Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Corax då är det helt unikt att fällningen för din häst skulle vara faktorn istället för sättningen av nya pälsen - som ju är den som orsakar fällningen i sammanhanget.
Men ok :up::)
 
@sweep om spöt ska fylla ngn funktion behöver du ju ha det i den handen som behövs utifrån vad du upplever du vill använda spöet för :confused:

Min häst är lite seg och lat och då använder jag spö för att få lite svar framåt och är lärd att man ska ha det i inner handen men eftersom jag är ovan att ha det i vänster hand så upplever jag att jag inte får till "rätt" användning. Testade att ha det kvar i höger och då går det bättre. Jag behöver det ju bara för att få fram honom lite bättre när han inte tar skänkeln.
 
@mackan @sassiball
jaaa, ska man skratta eller gråta? Jag är bara så galet TRÖTT på all skit. Sen för skojs skull när jag kom till stallet och skulle byta skor så råkade jag sätta foten vid sidan av gummimattan i bilen. Men? blev ju blöt :confused: Lyfter på gummimatta och mjuk matta under - genomblött.... Här har varit sol i nästan en vecka. Hur länge har det stått vatten där? och var kommer det ifrån???

Med Hottie var det som jag tänkte, jag får återta henne - men det kan bli så att jag stallar in henne på fodervärdens lösdrift, hon har det super där. Och jag klandrar verkligen inte fodervärden, hon har försökt två gånger nu, det är inte försvarbart att kasta pengar gång på gång.
Dock måste det utredas vad det är som gör att hon inte går dräktigheten igenom, hon har ju fått två föl innan och tagit sig på första försöket alla 4ggr hon betäckts (tom med Ampére som har sån skitdålig semin). men det ska jag göra en tråd om på Avel för det här kan bli lite intressant, har lite ledtrådar att gå på.

Men va märkligt ändå.. hon är ju i fin ålder och allt..

Har hon resorberat två foster nu alltså? Har hon behandlats vid seminering? Sån otrolig otur verkligen.. :(
 
Men va märkligt ändå.. hon är ju i fin ålder och allt..

Har hon resorberat två foster nu alltså? Har hon behandlats vid seminering? Sån otrolig otur verkligen.. :(

Nej, hon kastade förra året - fölet hade en missbildning och hade inte överlevt en fullgången dräktighet.
Iår resorberade hon - kollades inte på dygn 90 utan 120. på 50 var allt ok, så nånstans däremellan har det gått tillbaka.
 
@Corax då är det helt unikt att fällningen för din häst skulle vara faktorn istället för sättningen av nya pälsen - som ju är den som orsakar fällningen i sammamhanget.
Men ok :up::)
Min häst ÄR
@Corax då är det helt unikt att fällningen för din häst skulle vara faktorn istället för sättningen av nya pälsen - som ju är den som orsakar fällningen i sammanhanget.
Men ok :up::)
Tja, unik eller inte, sättning eller fällning, det spelar egentligen ingen roll (men ja, jag vet att det är sättning som oftast påverkar men får inte känslan av att det är hela sanningen på mitt djur). :)
Hon har ju redan Satt sin päls då hon har bytt färg sedan länge (och fällt litegrann). Om det sedan är för att den börjar växa mer eller en kombo så tycker hon det är hemskt obehagligt.
 
Nej, hon kastade förra året - fölet hade en missbildning och hade inte överlevt en fullgången dräktighet.
Iår resorberade hon - kollades inte på dygn 90 utan 120. på 50 var allt ok, så nånstans däremellan har det gått tillbaka.
Hmmm.. första är ju sånt som händer och andra kan vara en slump. Såg diskussionen på avel så hänger där :)
 
Min häst är lite seg och lat och då använder jag spö för att få lite svar framåt och är lärd att man ska ha det i inner handen men eftersom jag är ovan att ha det i vänster hand så upplever jag att jag inte får till "rätt" användning. Testade att ha det kvar i höger och då går det bättre. Jag behöver det ju bara för att få fram honom lite bättre när han inte tar skänkeln.

Har du någon duktig tränare som hjälper er ?
Det är ju alltid ovant med en ny häst osv. Men oavsett det så hade jag aldrig definierat en ny häst som att den är seg och lat . Jag hade snarare blivit fundersam vad jag isåfall som ryttare gör som orsakar att hästen agerar så när den inte var så efter köpet initialt .

Jag tycker du utifrån det du postat tidigare osv verkar ha köpt en pigg och altert individ ?

Om den är seg nu efter köp så hade jag som sagt försökt analysera min egen ridning och ffa säkrat att få hjälp av en tränare regelbundet som vågar vara ärlig utifrån månande om dig och hästens framgång ihop :)
 
Har du någon duktig tränare som hjälper er ?
Det är ju alltid ovant med en ny häst osv. Men oavsett det så hade jag aldrig definierat en ny häst som att den är seg och lat . Jag hade snarare blivit fundersam vad jag isåfall som ryttare gör som orsakar att hästen agerar så när den inte var så efter köpet initialt .

Jag tycker du utifrån det du postat tidigare osv verkar ha köpt en pigg och altert individ ?

Om den är seg nu efter köp så hade jag som sagt försökt analysera min egen ridning och ffa säkrat att få hjälp av en tränare regelbundet som vågar vara ärlig utifrån månande om dig och hästens framgång ihop :)

Han var seg på ridskolan han såldes ifrån och även förrförra ägaren säger att han är en seg individ så han ÄR en seg individ. Han är bekväm och "lat". Han var seg på provridningen också. Om man inte driver på mycket så går han inte speciellt mycket framåt men när man väl fått igång han så går han.

Han är tittig och är vaken på det viset men han tittar mest när han inte går framåt för han lärt sig att då slipper han undan.

Så nej jag tror inte att jag behöver analysera min egen ridning när han är exakt samma nu som när jag provred.

Jag har ridit lektioner för stallägaren (ridlärare för föreningen) och har även lånat ut honom till lektioner men åker inte iväg och rider för någon tränare.
 
Gaaah! Jag börjar undra vad jag gett mig in på... Nästa helg ska jag å kuse starta en LA:1 på hemmaplan. Tänkte att det var ju skönt att slippa åka samt att hästen behöver mer rutin. Men alltså... 40-bana känns så Pyttigt! Vi får ju knappt plats!! :o
Jag minns inte att det var så pluttenuttigt när vi tävlade på kort bana sist... För en sisådära 7 år sedan. :D
 
Gaaah! Jag börjar undra vad jag gett mig in på... Nästa helg ska jag å kuse starta en LA:1 på hemmaplan. Tänkte att det var ju skönt att slippa åka samt att hästen behöver mer rutin. Men alltså... 40-bana känns så Pyttigt! Vi får ju knappt plats!! :o
Jag minns inte att det var så pluttenuttigt när vi tävlade på kort bana sist... För en sisådära 7 år sedan. :D

Hahahah. Jag vet. Satt och skrev för en ponnytävling i helgen, också LA:1, och va mkt lättare det var för b-ponniesarna att få flyt i det programmet. De hade ju all plats i världen liksom.
 
Hahahah. Jag vet. Satt och skrev för en ponnytävling i helgen, också LA:1, och va mkt lättare det var för b-ponniesarna att få flyt i det programmet. De hade ju all plats i världen liksom.
Mycket lättare att skriva till ponnyerna också. De täcker ju inte lika mkt mark så då hinner man med mer :angel:
 
Mycket lättare att skriva till ponnyerna också. De täcker ju inte lika mkt mark så då hinner man med mer :angel:

Dommaren jag skrev för insåg att jag hängde med ganska bra, så det blev massor med kommentarer ;). Jag hann se halva skritt-diagonalen och ena travvolten. :laugh:
 
Dommaren jag skrev för insåg att jag hängde med ganska bra, så det blev massor med kommentarer ;). Jag hann se halva skritt-diagonalen och ena travvolten. :laugh:

Haha - ja den som oavsett ponny/häst etc som inte skrivit så mycket tidigare, om vi ilallafall pratar de lite mer "busy" programmen över LC/LB, som tror att de kommer hinna ta in/se mycket av ekipagen/lära av domaren hela dagen som domarsekreterare brukar få en liten aha upplevelse att sällan är så riktigt fallet :D
 
Sitter på breeders och blir bara liiite sugen på att ha ett swb :D Men svärmors ena är betäckt med Hooch DK, så kanske kan rida breeders om några år :idea:

Men snart ska @Victovie rida finalen, så då ska jag heja extra mycket! Alltid extra roligt när man får se buke hästar live (ja, och bukefalisterna själva också såklart)!
 
Sitter på breeders och blir bara liiite sugen på att ha ett swb :D Men svärmors ena är betäckt med Hooch DK, så kanske kan rida breeders om några år :idea:

Men snart ska @Victovie rida finalen, så då ska jag heja extra mycket! Alltid extra roligt när man får se buke hästar live (ja, och bukefalisterna själva också såklart)!

Jag blir också sugen. :nailbiting: Försöker intala mig själv att hitta ett fint ponnysto att betäcka med. :angel:

Ska bara gömma undan några av mina andra hästar först. :sneaky:
 
Hur tänker ni kring uteritter när det är älgjakt?

Vi har nu aktiv älgjakt på markerna som omger stallet. Kommer alltså inte mer än ca 5min skritt från gårdsplan innan jag hamnar i jaktområdet. Jaktlaget är trevliga och snälla och duktiga på att säga till när de börjar jaga och när de är 'färdiga" (har skjutit av sin kvot).

Jag är i vanliga fall väldigt noga med att hästen skall ridas ut minst 3ggr/v, men fegar ur lite just när aktiv jakt pågår. Tänker jag fel när jag antar att hästen inte tar skada av att gå i paddocken/manegen några extra dagar i veckan i några veckor tills det är säkrare ute igen? (jakt brukar pågå hela veckan den första veckan, sedan ons-sön [varpå jag naturligtvis försöker komma ut mån-tis]). Självklart varierar jag sakerna vi gör, och det handlar inte om att "nöta på volter" utan blandar hoppning, tömkörning, markarbete, löshoppning, dressyr osv. Dessutom varierar jag mellan paddocken (stenmjöl) och manegen (fibersand). Eller är jag bara nojjig?
 
Hur tänker ni kring uteritter när det är älgjakt?

Vi har nu aktiv älgjakt på markerna som omger stallet. Kommer alltså inte mer än ca 5min skritt från gårdsplan innan jag hamnar i jaktområdet. Jaktlaget är trevliga och snälla och duktiga på att säga till när de börjar jaga och när de är 'färdiga" (har skjutit av sin kvot).

Jag är i vanliga fall väldigt noga med att hästen skall ridas ut minst 3ggr/v, men fegar ur lite just när aktiv jakt pågår. Tänker jag fel när jag antar att hästen inte tar skada av att gå i paddocken/manegen några extra dagar i veckan i några veckor tills det är säkrare ute igen? (jakt brukar pågå hela veckan den första veckan, sedan ons-sön [varpå jag naturligtvis försöker komma ut mån-tis]). Självklart varierar jag sakerna vi gör, och det handlar inte om att "nöta på volter" utan blandar hoppning, tömkörning, markarbete, löshoppning, dressyr osv. Dessutom varierar jag mellan paddocken (stenmjöl) och manegen (fibersand). Eller är jag bara nojjig?
Jag hade tänkt att det inte var nån fara.
Det är ju en kortare period, det bör ju inte skada när själva ridningen är varierande.
 
Hur tänker ni kring uteritter när det är älgjakt?

Vi har nu aktiv älgjakt på markerna som omger stallet. Kommer alltså inte mer än ca 5min skritt från gårdsplan innan jag hamnar i jaktområdet. Jaktlaget är trevliga och snälla och duktiga på att säga till när de börjar jaga och när de är 'färdiga" (har skjutit av sin kvot).

Jag är i vanliga fall väldigt noga med att hästen skall ridas ut minst 3ggr/v, men fegar ur lite just när aktiv jakt pågår. Tänker jag fel när jag antar att hästen inte tar skada av att gå i paddocken/manegen några extra dagar i veckan i några veckor tills det är säkrare ute igen? (jakt brukar pågå hela veckan den första veckan, sedan ons-sön [varpå jag naturligtvis försöker komma ut mån-tis]). Självklart varierar jag sakerna vi gör, och det handlar inte om att "nöta på volter" utan blandar hoppning, tömkörning, markarbete, löshoppning, dressyr osv. Dessutom varierar jag mellan paddocken (stenmjöl) och manegen (fibersand). Eller är jag bara nojjig?

jag tänker att de flesta jaktlagen skjuter av sin kvot första veckan. I mitt område brukar de ofta skylta på de vägar de är ute och jagar - så jag rider i princip ut som vanligt. kommer jag till områden där jag ser folk/bilar och gissar att det är jakt så vänder jag och tar en annan väg. på vardagarna rider jag ju ofta efter det blir mörkt och då är de inte ute och jagar - det är väl mest på helgerna man riskerar att "krocka".
 
jag tänker att de flesta jaktlagen skjuter av sin kvot första veckan. I mitt område brukar de ofta skylta på de vägar de är ute och jagar - så jag rider i princip ut som vanligt. kommer jag till områden där jag ser folk/bilar och gissar att det är jakt så vänder jag och tar en annan väg. på vardagarna rider jag ju ofta efter det blir mörkt och då är de inte ute och jagar - det är väl mest på helgerna man riskerar att "krocka".

När jag säger att det pågår aktiv jakt så är det just det, de har varnat att de kommer vara ute. Många av (rid)vägarna går just genom skogarna det jagas i, och jag känner mig lite osäker på om reflexer räcker.

Och nej, jag vet inte hur lång tid det kommer att ta. Ett år tog det 6v innan de skjutit av sin kvot. Förra året tog det 2 dagar :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 228
Senast: Badger
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 268
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 082
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 636
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp