Dressyrsnackis 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
I helgen har vi tränat igen. Både lördag och söndag. Första dagen satt min tränare upp och tog traven då jag har haft väldigt ont i bröstrygg/nacke på sistone. Hästen gick över förväntan (har ju varit väldigt svår en period)och det var ett helt ok pass. I går red jag själv hela träningen och Äntligen kändes det som att 'vi är tillbaka'!! Så underbar känsla!! Jag hoppas att det håller i sig.
Det var så härligt att kunna känna hur hon grep tag framåt utan att bli stark och träig. Hon är sjukt svår att rida mellan varven men när hon går som igår kan man liksom börja jobba med sig själv och passa på att njuta lite. Älskar min knäppdrake till häst... :love:
 
Skulle ni köpa en rätt oriden häst som biljarderar på ena fram, om den är trevlig och rör sig bra i övrigt? Vet inte hur mycket no-no biljardering är. Kan det försvinna med styrka?

Om benen ser hyffsat korrekta ut, ja. Biljardering i sig bryr jag mig inte om, om det inte är åt det extremare håller såklart.
 
Skulle ni köpa en rätt oriden häst som biljarderar på ena fram, om den är trevlig och rör sig bra i övrigt? Vet inte hur mycket no-no biljardering är. Kan det försvinna med styrka?

Vilken ålder? min unghäst kan göra det i perioder när han är lite i obalans och ffa trött.
Men rättställd i benen och belastar inte konstigt och det blir bättre av träning. Beror på vad biljarderingen beror på.
 
10. Men helt outbildad.

För mig beror det på..
Tycker att på tex många Iberiska hästar går en hel del av biljarderingen att rida bort sas. Om de är lösgjorda och i balans är det rätt många som det dämpas radikalt på.
Så, det beror på.. Individ, ras, exteriör, utbildning etc.
Och även om man som ryttare tor sig kunna klara av att skola bort det sas.
 
Nu hoppas jag att vädret äntligen vänder så våren kommer. Tycker det är svårt att hålla motivationen uppe när det helt plötsligt kommer mer snö. Vill kunna rida som planerat varje dag och inte behöva ändra planen på grund av vädret flera gånger i veckan.

Nog med gnäll, våren ska nu ägnas åt att debutera LB:2, första starten på lång bana, och att sätta ryggningarna så vi kan testa en LA på pay and ride.
 
@Wilfa Jag planerar ridning efter väder :p. Så mycket lättare! Rider ut så mycket som möjligt i perioder med bra väder och underlag, så kan jag sitta lite extra inne när vädret är skräp :). Denna veckan har i haft helt magiskt väder! Klarblå himmel och sol om dagarna och på kvällarna har jag varit ute och ridit i skogen under klar himmel med så stark måne att det har varit som att rida i dagsljus nästan. Ääääälskar de kvällarna :love:!

Solsken ute, solsken i sinnet :heart!
29694905_10213999995585872_5184561947223671850_n.jpg
 
@Wilfa Jag planerar ridning efter väder :p. Så mycket lättare! Rider ut så mycket som möjligt i perioder med bra väder och underlag, så kan jag sitta lite extra inne när vädret är skräp :). Denna veckan har i haft helt magiskt väder! Klarblå himmel och sol om dagarna och på kvällarna har jag varit ute och ridit i skogen under klar himmel med så stark måne att det har varit som att rida i dagsljus nästan. Ääääälskar de kvällarna :love:!

Solsken ute, solsken i sinnet :heart!
29694905_10213999995585872_5184561947223671850_n.jpg
Mysigt! Här har det liksom inte gått att rida efter väder alls. Så mycket snöstorm att det varken går att rida ute eller åka iväg till ridhus. Jag försöker hålla igång två hästar och det går verkligen sådär just nu.
 
@warg Jag är ju bortskämd med att ha ridhuset 150 meter från stallet :). Är såklart betydligt meckigare när en är beroende av att köra och vädret ställer till det :(.
 
@warg Jag är ju bortskämd med att ha ridhuset 150 meter från stallet :). Är såklart betydligt meckigare när en är beroende av att köra och vädret ställer till det :(.
Ja, jag var anmäld till en tävling 3 mars. Den ställde arrangörerna in pga snöstorm och dåligt väglag. Planen var att jag skulle rida en P&R imorgon - men nu är den också inställd eftersom det är ny storm på ingång. Jag vet inte om jag kommer kunna tävla alls i vår som det känns nu, vi har en fölning om några veckor och i maj har jag lite andra åtaganden... Jag hade räknat med att vara i full gång med tävlandet nu! Frågan är om jag vågar anmäla till en tävling som ligger på dräktighetsdygn 338? Det går ju att stryka sig om jag är en zombie då...
 
Ja, jag var anmäld till en tävling 3 mars. Den ställde arrangörerna in pga snöstorm och dåligt väglag. Planen var att jag skulle rida en P&R imorgon - men nu är den också inställd eftersom det är ny storm på ingång. Jag vet inte om jag kommer kunna tävla alls i vår som det känns nu, vi har en fölning om några veckor och i maj har jag lite andra åtaganden... Jag hade räknat med att vara i full gång med tävlandet nu! Frågan är om jag vågar anmäla till en tävling som ligger på dräktighetsdygn 338? Det går ju att stryka sig om jag är en zombie då...
Vad trist det är när vädret ställer till det för planeringen! Visst bor du också i Skåne? Jag bor i nordöstra hörnet och vi har varit lite förskonade från det värsta vädret. Men var nere på Österlen i torsdags, det var ingen höjdare!
 
Vad trist det är när vädret ställer till det för planeringen! Visst bor du också i Skåne? Jag bor i nordöstra hörnet och vi har varit lite förskonade från det värsta vädret. Men var nere på Österlen i torsdags, det var ingen höjdare!
Ja, bor på sydkusten och jobbar på Österlen. Det har inte varit roligt sista månaden. (Fast jag fick en fin ritt på stranden med min -14 häromdagen, det är ett plus!)
 
I dag hade jag planerat för ett pass på banan, men solen sken, det var jättefint ute och jag fick sällskap av en stallkompis, så det blev en härlig skrittrunda i stället :banana:
 
Sorry att jag kapar tråden lite.
Sötmalmsbett vs. TR - är det tillåtet eller inte?
Jag har bara hittat att bettet ska vara i metall och originalskick. Och det är ju detta. Förövrigt utformat som ett vanligt 3-delat bett av något smalare variant (14 mm tror jag) - vilket i sig väl inte lär vara något problem då 16 åriga H.H knappast räknas som unghäst längre även om han själv tror det ( :D ) och således får tävla i bett som bara är 14 mm tjocka.

Har jag tolkat det rätt då? :)
@Amanda_F @Fiorano
 
Sorry att jag kapar tråden lite.
Sötmalmsbett vs. TR - är det tillåtet eller inte?
Jag har bara hittat att bettet ska vara i metall och originalskick. Och det är ju detta. Förövrigt utformat som ett vanligt 3-delat bett av något smalare variant (14 mm tror jag) - vilket i sig väl inte lär vara något problem då 16 åriga H.H knappast räknas som unghäst längre även om han själv tror det ( :D ) och således får tävla i bett som bara är 14 mm tjocka.

Har jag tolkat det rätt då? :)
@Amanda_F @Fiorano
Det är ok att tävla på så länge utformningen är ok.
 
Idag har jag ridit två nya hästar :) Ett sto e: Desperados och en valack e: Daytona. Stoet red jag ut på (sällskapade med min kompis som red C, den ena hästen jag ridit nu ett par gånger, och hon hade åkt av igår och slagit i huvudet rätt ordentligt så det blev en lugn tur), lite "på" ute med mer intresse för framåt än bromsande (typ vänta in de långsammare kompisarna) :angel: men ska vara väldigt trevlig på bana. En rejäl dam på 175-nånting.
Valacken var en väldigt trevlig bekantskap, de är till salu båda två och jag tänkte för skojs skull utifrån ett provridningsperspektiv eftersom det ändå var första gången jag satt på honom - han fick absolut godkänt :up::grin: I veckan som kommer ska jag passa C tors-sön och i helgen kanske jag rider någon av de andra två med, får se hur det ser ut.
 
Igår var Elisabeth Lundholm här uppe och hade clinic. Så himla bra! Mjukt och pedagogiskt och alla ryttarna som red förbättrades. Stort fokus på avspänning, att kunna länga ut formen, lätta av i handen och att sitta rakt över hästen. Okomplicerat och väldigt hästvänligt. Hon är verkligen en riktigt bra tränare och jag tycker det är så kul att en inte behöver gå över ån för att hämta vatten utan vi har verkligen bra kompetens även inom landets gränser!
 
Fick äntligen tränat för tränare. Inte den jag helst ville ha, men bättre än inget. Speciellt eftersom jag insett att jag inte ridit dressyrlektion på... eh... typ ett och ett halvt år. Hoppsan.

Tränade mycket spårning. Och att jag skulle 1, sitta rakt, 2 hålla kontakt med ytter och 3, att jag ska sluta fippla med hand/tygel när hästen redan går stabilt i form. Fröken går ruskigt bra när jag slutar fippla. Då kan jag sitta och bara finrida med sätet och vikthjälper.

Sen ska vi bara kunna visa upp oss så här bra på tävlingsplats också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 594
Senast: zoowie
·
H
Hästmänniskan Jag har idag varit ut till en ridskola och hälsat på för att min dotter ev skall få börja knatterida där.. döm av min förvåning närjag...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: coscos
·
V
Fälttävlan Nu är en helg fylld med fälttävlan över och jag tänkte berätta för er hur min helg med Fälttävlans-SM i lag för ponnier såg ut. Eftersom...
Svar
19
· Visningar
2 440
Senast: eapige
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp