Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tredje gången gillt brukar man ju säga, men tydligen inte här för oss med hästletandet. Tredje hästen som besiktigades i dag, gick inte igenom röntgen. (Och då med avvikelser som kan vara av betydelse, vi är inte mekanitiska så.) Så himla jobbigt för säljaren med förstås.

Börjar nästan misströsta, finns det ens hästar som tävlat lite som kan gå igenom en besiktning och röntgen u.a?!
 
Nu blev det jobbigt. Hästen vi lät besiktiga i går som inte gick igenom röntgen (lite pålagringar utan betydelse, men strålbensförkalkning som var mer bekymrande) hörde av sig till mamma nu och undrade om vi kunde tänka oss att ha honom på foder 1 år medan dottern går sin högskoleutbildning. Och om vi ville skulle vi kunna få köpa honom till en struntsumma efter det.

Till saken hör att hästen är 12 år, och har varit i full gång och tävlat upp till MSV B:5 med bra resultat och har tränat/tävlat stadig med fina resultat de senaste tre åren, har alltså inte varit halt/skadad under den tiden. Det skulle ju alltså vara en chans att få en fin läromästare som vi skulle kunna utvecklas mycket på, utan egentligen ekonomisk risk, men jag tänker på den känslomässiga biten. Är det värt det? Orkar man ev. lämna tillbaka en häst om 1 år?

Vi ska höra med vår egen veterinär vad han tycker om bilderna också, om han tror att den knappt kommer hålla några månader till, och då är det ju ingen idé. Men samtidigt kan det ju vara en tidsfrist medan vi kanske kan hitta en annan ny, och ändå ha kul under tiden.

GAHH så svårt, hur hade i gjort?! :crazy:
 
Nu blev det jobbigt. Hästen vi lät besiktiga i går som inte gick igenom röntgen (lite pålagringar utan betydelse, men strålbensförkalkning som var mer bekymrande) hörde av sig till mamma nu och undrade om vi kunde tänka oss att ha honom på foder 1 år medan dottern går sin högskoleutbildning. Och om vi ville skulle vi kunna få köpa honom till en struntsumma efter det.

Till saken hör att hästen är 12 år, och har varit i full gång och tävlat upp till MSV B:5 med bra resultat och har tränat/tävlat stadig med fina resultat de senaste tre åren, har alltså inte varit halt/skadad under den tiden. Det skulle ju alltså vara en chans att få en fin läromästare som vi skulle kunna utvecklas mycket på, utan egentligen ekonomisk risk, men jag tänker på den känslomässiga biten. Är det värt det? Orkar man ev. lämna tillbaka en häst om 1 år?

Vi ska höra med vår egen veterinär vad han tycker om bilderna också, om han tror att den knappt kommer hålla några månader till, och då är det ju ingen idé. Men samtidigt kan det ju vara en tidsfrist medan vi kanske kan hitta en annan ny, och ändå ha kul under tiden.

GAHH så svårt, hur hade i gjort?! :crazy:

Det beror ju på en hel del omständigheter:

Har ni råd att köpa motsvarande frisk häst? Eller är det här en chans där ni hoppas få mer utbildning/ev rörelse för pengarna?
Är det viktigt att få en utbildad och tävlad på den nivån eller kan ni utbilda själva?
Är ägarna villiga att ta ev vet-kostnader som kommer av de fynd som finns? Eller skulle det vara värt det för er att ta det på en häst ni inte äger?
 
Det beror ju på en hel del omständigheter:

Har ni råd att köpa motsvarande frisk häst? Eller är det här en chans där ni hoppas få mer utbildning/ev rörelse för pengarna?
Är det viktigt att få en utbildad och tävlad på den nivån eller kan ni utbilda själva?
Är ägarna villiga att ta ev vet-kostnader som kommer av de fynd som finns? Eller skulle det vara värt det för er att ta det på en häst ni inte äger?

Motsvarande frisk häst har vi letat i nästan 9 månader nu utan framgång. Motsvarande med lika resultat/på samma nivå och som är så trevlig som den här verkar vara svårt helt ärligt. Då får vi gå ner i utbildning/tävlingsresultat vilket vi inte är främmande för så, men då vi redan har en outbildad skulle vi ju helst vilja ha en som är mer framme.

Det skulle ju isåfall ffa som sagt handla om det här foderåret, hur det ser ut sen får man ta då. Skulle vara en chans att få lära oss och komma igång ordentligt själva parallellt med vår knasboll som är på gång/under utbildning.

Veterinärkostnaderna med eventuella problem som kan uppstå till förändringen är ju sådant vi får fundera på förstås.
 
Motsvarande frisk häst har vi letat i nästan 9 månader nu utan framgång. Motsvarande med lika resultat/på samma nivå och som är så trevlig som den här verkar vara svårt helt ärligt. Då får vi gå ner i utbildning/tävlingsresultat vilket vi inte är främmande för så, men då vi redan har en outbildad skulle vi ju helst vilja ha en som är mer framme.

Det skulle ju isåfall ffa som sagt handla om det här foderåret, hur det ser ut sen får man ta då. Skulle vara en chans att få lära oss och komma igång ordentligt själva parallellt med vår knasboll som är på gång/under utbildning.

Veterinärkostnaderna med eventuella problem som kan uppstå till förändringen är ju sådant vi får fundera på förstås.

Har man rätt kontakter och är beredd att betala vad en sån häst kostar brukar det gå att finna även om det där är en kategori hästar många behåller och de inte säljs lika mycket som vissa andra.
Men jag vet inte vad ni har för kontakter eller vad ni är villiga att betala.

Jag vill inte ha foderhäst. Men är det så att man får chans att ha en häst man annars inte får möjlighet till kan det ju vara värt det.
Skulle jag få chans att ha en helsäker GP-häst hade jag tagit den trots att jag inte vill ha foder. För jag kan inte motivera köp av en sån till mig.
 
Har man rätt kontakter och är beredd att betala vad en sån häst kostar brukar det gå att finna även om det där är en kategori hästar många behåller och de inte säljs lika mycket som vissa andra.
Men jag vet inte vad ni har för kontakter eller vad ni är villiga att betala.

Jag vill inte ha foderhäst. Men är det så att man får chans att ha en häst man annars inte får möjlighet till kan det ju vara värt det.
Skulle jag få chans att ha en helsäker GP-häst hade jag tagit den trots att jag inte vill ha foder. För jag kan inte motivera köp av en sån till mig.

Vi har en budget på 150.000:- max ungefär, och helt ärligt verkar ju många hästar som ligger på MSV B nivå eller mer ligga på bra mycket högre än det. Men förstår din tankegång! Beroende på vad vår hemmaveterinär säger är det här nog ändå tillräckligt intressant för oss, men inte är det lätt inte. O_o
 
Vi har en budget på 150.000:- max ungefär, och helt ärligt verkar ju många hästar som ligger på MSV B nivå eller mer ligga på bra mycket högre än det. Men förstår din tankegång! Beroende på vad vår hemmaveterinär säger är det här nog ändå tillräckligt intressant för oss, men inte är det lätt inte. O_o

Ja, är de stabila i de klasserna och rör sig trevligt får man nog räkna med mer än så om de bara är 12 år och utan förändringar/skador/problem.
 
Ja, är de stabila i de klasserna och rör sig trevligt får man nog räkna med mer än så om de bara är 12 år och utan förändringar/skador/problem.

Ja vi får ju onekligen väga för- och nackdelar mot varandra. Vår nuvarande kommer ju förhoppningsvis inom 2 år iallafall vara uppe på MSV nivå, och det hade ju varit skönt med någon som kan lära oss på vägen dit.
 
Ja vi får ju onekligen väga för- och nackdelar mot varandra. Vår nuvarande kommer ju förhoppningsvis inom 2 år iallafall vara uppe på MSV nivå, och det hade ju varit skönt med någon som kan lära oss på vägen dit.

Du kan komma billigare undan i DK. Både jag och kille har fullt upp nu ett tag och hinner inte rodda sånt bland våra kontakter.
Men du kan kika själv på annonssajter om du är intresserad.
Jag kommer köpa nästa från dk IOM stammar jag gillar och betydligt billigare.
 
Nu blev det jobbigt. Hästen vi lät besiktiga i går som inte gick igenom röntgen (lite pålagringar utan betydelse, men strålbensförkalkning som var mer bekymrande) hörde av sig till mamma nu och undrade om vi kunde tänka oss att ha honom på foder 1 år medan dottern går sin högskoleutbildning. Och om vi ville skulle vi kunna få köpa honom till en struntsumma efter det.

Till saken hör att hästen är 12 år, och har varit i full gång och tävlat upp till MSV B:5 med bra resultat och har tränat/tävlat stadig med fina resultat de senaste tre åren, har alltså inte varit halt/skadad under den tiden. Det skulle ju alltså vara en chans att få en fin läromästare som vi skulle kunna utvecklas mycket på, utan egentligen ekonomisk risk, men jag tänker på den känslomässiga biten. Är det värt det? Orkar man ev. lämna tillbaka en häst om 1 år?

Vi ska höra med vår egen veterinär vad han tycker om bilderna också, om han tror att den knappt kommer hålla några månader till, och då är det ju ingen idé. Men samtidigt kan det ju vara en tidsfrist medan vi kanske kan hitta en annan ny, och ändå ha kul under tiden.

GAHH så svårt, hur hade i gjort?! :crazy:

En av fördelarna med att ta den på foder, skulle väl kunna vara att ni kan röntga den igen, innan övertagandet, och i så fall se om ytterligare förändringar gjorts.
 
@Mirabilis Tycker du om hästen och din veterinär tycker det kan funka så varför inte? Du kan ju alltid lämna tillbaka hästen OM hästen med stort H skulle dyka upp. Du kanske dessutom har tid att spara ihop ännu mer för inköp av häst.
 
Det skulle ju alltså vara en chans att få en fin läromästare som vi skulle kunna utvecklas mycket på, utan egentligen ekonomisk risk, men jag tänker på den känslomässiga biten. Är det värt det? Orkar man ev. lämna tillbaka en häst om 1 år?

Alltså rent krasst JA du kommer orka lämna tillbaka hästen om den inte motsvarar dina förväntningar för då kommer du ju inte vilja ha den hästen!
 
Nu blev det jobbigt. Hästen vi lät besiktiga i går som inte gick igenom röntgen (lite pålagringar utan betydelse, men strålbensförkalkning som var mer bekymrande) hörde av sig till mamma nu och undrade om vi kunde tänka oss att ha honom på foder 1 år medan dottern går sin högskoleutbildning. Och om vi ville skulle vi kunna få köpa honom till en struntsumma efter det.

Till saken hör att hästen är 12 år, och har varit i full gång och tävlat upp till MSV B:5 med bra resultat och har tränat/tävlat stadig med fina resultat de senaste tre åren, har alltså inte varit halt/skadad under den tiden. Det skulle ju alltså vara en chans att få en fin läromästare som vi skulle kunna utvecklas mycket på, utan egentligen ekonomisk risk, men jag tänker på den känslomässiga biten. Är det värt det? Orkar man ev. lämna tillbaka en häst om 1 år?

Vi ska höra med vår egen veterinär vad han tycker om bilderna också, om han tror att den knappt kommer hålla några månader till, och då är det ju ingen idé. Men samtidigt kan det ju vara en tidsfrist medan vi kanske kan hitta en annan ny, och ändå ha kul under tiden.

GAHH så svårt, hur hade i gjort?! :crazy:
Jag hade tagit en sån på foder!

Hade inte tagit outbildad häst, men är det mer en läromästare så toppen :up:

Gör bara upp om vad som händer ifall den får problem med detta under lånetiden.
 
@Mirabilis Tycker det är ett superbra erbjudande! Då får du känna dig fram om det är en häst som passar er och dessutom om den håller hos er. Sen gäller det vanliga-skriv ett bra kontrakt!!
 
När jag red i fredags smällde min rygg, hej ryggskott! :eek:
Har idag vågat mig upp på häst igen och som tur var så kunde jag rida en lugn tur utan att få jätteont! :up:

Har min ena medryttarhäst nu ons-lör och sett fram emot lite sammanhållen ridning och att kunna dressyra mycket! Hoppas det inte blir ngt bakslag nu bara..
 
@MiniLi jobbigt med ryggskott.
Rider du för tränare med nån av dina medryttarhästar nu när du börjat ta upp ridningen igen efter långt uppehåll och din uttryckta önskan att köpa ny häst framöver ?
 
@Mirabilis det beror väl främst på dig/er om ni kan tänka er att revidera er bild såpass och helt tvärtom låna på foder istället för att köpa häst som ni tänkt ?

Låter klokt att låta er veterinär kika på fynden oavsett, innan ni sen ev vill låna .

Jag hade blivit lite tveksam att säljarna så gärna helt plötsligt bara vill låna ut den på foder istället för att sälja den om låna ut öht inte nämnts som möjlighet tidigare .

Men som sagt : om låna känns bra för er del utifrån situationen och hästen så se till att skriva ett väldigt nogsamt avtal som täcker allt, inkl det gällande att hästens "fynd" ev kan leda till skadeproblematik och på vilket sätt det då ansvaras/betalas för av er som FV eller /och ägaren .
 
Senast ändrad:
@MiniLi jobbigt med ryggskott.
Rider du för tränare med nån av dina medryttarhästar nu när du börjat ta upp ridningen igen efter långt uppehåll och din uttryckta önskan att köpa ny häst framöver ?
Ja självklart!
Jag har ridit på ridskolan i dressyrgrupp för bra tränare hittills men sagt upp den platsen nu. Kommer träna för ena hästägaren framöver :up:
 
Jag hade blivit lite tveksam att säljarna så gärna helt plötsligt bara vill låna ut den på foder istället för att sälja den om låna ut öht inte nämnts som möjlighet tidigare

Fast det tycker inte jag är konstigt alls? Är ju inte enkelt att sälja med de fynden. Klart man hellre vill sälja en felfri häst än att låna ut den?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 222
Senast: Badger
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 268
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 078
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 622
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp