Bukefalos 28 år!

dressyrsadel till "unghäst", tips önskas

O

oidipus

dressyrsadel till \"unghäst\", tips önskas

Ska framåt sommaren sätta igång mitt femåriga sto som fram tills nu mest har lämnat föl. Jag kommer mest satsa på dressyr ridningen så det är en dressyrsadel jag vill ha. Problemet är ju att hon för tillfället inte har så där jättemycket muskler så om jag köper en sadel nu kommer den kanske inte passa om ett halvår. :(

Jag kan komma på tre alternativ:
1 Jag använder min allroundsadel med en massa paddar under och börjar leta efter en riktigt fin sadel efter några månader när hon förhoppningsvis har satt ialla fall lite muskler.
2 Jag köper en Isabelle Wintec (tycker att de är jättesköna att rida i) och hoppas på att det räcker med att byta kopparjärn efterhand.
3 Jag köper en billig (och kanske lite sämre) sadel som passar för tillfället och byter efterhand (detta känns dock omständigt, kan ju bli att det går åt mer tid att byta sadlar än att rida i dem).

Nå, vad hade ni gjort?
 
Re: dressyrsadel till \"unghäst\", tips önskas

Jag kan komma på tre alternativ:
1 Jag använder min allroundsadel med en massa paddar under och börjar leta efter en riktigt fin sadel efter några månader när hon förhoppningsvis har satt ialla fall lite muskler.
2 Jag köper en Isabelle Wintec (tycker att de är jättesköna att rida i) och hoppas på att det räcker med att byta kopparjärn efterhand.
3 Jag köper en billig (och kanske lite sämre) sadel som passar för tillfället och byter efterhand (detta känns dock omständigt, kan ju bli att det går åt mer tid att byta sadlar än att rida i dem).

Nå, vad hade ni gjort?

Hej!
Jag skulle välja alternativ 3, bäst för hästen. Det finns hyfsade begagnade sadlar till bra priser, i alla fall så länge man håller sig till "engelska" sadlar. Om man som jag gör rider western också blir det knepigare.

Köp en begagnad sadel som är lite för vid, men OK i övrigt för manken och hästryggens form. Fyll ut med en fårskinnspad eller -vojlock eller tjock Polypad och var observant på om och hur hästens muskler och hull ändras.

Min häst blir 4 år i år. Vi är redan inne på den tredje engelska sadeln och den andra westernsadeln, delvis beroende på tanklöshet från min sida. Hur har vi lyckats med det?

Allroundsadel 1: Min förra hästs sadel - för vid, hjälpte inte med pad.
Allroundsadel 2: Passade perfekt, kusen växte ur den på 3-4 mån.
Allroundsadel 3: Nuvarande. Ganska för vid, men OK annars, vid köpet i nov. Är bara lite för vid nu. Funkar bra med fårskinnspad som utfyllnad.

Westernsadel 1: Min förra hästs sadel, för vid, snyft. Hjälpte inte med annan pad.
Westernsadel 2: Nuvarande, köpt i slutet på okt, lite för vid då, misstänker att den börjar bli för smal eller att hästens rygg är mindre skålad nu än i höstas. Suck!
 
Re: dressyrsadel till \"unghäst\", tips önskas

Hu vad många sadlar du har hunnit avverka. Man vågar ju inte gå och köpa en "fin" sadel förren efter ett bra tag i så fall.
Någon som har haft en sadel med utbytbara kopparjärn och låtit sadeln "växa med hästen"?
 
Re: dressyrsadel till \"unghäst\", tips önskas

tycker du ska satsa på en wintec! de är jättebra eftersom du kan byta bommen när din häst musklar på sig och blir bredare.
jag har en griffin till min unghäst nu, och den formar sig ju en hel del efter hästen.
men det är en allround och jag ska nu köpa en dressyr eller hoppsadel (inte bestämt mig vilken än) i wintec, om han kan ha dom, så jag slipper byta sadel så ofta. tycker de är väldgit bra sadlar.

min häst är född 99 och blev inriden tidig sommar 02.

sadel 1: äldre hubertus sadel som han hade i ca 5 månader tills den började åka fram.

sadel 2: köpte ingen ny sadel då ville vänta så jag använde våran stocksaddle i kanske 4 mån sen passade inte den heller.

sadel 3: en gammal modell av wintec, wintec sport, i något tygliknande syntetmaterial, dock väldigt mjuk och skön att rida i.
hade den i ca 6 mån tills den började åka fram.

sadel 4: en griffin allround som satt jättebra i början i typ 3 mån men sen blev den något för vid och nu har jag en TUNN padd under och då sitter den bra.
snart kommer jag kunna ta bort padden igen.
 
Re: dressyrsadel till \"unghäst\", tips önskas

Hej
Vill du inte satsa på en bomlös, så hade jag nog valt en sadel där man kan byta bomen, typ wintec eller Bates mfl.
Själv har jag en Bates Caprilli Dressyr (till salu :o) som är helt underbar att sitta i men tyvärr är den nu för smal till min häst ändå sitter den vidaste i. Har nu en bomlös till henne.
M vH M
 
Re: dressyrsadel till \"unghäst\", tips önskas

Jo, många sadlar blir det... och vi är nog inte färdiga än.

Fast förra kusens allroundsadel var egentligen inget alternativ eftersom den skulle följa med hästen vid försäljningen. Det är lätt att vara efterklok, men för ekonomins skull borde jag ha haft mera tålamod och behållit den första westernsadel. Unghästen kanske skulle vuxit i den ändå. Under tiden kunde jag hålla mig till bra begagnade allroundsadlar. Som väl är fick jag hyfsat betalt för båda sadlarna som jag sålde. Fick dock hosta upp några tusen i mellanskillnad för den nuvarande westernsadeln. Det är snudd på lögn i h...e att få tag på begagnade sådana i den del av världen som jag bor och som dessutom passar både hästen och mig samt är av bra kvalitet.
 
Re: dressyrsadel till \"unghäst\", tips önskas

Jag har en Isabell Werth till salu!! :angel: PM:a om du är intresserad.. Har funktat super för min häst när han byggt muskler!! ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 217
Senast: ylvalill
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 832
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 417
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp