Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min var ju väldigt spooky förr men har kommit över det värsta. Vi jobbar med att han ska ha huvudet nere (inte nödvändigtvis i form men inte högt och adrenalinspänd), så får han magnesium och på tävling har vi silence-luva. Jobbar också på att hålla mig själv lugn för att inte förstärka obehaget. Men för oss har ju struppipningsoperationen varit viktigast för att han lyckas hålla koncentrationen med syre i hjärnan...

Tack för att du delade med dig! Skönt att din har blivit bättre!

Problemet med min är ju att han är inte spänd utan jobbar jätte bra för att i nästa sekund få syn på ngt inbillat läskigt och kasta sig. Så det går aldrig att förutse när det kommer utan vi kan jobba jätte bra på tex förvänd galopp för att då nästa sekund vara 150 cm över mark för att han såg någon grop i sanden...

Min är inte speciellt känslig för ljud utan det kan vara ett löv, en grop, ett spår i sanden eller en liten sten som är superläskig..

Det här har tilltagit sista månaden upplever jag. Men han har under den perioden varit inne hos vet som friskförklarad honom så det borde inte vara ngt fysiskt fel. :confused:
 
Tack för att du delade med dig! Skönt att din har blivit bättre!

Problemet med min är ju att han är inte spänd utan jobbar jätte bra för att i nästa sekund få syn på ngt inbillat läskigt och kasta sig. Så det går aldrig att förutse när det kommer utan vi kan jobba jätte bra på tex förvänd galopp för att då nästa sekund vara 150 cm över mark för att han såg någon grop i sanden...

Min är inte speciellt känslig för ljud utan det kan vara ett löv, en grop, ett spår i sanden eller en liten sten som är superläskig..

Det här har tilltagit sista månaden upplever jag. Men han har under den perioden varit inne hos vet som friskförklarad honom så det borde inte vara ngt fysiskt fel. :confused:
Hur är det med synen då? låter ju som om han reagerar på saker han ser som att han inte kan tolka det korrekt?
 
@Mirabilis
Den nya ser väldigt trevlig ut, ni ser ut att kunna få mycket skoj tillsammans. Låter dessutom som en mycket bra lösning för alla inblandade med fodervärdskontrakt.

Angående din andra häst så förstår jag så väl din känsla då jag fick ta bort min bästa vän sedan nästan tolv år tillbaka för lite över en månad sedan. Jag själv skulle inte klara av att ta beslutet utan att känna att jag testat allt. Jag tror dock att det viktiga är att inte stressa fram något beslut utan att känna efter ordentligt. Det låter som en god idé att inte stänga in i liten sjukhage igen utan i sådana fall testa i en lite större hage där hästen är van att gå och håller sig lugn. Hoppas att det går vägen för er !
 
Tack för att du delade med dig! Skönt att din har blivit bättre!

Problemet med min är ju att han är inte spänd utan jobbar jätte bra för att i nästa sekund få syn på ngt inbillat läskigt och kasta sig. Så det går aldrig att förutse när det kommer utan vi kan jobba jätte bra på tex förvänd galopp för att då nästa sekund vara 150 cm över mark för att han såg någon grop i sanden...

Min är inte speciellt känslig för ljud utan det kan vara ett löv, en grop, ett spår i sanden eller en liten sten som är superläskig..

Det här har tilltagit sista månaden upplever jag. Men han har under den perioden varit inne hos vet som friskförklarad honom så det borde inte vara ngt fysiskt fel. :confused:

Min är ju sån. Han reagerar max direkt och utan förvarning.
Det var vidrigt när han var yngre och var mindre skolad samt hade sadeltvång som triggade av kasten.

Han blev rätt normal med tiden.
Nu fastnade han tyvärr i en eltråd ngt ljushuvud satt på insidan av ridbanan i nya stallet och elades några sek just när han var avspänd och eftergiven i en utsatt position.
Så efter det är de här reaktionerna tillbaks.
Men han reagerar på både ljud, rörelser och saker han plötsligt ser när man rider.
Den här gången verkar det gå snabbare att träna bort.

Min har jag gjort diverse övningar för att lära honom hantera ångest genom att både stanna och ge efter för tryck.
Jag lärde honom också ligga och tränade liknande övningar för trygghet/förtroende.
Det ihop med att ha signalsystem för att kunna lägga ner i form på given signal i eftergift och att alltid ha fungerande innersida för att kunna vräka ut honom.
Eftergift i innersida på lösgjord häst är enormt viktigt på såna.

Sen att nöta, nöta, nöta miljöträning.
Nyttja de naturliga drifterna till sin fördel(trav, flock, värme, mättnad etc) går ju också att ta till.

Sen ska man inte underskatta det faktum att de allra flesta hästar som uppför sig så antingen har ont eller har problem med balansen(om än så lite om de är känsliga).
 
Min är ju sån. Han reagerar max direkt och utan förvarning.
Det var vidrigt när han var yngre och var mindre skolad samt hade sadeltvång som triggade av kasten.

Han blev rätt normal med tiden.
Nu fastnade han tyvärr i en eltråd ngt ljushuvud satt på insidan av ridbanan i nya stallet och elades några sek just när han var avspänd och eftergiven i en utsatt position.
Så efter det är de här reaktionerna tillbaks.
Men han reagerar på både ljud, rörelser och saker han plötsligt ser när man rider.
Den här gången verkar det gå snabbare att träna bort.

Min har jag gjort diverse övningar för att lära honom hantera ångest genom att både stanna och ge efter för tryck.
Jag lärde honom också ligga och tränade liknande övningar för trygghet/förtroende.
Det ihop med att ha signalsystem för att kunna lägga ner i form på given signal i eftergift och att alltid ha fungerande innersida för att kunna vräka ut honom.
Eftergift i innersida på lösgjord häst är enormt viktigt på såna.

Sen att nöta, nöta, nöta miljöträning.
Nyttja de naturliga drifterna till sin fördel(trav, flock, värme, mättnad etc) går ju också att ta till.

Sen ska man inte underskatta det faktum att de allra flesta hästar som uppför sig så antingen har ont eller har problem med balansen(om än så lite om de är känsliga).

Tack för svar! Han är ju nyligen friskförklarad av vet så borde inte vara ngt fysiskt fel plus att jag åkte och kollade upp honom för att han var arg när man red så det skulle nog märkas om han fortfarande hade ont.. Han är inte den som tiger och lider om vi säger så!!:cautious:

Det med balansen är kanske möjligt eftersom han inte är riktigt 100 igång så kan ju vara ngt sådant. O_o

Annars är det enda att vi har flyttat till nytt ställe men det är samma kompisar då vi var många som flyttade samtidigt. Dock var vi tvungna att splittra flocken då det kom nya hästar och vet tyckte inte att det var en bra idé med ihopsläpp under rehab. Plus att min är lite knepig just vid ihopsläpp så väntar till alla nya kommit och släpper in honom sist.

Han är nu då väldigt bunden med den kompis han har kvar så kanske kan vara sådant som påverkar honom oxå.:idea:
 
@m85 Men så himla tråkigt att läsa att du fått ta bort din fina vita :(. Detta är verkligen så nackdelen med våra hästar, att en tvingas dels att ta det där hemska beslutet och dels bli av med dom alldeles för tidigt.
 
@Mirabilis
Den nya ser väldigt trevlig ut, ni ser ut att kunna få mycket skoj tillsammans. Låter dessutom som en mycket bra lösning för alla inblandade med fodervärdskontrakt.

Angående din andra häst så förstår jag så väl din känsla då jag fick ta bort min bästa vän sedan nästan tolv år tillbaka för lite över en månad sedan. Jag själv skulle inte klara av att ta beslutet utan att känna att jag testat allt. Jag tror dock att det viktiga är att inte stressa fram något beslut utan att känna efter ordentligt. Det låter som en god idé att inte stänga in i liten sjukhage igen utan i sådana fall testa i en lite större hage där hästen är van att gå och håller sig lugn. Hoppas att det går vägen för er !

Jag missade att du fått ta bort din vackra. Vad oerhört jobbigt och sorgligt!
Jag beklagar!
 
@Mirabilis
Den nya ser väldigt trevlig ut, ni ser ut att kunna få mycket skoj tillsammans. Låter dessutom som en mycket bra lösning för alla inblandade med fodervärdskontrakt.

Angående din andra häst så förstår jag så väl din känsla då jag fick ta bort min bästa vän sedan nästan tolv år tillbaka för lite över en månad sedan. Jag själv skulle inte klara av att ta beslutet utan att känna att jag testat allt. Jag tror dock att det viktiga är att inte stressa fram något beslut utan att känna efter ordentligt. Det låter som en god idé att inte stänga in i liten sjukhage igen utan i sådana fall testa i en lite större hage där hästen är van att gå och håller sig lugn. Hoppas att det går vägen för er !


Fy så himla sorgligt :cry: Jag beklagar verkligen :(
 
@Fiorano @tuaphua @fio
Tack så mycket. Det är fruktansvärt tomt utan min älskade farbror vit. Jag har fått och får fortfarande kämpa för att hitta tillbaka till det roliga med hästar. Jag har uppehållit mig med lägenhetsrenovering och flytt och haft hjälp av en kompis med den andra hästen så han har fått motion även om jag inte hunnit eller känt för det själv hela tiden.
 
Min var ju väldigt spooky förr men har kommit över det värsta. Vi jobbar med att han ska ha huvudet nere (inte nödvändigtvis i form men inte högt och adrenalinspänd), så får han magnesium och på tävling har vi silence-luva. Jobbar också på att hålla mig själv lugn för att inte förstärka obehaget. Men för oss har ju struppipningsoperationen varit viktigast för att han lyckas hålla koncentrationen med syre i hjärnan...
Så har jag också jobbat med min explosiva häst, oavsett om jag sitter på eller går bredvid så ska huvudet vara neråt. Öser på med magnesium utan större upplevd effekt. Är det för stökigt runtomkring får hon proppar i öronen. Ett tag gick hon med blinkers. Har bara stabila bett och Micklem i hopp om att stabilitet ska hjälpa henne en bit på väg.
 
Tack för svar! Han är ju nyligen friskförklarad av vet så borde inte vara ngt fysiskt fel plus att jag åkte och kollade upp honom för att han var arg när man red så det skulle nog märkas om han fortfarande hade ont.. Han är inte den som tiger och lider om vi säger så!!:cautious:

Det med balansen är kanske möjligt eftersom han inte är riktigt 100 igång så kan ju vara ngt sådant. O_o

Annars är det enda att vi har flyttat till nytt ställe men det är samma kompisar då vi var många som flyttade samtidigt. Dock var vi tvungna att splittra flocken då det kom nya hästar och vet tyckte inte att det var en bra idé med ihopsläpp under rehab. Plus att min är lite knepig just vid ihopsläpp så väntar till alla nya kommit och släpper in honom sist.

Han är nu då väldigt bunden med den kompis han har kvar så kanske kan vara sådant som påverkar honom oxå.:idea:

Just ja! Jag glömde skriva att när jag inte fysiskt eller psykiskt orkar med snabba kast så får min en olja som dämpar honom.
Jag trodde inte den skulle funka. Men fick en dunk och testade. Och nog fan gör den det.
Nu sommartid vill pålle bara äta gräs och vägrar betfor/betfiber. Så jag skulle bli tvungen att ge i spruta oralt. Men det har jag inte orkat.
 
åååhh, jag är så jäkla ridsugen. Eller ja, mest träningssugen.
Pendlar mellan totalt "fed up" och sen till att dagdrömma om att typ få linda ben och svettas i paddocken/ridhuset :rofl:
Efter EM ska jag åka och rida lektion på skolhäst åtminstone. Kommer förfalla totalt annars. Sist jag red för tränare var i november 2015.... :eek:
 
åååhh, jag är så jäkla ridsugen. Eller ja, mest träningssugen.
Pendlar mellan totalt "fed up" och sen till att dagdrömma om att typ få linda ben och svettas i paddocken/ridhuset :rofl:
Efter EM ska jag åka och rida lektion på skolhäst åtminstone. Kommer förfalla totalt annars. Sist jag red för tränare var i november 2015.... :eek:
Det förstår jag att du börjar få abstinens. Hoppas du kan vara igång snart igen.
 
åååhh, jag är så jäkla ridsugen. Eller ja, mest träningssugen.
Pendlar mellan totalt "fed up" och sen till att dagdrömma om att typ få linda ben och svettas i paddocken/ridhuset :rofl:
Efter EM ska jag åka och rida lektion på skolhäst åtminstone. Kommer förfalla totalt annars. Sist jag red för tränare var i november 2015.... :eek:

Kanske har missat, men hur gick det med din häst?
 
Här är de våra fina grabbar. Vår Ebson till vänster och vår nya Elvis till höger. Första promenaden tillsammans i kväll, gick utmärkt! :love:

20638739_10155390864410482_3844844660583240919_n.jpg
Haha men nu fattar jag att du är du xD Så seg.
/ Sara
 
åååhh, jag är så jäkla ridsugen. Eller ja, mest träningssugen.
Pendlar mellan totalt "fed up" och sen till att dagdrömma om att typ få linda ben och svettas i paddocken/ridhuset :rofl:
Efter EM ska jag åka och rida lektion på skolhäst åtminstone. Kommer förfalla totalt annars. Sist jag red för tränare var i november 2015.... :eek:
Min häst skadade sig i hagen i januari och togs bort i början på juli. Under den tiden har jag inte ridit alls, skapligt ringrostig när jag började provrida nya hästar. Det gick typ inte :rofl: Så jag bestämde mig som dig, för att åka och rida skolhästar och åkte på ridläger :D Riktigt bra beslut. Men nu har jag äntligen köpt ny häst så inga mer skolhästar för mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 051
Senast: Badger
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 255
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 255
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp