Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Uppdatering efter klinikbesök med Maltes.

Hältutredning UA, longering UA rörelsemönster UA. Ridning inte UA såklart....

Två veterinärer tittade på röntgenbilderna från besiktningen som jag hade med mig till kliniken. De var båda överens om att av bilderna att döma från besiktningen så borde han inte fått UA på ryggen vid besiktningen, för mellan två tornutskott är det för tight och ingenting som man kan kalla "inom normala gränser" som man sa på besiktningen. Vi gick vidare till ultraljud av hela ryggen och SI led. Man hittar små störningar kring SI leden och lite runt tornutskotten som satt tight. Veterinären bedövade bort den delen av ryggen med tighta tornutskott och jag fick rida igen. Nu var alla symptom borta och det var sån stor skillnad redan i skritten, vidare i traven var hästen harmonisk och avslappnad (som "vanligt") alltså en ernotm skillnad. Så vi gick inte vidare med att bedöva bort SI leden utan var nöjda där.

Summa summarum lindrig kissing spines som borde klara sig med den kortisonbehandling och rehab program vi fick och korrekt träning i framtiden. Om det inte blir bra går det också att testa och operera.

Alltså jag köpte en häst i april, jag åker till min egna veterinär som jag varit hos i många år av behandling av min förra som aldrig blev bra och ber dem göra en odentligt utredning för nu ska jag köpa en frisk häst, vilket görs, röntgen av hela benen allt med kommentarer " inom normala gränser" och på ryggen "inom normala gränser dock något smalare mellarum mellan T 15 och 16." Jag frågar specifikt om ryggen och de säger att det är normalt och inget att oroa sig för och de rekomenderar mig att köpa hästen. Nu ett halvår senare står jag med en häst med lindrig KS med SAMMA bilder som grund och man säger att detta inte kan räknas som "inom nromala gränser"Jag fattar att alla bedömmer olika men jag blir så himla ledsen..
Fy vilken tråkig situation, speciellt när du vidtagit alla åtgärder för att inte hamna i en situation som denna. Jag hoppas att du kontaktar veterinären som utförde besiktningen och godkände plåtarna!
 
Fy vilken tråkig situation, speciellt när du vidtagit alla åtgärder för att inte hamna i en situation som denna. Jag hoppas att du kontaktar veterinären som utförde besiktningen och godkände plåtarna!

Ja precis jag gjorde ju allt för att inte hamna precis där jag är nu 6 månader senare.. Ska smälta detta och sedan se hur jag går vidare med detta när det kommer till utlåtandet vid besiktningen.
 
Fy fasiken vad jobbigt. Jag lider verkligen med dig. Min kompis häst har KS av värre sort än vad som skulle kallas normalgrad. Hon är inte heller någon superrutinerad ryttare så hon har tagit den hjälp som behövs för att hästen ska fungera. Han tömkörs 1-2 gånger i veckan och så rider hennes tränare den också. Den mår toppen men dagarna efter tömkörningen är han som allra bäst. Det går absolut att få det att funka, fast jag förstår att det känns bittert idag...

Tack jag hoppas de går att få honom att fungera rel normalt, jag ska iaf göra allt jag kan :)
 
Uppdatering efter klinikbesök med Maltes.

Hältutredning UA, longering UA rörelsemönster UA. Ridning inte UA såklart....

Två veterinärer tittade på röntgenbilderna från besiktningen som jag hade med mig till kliniken. De var båda överens om att av bilderna att döma från besiktningen så borde han inte fått UA på ryggen vid besiktningen, för mellan två tornutskott är det för tight och ingenting som man kan kalla "inom normala gränser" som man sa på besiktningen. Vi gick vidare till ultraljud av hela ryggen och SI led. Man hittar små störningar kring SI leden och lite runt tornutskotten som satt tight. Veterinären bedövade bort den delen av ryggen med tighta tornutskott och jag fick rida igen. Nu var alla symptom borta och det var sån stor skillnad redan i skritten, vidare i traven var hästen harmonisk och avslappnad (som "vanligt") alltså en ernotm skillnad. Så vi gick inte vidare med att bedöva bort SI leden utan var nöjda där.

Summa summarum lindrig kissing spines som borde klara sig med den kortisonbehandling och rehab program vi fick och korrekt träning i framtiden. Om det inte blir bra går det också att testa och operera.

Alltså jag köpte en häst i april, jag åker till min egna veterinär som jag varit hos i många år av behandling av min förra som aldrig blev bra och ber dem göra en odentligt utredning för nu ska jag köpa en frisk häst, vilket görs, röntgen av hela benen allt med kommentarer " inom normala gränser" och på ryggen "inom normala gränser dock något smalare mellarum mellan T 15 och 16." Jag frågar specifikt om ryggen och de säger att det är normalt och inget att oroa sig för och de rekomenderar mig att köpa hästen. Nu ett halvår senare står jag med en häst med lindrig KS med SAMMA bilder som grund och man säger att detta inte kan räknas som "inom nromala gränser"Jag fattar att alla bedömmer olika men jag blir så himla ledsen..
Åh nej, fy vad tråkigt! :(
Hoppas verkligen att det kommer kännas bra efter hans behandling. Det är ju ganska vanligt med KS, och många hästar funkar ju riktigt bra ändå! Håller alla tummar att han kommer hålla bra för det som du vill ha honom till!
 
Ett filmklipp om en häst som inte "vill" eller rättare sagt "inte förstår" och hur ryttaren löser det
Hmm, jag vet inte riktigt hur du vill att jag ska tolka filmen?
Jag är helt övertygad om att min häst förstår mig i detta läge, han vet mycket väl att det bara är att följa vägen (som han gjort hela sommaren) och inte börja backa ner i diken eller in i träd och stenar. Men han testar gränserna. Och det gör han i perioder. Och det är mkt tröttsamt.

Nu har vi dock kommit fram till en tillfällig lösning, jag tar med mig sambon som går/springer med mig. Då är det aldrig några bekymmer och hästen går glatt med. Snart tänkte jag ge mig ut själv igen och se om han kommit bort från sina fixidéer.
 
@Catrool Nej men fy va less jag hade blivit:crazy:. Du har ju liksom gjort alla rätt och så blev de ändå såhär. Hoppas att ni kommer fram till någon bra plan och att du kan njuta av din fina häst framöver.
Hade ju varit lite intressant att höra hur din veterinär vid besiktningen skulle ställa sig till detta. Otroligt pinsamt för honom:meh::wtf:
 
Så tråkigt @Catrool

Men, KS är ju relativt "känt", det går att operera i vissa fall och det går också att hålla i schack. Det pratas ju om att massor av hästar ha KS utan att man vet om eller märker det.

Jag tänker väl lite på din sadel, men det där är ju en djungel bara den biten.

Jag känner med dig, så onödigt när du försökt kolla allt innan.
 
@Catrool Nej men fy va less jag hade blivit:crazy:. Du har ju liksom gjort alla rätt och så blev de ändå såhär. Hoppas att ni kommer fram till någon bra plan och att du kan njuta av din fina häst framöver.
Hade ju varit lite intressant att höra hur din veterinär vid besiktningen skulle ställa sig till detta. Otroligt pinsamt för honom:meh::wtf:

Ja det är ju förjävligt rent ut sagt när man verkligen försökt försäkra sig mot just KS via röntgen vid besiktning.

Veterinärerna idag kändes ändå positiva och att detta förhoppningsvis inte ska sätta stopp för dressyrkarriären men att vi måste vara lite extra nogranna :) Har planerat den närmsta månaderna med arbete för hand och ska sedan gå tillbaka till de arbete vi gjort nu under ryttare korta sekvenser av uppbyggande ridning/ utbildning tillsammans med tränare :)
 
Så tråkigt @Catrool

Men, KS är ju relativt "känt", det går att operera i vissa fall och det går också att hålla i schack. Det pratas ju om att massor av hästar ha KS utan att man vet om eller märker det.

Jag tänker väl lite på din sadel, men det där är ju en djungel bara den biten.

Jag känner med dig, så onödigt när du försökt kolla allt innan.

Absolut sadeln kommer vara en viktig del i detta eftersom de tätare tornutskotten sitter precis under sadeln. Jag var ju iväg och testade lite sadlar i förra veckan och har nu även lagt in intresseanmälan hos två andra utprovare som jag fått rekommenderat för mig så hoppas jag med hjälp av dessa hitta en sadel som fördela trycker så korrekt som möjligt :) Har även läst på och försökt lära mig så mkt jag kan själv genom åren :)
 
Åh nej, fy vad tråkigt! :(
Hoppas verkligen att det kommer kännas bra efter hans behandling. Det är ju ganska vanligt med KS, och många hästar funkar ju riktigt bra ändå! Håller alla tummar att han kommer hålla bra för det som du vill ha honom till!

Tack de hoppas verkligen jag med. Detta är ju ingen svår KS utan bedöms som lindrig men det är ju lite så med KS vissa reagerar inte alls och andra reagerar för väldigt små avvikelser så tiden får väl utvisa!

Lastade på bara några minuter både dit och hem iaf om vi ska se de positiva av denna dag :)
 
Tack de hoppas verkligen jag med. Detta är ju ingen svår KS utan bedöms som lindrig men det är ju lite så med KS vissa reagerar inte alls och andra reagerar för väldigt små avvikelser så tiden får väl utvisa!

Lastade på bara några minuter både dit och hem iaf om vi ska se de positiva av denna dag :)
Med rätt behandling och förutsättningar (finns väl massa tips och trick kan jag gissa), så tror jag absolut att du kan få det att funka! Jag tror på er!
Underbart med lastningen iaf :bump::banana:!
Min lasthjälp kommer på torsdag nästa vecka (evigheter känns det som).
 
Med rätt behandling och förutsättningar (finns väl massa tips och trick kan jag gissa), så tror jag absolut att du kan få det att funka! Jag tror på er!
Underbart med lastningen iaf :bump::banana:!
Min lasthjälp kommer på torsdag nästa vecka (evigheter känns det som).

Tack!!

Åh spännande med nästa torsdag! Du får uppdatera efteråt och berätta hur de gick! :)
 
Hmm, jag vet inte riktigt hur du vill att jag ska tolka filmen?
Jag är helt övertygad om att min häst förstår mig i detta läge, han vet mycket väl att det bara är att följa vägen (som han gjort hela sommaren) och inte börja backa ner i diken eller in i träd och stenar. Men han testar gränserna. Och det gör han i perioder. Och det är mkt tröttsamt.

Nu har vi dock kommit fram till en tillfällig lösning, jag tar med mig sambon som går/springer med mig. Då är det aldrig några bekymmer och hästen går glatt med. Snart tänkte jag ge mig ut själv igen och se om han kommit bort från sina fixidéer.
Jag tyckte det var ett bra filmklipp som visar mycket om kommunikationen mellan häst och ryttare. Enligt min mening visar det dels en häst som har stort förtroende för sin ryttare när det gäller att inte vara rädd, dels att hästen uppfattar att ryttaren har något intressant att berätta för hästen.

Det jag läst ut av dina inlägg är att du och hästen har kommunikationsproblem både när det gäller lastning och annars. Jag tror inte att hästar gör saker bara för att djävlas.

Bra att du fixat hjälp att hjälpa/stötta dig i ditt ledarskap. Hoppas att hen kan hjälpa dig och hästen.
 
Jag är lite glad! Jag och hästen har flyttat eftersom jag fått ett nytt jobb, och på nya jobbet har jag blivit kompis med en hoppryttare, så nu har jag uterittsällskap efter att ha kamperat med ett gäng stolliga ponnys som jag inte hade lust att rida ut med. Jag blev lite feg/rädd efter att en tidigare häst slängde av mig med sprucket bäcken som följd så blev otroligt glad att min fyraåring var helt cool att rida ut på med sällskap. Till och med genom ett grunt torrdike på terrängbanan! Har alltid jobbat alla tidigare hästar mycket i skogen för variation så det var inte så kul att plötsligt känna sig lite rädd och osäker... Så nu blir det konditionsträning ute!
 
Jag tyckte det var ett bra filmklipp som visar mycket om kommunikationen mellan häst och ryttare. Enligt min mening visar det dels en häst som har stort förtroende för sin ryttare när det gäller att inte vara rädd, dels att hästen uppfattar att ryttaren har något intressant att berätta för hästen.

Det jag läst ut av dina inlägg är att du och hästen har kommunikationsproblem både när det gäller lastning och annars. Jag tror inte att hästar gör saker bara för att djävlas.

Bra att du fixat hjälp att hjälpa/stötta dig i ditt ledarskap. Hoppas att hen kan hjälpa dig och hästen.
Absolut har vi kommunikationsproblem när det handlar om lastningen, annars borde det ju inte vara sånt bekymmer.
Och min häst gör absolut inte sker för att djävlas, han gör inget för att vara dum.
Däremot har han mycket grejer för sig, ex att han tycker att vi ska svänga in på den där stigen och börja backa och ha sig när jag ber honom gå vidare, vi kommer vidare, men i det läget krävs en diskussion innan han ger sig. För han har fått för sig att det är dit han vill. Och det är en häst med otrolig självsäkerhet. Så det handlar inte om att han är rädd. Och han är absolut inte elak.
 
Uppdatering efter klinikbesök med Maltes.

Hältutredning UA, longering UA rörelsemönster UA. Ridning inte UA såklart....

Två veterinärer tittade på röntgenbilderna från besiktningen som jag hade med mig till kliniken. De var båda överens om att av bilderna att döma från besiktningen så borde han inte fått UA på ryggen vid besiktningen, för mellan två tornutskott är det för tight och ingenting som man kan kalla "inom normala gränser" som man sa på besiktningen. Vi gick vidare till ultraljud av hela ryggen och SI led. Man hittar små störningar kring SI leden och lite runt tornutskotten som satt tight. Veterinären bedövade bort den delen av ryggen med tighta tornutskott och jag fick rida igen. Nu var alla symptom borta och det var sån stor skillnad redan i skritten, vidare i traven var hästen harmonisk och avslappnad (som "vanligt") alltså en ernotm skillnad. Så vi gick inte vidare med att bedöva bort SI leden utan var nöjda där.

Summa summarum lindrig kissing spines som borde klara sig med den kortisonbehandling och rehab program vi fick och korrekt träning i framtiden. Om det inte blir bra går det också att testa och operera.

Alltså jag köpte en häst i april, jag åker till min egna veterinär som jag varit hos i många år av behandling av min förra som aldrig blev bra och ber dem göra en odentligt utredning för nu ska jag köpa en frisk häst, vilket görs, röntgen av hela benen allt med kommentarer " inom normala gränser" och på ryggen "inom normala gränser dock något smalare mellarum mellan T 15 och 16." Jag frågar specifikt om ryggen och de säger att det är normalt och inget att oroa sig för och de rekomenderar mig att köpa hästen. Nu ett halvår senare står jag med en häst med lindrig KS med SAMMA bilder som grund och man säger att detta inte kan räknas som "inom nromala gränser"Jag fattar att alla bedömmer olika men jag blir så himla ledsen..
Jag känner verkligen med dig! Så tråkigt när man försöker och tror man gjort alla rätt så är det veterinären som gör en för "snäll" bedömning.. Kram på dig och jag håller tummarna för att han nu ska bli hjälpt och att ni ska få allt att fungera.

@Martina_m nu har jag inte träffat din häst men han låter lite "hård" alt att han inte riktigt tycker att han alltid måste lyssna på dig. En liten buse helt enkelt ;)
 
@Martina_m nu har jag inte träffat din häst men han låter lite "hård" alt att han inte riktigt tycker att han alltid måste lyssna på dig. En liten buse helt enkelt ;)

Ja, så kan man verkligen säga. Det är ju inte första eller enda hästen jag tagit han om, och jag kan säga att den här hästen skiljer sig verkligen från mängden. Han är otroligt dominant och självsäker. Han är väldigt snäll och vill aldrig något illa. Dock kan saker bli fel ibland, tänk er som Emil i Lönneberga liksom :D, det finns en god tanke men ibland blir det bara lite tokigt.
Sen har han åsikter som ett brunstigt sto ibland.
Han har den största personligheten jag stött på hos en häst. Och han är den mest underbara hästen jag kan tänka mig som jag älskar in i själen. Jag hade sparat många tårar om vi gick delade vägar, men när allt bara funkar så finns det verkligen ingen bättre! Och jag har helt enkelt inte styrkan att göra mig av med honom. Och samtidigt kan jag lova att han har det bra hos mig. Det är inte så att jag är rädd för honom och låter han styra och ställa. Det är bara att han har mkt åsikter, och när vi kommer till lastningen har han vunnit diskussionen, och jag vet inte hur jag ska rätta till det.
 
Jag känner verkligen med dig! Så tråkigt när man försöker och tror man gjort alla rätt så är det veterinären som gör en för "snäll" bedömning.. Kram på dig och jag håller tummarna för att han nu ska bli hjälpt och att ni ska få allt att fungera.

@Martina_m nu har jag inte träffat din häst men han låter lite "hård" alt att han inte riktigt tycker att han alltid måste lyssna på dig. En liten buse helt enkelt ;)

Tack snälla, de hoppas jag med för det är en riktigt trevlig häst :)
 
Mmm, idag har jag testat ännu en "riktig häst", inte mina ord -men för all del :p (lustigt det där, tycker mig känna igen uttrycket om "riktig" häst från när jag lånat islänningarna med ;) ).
En rutinerad quartertant, tillika stallägarens ropinghäst ställde upp (Idas hagkompis). Den här damen var det fräs i, särskilt om man jämför mot den förra westernpållen jag testade som var lite mer som Skalman :p Tyvärr hade jag "lätta" tyglar så det var svårt att få till den rätta känslan men vi gjorde ett gott försök. Hon var skeptisk till en början men efter att vi snackat ihop oss lite gick det fint. Alltid intressant att testa andra hästar, och särskilt andra discipliner... Allmänbildning kan man väl säga ;)
Ida gick bettlöst igår för jag ville testa om det var någon skillnad i svårigheterna jag känt (att hon är "överkänslig" i munnen och reagerar ibland mycket, på ett dåligt sätt, när jag tar i högersidan). Positivt var att hon vågade söka lite mer stöd fram, men annars så var det precis samma -hon reagerar när jag använder högertygeln och ber om nånting där. Efter passet klämde jag igenom henne extra och hittade faktiskt en ömhet i nackmusklerna, i höjd med atlaskotan men lite bakom den samt uppe i mankammen liksom. Inte konstigt om hon surar ihop när jag ber om vinkling till höger om hon har nån spänning i nacken.. Hursomhelst, idag har jag masserat med liniment och bara promenerat. Ska fortsätta med massage och lätt, lätt jobb (promenader rakt fram varvat med lösgörande från marken) tills det släpper + att hon ska gå utan grimma i hagen.
 
Första dressyrträningen i måndags på ett par veckor pga jag inte orkat under IVFen.

Hon var skitsur. Svansen gick som en propeller och minsta lilla jag hamnade snett resulterade i bakutsparkar så jag hamnade än mer snett...

På slutet var hon iaf fin och riktigt bärig i vänster varv, i höger så blev hon mest framtung men accepterade böjning utan problem.

Lastade sig själv direkt från sidan och fick beröm från åskådare :D

Idag åker vi till equiterapeut, behövs nog :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 502
Senast: Ajda
·
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
18 271
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 713
Senast: corzette
·
Dressyr En till sån här tråd😅. Men om vi utgår från att vara i lod är nosrygg i 90 grader, vad är då 10% bakom lod? Läste nämligen i denna...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
9 659
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp