Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det tycker jag, ett föl är ett föl, du har väl hästen försäkrad, ta det den vägen , och låt uppfödaren vara.
Riktigt skrämmande faktiskt att reklamera?, eller ens för diskussion med uppfödaren, ett friskt föl efter flera år. DETTA är anledningen att jag hellre låter en häst bara gå promenad hemma än o säljer av.

Ja det får du ju tycka om du vill.
 
Har tränat för Jeanna med Burb idag. Förra träningen slutade ju inte så himla käckt sist då högergaloppen sa upp sig fullständigt. Har verkligen jobbat med hennes mentala avspänning sen dess och först förra veckan släppte det. Så inget galoppjobb alls idag mer än att det gick att göra ett par fattningar. Istället började vi med att introducera lite öppna och skänkelvikningar. Lite svajigt men är så nöjd med känslan hon gav idag. Avslutade tidigt för att ge henne en riktigt bra känsla och ponnyn verkade så himla nöjd med sig själv! Kan inte påstå att det var en revolutionerande träning, men att få åka därifrån med en nöjd ponny och en bra känsla var värt allt idag!
 
Jag fick förklarat en gång för länge sedan ( min häst) av veterinär att det kan bli spattillväxt av att de fläker sig på halt underlag.Alltså väldigt unga individer.Om det stämmer vet jag inte .
O jisses, med tanke på hur halt det stundom är i detta land så innebär det att många unghästar isf ligger i farozonen :(
 
O jisses, med tanke på hur halt det stundom är i detta land så innebär det att många unghästar isf ligger i farozonen :(

Fast jag tror inte man behöver dra för stora växlar på det.

För att det ska bli riktig spatt sas med försening måste det ha funnits en inflammation en viss tid som inte behandlats korrekt.

Det har inte blivit halare och vi kommer alltså inte få en lavinartad ökning av spatt pga det.

Främst får man ju på oridna hästar se till rörelsemönstret. Om den verkar ha full rörlighet i lederna bak.
Det är ju svårt att böja fram problem pga spatt/i hasen. Men det finns iaf en vet i DK som med en Spec teknik kan böja fram det för det mesta.

Annars krävs ju ofta tydligare tecken. Och när man väl märker är Det sekundära prob i tex knä.
Alt man får lägga blockader.
Vissa kan om de är bra på det och har ett riktigt bra ultraljud se det innan det är förbenat(men de är rätt få som både kan själv och har bra nog maskin).
Sen återstår ju dyrare undersökningsmetoder på klinik.

Men man behöver inte bli orolig för att unghästar ska halka och få spatt. De flesta halkar och klarar sig utan problem. Sen kan en del skada sig, på fler sätt än ev utveckla spatt(vilket jag inte vet nog om för att säga bu eller bä om.. även om det känns som att det måste vara en flerstegsraket där man missat första tecknen).

Det finns ju idag bra preparat att spruta såna här misstänkta spatt-problem och spatt med, tex Bonefos.
Man måste bara leta upp en uppdaterad vet som kan just spatt.
Så en hel del går ju att hjälpa till att funka som hobbyhästar iaf.
 
Fast jag tror inte man behöver dra för stora växlar på det.

För att det ska bli riktig spatt sas med försening måste det ha funnits en inflammation en viss tid som inte behandlats korrekt.

Det har inte blivit halare och vi kommer alltså inte få en lavinartad ökning av spatt pga det.

Främst får man ju på oridna hästar se till rörelsemönstret. Om den verkar ha full rörlighet i lederna bak.
Det är ju svårt att böja fram problem pga spatt/i hasen. Men det finns iaf en vet i DK som med en Spec teknik kan böja fram det för det mesta.

Annars krävs ju ofta tydligare tecken. Och när man väl märker är Det sekundära prob i tex knä.
Alt man får lägga blockader.
Vissa kan om de är bra på det och har ett riktigt bra ultraljud se det innan det är förbenat(men de är rätt få som både kan själv och har bra nog maskin).
Sen återstår ju dyrare undersökningsmetoder på klinik.

Men man behöver inte bli orolig för att unghästar ska halka och få spatt. De flesta halkar och klarar sig utan problem. Sen kan en del skada sig, på fler sätt än ev utveckla spatt(vilket jag inte vet nog om för att säga bu eller bä om.. även om det känns som att det måste vara en flerstegsraket där man missat första tecknen).

Det finns ju idag bra preparat att spruta såna här misstänkta spatt-problem och spatt med, tex Bonefos.
Man måste bara leta upp en uppdaterad vet som kan just spatt.
Så en hel del går ju att hjälpa till att funka som hobbyhästar iaf.
Jo jag förstår det :) Jag skrev inte att det har blivit halare? Troligtvis är det en kombinaiton om en ung häst får spatt precis som du skriver. Jag kan väldigt lite om åkomman faktiskt, men om man ex skulle behandla en tidig infl med antiinflammatoriskt, skulle de då ha kunnat hjälpa?
 
Jag tycker du ska skämmas, tänk på det när du för dialog med uppfödaren om att du vill ha pengar.
Men du blir säkert en jättebra jurist.För de som vill ha sådan hjälp.
:eek: wow. that escalated quickly O_o

Det är ju inte @Piaff eller uppfödaren som varken skrivit lagen eller orsakat något på hästen. Ingen av oss hör deras dialog och vet hur den förs. Om inte annat kanske det är bra för uppfödaren att veta att detta dykt upp, tänker på ev ärftlighet osv. Jag tycker väl att det är super att de ens har en dialog oavsett vad resultatet sen blir.
Säga vad man vill om köplagen och hur den (inte) funkar kring levande djur, men att attackera Piaff är väl väldigt omotiverat och rent av otrevligt.
 
:eek: wow. that escalated quickly O_o

Det är ju inte @Piaff eller uppfödaren som varken skrivit lagen eller orsakat något på hästen. Ingen av oss hör deras dialog och vet hur den förs. Om inte annat kanske det är bra för uppfödaren att veta att detta dykt upp, tänker på ev ärftlighet osv. Jag tycker väl att det är super att de ens har en dialog oavsett vad resultatet sen blir.
Säga vad man vill om köplagen och hur den (inte) funkar kring levande djur, men att attackera Piaff är väl väldigt omotiverat och rent av otrevligt.
Ja många uppfödare vill nog absolut veta och har man då en kontakt sen innan så är det fullt naturligt att man pratar tycker jag?
 
Tycker du att alla dessa undersökningar är nått man som köpare bör göra när man köper häst? Skulle du som köpare lägga 50.000 eller mer i undersökningskostnader på varje häst du är intresserad av att köpa?
Ja, om man ska kunna få igenom en reklamation 2.5 år senare så tycker jag att köparen bör ha gjort alla nödvändiga undersökningar som är möjliga att göra innan köp. Vill du vara garanterad att hästen du köper inte utvecklar spatt i framtiden? Gör då de undersökningar som krävs för att ta reda på det. Väljer köparen att inte undersöka detta så ska inte säljaren stå för risken att behöva betala tillbaka allt med råge flera år senare. Väljer köparen att inte undersöka saken så får köparen stå för den risken själv.

Tycker du att alla dessa undersökningar är något som säljare bör göra innan man säljer häst? Skulle du som säljare lägga ner 50 000 kr eller mer i undersökningskostnader på varje häst du säljer? Skulle du som köpare i så fall vara beredd att betala 50 000 kr mer för den häst du köper? Dvs om du letar häst för 60 000 kr nu, skulle du vara beredd att betala 110 000 kr för samma häst? Eller tycker du att säljaren ska ha kvar samma pris trots utgifterna för undersökningarna (jag hoppas att du förstår det orimliga i detta)?

Sedan är inte rätten att reklamera i tre års tid samma sak som att köparen har rätt till att få tillbaka köpesumma + utlägg. Rätten gäller att få reklamera, inte att vinna målet så att säga.
 
Ok, nu spånar jag vidare, och tar spatt som exempel på förekommen anledning. Men det är intressant att diskutera allmänt, så det kan gälla vilken åkomma som helst med lite utdraget förlopp så att säga. Så det är alltså inte riktat enbart till @Piaff och du gör så klart vad du tycker är rätt och sedan, om det blir så, så får domstolen säga om de håller med.

Hur ska det bevisas att hästen (säkra bevis som håller i domstol), hade förstadier till spatt innan 4 månaders ålder? När det inte syntes ett spår av spatt ens när hästen var 1 år gammal. Hur bevisa att det inte var något i miljön efter 4 månaders ålder som gjorde att hästen, flera år senare, fick fullt utvecklad spatt? Mig veterligen så tror man att de flesta åkommor såsom spatt, kvickdrag, pungbråck osv är delvis ärftligt betingade men det beror även mycket på miljö om det "bryter ut" eller inte. Man har väl inte lokaliserat specifika gener som ger dessa åkommor (och även om man hittar sådana gener så är det oftast inte så enkelt som att genen alltid ger åkomman och att individer som inte har genen aldrig drabbas av åkomman). Så hur ska det bevisas i en domstol att det inte hände något 1 månad efter köp som utlöste en inflammation som pga utebliven behandling ledde till spattpålagringar efter flera år? Och hur ska det bevisas att köparen inte kunnat varit mer uppmärksam och kanske kunnat stoppa förloppet innan det gick för långt? Det är ju trots allt köparen som har bevisbördan när det gått mer än 6 månader efter köpet.
 
Senast ändrad:
Jo jag förstår det :) Jag skrev inte att det har blivit halare? Troligtvis är det en kombinaiton om en ung häst får spatt precis som du skriver. Jag kan väldigt lite om åkomman faktiskt, men om man ex skulle behandla en tidig infl med antiinflammatoriskt, skulle de då ha kunnat hjälpa?

Nej, det gjorde du absolut inte.
Däremot uttryckte du dig så att jag tolkade det som att du trodde många unghästar var farozon för spatt pga de halkar.

Men de har ju halkat förr och idag och spatt hos så unga är ovanligt och ofta nedärvt. Så hästar har i alla år halkat utan att så många fått spatt.

Oftare handlar det om nedärvda problem när det kommer så tidigt.

Jag tror inte det finns studier på att det kan hejdas. Men jag vet att fler oberoende av varann inom rehab(olika vet, rehabtränare, kiro, sjukgymnast etc) upplever sig märkt hur vissa hästar med kassa haser är predisponerade för spatt. Och upplever sig då kunnat ”stoppa riktig spatt från att utvecklas” sas genom att spruta med Tildren och sen nu mer Bonefos. De är ju mer än bara antiinflammatoriska. Och speciellt gynnsamma vid pålagringar av olika slag.
Men några av dem har haft så bra resultat att DKs största försäkringsbolag nyttjar dem för att slippa döma ut hästar.
 
För att det ska bli riktig spatt sas med försening måste det ha funnits en inflammation en viss tid som inte behandlats korrekt.

Det har inte blivit halare och vi kommer alltså inte få en lavinartad ökning av spatt pga det.

Den veterinär jag hade då menade att min hästs spatt uppkommit mellan 6 mån o 1 år. Upptäcktes när hästen var 6 år. En led i hasleden förbenad och där hade det varit en inf.
Sannolikt aldrig halt av detta under tiden inf och förbeningen pågick, aldrig halt vid ridning.

Veterinären menade på att skulle man börja röntga alla hästar så skulle säkerligen g. många som klassades som friska ha detta. Men det var en hasled av 3. Och som sagt, detta var ganska många år sedan så mkt kan vara annat nu.
 
:eek: wow. that escalated quickly O_o

Det är ju inte @Piaff eller uppfödaren som varken skrivit lagen eller orsakat något på hästen. Ingen av oss hör deras dialog och vet hur den förs. Om inte annat kanske det är bra för uppfödaren att veta att detta dykt upp, tänker på ev ärftlighet osv.

Jag håller med om att det är jättebra att ringa till uppfödaren och berätta vad som hänt , att föra en dialog däremot -nej.
 
:eek: wow. that escalated quickly O_o

Det är ju inte @Piaff eller uppfödaren som varken skrivit lagen eller orsakat något på hästen. .

Det är ju inte tvång att följa lagen, alltså- köparen behöver ju inte reklamera efter 2,5 år.
Sedan ur amatörsynpunkt tänker jag kan det väl vara omöjligt att veta exakt när skadan uppkommit kring 4 mån strecket.
 
Nej, det gjorde du absolut inte.
Däremot uttryckte du dig så att jag tolkade det som att du trodde många unghästar var farozon för spatt pga de halkar.

Men de har ju halkat förr och idag och spatt hos så unga är ovanligt och ofta nedärvt. Så hästar har i alla år halkat utan att så många fått spatt.

Oftare handlar det om nedärvda problem när det kommer så tidigt.

Jag tror inte det finns studier på att det kan hejdas. Men jag vet att fler oberoende av varann inom rehab(olika vet, rehabtränare, kiro, sjukgymnast etc) upplever sig märkt hur vissa hästar med kassa haser är predisponerade för spatt. Och upplever sig då kunnat ”stoppa riktig spatt från att utvecklas” sas genom att spruta med Tildren och sen nu mer Bonefos. De är ju mer än bara antiinflammatoriska. Och speciellt gynnsamma vid pålagringar av olika slag.
Men några av dem har haft så bra resultat att DKs största försäkringsbolag nyttjar dem för att slippa döma ut hästar.
Då är jag med om hur du menar, sen är ju frågan om man diagnosticerade dem så väl förr? Jag läste för längesedan om islandshästar och spatt, då trodde man att tidig och hård ridning av stora ryttare spelade en betydande roll i utvecklingen av spatt.. Inte att det enkom skulle vara en ärftlig faktor.
Jag har ju själv köpt in hästar och hade aldrig reklamerat efter så lång tid såvida man inte tror att säljaren uppsåtligt valt att mörka en skada. Köper man en dyrare häst så har man ju försäkringen att nyttja vid ett gravt fel, har man också varit klok och gjort en höjning i takt med värdestegring så får man i det igen en del av kostanderna dessutom.. Sen har jag köpt häst för mindre pengar också som jag valt att enbart ha veterinärvård för och där är summan så låg så jag hade aldrig bråkat om den heller.. Jag är lite rädd om mitt rykte och vill inte få dåligt rykte vare sig som säljare eller köpare. Men det är jag själv, nu finns lagen och man har rätt att göra en reklamation och vissa väljer att gå på den linjen. Men för alla parter så vore det ju bra om man iaf nyttjar livdelen om nu hästen är så dålig.
 
Senast ändrad:
Men herregud vad är du för människa??

Jag är den sortens människa som never ever skulle "föra en dialog" för ev ersättning? med uppfödaren/säljaren om jag hade köpt ett föl vid 4 mån ålder som nära 3 år efter? visade sig ha haft en inflammation i någon led i väldigt unga år som ingen kunde veta något om, vare sig veterinär,säljaren eller du.
 
Då är jag med om hur du menar, sen är ju frågan om man diagnosticerade dem så väl förr? Jag läste för längesedan om islandshästar och spatt, då trodde man att tidig och hård ridning av stora ryttare spelade en betydande roll i utvecklingen av spatt.. Inte att det enkom skulle vara en ärftlig faktor.
Jag har ju själv köpt in hästar och hade aldrig reklamerat efter så lång tid såvida man inte tror att säljaren uppsåtligt valt att mörka en skada. Köper man en dyrare häst så har man ju försäkringen att nyttja vid ett gravt fel, har man också varit klok och gjort en höjning i takt med värdestegring så får man i det igen en del av kostanderna dessutom.. Sen har jag köpt häst för mindre pengar också som jag valt att enbart ha veterinärvård för och där är summan så låg så jag hade aldrig bråkat om den heller.. Jag är lite rädd om mitt rykte och vill inte få dåligt rykte vare sig som säljare eller köpare. Men det är jag själv, nu finns lagen och man har rätt att göra en reklamation och vissa väljer att gå på den linjen. Men för alla parter så vore det ju bra om man iaf nyttjar livdelen om nu hästen är så dålig.

Tillhör och också skaran som aldrig skulle komma på tanken att reklamera efter så lång tid som 2 år. Det gäller alla åldrar. Unghästar betydligt kortare tid. Däremot är jag numera noga med att hästen ska vara fullförsäkrad sen fölunge. Så att om ngt uppstår som kan härledas till innan köp/tillväxtrelaterat inkluderas.
Hoppas att lagen ändras till tex 6 månader för alla typer av fel när det gäller reklamationstid.
Beklagar förstås att det är fel på hästen, har själv varit i samma sits men med betydligt kortare tid efter köp. Där tog inte försäkringen det då uppfödaren inte haft dem A1 försäkrade. Valde att avliva utan att ställa krav på uppfödaren då relationen var viktigare än pengar.
 
Tillhör och också skaran som aldrig skulle komma på tanken att reklamera efter så lång tid som 2 år. Det gäller alla åldrar. Unghästar betydligt kortare tid. Däremot är jag numera noga med att hästen ska vara fullförsäkrad sen fölunge. Så att om ngt uppstår som kan härledas till innan köp/tillväxtrelaterat inkluderas.
Hoppas att lagen ändras till tex 6 månader för alla typer av fel när det gäller reklamationstid.
Beklagar förstås att det är fel på hästen, har själv varit i samma sits men med betydligt kortare tid efter köp. Där tog inte försäkringen det då uppfödaren inte haft dem A1 försäkrade. Valde att avliva utan att ställa krav på uppfödaren då relationen var viktigare än pengar.
Ja en god försäkring från start skyddar forhoppningsvis.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 590
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 438
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp