Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här går det långsamt frammåt. Underlaget är SKIT ute, helt ärligt, och det blir bra mycket mer ridning i ridhuset än vad jag egentligen vill. Sen är ju hästen hemskt mkt hellre i ridhuset än ute, uteritter är rena döden enligt Fröken.

Dock har jag denna vecka hunnit hoppa, (eh... hela 30 cm) för första gången på ett år. Idag trotsade vi is och snömodd och red ut, och silence luvan var helt magisk, för första gången har jag skrittat ut på lång tygel.

Och ja, så har Fröken fyllt 10 också. Det har firats med morötter.
 
Här går det långsamt frammåt. Underlaget är SKIT ute, helt ärligt, och det blir bra mycket mer ridning i ridhuset än vad jag egentligen vill. Sen är ju hästen hemskt mkt hellre i ridhuset än ute, uteritter är rena döden enligt Fröken.

Dock har jag denna vecka hunnit hoppa, (eh... hela 30 cm) för första gången på ett år. Idag trotsade vi is och snömodd och red ut, och silence luvan var helt magisk, för första gången har jag skrittat ut på lång tygel.

Och ja, så har Fröken fyllt 10 också. Det har firats med morötter.
Jag hade en silent hood på min förut men hon har åsneöron så hon gillade den inte. Blev lite för trång... (Någon som vet om det finns en modell med längre öron?)

Förövrigt blir jag lika tagen på sängen varenda år när hästen börjar kännas helt konstig och jag vill ila in till veterinären på stört.
Det känns som att hon inte vill ha någon på ryggen, hon blir omöjlig att få lösgjord samt blir otroligt svårbehandlad (spänd i musklerna).
I år kom det dessutom två-tre veckor tidigare än de två senaste åren men så har vi också flyttat precis.
Men att det ska vara så förbannat jobbigt att sätta lite päls???
Hon som har gått så fantastiskt bra i vinter.
Jaja, vi får gå på halvfart ett tag... Det går ju över.

Och apropå något helt annat;
@Amanda_F Vad roligt att se dig som domare i proppar nu. Vilka klasser får du döma?
 
Jag hade en silent hood på min förut men hon har åsneöron så hon gillade den inte. Blev lite för trång... (Någon som vet om det finns en modell med längre öron?)

Förövrigt blir jag lika tagen på sängen varenda år när hästen börjar kännas helt konstig och jag vill ila in till veterinären på stört.
Det känns som att hon inte vill ha någon på ryggen, hon blir omöjlig att få lösgjord samt blir otroligt svårbehandlad (spänd i musklerna).
I år kom det dessutom två-tre veckor tidigare än de två senaste åren men så har vi också flyttat precis.
Men att det ska vara så förbannat jobbigt att sätta lite päls???
Hon som har gått så fantastiskt bra i vinter.
Jaja, vi får gå på halvfart ett tag... Det går ju över.

Och apropå något helt annat;
@Amanda_F Vad roligt att se dig som domare i proppar nu. Vilka klasser får du döma?
Tack! Jag dömer upp till MsvC. Var ute och dömde Ponny- och Stockholmscupen i helgen och jag känner att jag verkligen älskar hästar. De är så snälla och vill göra rätt.
 
Tack! Jag dömer upp till MsvC. Var ute och dömde Ponny- och Stockholmscupen i helgen och jag känner att jag verkligen älskar hästar. De är så snälla och vill göra rätt.
Vad kul!
Då kommer du säkert att få 'syna' mig och Draken under våren... :angel: Kanske inte jämt så bra ridning men du kanske får fnissa lite åt djurets dampryck åtminstone. :rofl:
Och ja, det är helt fantastiskt hur underbara våra hästar är och hur mycket de står ut med. Jag har dåligt samvete över mina tillkortakommanden ungefär varje dag. :o
 
@Corax Den här våren kommer jag döma mest ponny och sen två LB-klasser.

Det jag tycker är intressant är att när jag dömt cuperna nu så går ponnyerna över tygeln och hästarna bakom lod när de inte går på tygeln. Det är också väldigt kul att döma cuperna för att jag hinner prata med ryttarna och deras lagledare efteråt och förklara. Det är nog lite olika hur mycket man tar sig tid för det, men för mig är det värdefullt.
 
Här räknar vi ner, 4 dagar kvar till Nelli ska hämtas/ha hämtats enligt domen - och bara det är spännande i sig, vi har inte hört ett ljud från motparten eller dess ombud.
Jag har sagt upp min stallplats och planen är att göra ett uppehåll så jag har sorterat saker och funderar på hur allt ska lagras. Men folk bara skrattar åt det (min stallägare inkluderad) och säger "jaja, tro du det".

Var på GHS mässa idag och gick därifrån med två hästerbjudanden från olika personer (en att rida och en att ta hem i träning). Så - vi får väl se, jag kommer inte köpa någon häst men rida vill jag gärna göra, hur det kommer se ut är en annan femma.
 
Här räknar vi ner, 4 dagar kvar till Nelli ska hämtas/ha hämtats enligt domen - och bara det är spännande i sig, vi har inte hört ett ljud från motparten eller dess ombud.
Jag har sagt upp min stallplats och planen är att göra ett uppehåll så jag har sorterat saker och funderar på hur allt ska lagras. Men folk bara skrattar åt det (min stallägare inkluderad) och säger "jaja, tro du det".

Var på GHS mässa idag och gick därifrån med två hästerbjudanden från olika personer (en att rida och en att ta hem i träning). Så - vi får väl se, jag kommer inte köpa någon häst men rida vill jag gärna göra, hur det kommer se ut är en annan femma.
Vore synd om du slutade helt med hästar men förstår också att du känner så :heart
Väldigt spännande med erbjudanden dock :)
 
Här räknar vi ner, 4 dagar kvar till Nelli ska hämtas/ha hämtats enligt domen - och bara det är spännande i sig, vi har inte hört ett ljud från motparten eller dess ombud.
Jag har sagt upp min stallplats och planen är att göra ett uppehåll så jag har sorterat saker och funderar på hur allt ska lagras. Men folk bara skrattar åt det (min stallägare inkluderad) och säger "jaja, tro du det".

Var på GHS mässa idag och gick därifrån med två hästerbjudanden från olika personer (en att rida och en att ta hem i träning). Så - vi får väl se, jag kommer inte köpa någon häst men rida vill jag gärna göra, hur det kommer se ut är en annan femma.

Din grej verkar inte vara att ha en egen häst för tillfället ;)

Du kanske har bättre tur med andras? Så jag tycker absolut du ska ta det erbjudandet om hästen passar....Och så hoppas vi på ett föl från Hottie som växt upp tills din otur försvunnit så kan den bli din egna häst :D
 
@mooi på sätt och vis kanske det känns skönt att det blir ett avslut nu när hon snart ska åka?
Det låter spännande med erbjudande om andras hästar att rida/träna. Hoppas ni hittar ett fungerande upplägg :)
 
@sassiball det är väldigt skönt att förhoppningsvis snart nå ett avslut på den långa processen, bara själva tvisten har pågått i närmare 9 mån. Sen jublar jag inte ändå, är rätt säker på att man kommer försöka sälja henne vidare igen och det är inte roligt. Skittung historia alltihop.

Jag hoppas kunna komma igång och rida igen på ett eller annat sätt, antingen genom att ta hem en eller rida hos någon.
 
Efter att ha vridit och vänt på allt sä har jag kommit fram till att jag ska sälja hästen och sluta med ridningen. Det är egentligen ingenting jag vill göra men samtidigt så vill jag göra så himla mycket i mitt liv just nu. Som undersköterska har man ingen fet lön så jag har inte råd med allt :cry:

Så nu ska jag bara komma fram till när. Han är fullt igång nu efter en liten skada.. jag vill helst tävla men sen har jag ingen fast tränare just nu och vet inte hur långt jag kommer med ridningen då. Har ju behövt träna 1-2 ggr i veckan innan.
Är det bäst att sälja som han är nu (ej tävlad på 2 år) eller försöka träna och komma ut på tävling i vår?
 
Efter att ha vridit och vänt på allt sä har jag kommit fram till att jag ska sälja hästen och sluta med ridningen. Det är egentligen ingenting jag vill göra men samtidigt så vill jag göra så himla mycket i mitt liv just nu. Som undersköterska har man ingen fet lön så jag har inte råd med allt :cry:

Så nu ska jag bara komma fram till när. Han är fullt igång nu efter en liten skada.. jag vill helst tävla men sen har jag ingen fast tränare just nu och vet inte hur långt jag kommer med ridningen då. Har ju behövt träna 1-2 ggr i veckan innan.
Är det bäst att sälja som han är nu (ej tävlad på 2 år) eller försöka träna och komma ut på tävling i vår?
Tror inte att det där med tävlad spelar så stor roll, om det inte är höga klasser du ska tävla eller att du är rätt säker på att resultaten blir väldigt bra. Det viktiga är nog att hästen är ordentligt igång.
 
Jag red en programridning igår som inte alls blev kul... Jag hade en väldigt spänd häst och jag klarade inte av att rida honom till avspänning alls. Planen är att tävla nästa helg, och vi har snöstorm i antågande, inget ridhus och risken är stor att vägarna till ridhus inte kommer vara särskilt farbara. Jag känner mest för att skita i allt, men maken säger: nu får du ta och bita ihop. Bara se till att göra! Jag antar att han har rätt.
 
Jag red en programridning igår som inte alls blev kul... Jag hade en väldigt spänd häst och jag klarade inte av att rida honom till avspänning alls. Planen är att tävla nästa helg, och vi har snöstorm i antågande, inget ridhus och risken är stor att vägarna till ridhus inte kommer vara särskilt farbara. Jag känner mest för att skita i allt, men maken säger: nu får du ta och bita ihop. Bara se till att göra! Jag antar att han har rätt.
Det ska bli lugnare i slutet av veckan med vädret så jag tycker du ska ha is i magen och göra det bästa av situationen. Stryk dig dagen innan om du ser att det inte funkar. :)

Vi skulle också ha varit med på programridning i helgen men jag valde att avstå då hästen har fortsatt visa sådant obehag ang hud/päls. Nu är det lite bättre (men jag hejdar mitt samtal till veterinär minst tre gånger om dagen :D)och igår gjorde hon ett riktigt bra avslut på tömkörningspasset.
På torsdag och fredag blir det träning så jag hoppas hon går att rida på ett vettigt sätt.

Sedan en fråga till er. Hur många av er tävlar två klasser/dag? Vad får ni ut av det?
Och vilka tävlar endast en klass/dag och varför i så fall?
Jag funderar på om jag ska ändra taktik på min glokärring och börja rida två klasser där det går i stället för en. Klurar på om vi orkar det mentalt och om det skulle kunna avhjälpa lite tittighet eller bara göra det värre...
 
Det ska bli lugnare i slutet av veckan med vädret så jag tycker du ska ha is i magen och göra det bästa av situationen. Stryk dig dagen innan om du ser att det inte funkar. :)

Vi skulle också ha varit med på programridning i helgen men jag valde att avstå då hästen har fortsatt visa sådant obehag ang hud/päls. Nu är det lite bättre (men jag hejdar mitt samtal till veterinär minst tre gånger om dagen :D)och igår gjorde hon ett riktigt bra avslut på tömkörningspasset.
På torsdag och fredag blir det träning så jag hoppas hon går att rida på ett vettigt sätt.

Sedan en fråga till er. Hur många av er tävlar två klasser/dag? Vad får ni ut av det?
Och vilka tävlar endast en klass/dag och varför i så fall?
Jag funderar på om jag ska ändra taktik på min glokärring och börja rida två klasser där det går i stället för en. Klurar på om vi orkar det mentalt och om det skulle kunna avhjälpa lite tittighet eller bara göra det värre...
Ja, det får bli så, jag försöker rida så mycket det går under veckan med mål att starta på lördag. Ang din andra fråga har jag funderat mycket jag med. Jag har också en supertittig häst, och har diskuterat saken med min tränare. Jag föreslog att jag skulle testa att rida två klasser för att se om tittigheten var bättre andra klassen (eller eg "rida den första som förberedelse för den andra") Men min tränare tyckte att det då var bättre att jag kontaktade klubbarna och försökte få åka dit och rida innan tävlingen. Det funkar ibland men inte alltid (och jag är liksom inte beredd att betala en medlemsavgift på 400 kr för att rida en gång heller). Däremot kommer jag eventuellt rida två klasser på min hemmaklubbs tävling i slutet av våren - för att då ha så bra förutsättningar som möjligt att gå upp en nivå. (Jag står inte på anläggningen alltså, men tränar där någon gång i månaden).
 
@Corax
Jag velar också mellan en eller två starter.. de gånger det gått har jag ridit 2 starter. Ibland har det varit bra, ibland har både jag och hästen blivit för trötta. Det beror ju på så mycket annat runt omkring än bara själva extrastarten. Det är resväg, lagom tid mellan klasserna, underlag, väder.. ja, massa sådant.

Men de gångerna jag ridit två program och det funkat har det varit på klubbar ganska nära oss, med inte fulla klasser. Då har tittigheten och spändheten försvunnit till andra klassen.
De gånger det inte har blivit bättre känsla, har nog ändå tittigheten försvunnit men både jag och hästen har varit trötta och det har inte varit kul.
Sen handlar det väl också om vilket program man rider. Jag red lb och la - funkade fint. La och msv c resulterade i en väldigt trött häst som tappade takten på banan.
Nu när säsongen drar igång till helgen gör jag bara en start. Men det är för att jag inte kan starta i den andra, svårare klassen. Den tävlingen är nog annars en sån tävling jag kunde tänka mig göra två starter på
 
Jag rider för det mesta två klasser. Jag tycker det är lika bra när man ändå är iväg. Ibland har jag ridit en klass, det gjorde jag nu senast. Det har hänt vid ett tillfälle att hästen kändes lite trött andra klassen, men för det mesta känns det bättre andra klassen.
 
@Itzyditzy vad tråkigt att höra. Du vet ju själv bäst vad du vill såklart.

Det viktiga är nog att hästen är igång, han behöver inte vara tävlad nu precis tänker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 589
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 438
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp