Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här går det superlångsamt frammåt.

I båda bemärkelserna.

Får numer belasta benet fullt ut men är fruktansvärt svag och mkt begränsad i rörligheten. Men igår tog jag långpromenad med Fröken. Hela två varv i paddocken, i snigelfart. Hästen tycker att jag är helt dum i hela huvet och fattar inte alls varför vi ska gå LÅÅÅÅÅÅNGSAMT två varv i paddocken.

Tack o lov är min medryttare frisk och rider/underhåller Fröken flera dagar i veckan.

Anmälde mig till klubbens div 2 lag precis innan jag bröt mig, har meddelat medryttaren att hon kanske får ta det....
 
Läste på Hippson igår där en av deras experter fått frågor om fånghäst och bete. Hon nämnde bla att i en studie hade de ett gäng welshponnier på bete, på tre timmar (!) fått i sig hela sitt dagsbehov...

Men gud :crazy:

Vad beror det på? (inte riktat bara till dig Fiorano utan generellt)
Är det våra beten som är för kraftiga? Ja menar, alla har ju inte sådd mark men ändå får hästarna fång. Kanske en helt annan diskussion men jag hatar verkligen fång!
Eller är våra hästar känsligare? Fodrar vi med för bra foder hela året? :(
 
Men gud :crazy:

Vad beror det på? (inte riktat bara till dig Fiorano utan generellt)
Är det våra beten som är för kraftiga? Ja menar, alla har ju inte sådd mark men ändå får hästarna fång. Kanske en helt annan diskussion men jag hatar verkligen fång!
Eller är våra hästar känsligare? Fodrar vi med för bra foder hela året? :(

Diskuterade nyligen det där med en veterinär. Fång har ju ökat även på stora hästar de senaste åren. Han menade på att vi övergöder dem. De får för mycket mat helt enkelt och blir för feta och därmed mer fångbenägna. I år tror man dessutom att det märkliga vädret har påverkat gräset. Väldigt många fall med fång, tydligen. :(
 
Men gud :crazy:

Vad beror det på? (inte riktat bara till dig Fiorano utan generellt)
Är det våra beten som är för kraftiga? Ja menar, alla har ju inte sådd mark men ändå får hästarna fång. Kanske en helt annan diskussion men jag hatar verkligen fång!
Eller är våra hästar känsligare? Fodrar vi med för bra foder hela året? :(
Jag tror dessutom att vi påverkar hästarna negativt genom att vi sår och förändrar betena. Jag har mina hästar på naturbete, med massa örter och egentligen ganska lite gräs, det är aldrig plöjt, sått, gödslat vad jag vet. Hittills har inte en enda häst fått fång, även om islänningarna blir lite tjockare.
Och ja, utevistelse. Många hästar rör sig för lite och äter för mycket.
 
Diskuterade nyligen det där med en veterinär. Fång har ju ökat även på stora hästar de senaste åren. Han menade på att vi övergöder dem. De får för mycket mat helt enkelt och blir för feta och därmed mer fångbenägna. I år tror man dessutom att det märkliga vädret har påverkat gräset. Väldigt många fall med fång, tydligen. :(

Det ligger väldigt mycket i det. De senaste åren har det blivit en enorm trend att alla hästar ska ha fri tillgång på grovfoder och kraftfodermarknaden har fullständigt exploderat. Man blir ju nästan idiotförklarad om man talar om att man portionerar ut fodergivorna under dygnet.
Utöver det så motioneras många hästar alldeles för lite. Det är inte alls konstigt att välfärdssjukdomar som EMS och IR ökar vilket i sin tur ger en ökad risk för fång.
 
Jag tror dessutom att vi påverkar hästarna negativt genom att vi sår och förändrar betena. Jag har mina hästar på naturbete, med massa örter och egentligen ganska lite gräs, det är aldrig plöjt, sått, gödslat vad jag vet. Hittills har inte en enda häst fått fång, även om islänningarna blir lite tjockare.
Och ja, utevistelse. Många hästar rör sig för lite och äter för mycket.

Ja, vi hade 3 hästar som fick fång samtidigt i en hage som aldrig varit sådd eller gjort något med. Men de var feta redan innan betet.
Sen läste jag också att det är för många foderbyten som utlöser fång...
 
Åh nu ska jag gnälla lite.Vill börja med att säga att jag verkligen älskar mina maror! Trevligare hästar att ha tror jag inte går att hitta. Men jag börjar faktiskt längta lite efter en "riktig" dressyrhäst. Nånting med lite mer gång, lite mer tryck och lite mer självgående. En uppfödare här i krokarna tjatar verkligen på mig att jag ska köpa en av hennes hästar. Den blev för liten och är nu bara 150 cm som treåring. Toppstammad och ursnygg. Jag kan få den till ett riktigt bra pris dessutom. Men så är det det vanliga-hur ska det ens lösas ekonomiskt. Jag har redan två och ev en tredje på väg nästa år. Jag blir så matt på att evigt vara begränsad av sin ekonomi, samtidigt som jag ändå är fullt medveten om att jag lever ett mycket priviligerat liv som ens kan ha häst, och dessutom två.

Over and out från soffan.
 
Åh nu ska jag gnälla lite.Vill börja med att säga att jag verkligen älskar mina maror! Trevligare hästar att ha tror jag inte går att hitta. Men jag börjar faktiskt längta lite efter en "riktig" dressyrhäst. Nånting med lite mer gång, lite mer tryck och lite mer självgående. En uppfödare här i krokarna tjatar verkligen på mig att jag ska köpa en av hennes hästar. Den blev för liten och är nu bara 150 cm som treåring. Toppstammad och ursnygg. Jag kan få den till ett riktigt bra pris dessutom. Men så är det det vanliga-hur ska det ens lösas ekonomiskt. Jag har redan två och ev en tredje på väg nästa år. Jag blir så matt på att evigt vara begränsad av sin ekonomi, samtidigt som jag ändå är fullt medveten om att jag lever ett mycket priviligerat liv som ens kan ha häst, och dessutom två.

Over and out från soffan.

Känner igen känslan. Jag hade velat ha en till när gamlingen nu faktiskt är gammal men två skulle göra ekonomin väldigt ansträngd. Har ändå spanat marknaden såklart :o Min gamling är ju mitt livs kärlek men jag saknar att rida "på riktigt", åka på träningar och utvecklas.
 
Åh nu ska jag gnälla lite.Vill börja med att säga att jag verkligen älskar mina maror! Trevligare hästar att ha tror jag inte går att hitta. Men jag börjar faktiskt längta lite efter en "riktig" dressyrhäst. Nånting med lite mer gång, lite mer tryck och lite mer självgående. En uppfödare här i krokarna tjatar verkligen på mig att jag ska köpa en av hennes hästar. Den blev för liten och är nu bara 150 cm som treåring. Toppstammad och ursnygg. Jag kan få den till ett riktigt bra pris dessutom. Men så är det det vanliga-hur ska det ens lösas ekonomiskt. Jag har redan två och ev en tredje på väg nästa år. Jag blir så matt på att evigt vara begränsad av sin ekonomi, samtidigt som jag ändå är fullt medveten om att jag lever ett mycket priviligerat liv som ens kan ha häst, och dessutom två.

Over and out från soffan.

Jag älskade ju min ponny. Och han var ju mkt fulare och med sämre gång än dina. Men det var kul att rida IOM att han var rätt välriden.
MEN! Jag tycker det är fan så mkt roligare med halvblod rent ridtekniskt. Det är en annan ridkänsla.

Jag tycker fortf det är kul med ponny. Och uppskattar att rida andras ibland. Lynnet med intelligensen gillar jag ju. Men jag kommer inte skaffa någon mer själv(ens om jag blir smalare och mer lämpad ponnyryttare än idag ;)).

Så jag förstår hur du tänker.
 
@Pancakes Min Burb skulle nog passat dig så himla bra ;)!

@tuaphua Det är just det ridtekniska jag vill åt! Jag tror att jag de senaste sex åren på ponny faktiskt blivit en rätt mycket bättre ryttare än vad jag var tidigare. Jag hade velat testa mig själv just med nåt kvickare och mer naturlig talang för dressyren.

Bara att skicka hit :D Är hon snäll i hagen kan hon till och med få gå med ögonstenen!
 
Jag rider inte alls men följer flera dressyrryttares bloggar/Instagram och jag förstår inte riktigt skillnaden på vissa av dressyrprogrammen, hoppas kunna få lite hjälp här :)

Vad är egentligen skillnaden på de olika Intermediär programmen (A, B, I, II)? Är dom svårare eller lättare än St Georgs, MSV A, svår B? Är det skillnad på exempelvis juniorer respektive seniorers Grand Prix?

Jag har googlat och försökt läsa i TR men har inte lyckats klura ut det här :p
 
Jag rider inte alls men följer flera dressyrryttares bloggar/Instagram och jag förstår inte riktigt skillnaden på vissa av dressyrprogrammen, hoppas kunna få lite hjälp här :)

Vad är egentligen skillnaden på de olika Intermediär programmen (A, B, I, II)? Är dom svårare eller lättare än St Georgs, MSV A, svår B? Är det skillnad på exempelvis juniorer respektive seniorers Grand Prix?

Jag har googlat och försökt läsa i TR men har inte lyckats klura ut det här :p

Tips , läs igenom programmen ;)
 
Jag rider inte alls men följer flera dressyrryttares bloggar/Instagram och jag förstår inte riktigt skillnaden på vissa av dressyrprogrammen, hoppas kunna få lite hjälp här :)

Vad är egentligen skillnaden på de olika Intermediär programmen (A, B, I, II)? Är dom svårare eller lättare än St Georgs, MSV A, svår B? Är det skillnad på exempelvis juniorer respektive seniorers Grand Prix?

Jag har googlat och försökt läsa i TR men har inte lyckats klura ut det här :p

  • Lättast är Medelsvår A, samma rörelser i St George men har mycket svårare vägar (halvpiruetter, byten ner till vart tredje).
  • Sen kommer kommer Int I då tillkommer helpiruetter och byten i vartannat plus galoppsax.
  • I Int A finns piaff, passage och 7 byten i varje med väldigt lätta ingångar till piaff och inga övergångar mellan piaff och passage.
  • I Int B tillkommer galoppsax med bestämt antal språng.
  • I Int IB (tidigare Svår B) rider man övergångar mellan piaff och passage. Piaffen mer på stället och fler steg.
  • Int II är det 11 byten i varje.
U25 Grand Prix innehåller samma rörelser som vanlig GP men har lite "lättare" upplägg. Generellt har programmen svårare vägar och färre transportsträckor ju längre upp i klasserna man kommer förutom de nya rörelserna.
 
Alltså indelningarna på de olika Intermediaire-programmen är ett typexempel av saker gjort långt ner i rödvinet. Vilken röra. Just sånt här får dressyrvärlden att verka helt obegriplig. Vad är det för fel på att numrera från 1-4? Varför måste det göras så himla invecklat?
 
Jag rider inte alls men följer flera dressyrryttares bloggar/Instagram och jag förstår inte riktigt skillnaden på vissa av dressyrprogrammen, hoppas kunna få lite hjälp här :)

Vad är egentligen skillnaden på de olika Intermediär programmen (A, B, I, II)? Är dom svårare eller lättare än St Georgs, MSV A, svår B? Är det skillnad på exempelvis juniorer respektive seniorers Grand Prix?

Jag har googlat och försökt läsa i TR men har inte lyckats klura ut det här :p

Sen rider juniorer, Young rider, U25 och Senior sina mästerskap i FEIs olika program, där J motsvarar msv:B (byten, skolor), YR St Georg (seriebyten, halvpiruett), U25 Int 2/GP (lättare och kortare GP) och seniorerna i GP och GP Special där specialen är packad med alla de svåraste övergångarna direkt på varandra och väldigt intensivt.
 
Tips , läs igenom programmen ;)

Jag har gjort det men jag förstod fortfarande inte riktigt vilka som skulle anses vara svårare, är ju samma rörelser i flera av programmen :confused:


  • Lättast är Medelsvår A, samma rörelser i St George men har mycket svårare vägar (halvpiruetter, byten ner till vart tredje).
  • Sen kommer kommer Int I då tillkommer helpiruetter och byten i vartannat plus galoppsax.
  • I Int A finns piaff, passage och 7 byten i varje med väldigt lätta ingångar till piaff och inga övergångar mellan piaff och passage.
  • I Int B tillkommer galoppsax med bestämt antal språng.
  • I Int IB (tidigare Svår B) rider man övergångar mellan piaff och passage. Piaffen mer på stället och fler steg.
  • Int II är det 11 byten i varje.
U25 Grand Prix innehåller samma rörelser som vanlig GP men har lite "lättare" upplägg. Generellt har programmen svårare vägar och färre transportsträckor ju längre upp i klasserna man kommer förutom de nya rörelserna.

Tack så hemskt mycket, precis vad jag inte har förstått :love:

Alltså indelningarna på de olika Intermediaire-programmen är ett typexempel av saker gjort långt ner i rödvinet. Vilken röra. Just sånt här får dressyrvärlden att verka helt obegriplig. Vad är det för fel på att numrera från 1-4? Varför måste det göras så himla invecklat?

Ja... jag håller ju med :p Det är en sak med A-C (även jag tycker att det logiska vore att A är lättast) men det blir svårt när programmen helt plötsligt får namn som inte alls går att sätta in i någon sorts ordning
 
Åh nu ska jag gnälla lite.Vill börja med att säga att jag verkligen älskar mina maror! Trevligare hästar att ha tror jag inte går att hitta. Men jag börjar faktiskt längta lite efter en "riktig" dressyrhäst. Nånting med lite mer gång, lite mer tryck och lite mer självgående. En uppfödare här i krokarna tjatar verkligen på mig att jag ska köpa en av hennes hästar. Den blev för liten och är nu bara 150 cm som treåring. Toppstammad och ursnygg. Jag kan få den till ett riktigt bra pris dessutom. Men så är det det vanliga-hur ska det ens lösas ekonomiskt. Jag har redan två och ev en tredje på väg nästa år. Jag blir så matt på att evigt vara begränsad av sin ekonomi, samtidigt som jag ändå är fullt medveten om att jag lever ett mycket priviligerat liv som ens kan ha häst, och dessutom två.

Over and out från soffan.
Förstår dig! Jag tycker också att ponny är roligt men att sitta på halvblod med alla förutsättningar och stora luftiga gångarter är så jävla härligt!

Om du inte köper den kan den gärna komma hit. 150 cm finfin treåring skulle passa mig perfekt :D:love:
 
@Daff @Fiorano Att det har blivit så krångligt med just Intermédiaire programmen beror på att I och II fanns först. A och B är ganska nya om jag förstått det rätt och de ligger mellan I och II i svårighetsgrad. IB hette under några år Svår B och var ett svenskt initiativ för att underlätta inför II, lite som de internationella A och B gör nu. Sen ville jordbruksverket (?) införa veterinärkontroll vid detta program precis som i Grand Prix, genom att byta namn från Svår kom man runt den extra utgiften för ryttarna.

Jag håller med om att det är rörigt men rider man klasserna eller strax under har man koll. Det är svårt att ändra i efterhand, lite som Msv C. Det är helt rätt att det skiljer sig från de andra LA programmen med tanke på skolorna men utan byten är det fortfarande inte riktigt MSV egentligen... :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 274
Senast: Badger
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 276
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 757
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp