Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rider ofta två starter, vill gärna få ut så mycket som möjligt de få gångerna jag kommer iväg.
Tidigare betydde det också att hon kunde får "titta av sig" i första klassen och då vara mer koncentrerad i andra.
De senaste gångerna har det inte riktigt behövts och då har hon ibland varit lite trött i klass nr två men inte så att jag har behövt att jaga fram henne eller pressa henne.
Här rids klasserna ofta som procentklasser dvs La 1-3 t.ex. slåss ihop som en klass vilket ju gör att väntetiden inte blir alltför lång då man rent praktiskt startar två gånger i samma klass och klasserna ofta har ett max på 10-15 startande.

Nu ska jag för första gången på länge bara starta en klass på lördag, vi har inte varit iväg sedan december 2016 och jag är lite rädd för att hon ska hoppa runt och glo på allt = så kommer jag ångra att jag inte anmälde en extra start så att vi kan få en ordentlig ritt! :rage:
 
@Corax Jag rider alltid bara en start. Tycker det är lättare att verkligen göra en riktigt ordentlig framridning och få hästen så bra som det bara går om en inte behöver tänka på och ta hänsyn till ytterligare en klass. Enda gångerna jag har ridit två klasser de senaste åren är när jag ridit en lagklass som egentligen inte är den jag velat tävla. Hade jag inte haft en häst som är så lättsam som Barb och kunnat rida mycket kort framridning då hade jag inte gjort det alls.
 
Jag är totalt insnöad. Vår alldeles utmärkta ridbana finns någonstans under meterhöga snödrivor. Jag har inte kunnat rida sedan i söndags. Jag ska tävla på lördag.
 
Jag är totalt insnöad. Vår alldeles utmärkta ridbana finns någonstans under meterhöga snödrivor. Jag har inte kunnat rida sedan i söndags. Jag ska tävla på lördag.
Jag vet inte var du bor, men jag fick för mig att du nämnt Skåne tidigare. I alla fall tänkte jag att , åh den som ändå hade lite mjukt underlag som snö att rida på, här är snålblåst och -8 grader och stenhårt betongunderlag överallt. Men sen såg jag nyheterna om alla avåkningar och plötsligt är jag tacksam att vi inte har någon snö. Inte i de mängderna som har kommit i alla fall.
 
Jag vet inte var du bor, men jag fick för mig att du nämnt Skåne tidigare. I alla fall tänkte jag att , åh den som ändå hade lite mjukt underlag som snö att rida på, här är snålblåst och -8 grader och stenhårt betongunderlag överallt. Men sen såg jag nyheterna om alla avåkningar och plötsligt är jag tacksam att vi inte har någon snö. Inte i de mängderna som har kommit i alla fall.
Ja, det är inte lite gullig vinter här inte! Här är vägar avstängda, bandvagnar assisterar hemtjänsten, skolbussarna inställda för tredje dagen i rad. Vi har haft -10 och blåst på 22-23 m/s, nu snöar det lite lugnare och blåser kanske 12-14 m/s och temperaturen är snarare -5. Alla träningar är inställda och att ge sig ut med hästtransport för att ta sig till ett ridhus är vansinne. Vi HADE en jättefin, saltad ridbana som var mjuk och bra trots nedåt -10 och barmark innan snön kom. Snön ligger så ojämnt pga blåsten att den blir uselt ridunderlag. Vi kan heller inte ploga ridbanan eftersom det saltade underlaget under snön är mjukt. Det kommer göra att fyrhjulingen slirar och gräver ner sig i underlaget bara så fort det blir lite tungt. Jag försöker jinxa prognosen att visa 10 plusgrader och sol under nästa vecka så det här försvinner illa kvickt, men det ser inte ut att gå så bra. Tävlingen på lördag känns just nu rätt körd. Om det går att köra då så åker jag kanske och rider, men duracellhäst som stått en vecka liksom!
 
Ja, det är inte lite gullig vinter här inte! Här är vägar avstängda, bandvagnar assisterar hemtjänsten, skolbussarna inställda för tredje dagen i rad. Vi har haft -10 och blåst på 22-23 m/s, nu snöar det lite lugnare och blåser kanske 12-14 m/s och temperaturen är snarare -5. Alla träningar är inställda och att ge sig ut med hästtransport för att ta sig till ett ridhus är vansinne. Vi HADE en jättefin, saltad ridbana som var mjuk och bra trots nedåt -10 och barmark innan snön kom. Snön ligger så ojämnt pga blåsten att den blir uselt ridunderlag. Vi kan heller inte ploga ridbanan eftersom det saltade underlaget under snön är mjukt. Det kommer göra att fyrhjulingen slirar och gräver ner sig i underlaget bara så fort det blir lite tungt. Jag försöker jinxa prognosen att visa 10 plusgrader och sol under nästa vecka så det här försvinner illa kvickt, men det ser inte ut att gå så bra. Tävlingen på lördag känns just nu rätt körd. Om det går att köra då så åker jag kanske och rider, men duracellhäst som stått en vecka liksom!

Är det Sydslätten? De har ställt in hela tävlingen.
 
Är det Sydslätten? De har ställt in hela tävlingen.
Ja, såg det precis! På sitt sätt skönt att inte själv behöva ta beslutet. Frågan är om vi hade fått ut släpet, och det är ju liiite avskräckande när den andra bilen på ett dygn ligger i diket precis utanför vår gård just nu.
 
Idag red jag i ridhuset för första gången på... eh... ett tag. Ärligt talat var det första gången jag red på en vecka, ohyggligt många minus ihop med starka vindar samtidigt som ridhuset har varit stängt pga preparation av botten har lett till att jag bangat ut lite. Det har blivit promenader och tömkörning mest.

Så förutsättningarna för ridpasset var inte suveräna, Fröken blir gärna lite 'stel' i halsen när hon är spänd, och hon böjer fint på nacken utan att faktiskt vara lösgjord. Detta märks framförallt i övergångar, då hon går ur form i dessa.

Början av passet var inget att hurra för, vanligt lösgörande arbete (sidförande och övergångar). Lite meh. Lite på tårna. Hon fick akut ångest i ett hörn där hon var nästan hela vägen in i hörnet när hon plötsligt blir rädd och slår i backen :cautious:. Men efter galoppen släppte hon igenom och blev skitfin. Mjuk som smör, följsam och bara med. Superkoncenterad och bara lyssnade på vad jag bad om. Stabil i formen, oavsett om jag bad om en lägre eller högre form.

Så ridpasset slutade med den där fantastiska känslan som gör att man liksom förälskar sig i sin häst, ännu en gång.:banana:
 
Behöver bara kräka ur mig detta någonstans... Jag ska tävlingsdebutera med min häst imorgon :nailbiting: Herregud vad jag är nervös! Var på programridning häromdagen och det gick åt skogen, och hästen vill bara galoppera hela tiden. Kul :banghead: Jaja, nu kör vi!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 590
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 438
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp