Dressyrsnackis 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag befinner mig i en ridkris :o Min underbara ponny har varit på utbildning ett tag och kommer hem, totalt genomriden och fantastisk. Problemet är att jag är för dålig ryttare för honom nu.

Var hos utbildaren och red för att känna på honom, och jag skäms. Skäms, skäms, skäms. Har blivit instruerad att rida för sätet, men jag kan inte göra halt   :eek: :cry: Har provat enligt instruktioner, dvs att smälta ner i sadeln, tänka mig att jag stoppar upp honom genom att vinkla bäckenet bakåt som om jag skulle puffa bak en stol samt följa fram med handen i timing med inner bak men... Det. Går. Inte. Får till halvhalter och minskat tempo men ingen halt.

Har jättesvårt att hitta känslan, och jag förstår att ponny och jag kommer att hitta något språk tillsammans, men jag känner mig så urusel på att rida just nu. Finns det någon som kan förklara för mig hur känslan är, vad jag kan tänkas missa :cry:

Det är kul att ha en då världen ponny, men känns hemskt att man själv kommer till korta.
 
@phie Du har inte möjlighet att rida ponnyn hos tränaren mera så du verkligen får hjälp att hitta känslan? För min del hjälper det annars att sitta och fixa själv och experimentera med vad som funkar för just dig. Jag blir bara stressad och frustrerad när en tränare står och säger vad jag ska göra och så klarar jag inte av det, då låser det bara sig.
 
@Fiorano Dessvärre inte, det rör sig om 60 mil. Du vet hur det är att bo i Norrland ;)
Självklart rider jag honom efter "bästa" förmåga, men hittar inte riktigt knapparna vilket stressar. Kanske måste jag ha tålamod bara, inte kämpa så intensivt att få allt att klicka. Är som du lite ängslig att rida för tränare, speciellt om tränaren inte är på samma linje. Vill inte skapa oreda för ponnyn.

Tack för ditt svar, dock. Ska försöka andas lite och ta det lugnt.
 
@phie Jag är bortskämd i mitt lilla hörn av Norrland, finns mycket duktiga tränare och ryttare att ta hjälp av här ;). Men försök att spänna av och släppa att du måste rida så himla bra. Din ponny tycker om dig iaf (och troligen mer om du inte ställer så hårda krav :p)! Våga prova dig fram och var inte rädd för att göra fel, så länge du inte blir arg på ponnyn bryr den sig inte ett dugg om du gör fel. Jag tror att mången dressyrryttare fastnar i precis de tänket du har gjort, att en är för dålig för sin häst och en blir rädd för att göra fel. Men tänk i stället att hästarna bryr sig faktiskt inte ett dugg så länge vi är snälla :).
 
Hur gör ni får att hålla motivationen uppe? Jag har börjat sätta igång både Alice och Remis men är ju på lite skritt och handjobb i skritt och jag vet att när jag väl är igång med träning tycker jag det är kul men tycker jag inte gjort ngt annat än satt igång häst de senaste åren :D Jag har ju satt igång Gabrielle olika gånger men hon har ju lyckats bli bla jagad i hagen och skadat sig ett par gånger så vi kom inte så mkt längre än till igångsättning.
Stallet är iaf målat och det blir vitt, helt galet men hade målat färdigt nästan allt i fin ljusgrå färg men så tog färgen slut och den hade sen utgått i affären..
Hittade ingen liknande nyans som inte var snordyr så då fick det bli husvitt istället.. Jäklar vad jag får bada hästar och torka väggar i vinter :D
Min Guldkant OnTheRocks , 3 år, är hos utbildaren och sätts igång inför Breeders och rikssto. Frågan är dock om vi ska sälja eller om hon ska tävlas. Vi har tävlingsryttare som vill rida henne så vi ska prata ihop oss om det sen. Eller om ryttaren tar henne på försäljning. Hen rider Int I så det känns ju verkligen lyxigt att kanske komma att ha två hästar hos svårklassryttare:love::love::love:
Tuschomie, 5 år, matchas vidare mot Breeders, försöker hitta ngn inomhustävling så hon får göra någon start innan Flyinge. Hon känns fin efter vilan enligt ryttaren så det ska bli så kul att få se henne! https://www.instagram.com/p/BYVMAb0j9rL/?taken-by=lholgerssonhorses Vet inte om man kan bädda in film på ngt sätt?
 
@Fenestra Jag tycker att motivationen är hyfsat enkel att hålla även om den förstås har mindre peppiga perioder. Igångsättning behöver inte vara så himla avancerat heller och en kan börja rida lite fortare än skritt rätt snabbt. Men förstås i korta sekvenser. Då blir det oftast lite roligare. Samma på töm. Några minuter trav eller galopp hit eller dit gör som ingen större skillnad.
 
@Fenestra Jag tycker att motivationen är hyfsat enkel att hålla även om den förstås har mindre peppiga perioder. Igångsättning behöver inte vara så himla avancerat heller och en kan börja rida lite fortare än skritt rätt snabbt. Men förstås i korta sekvenser. Då blir det oftast lite roligare. Samma på töm. Några minuter trav eller galopp hit eller dit gör som ingen större skillnad.
Om man betänker att båda varit avställda i ett år, hur skulle du lägga upp det då? Alice för fång - hon har varit frisk länge och dottern har ridit lite grann men nu tänker jag göra det mer på riktigt. Remis har varit mamma och är gammal, hade en senskada vintern 2014-2015 utläkt enligt veterinär. Hon är dock även hon väl utbildad och har kommit till lite seriebyten och annat smått o gott.. Dåliga ridvägar så främst skritt på plan mark. jag tror motivationen är svår då det var så himla längesedan jag hade ridhäst och var igång ordentligt..
 
Jag ska eventuellt börja jobba lite med tvååringen från marken om några veckor inför inridning i höst/vår, hjälp när blev han så vuxen?
 
Jag befinner mig i en ridkris :o Min underbara ponny har varit på utbildning ett tag och kommer hem, totalt genomriden och fantastisk. Problemet är att jag är för dålig ryttare för honom nu.

Var hos utbildaren och red för att känna på honom, och jag skäms. Skäms, skäms, skäms. Har blivit instruerad att rida för sätet, men jag kan inte göra halt   :eek: :cry: Har provat enligt instruktioner, dvs att smälta ner i sadeln, tänka mig att jag stoppar upp honom genom att vinkla bäckenet bakåt som om jag skulle puffa bak en stol samt följa fram med handen i timing med inner bak men... Det. Går. Inte. Får till halvhalter och minskat tempo men ingen halt.

Har jättesvårt att hitta känslan, och jag förstår att ponny och jag kommer att hitta något språk tillsammans, men jag känner mig så urusel på att rida just nu. Finns det någon som kan förklara för mig hur känslan är, vad jag kan tänkas missa :cry:

Det är kul att ha en då världen ponny, men känns hemskt att man själv kommer till korta.
Jag skickade mitt sto på tillridning strax efter att hon var inriden, när hon kom tillbaka hade jag jättesvårt att rida henne. Tillridaren red med väldigt mycket säte, på ett sätt som jag inte alls kunde efterhärma. Det tog ett litet tag, men sedan hade jag och hästen filat ihop våra signaler och förstod varandra.
Jag tänker att ridspråket till stort del är universellt, men vi har olika styrkor och frekvenser på våra signaler, du och din ponny hittar snart samma frekvens. Om han inte förstår när du sitter till, lägg till lite röst och hjälp till lite, det kan du ta bort med tiden.
 
En liten fundering från en nybörjare här.. jag hör ibland att om hästen är skummig mellan bakbenen så jobbar den rätt. Hur mycket sanning är det i det egentligen? :idea:
 
En liten fundering från en nybörjare här.. jag hör ibland att om hästen är skummig mellan bakbenen så jobbar den rätt. Hur mycket sanning är det i det egentligen? :idea:

Ingen sanning alls, skulle jag säga. Om hästen är löddrig är den svettig helt enkelt, vilket ju inte behöver betyda att den jobbar rätt.
 
Åh jag är så glad! Burb börjar komma igång och nu travar och galopperar vi 10-12 minuter (skrittar väldigt mycket mer :p). Hon är så otroligt fin att rida att jag blir alldeles knäsvag :love:. Kontakten och lyhördheten är på topp! Det är precis som med en unghäst som vilat en längre period och allt har bara trillat på plats, kände det redan innan skadan nu efter en kortare vila. Men nu är det ännu bättre. Vi är anmälda till tävling redan nästa helg, lite optimistiskt sådär :o, men på detta humöret ska det nog inte vara nåt bekymmer även om det blir ännu kortare framridning än vanligt :p.
 
@Fenestra Asså Tusch är sååååå ljuvlig! jag är störtkär i den ponnyn :love: Du kan få byta mot 4åring som inte släpper upp mig på ryggen, motivationsproblemet löst ;) Beridaren kommer dock upp så man får fortfarande betala och mocka och sånt skoj.
 
En liten fundering från en nybörjare här.. jag hör ibland att om hästen är skummig mellan bakbenen så jobbar den rätt. Hur mycket sanning är det i det egentligen? :idea:

Visst är det sanning i det.
När hästen vinklar sitt bäcken använder den rätt muskelatur som gör att den svettas där.
 
@Fenestra Asså Tusch är sååååå ljuvlig! jag är störtkär i den ponnyn :love: Du kan få byta mot 4åring som inte släpper upp mig på ryggen, motivationsproblemet löst ;) Beridaren kommer dock upp så man får fortfarande betala och mocka och sånt skoj.
Låter inte så kul? Rider du ut med honom? För ett sätt är ju att leda ut i skogen och rida hem, ofta hittar de inte på så mycket bus då. Helst med sällskap såklart men går inte det så brukar detta funka på de flesta.
 
Visst är det sanning i det.
När hästen vinklar sitt bäcken använder den rätt muskelatur som gör att den svettas där.

Jaha! Men dom kan väl skumma för att den är svettig också? Min är alltid skummig mellan bakbenen, men han är svettig redan efter att jag travat något varv.
Kan ju också va att han jobbar rätt nu :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 224
Senast: Badger
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 268
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 079
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 625
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp