Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag red jättestor häst i fredags :D. Red i ridhuset på Burb i bästa fredagsstil barbacka och i mjukisbyxor (och hon kändes kalasfin!). När jag var klar kom en klubbkamrat med två av hennes hästar, en vän till henne red den jättestora och var väl inte helt bekväm. Så ägaren frågade om jag inte ville prova-och vem kan motstå nåt sånt :p. Hästen är ca 1.80, jättelånga ben, tror den är 8 år men inte riktigt riden mer än ett år. Startad lite förra året och har lite placeringar i LB. Herregud vad högt upp det var :D! Men det var så roligt att rida den, att en så stor häst kan kännas så lätt att rida! Ägaren har frågat om jag vill låna honom ett år för hon passar inte riktigt ihop med honom och vill sälja men ha honom mer tävlad. Hade så gärna gjort det, men ni vet pengar och allt det där.

Roligt som fan var det iaf och förhoppningsvis får jag rida honom lite mer framöver iaf :). I rikttiga kläder dessutom:p.
 
Nu är nog min häst skadad igen. Kom till stallet och skulle rida igår, möttes då av ett väldigt svullet och varmt ben, samt att skon var av. Blir man trött eller :(

På det verkade det även som att han fick kolikkänningar, men det gav med sig igen efter en timme. Han har varit bra sen inatt.
Känns som att han inte vill bli såld:heart
 
Är det någon som har koll på om dressyren från 'S-hertogenbosch kommer att visas på SvtPlay imorgon?
 
Mer risk för ett lite gnälligt inlägg...
Jag flyttade ju hästen för fem veckor sedan. Det innebar att 'lösdriftaren' fick en box att bo i på nätterna. Det tog såklart ett litet tag för henne att vänja in sig vid nytt men jag tycker ändå att hon har känts rätt tillfreds. Hon gillar sina två gamla 'tant-kompisar' och hon äter sin mat och stökar inte för mycket i boxen. MEN. När jag tar in henne i stallet själv så har hon hela tiden varit fiolsträng. Det är inte alls likt min häst. Visst att det kan vara ok de två första veckorna (fast ändå väldigt olikt min häst)och jag trodde ju att det skulle gå över. Att bara ta in och göra i ordning funkar ok för då har jag inget behov av att hon ska vara avslappnad men att behandla henne... Suck!! Det är så frustrerande då jag verkligen Behöver lyfta bort spänningar som ger sig till känna nu när hon överlag har det tufft med begynnande vår/pälssättning/hormoner. Men det är totalt omöjligt att hjälpa henne när hon inte vill samarbeta utan står och lyssnar med hela kroppen som ett spett. Gah!
Så just nu känns det tungt.
Hon som brukar stå lös i gången och verkligen slappna av vid behandling...
Det går väl säkert över men jag börjar få lite panik över att det tar så lång tid. Min häst är ju inte någon stressad häst överlag och hon har Aldrig reagerat så här när hon har varit själv. :(
Jag känner verkligen inte igen henne där inne i stallet...
 
@fio Tack! Upptäckte det idag, jag trodde att man var tvungen att betala för Fei Tv men det behövde man ju inte.
 
Skulle ni köpa en rätt oriden häst som biljarderar på ena fram, om den är trevlig och rör sig bra i övrigt? Vet inte hur mycket no-no biljardering är. Kan det försvinna med styrka?
 
@Corax du kan väl låna in nån av de andra hästarna som sällskap i stallet den timman det tar att gå igenom henne om hon är lite spänd själv just nu första veckorna efter flytt ?
 
@Corax du kan väl låna in nån av de andra hästarna som sällskap i stallet den timman det tar att gå igenom henne om hon är lite spänd själv just nu första veckorna efter flytt ?
Ja jag har faktiskt tänkt tanken. Det är en av de andra två som inte har nått emot att bli kvar själv i hagen. Eller så får jag behandla efter insläpp 'miss i nassa'. :D
Jag har en misstanke om vad som kan bidra till hennes 'fiolsträngsmode'... Det är Hemskt mycket möss i stallet och det låter ju när de rör sig. Idag när jag gjorde i ordning stod hon lugnt men så hörde vi en mus vid nån burk och 'vips' så spände hon till. Mössen i sig har hon inget emot... Aja. Oavsett vilket så ska det ju gå att jobba runt sas. :)
 
Nu när vi har ett lagom snötäcke har jag passat på (läs: varit lat och inte orkat ta mig till ridhuset) och ridit ganska många pass ute på fälten. Både plant och backe, och både trav-fokuserade pass och 'tjohoo, fortare' pass.

Då började jag fundera lite, jag försöker komma utanför paddock/ridhus minst 3ggr/vecka. Promenader, rena uteritter, jobb på fält, galoppjobb på travbanan, klättring osv osv. Efter avramlingen har jag varit lite feg på just 'rena uteritter' men det tar sig.

Pga jobb, mörker och andra hemskheter under vinterhalvåret blir det oftast "ut" lördag, söndag, måndag. Jobb på bana tis-fre med minst 1ggr hoppning och 1 ggr tömkörning. Dock känns det som att jag då inte varierar hästens jobb så mycket. Det känns som jag harvar på samma ställe hela tiden (antingen ute eller på bana).

Hur tänker ni, måste det 'varierade arbetet' skilja dag till nästa, eller 'räcker' det om arbetet skiljer sig över en vecka?
 
Nu när vi har ett lagom snötäcke har jag passat på (läs: varit lat och inte orkat ta mig till ridhuset) och ridit ganska många pass ute på fälten. Både plant och backe, och både trav-fokuserade pass och 'tjohoo, fortare' pass.

Då började jag fundera lite, jag försöker komma utanför paddock/ridhus minst 3ggr/vecka. Promenader, rena uteritter, jobb på fält, galoppjobb på travbanan, klättring osv osv. Efter avramlingen har jag varit lite feg på just 'rena uteritter' men det tar sig.

Pga jobb, mörker och andra hemskheter under vinterhalvåret blir det oftast "ut" lördag, söndag, måndag. Jobb på bana tis-fre med minst 1ggr hoppning och 1 ggr tömkörning. Dock känns det som att jag då inte varierar hästens jobb så mycket. Det känns som jag harvar på samma ställe hela tiden (antingen ute eller på bana).

Hur tänker ni, måste det 'varierade arbetet' skilja dag till nästa, eller 'räcker' det om arbetet skiljer sig över en vecka?
Jag skulle säga att det beror på vad syftet med variationen är. Om det är att gå på olika underlag för att ha bra hållbarhet skulle jag tro att det absolut räcker. Det blir ju varierat över tid. Om du däremot vill ha variation för att undvika statiskt tränande av olika muskelgrupper beror det ju helt på vad du gör på passen. Jag skulle kanske inte arbeta tungt samlande flera dagar i rad, bygga kondition gör du bäst med dagar mellan passen då du tränar annat osv. Teknikinlärning kan däremot ibland må bra av att samma sak tränas några gånger i sträck - med känsla för hur mycket du kan begära och när du ska sluta. Om variationen framför allt syftar till att hålla antingen dig eller hästen på gott humör beror det ju på hur ni är som individer.
 
Jag la ut en krok på facebook igår om häst att rida. Fick napp :p
Redan imorgon ska jag iväg och rida. En kompis som jobbar som beridare ska iväg ons-fre i veckan som kommer och har bett mig hjälpa henne med hennes fyra hästar då. Jag har inte varit i deras stall så imorgon ska jag dit och rida två hästar samt kika på stället så jag vet vart sakerna är.
Sedan i veckan efter ska en kompis resa bort och då rycker jag in på hennes häst, den har jag ridit förut men det var ett tag sedan så får ta en tur ut till dem med i denna veckan för att uppdatera mig på läget. Hon är även gravid så kommer behöva mer hjälp framöver - så blir nog mer ridning där.
Även en annan bekant som har tre hästar ville ha lite hjälp framöver, hon har dock inget ridhus så vi avvaktar tills vintern ger med sig (hallåååå, våren?) så ridbanan blir ridbar, och nu när jag skriver detta ploppade det upp ett meddelande på messenger från en annan som känner att hon inte hinner med och vill ha hjälp.

Lite från noll till hundra kan man väl säga.
Min otränade kropp kommer avlida :rofl::rofl::grin:
 
IMG_2886.JPG
 
Skulle ni köpa en rätt oriden häst som biljarderar på ena fram, om den är trevlig och rör sig bra i övrigt? Vet inte hur mycket no-no biljardering är. Kan det försvinna med styrka?

Flera hästar i absoluta dressyreliten biljarderar, så det i sig lär inte vara så skadligt i sig. På ena benet är det kanske annorlunda dock.
 
Herrejösses vad jag kommer vara stel imorgon. Överallt.
Ridit två schyssta pållar; en valack som har gått upp till MSVB:4. Han har haft lite grejer för sig vid ridning tidigare men har gjort stora framsteg, och idag var han väldigt schysst och tålmodig med mig som är så ringrostig. Han var riktigt trevlig och var framförallt bra i galoppen. (för övrigt var idag första gången jag galopperade sedan slutet av maj förra året, det har suttit som en liten spärr just med galoppen efter Nellis utbrott som ofta var värst vid galoppfattningar).
Jag ska rida honom två dagar i kommande vecka.
Följde upp med ett sto som hunnit starta S:t Georges. Henne har jag ridit en del innan, framförallt en period när hon var unghäst. Nu var det nog iallafall 2 år sedan jag red henne sist så ett tag sedan. Hon kämpade på och blev tom lite svettig (fast inte lika svettig som mig :p). Var mest ett pass för att känna på knapparna och se om vi fortfarande kom överens, hon kan ha lite åsikter om det där och är hon inte med på tåget så stannar hon helt enkelt och flyttar sig inte en meter. Men det gick bra :)
Henne ska jag rida två dagar v.12.

Det är tråkigt att känna sig långsam och ringrostig, men kul de stunder när kroppen vaknar till och samarbetar. Känns bra när man rider andras hästar och ägarna hjälper en först men sen känner att de kan "släppa" en och att de kan vända sig bort, alltså inte av ointresse utan för att de kan slappna av för att det rullar på.
Nöjd också med att jag kom över galoppen. Kommer nog vara lite spärr där ett tag till men idag körde jag på och kunde slappna av och jobba, istället för att vara beredd på en explosion.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 589
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 438
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp