det utan problem. Fbl har ofta långa och höga mankar.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 687
Senast: Mogge
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 214
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 367
Senast: CaisaCax
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 400
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp