Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försöker väl byta ämne igen då. Har ni kollat de nya MsvC-progrogrammen? Vad tycker ni? Är en hel del skillnader med mer längninga av form, överstrykning och nya llinjer för enkla bytena. Jag tycker de ska bli lite roliga att testa på :)!
 
Jag har extremt svårt att tro att man får igenom en reklamation 2.5 år senare faktiskt.


Försöker väl byta ämne igen då. Har ni kollat de nya MsvC-progrogrammen? Vad tycker ni? Är en hel del skillnader med mer längninga av form, överstrykning och nya llinjer för enkla bytena. Jag tycker de ska bli lite roliga att testa på :)!

Måste kolla, men bra med mer längning av form mm. Tänker ju rida de programmet nästa år med Grå... Eller tänkte göra det flera miljoner ggr detta året men dressyrtävlingar blir liksom aldrig av :p
 
Ska ge mig ut o arbeta fyra hästar på töm nu, inser att det kommer ta sin lilla tid men hur veta vilken häst man ska välja bort??
 
Försöker väl byta ämne igen då. Har ni kollat de nya MsvC-progrogrammen? Vad tycker ni? Är en hel del skillnader med mer längninga av form, överstrykning och nya llinjer för enkla bytena. Jag tycker de ska bli lite roliga att testa på :)!
Vart kan man hitta de nya programmen? :)
 
Tack!

Nu har jag bara kollat igenom C1:an...
Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker om att de enkla bytena ligger på diagonalerna nu...
Och jag tycker att det ska bli spännande att rida den 'nya förvända bågen' i C1:an.
Men det är just dessa två saker som vi haft mest stök med.
Då jag red det programmet till LEDA i år och förra året så känns det Helt ok att få en ny variant av samma program att rida. Förhoppningsvis så har vi tränat tillräckligt bra över vintern att jag slipper vara kvar i MSVC så länge till.

Förövrigt så hade jag lite otur för ett par veckor sedan... Vi var ute och red och skulle förbi en vägbom men någon hade dumpat ett gammalt kjolpaket precis i skogsbrynet. Jag var ju beredd på att hon skulle hoppa vilket hon också mycket riktigt gjorde. Men jag hann inte få upp benet tillräckligt så bommens stolpe repade mitt ben från knä via vad/smalben och sen fastnade jag med foten och avslutade med en snygg stenhård landning på höften.
Min underbara stallägare hämtade mig och häst med släp mitt ute i skogen typ.
Muskelbristningar båda insidorna av låren och höger vad, sjukt ont i höger höftled samt skadade ligament i högerfot. Det är fan ett UNDER att jag inte bröt något.
Och ännu ett litet under att hästen stannade hos mig trots att tyglarna gick i tre delar och jag krälade omkring på marken.
Jag har precis börjat kravla mig upp på hästen men högerskänkeln är ju relativt oanvändbar samt att det fortfarande gör väldigt ont ffa i höften. Men men. Bara att kunna rida igen är såå härligt!
Jag slapp gips i 'hundra veckor' samt allt muskelbortfall som ett gips medför.
 
Ska ge mig ut o arbeta fyra hästar på töm nu, inser att det kommer ta sin lilla tid men hur veta vilken häst man ska välja bort??
Tjaaa... gör ett överskådligt schema på alla hästar och se till att de får jobba 'lika mycket' över tid och räkna in efter behov.
Måste du hålla igång fem (?)st samtidigt?
 
Tjaaa... gör ett överskådligt schema på alla hästar och se till att de får jobba 'lika mycket' över tid och räkna in efter behov.
Måste du hålla igång fem (?)st samtidigt?

Jag har lagt ett schema där alla ska gå fem dagar i veckan. Funderar på om gammeltanterna ska gå fyra dagar men samtidigt vill jag att de jobbar tillräckligt för att stärka sig och få lite bättre kondition. Undrar just om fyra dagars arbete i veckan räcker då?
Jag har fyra hästar under igångsättning. Iom att jag pausat aveln så behöver de göra något :)

Att jag nästa år har två treåringar hemma blundar jag för, de får kanske ridas in som fyraåringar i stället :angel:


Åh fy attan för din vurpa, Kan inte ens föreställa mig hur ont det måste ha gjort :(
 
Min tränare har råkat ut för en olycka och kommer nog inte vara tillbaka på iallafall ett år. Så himla snabbt saker händer och hur duktig man än är så klarar man inte allt. Så många tankar man får av en sån sak!

Nu står vi två stall (9 ekipage) utan tränare, plus några till men det är vi som är på gården. Man vill inte riktigt ta tag i det och leta ny tränare men samtidigt klarar man sig inte utan tränare. Har funderat på att ta hem någon annan men alla som är bra har ju full :(
 
Jag har lagt ett schema där alla ska gå fem dagar i veckan. Funderar på om gammeltanterna ska gå fyra dagar men samtidigt vill jag att de jobbar tillräckligt för att stärka sig och få lite bättre kondition. Undrar just om fyra dagars arbete i veckan räcker då?
Jag har fyra hästar under igångsättning. Iom att jag pausat aveln så behöver de göra något :)

Att jag nästa år har två treåringar hemma blundar jag för, de får kanske ridas in som fyraåringar i stället :angel:


Åh fy attan för din vurpa, Kan inte ens föreställa mig hur ont det måste ha gjort :(

Det lär säkert räcka att gammeltanterna till en början över de trista månaderna nu ”går” 4 gånger . Eller 3 .
De ska ju inte göra annat än att bygga på lite precis som du säger fast ändå inte varesig ridas eller belastas ngt annat .
 
@Itzyditzy så hemskt med olycka och som du säger - allt kan ändras på några sekunder ... :(

I just ditt fall hade jag utifrån att du precis börjat sätta igång din häst från långvarig tråkig skada, tagit det lugnt.
Det är tråkig period nu allmänt utifrån årstiden och utifrån det kan du ju ta det väldigt lugnt med igångsättning av din häst.
Sen framåt våren kan du leta ny tränare då hästen är igång fullt ut att tränas . Under tiden hade jag bara släppt det ”problemet” ang ny tränare eftersom du ju inte ska nyttja på ett tag. Så hade jag tänkt :)
 
@Corax AJ!!! :eek: skönt att kunna smyga igång ändå. men AAAJ!!

@Itzyditzy Nej vad tråkigt. Visst kan saker hända superfort, man blir påmind ibland vid såna här tillfällen:crazy:
 
@mackan jag hade tänkt att börja träna i januari igen. Just för att få hjälp direkt igen. Men eftersom det nu blir för en ny person får han va lite mer igång då.

Jag hoppas bara vi håller oss stabila nu så det inte kommer en jätte dipp. Det har jag svårt att reda ut utan hjälp :(

Vet ju att tränaren vill att man kommer vidare även om inte hen är där.

@mooi verkligen. Nu har vi ändrat rutinerna i ridhuset så att man ska försöka så gott det går att aldrig vara själv i ridhuset! Jag åkte ju själv i backen förra året och var själv. Nu var det inte lika farligt men det är ju bra att någon är där om man skulle bli liggande :cry:
 
Min tränare har råkat ut för en olycka och kommer nog inte vara tillbaka på iallafall ett år. Så himla snabbt saker händer och hur duktig man än är så klarar man inte allt. Så många tankar man får av en sån sak!

Nu står vi två stall (9 ekipage) utan tränare, plus några till men det är vi som är på gården. Man vill inte riktigt ta tag i det och leta ny tränare men samtidigt klarar man sig inte utan tränare. Har funderat på att ta hem någon annan men alla som är bra har ju full :(

Ja en olycka händer så lätt...
Vet du vad som hände?
Jag har alltid telefonen med mig efter att jag blev liggandes i ridhuset utan för snart tio år sedan (och det var sista gången jag åkte av min häst förutom nu för några veckor sedan).

Har du ingen duktig stallkamrat som kan kika lite på er då och då nu så här i början? Då kan man i alla fall få lite input.
 
Jag har lagt ett schema där alla ska gå fem dagar i veckan. Funderar på om gammeltanterna ska gå fyra dagar men samtidigt vill jag att de jobbar tillräckligt för att stärka sig och få lite bättre kondition. Undrar just om fyra dagars arbete i veckan räcker då?
Jag har fyra hästar under igångsättning. Iom att jag pausat aveln så behöver de göra något :)

Att jag nästa år har två treåringar hemma blundar jag för, de får kanske ridas in som fyraåringar i stället :angel:


Åh fy attan för din vurpa, Kan inte ens föreställa mig hur ont det måste ha gjort :(
Fyra dagar/v räcker absolut för att hålla igång 'tanter'. De har kanske inte gått på länge så då tycker jag skynda långsamt är ett bra koncept. Samt att du slipper stressa rumpan av dig och få dåligt samvete. Du har inga piloter som kan skritta ut på några någon dag/vecka som avlastning?
 
@Corax ingen vet säkert vad som har hänt men skadorna och olycksplatsen tyder på att dom gått om kull och min tränare fick hästen över sig :cry:

Jag har inte varit själv i ridhuset sedan jag ramlade av. Är det en dag jag blir själv gör jag något annat.

Jo jag kan göra det. Har ju väldigt duktiga runt om mig. Vi är många som är i behov av hjälp så vi hjälper varandra så gott det går. Sen kan vi andra inte hjälpa vår yr ryttare mer än att stirra och säga att det ser jätte bra ut :p
 
@Corax ingen vet säkert vad som har hänt men skadorna och olycksplatsen tyder på att dom gått om kull och min tränare fick hästen över sig :cry:

Jag har inte varit själv i ridhuset sedan jag ramlade av. Är det en dag jag blir själv gör jag något annat.

Jo jag kan göra det. Har ju väldigt duktiga runt om mig. Vi är många som är i behov av hjälp så vi hjälper varandra så gott det går. Sen kan vi andra inte hjälpa vår yr ryttare mer än att stirra och säga att det ser jätte bra ut :p
En bekant var med om samma sak med multipla frakturer i bäckenet för snart två år sedan. Hon är ihopskruvad med hur mycket skrot som helst men har tävlat framgångsrikt i år och nu väntar hon sitt andra barn. :love:
Även min olycka var likadan (hästen kastade sig runt och landade på rygg med mig under)men att jag kunde klara mig med endast en spricka i bäckenet är tammesjutton ett under.

Härligt att ni hjälper varandra!!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 593
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 440
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp