Dressyrsnackis 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu måste ni hjälpa mig för övrigt, jag kom i diskussion med ett gäng amerikaner här och jag är inte ALLS säker på att jag har rätt. När vi har stora clinics typ Carl Hester på Strömsholm/Flyinge, där man betalar för en biljett, hur är det med ryttarna? Visst betalar inte de för att få rida på clinicen? Eller gör de? Jag har tänkt att de bjuds ju in för att rida, publiken betalar ju? Amerikarnarna ser det typ som att de betalar för en lektion, det gör ju hi med om vi tar hem en känd tränare men clinic liksom??
 
@Piaff Nu har jag inte arrangerat clinics för större namn, men de jag har arrangerat har ryttarna alltid ridit gratis på. Jag tror precis som du att det är samma för de stora namnen. Det går ju inte riktigt att jämföra en clinicvisning med träning.
 
@Piaff Nu har jag inte arrangerat clinics för större namn, men de jag har arrangerat har ryttarna alltid ridit gratis på. Jag tror precis som du att det är samma för de stora namnen. Det går ju inte riktigt att jämföra en clinicvisning med träning.

Nej det tyckte inte jag heller men efter en tids diskussion märkte jag att det är semantiken som felar: Det kallar det för clinic även när det "bara" är en tränare som kommer över en helg och håller lektioner. Vad jag tyckte var intressant (eller förlåt, "helt sjukt" snarare) var att även när de hade Charlotte Dujardin där och höll clinic så betalade ryttarna hundratals dollar för att få vara med och rida, men likfan så tog man hutlösa biljettpriser OCKSÅ. USA är helt galet ur hästsportsynpynkt. "Ja men de får ju en lektion"... Eh alltså jaaa men... Så nu tycker de att Sverige är änglamark typ.
 
Nej det tyckte inte jag heller men efter en tids diskussion märkte jag att det är semantiken som felar: Det kallar det för clinic även när det "bara" är en tränare som kommer över en helg och håller lektioner. Vad jag tyckte var intressant (eller förlåt, "helt sjukt" snarare) var att även när de hade Charlotte Dujardin där och höll clinic så betalade ryttarna hundratals dollar för att få vara med och rida, men likfan så tog man hutlösa biljettpriser OCKSÅ. USA är helt galet ur hästsportsynpynkt. "Ja men de får ju en lektion"... Eh alltså jaaa men... Så nu tycker de att Sverige är änglamark typ.

Jag tänker att visserligen får de en lektion, men en clinic är ju i första hand till för publiken och då är det ju inte säkert att ryttaren får "demonstrera" det som de helst vill träna på. För att inte tala om risken med att bli uthängd av någon som står med en kamera i ett hörn...

På fälttävlanssidan ska de ju ha clinic med Chris Burton och som jag har förstått det blir det lite en mix där, några grupper med speciellt inbjudna ryttare (som jag antar inte betalar?) plus att "vem som helst" fick anmäla intresse att vara med och så plockade de ihop några passande grupper utifrån det, och då var det nog som en vanlig träningsavgift.
 
När min förra blev över 25 blev vävnaden kring munnen slapp. Han fick gubbmun. Han fick för mkt "kött" vid krok, bett, kedja. Så han klämdes lätt.
Det löste jag med ta en sån skumgummiplatta folk har under nosgrimma, klippa till och sy ihop runt långa krokar. De långa, platta gav inte skav av några pass utan gummering heller.
Min hovis/tränare bände till bett och krokar lite med. Då funkadedet utan vadderingen.

@tuaphua, skulle du kunna försöka beskriva hur krokarna såg ut efter 'tillbändning'? Eller om du har någon bild?
 
@tuaphua, skulle du kunna försöka beskriva hur krokarna såg ut efter 'tillbändning'? Eller om du har någon bild?

Oj, det var ca 5-6 år sedan. Jag tror vi böjde dem bakåt lite rundat. Och lite utåt direkt högst upp.
Och de var platta och långa.

Jag tror man får hålla dem efter individuella hästmunnen och lägga pussel sas. Tyvärr.
När du inte tävlar kan du ju ha skumgummi.
 
Nu blev jag nojig och hoppas att ingen åker på clinicen med för lite kläder pga mig :o

Hade inte riktigt koll på att det skulle bli såhär svinkallt ute O_o
 
  • Gilla
Reactions: fio
Nu blev jag nojig och hoppas att ingen åker på clinicen med för lite kläder pga mig :o

Hade inte riktigt koll på att det skulle bli såhär svinkallt ute O_o

Jag är på clinicen och trots att jag är världens fryslort och sitter inte vid värmen så fryser jag inte :up: jag har till och med kläder som inte behöva kvar i väskan :D
 
  • Gilla
Reactions: fio
Hur funkar det att tävla dressyr på en häst/ponny som nyligen tävlat höga klasser med förra ryttaren?

Min medryttarponny har tävlat bl.a. dressyr på hög nivå med sin ägare (junior) nyligen och nu ska hon inte tävla ponnyn längre. Finns det några begränsningar i vilka klasser ponnyn får tävla med mig pga att den tävlat höga klasser innan och egentligen är för duktig för de klasser som passar mig (skulle väl satsa på en LB till att börja med)? Jag är senior som aldrig tävlat innan (förutom nån enstaka klubbtävling) har inte ens grönt kort (men kan ju skaffa).

I övrigt är det helt underbart att få rida en sån fin ponny! Och jag har en jättechans att utvecklas som ryttare! En chans jag vill utnyttja så gott det går (men hela tiden med målet att vi först och främst ska ha roligt tillsammans).
 
@Lingon Uppklassning sker endast ekipagevis så det är bara att ut och tävla :). Jättekul att få chans till att rida en riktigt välutbildad ponny!
 
Alltså jävlar vad jag åkt av idag :crazy:
Hoppeponnyn jag rider skickade mig riktigt åt helsike. Längesen jag satt på sån rodeo :eek: Enligt publiken såg det ut som att jag blev översprungen men kändes inte så, dock fick jag nog en brodd i arslet för där är en snygg reva i både byxor och hud.

Hon var laddad från start och studsade om någon annan häst frustade eller ländtäcken prasslade, men jag satte henne i arbete så gott det gick och galopperade ganska tidigt för att blåsa ur lite energi. Studsig men kändes stundtals fin ändå. Sen från ingenstans stack hon längs långsidan och drog av en bockserie som hette duga, jösses vilka språng ponnyjäkeln fick till :nailbiting: sen gick vi så att säga skilda vägar och jag har skakat sand ur både hår och mun en stund.

För gammal för sånt alltså :meh:
 
Följer Lina Dolks blogg och hon har gjort en Q&A-inlägg med KvK. Tyckte det var riktigt bra! Bla att han tipsade om att galoppera mycket för att få upp styrkan hos hästen och en sitsövning på lång tygel med kontakt där ryttaren ska ha armbågarna bakom kroppen. Ska testa det imorgon :D!
 
Alltså jävlar vad jag åkt av idag :crazy:
Hoppeponnyn jag rider skickade mig riktigt åt helsike. Längesen jag satt på sån rodeo :eek: Enligt publiken såg det ut som att jag blev översprungen men kändes inte så, dock fick jag nog en brodd i arslet för där är en snygg reva i både byxor och hud.

Hon var laddad från start och studsade om någon annan häst frustade eller ländtäcken prasslade, men jag satte henne i arbete så gott det gick och galopperade ganska tidigt för att blåsa ur lite energi. Studsig men kändes stundtals fin ändå. Sen från ingenstans stack hon längs långsidan och drog av en bockserie som hette duga, jösses vilka språng ponnyjäkeln fick till :nailbiting: sen gick vi så att säga skilda vägar och jag har skakat sand ur både hår och mun en stund.

För gammal för sånt alltså :meh:
Usch det låter inte jättekul. Din stackare, har du inte ont i häcken då ?
 
Usch det låter inte jättekul. Din stackare, har du inte ont i häcken då ?

Tant är för gammal för sånt här :p
Jo, har ont lite överallt. När jag tog av ridbyxorna fanns det två snygga blåmärken efter broddar (punkter) och sen revan. Har sträckt mig ovanför ena höften och i nacken. Två svullnader i ena sidan av ryggen.
Landade rätt hårt. Men kunde ju klart gått värre, kunde ju fått broddarna i huvudet istället.

Hoppas jag inte stelnar alltför mycket, ska provrida hästar på lördag.
 
Tant är för gammal för sånt här :p
Jo, har ont lite överallt. När jag tog av ridbyxorna fanns det två snygga blåmärken efter broddar (punkter) och sen revan. Har sträckt mig ovanför ena höften och i nacken. Två svullnader i ena sidan av ryggen.
Landade rätt hårt. Men kunde ju klart gått värre, kunde ju fått broddarna i huvudet istället.

Hoppas jag inte stelnar alltför mycket, ska provrida hästar på lördag.
Usch, låter inte speciellt trevligt. Du får försöka stretcha lite så kanske du slipper lite av värken som brukar komma dagen efter. Krya på dig!
 
Tant är för gammal för sånt här :p
Jo, har ont lite överallt. När jag tog av ridbyxorna fanns det två snygga blåmärken efter broddar (punkter) och sen revan. Har sträckt mig ovanför ena höften och i nacken. Två svullnader i ena sidan av ryggen.
Landade rätt hårt. Men kunde ju klart gått värre, kunde ju fått broddarna i huvudet istället.

Hoppas jag inte stelnar alltför mycket, ska provrida hästar på lördag.

Usch och fy! Tur att det inte blev värre ändå!
 
Alltså jävlar vad jag åkt av idag :crazy:
Hoppeponnyn jag rider skickade mig riktigt åt helsike. Längesen jag satt på sån rodeo :eek: Enligt publiken såg det ut som att jag blev översprungen men kändes inte så, dock fick jag nog en brodd i arslet för där är en snygg reva i både byxor och hud.

Hon var laddad från start och studsade om någon annan häst frustade eller ländtäcken prasslade, men jag satte henne i arbete så gott det gick och galopperade ganska tidigt för att blåsa ur lite energi. Studsig men kändes stundtals fin ändå. Sen från ingenstans stack hon längs långsidan och drog av en bockserie som hette duga, jösses vilka språng ponnyjäkeln fick till :nailbiting: sen gick vi så att säga skilda vägar och jag har skakat sand ur både hår och mun en stund.

För gammal för sånt alltså :meh:

Usch då!
Jag märkte att smörja med Arnika dämpade blödningar/blåmärken etc och snabbare fick bort värken.
Testa!
 
Alltså jävlar vad jag åkt av idag :crazy:
Hoppeponnyn jag rider skickade mig riktigt åt helsike. Längesen jag satt på sån rodeo :eek: Enligt publiken såg det ut som att jag blev översprungen men kändes inte så, dock fick jag nog en brodd i arslet för där är en snygg reva i både byxor och hud.

Hon var laddad från start och studsade om någon annan häst frustade eller ländtäcken prasslade, men jag satte henne i arbete så gott det gick och galopperade ganska tidigt för att blåsa ur lite energi. Studsig men kändes stundtals fin ändå. Sen från ingenstans stack hon längs långsidan och drog av en bockserie som hette duga, jösses vilka språng ponnyjäkeln fick till :nailbiting: sen gick vi så att säga skilda vägar och jag har skakat sand ur både hår och mun en stund.

För gammal för sånt alltså :meh:
:nailbiting::eek:O_o:down:

Aj!
Jag lider med dig! Jag har blivit såå rädd för att ramla av 'på äldre dagar' och samtidigt är jag så tacksam över att jag har en sån 'snäll och väluppfostrad' häst. Nog för att jag har vurpat av henne ordentligt förut men jag tror att det var typ nio år sedan sist. *peppar peppar* Nu för tiden sitter jag, tyvärr, ogärna upp på främmande hästar...
Jag hoppas att du inte är allt för mör idag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
965
Senast: Viva
·
Hundhälsa Börjar med att säga att hunden är igenomkänd och röntgad i rygg, armbågar, höfter och handleder utan några förändringar som borde...
Svar
12
· Visningar
1 136
Senast: Masse
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 696
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp