Dressyrsnackis 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då tänker jag passa på att hoppa med från trådstart. Vi har för ett par månader sedan köpt dressyrsadel och flyttat till ett nytt stall och vi trivs superdupermegabra! Från att ha skogsmullat på träliga vägar som det till slut knappt gick att trava på till att ha milslånga galoppvägar ute med bra underlag och dessutom belyst ridbana med ÄNNU bättre underlag, fantastiska stallkompisar och nästintill fullservice börjar vi komma någon vart i våra dressyrplaner. Vi kämpar med avslappning, hästen har mycket i huvudet och har svårt att slappna av. I övrigt har jag kommit längre senaste två månaderna än de två åren innan jag ägt hästen. Så kul just nu! Enda negativa är att det aldrig är någon som behöver följa med på träningar längre = inga nya bilder och filmer men det kommer väl. :D
 
Då kan jag också glida med in här. Jag försöker nämligen få min häst att bli lite dressyrig efter att hon fick diagnosen spondylos i våras. Hon är startad LA för 5 år sedan med förra ägaren vilket resulterade i det fantastiska resultatet 45,78%. :p
Själv har jag aldrig tävlat dressyr....min ynka start (LB:1) på en klubbtävling förra året räknas nämligen inte. ;)

Nåväl, tanken är att vi ska hålla oss på fötter och förbättra oss. :)
 
Dags för en ny snacktråd. Själv sitter jag i soffan nöjd med helgens träning, efter ungefär ett års hälta, konvalescens och igångsättning börjar det kännas som att vi är på banan igen. :)
Jag känner igen känslan!
Fast för oss var det ett års konvalescens och igångsättning i mars. Nu är jag inne på TREDJE igångsättningen i år(fångkänning och knä-gonit)och vågar knappt andas ett ord om framtiden. :o
Men jag har fått känna 'åååå nu är vi på G' hela två gånger hittills i år. :p
 
Då kan jag också glida med in här. Jag försöker nämligen få min häst att bli lite dressyrig efter att hon fick diagnosen spondylos i våras. Hon är startad LA för 5 år sedan med förra ägaren vilket resulterade i det fantastiska resultatet 45,78%. :p
Själv har jag aldrig tävlat dressyr....min ynka start (LB:1) på en klubbtävling förra året räknas nämligen inte. ;)

Nåväl, tanken är att vi ska hålla oss på fötter och förbättra oss. :)

Det är ju nästan en bedrift att få 45% :p
 
Det är ju nästan en bedrift att få 45% :p

Hehe, min kompis red en LB:2 alldeles nyligen på en ganska orutinerad 6-årig ridskolehäst och skrapade ihop 47%.
Hon beskrev det så här:
"Tja... Vi vågade inte gå för nära staketet... och vid A låg det en bajs som visade tänderna... gångarten skritt var utbytt till blandade småhopp... vid hälsningshalten ställde vi upp TVÄRS över medellinjen som alla lektionshästar brukar stå... vid halten framför domaren gjorde vi en hel snurr för att visa upp alla sidor. Domaren uppskattade inte det, konstigt... hm, vad hände mer...jo, punkt 12 i protokollet: " Betyg 3 hoppar jämfota". " :rofl:
 
Jag känner igen känslan!
Fast för oss var det ett års konvalescens och igångsättning i mars. Nu är jag inne på TREDJE igångsättningen i år(fångkänning och knä-gonit)och vågar knappt andas ett ord om framtiden. :o
Men jag har fått känna 'åååå nu är vi på G' hela två gånger hittills i år. :p

Jag hakar på konvalescentklubben jag med. Mitt djur fick ju sin ryggdiagnos i påskas och vid återbesök 2 månader senare så kändes ryggen fin men hon var tvärhalt vid böjprov av carpus på hf. Helt plötsligt och röntgen visade inget. 3 veckors vila med korta promenader för hand sedan och återbesök och då fanns inte ett spår av knäproblemet. Vad händer sen? Jo, hästkraken gör en jäkla vurpa i hagen och blir helt mörbultad. In på klinik igen och kolla om något hade gått sönder men där hade vi tur.
Nu är vi på gång igen så nu får det :devil: i mig inte hända nåt mer. :mad:
Om igångsättningar var en OS-gren så borde jag vara direktkvalad med tanke på att min f d häst hade artros i SI-leden. Jag minns inte riktigt hur många igångsättningar vi hann med där för jag tappade räkningen. :D
 
Då kan jag också glida med in här. Jag försöker nämligen få min häst att bli lite dressyrig efter att hon fick diagnosen spondylos i våras. Hon är startad LA för 5 år sedan med förra ägaren vilket resulterade i det fantastiska resultatet 45,78%. :p
Själv har jag aldrig tävlat dressyr....min ynka start (LB:1) på en klubbtävling förra året räknas nämligen inte. ;)

Nåväl, tanken är att vi ska hålla oss på fötter och förbättra oss. :)
Jag har heller aldrig tävlat i dressyr men klurar på om jag inte skulle våga mig på att starta i sommar när klubben 5 minuter bort har dressyrtävling. Kanske en LC om inte annat bara för att ha någon målsättning. :angel:
 
@EmmaN Jag har faktiskt tänkt starta någon LB till våren om inte hästen har slagit ihjäl sig innan dess. :angel:
Fast först ska hästen få starta ihop med en kompis som rider ett par smulor bättre än vad jag gör. Ni vet så att hon får en positiv känsla och tycker att dressyrtävling är lika lattjolajbans som hoppning... kan dock vara jag som behöver övertygas om den saken. ;):D
 
@Speedway Skönt med en kompis som kan provstarta. Någon sån har jag inte tyvärr annars skulle jag lätt anlita pilot och stå på sidan och titta istället. :)
 
@EmmaN Jag har faktiskt tänkt starta någon LB till våren om inte hästen har slagit ihjäl sig innan dess. :angel:
Fast först ska hästen få starta ihop med en kompis som rider ett par smulor bättre än vad jag gör. Ni vet så att hon får en positiv känsla och tycker att dressyrtävling är lika lattjolajbans som hoppning... kan dock vara jag som behöver övertygas om den saken. ;):D
Din hästkrake är ju av smart variant o kommer ALDRIG bli övertygad om denna sak, det lovar jag! En gång FT pålle alltid FT pålle....:devil:
 
Ställer mig till skaran av rehabhästar och är nog också direktkvalificerade till OS i rehab..

Ingen skillnad/förbättring alls efter behandling av rygg + veckor av jobb från marken... blä! Får se om kliniken vill testa behandla igen eller om de är operation som gäller..
 
Då kan jag också glida med in här. Jag försöker nämligen få min häst att bli lite dressyrig efter att hon fick diagnosen spondylos i våras. Hon är startad LA för 5 år sedan med förra ägaren vilket resulterade i det fantastiska resultatet 45,78%. :p
Själv har jag aldrig tävlat dressyr....min ynka start (LB:1) på en klubbtävling förra året räknas nämligen inte. ;)

Nåväl, tanken är att vi ska hålla oss på fötter och förbättra oss. :)
Nämen titta här är ju ni, då vågar vi oss också in här.. :p
Min pålla har ju också samma diagnos plus KS (varför inte) och jag gör mitt bästa för att övertyga pållan, som jobbade som hopphäst innan hon kom till oss, att vår framtida karriär ligger i dressyren.
Vi har hunnit med två starter i LC, en p&r där vi skrapade ihop lite drygt 62%. Vilket var fantastiskt eftersom vi tuffade runt i pållans mystempo, allt för att inte göra henne spänd. Hon har aldrig tävlat dressyr förut men skötte sig fint. Frågade hoppa? några gånger när vi närmade oss staketet bara.
Annars var det snällt att vi inte fick böter för felparkering om man säger så..
Andra gången var en klubbtävling där vi var morskare både jag och häst. Det gick ju så bra sist så det där med ridvägar är väl inte så noga, eller?
Pållan passade på att göra sitt paradnummer när hon blir till sig: högfartsryggning! :D Men det är inte ryggning i LC och domaren var inte imponerad över vårt freestylande. Inte heller de blandade småhoppen långsidan som följde uppskattades.
57,4 % belönades vi med och vi var inte värda ett dugg mer kan jag säga. Fast det räckte till en femte plats och rosett. Även om det kändes lite oförtjänat...
Jodåsatte...
Får vi vara med här ändå?
Vi tränar duktigt för instruktör och så till vardags. :)
 
Gaaah. Är så trött på skador nu. Hästen har varit svullen i vänster framkota men det har gått över efter lite vila, sen har hon gått omkull i hagen nu och fick ett rätt rejält sår som dock läkt fint. Idag hittade jag henne i hagen med svullet bakben. Det går bra nu! :arghh:
 
Pållan passade på att göra sitt paradnummer när hon blir till sig: högfartsryggning! :D Men det är inte ryggning i LC och domaren var inte imponerad över vårt freestylande.

Eftersom det här med freestylande är lite min grej också så har jag gjort ett eget program, Superlätt Y, och i det programmet får man göra precis vad man vill så länge det känns kul. Faktum är att om man kan få domaren att garva så mycket så att hen faller av stolen så vinner man. :laugh:
 
Gaaah. Är så trött på skador nu. Hästen har varit svullen i vänster framkota men det har gått över efter lite vila, sen har hon gått omkull i hagen nu och fick ett rätt rejält sår som dock läkt fint. Idag hittade jag henne i hagen med svullet bakben. Det går bra nu! :arghh:

Ibland är det faktiskt helt ok att vira in sin häst i 8 lager bubbelplast. :D
 
Eftersom det här med freestylande är lite min grej också så har jag gjort ett eget program, Superlätt Y, och i det programmet får man göra precis vad man vill så länge det känns kul. Faktum är att om man kan få domaren att garva så mycket så att hen faller av stolen så vinner man. :laugh:
Åh åh åh, DET programmet gillade jag! :rofl:
 
Ibland är det faktiskt helt ok att vira in sin häst i 8 lager bubbelplast. :D
Jag tror jag hänger på bubbelplasten.
Efter en massa fruset knöggel i två dagar så blev kuse gallig i en (båda egentligen)framkota och pep om att det inte kändes ok. Igår var det mer lera igen och benen var bättre. Jag trodde aldrig att jag skulle bli glad över lera...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Viva
·
Hundhälsa Börjar med att säga att hunden är igenomkänd och röntgad i rygg, armbågar, höfter och handleder utan några förändringar som borde...
Svar
12
· Visningar
1 126
Senast: Masse
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 596
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 043
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp