Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok, hittade en äldre artikel på hippson om forskning kring detta tillstånd, och tänkte att det kunde vara något sådant som gör att hästen accepterar en sådan grov ridning. Men då vet jag att det bara är ett inneord och har inget samband med denna välutbildade, extremt lydiga och accepterande häst. :up:. Såg nu filmen med tidigare ryttaren och tänker att det är ännu mer otroligt att den trots allt försöker och försöker hela tiden. Undrar hur länge det håller?

Ju längre tid en häst gjort ngt, desto längre sitter merparten av det kvar.
Sen kan det ju vara så att tävlande ägare och ryttare lämnar hästen till någon duktigare som ska underhålla.

Inlärd hjälplöshet handlar om när hästar gett upp. De har testat gå emot och ger till slut upp. Man brukar se att de gått in i sig själva sas.

En eftergiven häst är utsatt. Det är ett förtroende de ger en och det bör man vara rädd om.
Det är lite det också som gör mig förbannad när folk köper fina och välutbildade hästar och tycker de ska rida mkt mer avancerat än vad de själva klarar. Spec när man kraftrider etc. För de hästarna är inte vana att gå i muskelförsvar och gå emot. Så de är mer oskyddade än dåligt ridna hästar som är vana att skydda sig mot klumpiga hjälper.

Men en eftergiven häst kan man få utan Rollkur och hårda metoder. Det skrivs en del nu på nätet om att alla som har eftergivna hästar kör Rollkur etc. Och att man måste kommit dit med hjälp av hårda metoder. Och att hästarna är hjälplösa.

Min häst hade följt handen ända in i bringan. Han är extremt mjuk och är skolad att inte göra motstånd. Det hade inte krävts någon styrka för att få honom att svara så.
Men han är inte lika bussig som hästen i klippet. Så när man ridit i sånt drag så länge som hon gör hade han nog sagt tack och godnatt.
Eftergift kommer ju från två håll.
Hon är inte eftergiven.
För att hästen ska vara eftergiven kan man ju inte själv sitta och dra som någon jäkla vattenskidåkare.
 
Idag har jag haft Nelli i 1 år.
...och om 10 dagar är det dags för första (och förhoppningsvis enda) besöket i Tingsrätten.

17240604_10155587223955400_7739714179077101451_o.jpg

Fy, vad lång tid allt tagit! Håller alla tummar och tår för dig då!
 
Fröken är under igångsättning efter hovbölden. Den var ju tack o lov ganska okomplicerad, så det går, relativt, fort frammåt. Dock har ju vädret ställt till det lite, och det går inte att rida ut i nån större utsträckning.

Fröken är reaktiv i de bästa fall. Kyla+orastad gör inte saken bättre. Det var i det här läget hon kastade av mig så illa förra året.

Helt på måfå fick jag låna en 'silence' luva av en i stallet, iom att Fröken är ganska ljud-känslig. En annan häst som frustar eller pruttar kan orsaka ganska rejäla sidokast. Har prövat sådan luva förrut (av annat märke iofs) och det funkade inte alls.

Idag i ridhuset, där Fröken normalt är hemskt spänd (det är nåt fel på detta ridhus, ALLA hästar är rädda och spända i det) gick det jättebra. Hade en mjuk och kontaktbar häst hela ridpasset igenom. Hon spände till en gång, när GRÄVSKOPAN SOM GRÄVDE PÅ UTSIDAN SLOG I PLÅTEN PÅ KORTSIDAN.

Den där luvan måste vara magisk. Nu får den vara med i ridhuset tills hon är fullt igång i alla fall.
 
Verkar vara som om många hästar blir tossiga här i kylan :D! Min vanligen superstabila mycket barbackakompatibla ponnytant är helt hopplös. Det är spöken i vartenda snödriva och vi har mest två lägen ute, giraffspaning på farlig snöhög och springa fort från farlig snöhög. Dess två lägen går på loop. Inte längre barbackakompatibel.
 
Åh jag hade en så rolig ridlektion idag! Hästen var tokig och hoppade runt som en karusellhäst men det var bara av glädje så det var bara att rida på friskt framåt genom bocksprången. Och han blev så fin: stadig och lätt - "pushing air with his forehead and dusting the rafters with his wings" som min tränare uttryckte det. Fick en glimt av mig själv i spegeln mitt i galoppen och jag satt verkligen med ett jätteleende.

Idag är det - trots ännu mer kyla efter regn och därför ännu mer frusen lera - SÅ roligt med häst!
 
@Elo Här är en till med dunderreaktiv häst.. Har fått styra in i väggarna flera ggr dom senaste gångerna i ridhus:meh: och ute går det på sin höjd att trava och det känns lite som livet som insats varje gång:nailbiting:... Så jag är jätte nyfiken vilken luva det var? :bow:
 
@Elo Här är en till med dunderreaktiv häst.. Har fått styra in i väggarna flera ggr dom senaste gångerna i ridhus:meh: och ute går det på sin höjd att trava och det känns lite som livet som insats varje gång:nailbiting:... Så jag är jätte nyfiken vilken luva det var? :bow:

Jag har travbollar i öronen när det är som värst. Grå är ju mkt lugnare ute än i ridhuset, där knäpper det och han lyssnar på allt som är utanför. Med bollarna blir han mkt mer avspänd och fokuserad.
 
Jag har travbollar i öronen när det är som värst. Grå är ju mkt lugnare ute än i ridhuset, där knäpper det och han lyssnar på allt som är utanför. Med bollarna blir han mkt mer avspänd och fokuserad.
Nu har jag inte testat men jag är mycket tveksam till att min lätt speciella herre skulle acceptera öronproppar.. Var spännande idag att bara prova en vanlig tunn luva, vilket gick helt ok men lite protester i form av att försöka skaka av den fanns ändå.. :cautious:
Jag fick alltså byta ut ett jätte fint pannband som var svängt pga att det rörde sig när han galloperade så han blev skitsur.:confused: Fattade inte varför han gjorde så sura miner med det tränset först och provade att byta nack-kudde etc tills jag kollade på honom jätte noga och longerade med det tränset..:meh:
 
inte olikt min häst :crazy: men jag är ändå för snål, tror jag provar en av de billigare varianterna. Vi har nytt ridhus som "knäpper" rätt betänkligt så matte också hade behövt en luva (den gör säkert mer effekt :D)
 
inte olikt min häst :crazy: men jag är ändå för snål, tror jag provar en av de billigare varianterna. Vi har nytt ridhus som "knäpper" rätt betänkligt så matte också hade behövt en luva (den gör säkert mer effekt :D)
Finns inte du i Norra Sthlm? Hojta i så fall så kan du låna min några dagar för att testa.
 
inte olikt min häst :crazy: men jag är ändå för snål, tror jag provar en av de billigare varianterna. Vi har nytt ridhus som "knäpper" rätt betänkligt så matte också hade behövt en luva (den gör säkert mer effekt :D)
Kan du inte stoppa travbollar i öronen o sätta en luva utanpå? Blir väl samma effekt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 594
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 441
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp