Dressyrsnackis nr 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är inne på min tredje vecka av skritt, vi är uppe i hela 40 min, om 2 veckor är det dags för första traven sen slutet på april.
Yay!
Jobbar en del i skritt just nu men det är ändå segt. 40 min är lååååång tid haha
 
har äntligen fått hem mina nya stövlar, blev ett par cavallo grandprix plus.
En sak jag dock glömde fråga när jag köpte dem i butiken var att hur man ska sköta dem med att smörja dem osv, och med vad? skokräm och så (som man kan tex köpa i matbutiker) som man använder till vanliga läderskor ?
eller krävs det något speciellt?
 
@ii-ssa jag använder kiwi skokräm till mina stövlar som jag eldar på så det blir lättare att applicera. Låter de torka helst ett dygn och sen putsar jag upp med borste, nylonstrumpa och sen torksr jag av dom med en mikrofiber-duk till vardags :)
 
Och härmed startar jag nästa tråd!:bump:

Någon skrev i förra tråden om problem med för mycket svank. Det har ju alltid varit mitt signum, även till vardags avsuttet. ;)

Saker som hjälper:

- Bålträning
- Sadel som inte gör det svårare än det är
- Rida upp hästen i fronten/manken
- Stretcha framsida lår och höftböjare

Jag tror inte man ska glömma lättridningsövningar, grodlår etc heller. Rida utan stigläder..

För mig har tanken sitta på svansen hjälpt ngt. Men den tanken var för mig inte extrem nog.
Jag skulle upp på en inridning som bara hade en westensadel gjord för att sitta rejält på arslet sas.
Där fick jag verkligen tänka som jag hört westernsnubbe säga "sitta på ovansidorna av jeansfickorna".
Givetvis är det inte så extremt det blir. Men för mig blir det tilräckligt för att jag ska aktivera min bål på rätt sätt.
Annars vill jag gärna spänna buken utåt sas, mot brallorna och hamnar mer i hängsits på skrevet.
Jag har också haft en tendens att luta mig bak för mkt om det blir mycket gång att sitta på.
Det berodde ju på att jag satt fel redan i höfterna och då bålen och även min överkropp.
Jag fick början sitta mycket längre bak på rumpan än jag trodde skulle vara normalt och faktiskt försöka hänga ihop framsidan och axlarna och bröstkorgen lite framåt i början för att hitta min balans utan spänning.

Man får ju mycket bättre inverkan öht då man hittar sin balans på riktigt. Man kan bli så mycket snabbare och känsligare.
 
Någon skrev i förra tråden om problem med för mycket svank. Det har ju alltid varit mitt signum, även till vardags avsuttet. ;)

Saker som hjälper:

- Bålträning
- Sadel som inte gör det svårare än det är
- Rida upp hästen i fronten/manken
- Stretcha framsida lår och höftböjare

Jag tror inte man ska glömma lättridningsövningar, grodlår etc heller. Rida utan stigläder..

För mig har tanken sitta på svansen hjälpt ngt. Men den tanken var för mig inte extrem nog.
Jag skulle upp på en inridning som bara hade en westensadel gjord för att sitta rejält på arslet sas.
Där fick jag verkligen tänka som jag hört westernsnubbe säga "sitta på ovansidorna av jeansfickorna".
Givetvis är det inte så extremt det blir. Men för mig blir det tilräckligt för att jag ska aktivera min bål på rätt sätt.
Annars vill jag gärna spänna buken utåt sas, mot brallorna och hamnar mer i hängsits på skrevet.
Jag har också haft en tendens att luta mig bak för mkt om det blir mycket gång att sitta på.
Det berodde ju på att jag satt fel redan i höfterna och då bålen och även min överkropp.
Jag fick början sitta mycket längre bak på rumpan än jag trodde skulle vara normalt och faktiskt försöka hänga ihop framsidan och axlarna och bröstkorgen lite framåt i början för att hitta min balans utan spänning.

Man får ju mycket bättre inverkan öht då man hittar sin balans på riktigt. Man kan bli så mycket snabbare och känsligare.

Tack för svar! Då är jag inne på rätt tankespår iaf.
Och hu vad jag känner igen det där med att spänna magen utåt..... :crazy:
Nu jäklarns ska det stretchas och tränas!
 
Fick trevligt mail av Skånes Ridsportsförbund idag :D
"Ditt gröna kort är nu aktiverat i tdb. Lycka till!"

Jag tog mitt kort 1997, och har tappat bort det. Tävlade ponny senast 2003... Så jag mailade info om var jag tog kortet, vilket år, personnummer och vilka ponnyer jag tävlat. Poff så var det ordnat! Tuta och köra då :)
 
Blä, här har vi haft ett par pass med riktigt skitkass känsla. Igår var tex känslan att vänstersidan var 20cm längre än höger -föreställ er de praktiska problem som uppstår när man då ska ha vänster som innersida..... :meh: Annars känns han allmänt som att han svalt ett kvastskaft och inte alls trevlig (dock ren när jag kollat). Känns så skumt eftersom han varit så fin, men såhär har det varit förut -det går liksom i skov och han är super i ett par veckor, sedan känns han som en kamel ett tag och sen jättefin igen. Well, ska ta ut ET och se om det finns nåt han kan göra.
 
Blä, här har vi haft ett par pass med riktigt skitkass känsla. Igår var tex känslan att vänstersidan var 20cm längre än höger -föreställ er de praktiska problem som uppstår när man då ska ha vänster som innersida..... :meh: Annars känns han allmänt som att han svalt ett kvastskaft och inte alls trevlig (dock ren när jag kollat). Känns så skumt eftersom han varit så fin, men såhär har det varit förut -det går liksom i skov och han är super i ett par veckor, sedan känns han som en kamel ett tag och sen jättefin igen. Well, ska ta ut ET och se om det finns nåt han kan göra.

Eftersom jag själv äger en häst som allt som oftast känns som att hon har svalt ett kvastskaft så vet jag precis vad du menar. Iallafall, det som fungerar absolut bäst på henne är att jobba henne mycket i skritt. Både uppsuttet och från backen. Var på en träning för några veckor sedan med UN som är superduktig att jobba hästarna från backen och fick jättebra tips. Hedwig fick gå så här i en timme för att få henne att spänna av i sin feta underhals. I början gick de iofs mest bakåt eller lite andra krumbukter för att slippa gå på det här undergivna, förnedrande sättet. Klippet är precis i slutet när hon faktiskt börjat ge med sig och ser ju riktigt trevlig ut.:angel:

Innan jag börjar trava så jobbar jag henne ca 25-30 minuter i skritt. Jag böjer henne som på filmen tills hon ger efter i båda varven samtidigt som hon måste skritta på aktivt. När hon har mjuknat rider jag skolor längs fyrkantspåret och avslutar med en diagonalsluta.
Alltså allt i en följd. Öppna-sluta-förvänd sluta-diagonalsluta. En skola per långsida. När jag gjort båda varven i skritt och hon känns mjuk gör jag exakt samma sak i trav. Viktigt att rida hela i en följd. Det behöver inte vara någon super trav utan bara låt den jogga samtidigt som du rider skolorna. Första gångerna är hemska men sen kommer du märka att han blir jättefin och lösgjord av jobbet.:)

Jag ägnar ju även 30 minuter av framridningen åt skritt och sen kanske 10-15 minuter trav och galopp. Fördelen är att man går in på banan med en lösgjord häst (hyfsat iaf för att vara Hedwig:angel:)som inte är trött.
 
Eftersom jag själv äger en häst som allt som oftast känns som att hon har svalt ett kvastskaft så vet jag precis vad du menar. Iallafall, det som fungerar absolut bäst på henne är att jobba henne mycket i skritt. Både uppsuttet och från backen. Var på en träning för några veckor sedan med UN som är superduktig att jobba hästarna från backen och fick jättebra tips. Hedwig fick gå så här i en timme för att få henne att spänna av i sin feta underhals. I början gick de iofs mest bakåt eller lite andra krumbukter för att slippa gå på det här undergivna, förnedrande sättet. Klippet är precis i slutet när hon faktiskt börjat ge med sig och ser ju riktigt trevlig ut.:angel:

Innan jag börjar trava så jobbar jag henne ca 25-30 minuter i skritt. Jag böjer henne som på filmen tills hon ger efter i båda varven samtidigt som hon måste skritta på aktivt. När hon har mjuknat rider jag skolor längs fyrkantspåret och avslutar med en diagonalsluta.
Alltså allt i en följd. Öppna-sluta-förvänd sluta-diagonalsluta. En skola per långsida. När jag gjort båda varven i skritt och hon känns mjuk gör jag exakt samma sak i trav. Viktigt att rida hela i en följd. Det behöver inte vara någon super trav utan bara låt den jogga samtidigt som du rider skolorna. Första gångerna är hemska men sen kommer du märka att han blir jättefin och lösgjord av jobbet.:)

Jag ägnar ju även 30 minuter av framridningen åt skritt och sen kanske 10-15 minuter trav och galopp. Fördelen är att man går in på banan med en lösgjord häst (hyfsat iaf för att vara Hedwig:angel:)som inte är trött.

Min är ju också som en käpp, åt alla håll... Efter att han varit skadat så har jag ju skrittjobbat väldigt mycket och har upptäckt hur mycket bättre det blir när jag skrittar 30 minuter (gärna lite för rund i formen) sedan går jag direkt på galoppen och sist traven. Då är han så soft så det mesta bara flyter.
 
@feel
Ja det har verkligen blivit en aha-upplevelse för mig. Men många tror ju man är knäpp när man sitter där o skrittar o skrittar o skrittar.:D Så himla kul är det ju inte heller. Men det vägs upp emot att hästen faktiskt är mjuk och fin direkt sen när man arbetar den i galopp och trav tycker jag. Heddan har alltid varit någon millimeter lägre på vänster sida när man ser henne bakifrån men sist ET var ute sa han att hon var mycket jämnare och jag tror faktiskt att det är skrittjobbet som gjort det.
 
Eftersom jag själv äger en häst som allt som oftast känns som att hon har svalt ett kvastskaft så vet jag precis vad du menar. Iallafall, det som fungerar absolut bäst på henne är att jobba henne mycket i skritt. Både uppsuttet och från backen. Var på en träning för några veckor sedan med UN som är superduktig att jobba hästarna från backen och fick jättebra tips. Hedwig fick gå så här i en timme för att få henne att spänna av i sin feta underhals. I början gick de iofs mest bakåt eller lite andra krumbukter för att slippa gå på det här undergivna, förnedrande sättet. Klippet är precis i slutet när hon faktiskt börjat ge med sig och ser ju riktigt trevlig ut.:angel:

Innan jag börjar trava så jobbar jag henne ca 25-30 minuter i skritt. Jag böjer henne som på filmen tills hon ger efter i båda varven samtidigt som hon måste skritta på aktivt. När hon har mjuknat rider jag skolor längs fyrkantspåret och avslutar med en diagonalsluta.
Alltså allt i en följd. Öppna-sluta-förvänd sluta-diagonalsluta. En skola per långsida. När jag gjort båda varven i skritt och hon känns mjuk gör jag exakt samma sak i trav. Viktigt att rida hela i en följd. Det behöver inte vara någon super trav utan bara låt den jogga samtidigt som du rider skolorna. Första gångerna är hemska men sen kommer du märka att han blir jättefin och lösgjord av jobbet.:)

Jag ägnar ju även 30 minuter av framridningen åt skritt och sen kanske 10-15 minuter trav och galopp. Fördelen är att man går in på banan med en lösgjord häst (hyfsat iaf för att vara Hedwig:angel:)som inte är trött.


Jodå, jag skrittjobbar mycket och övar skolor i skritten innan vi startar med något annat. Det passar herrn bra för han hinner med att reda ut benen och verkligen trampa steg för steg i skritten så det är ett jättebra sätt att öva skolorna på :) Detta är bara så skumt för han blir som en helt annan häst när han blir såhär, det är inte "vardagsstelhet" eller vad man ska kalla det, det är för stor skillnad mot hur han är vanligtvis. Ska iallafall ta ut ETn för en omgång (ska nog be honom kika på min egen rygg också :p ).
 
Idag blev jag erbjuden att rida några unghästar mot betalning. Jag kommer inte tacka ja då jag varken har tid eller intresse att rida dem. Men jag funderade lite på vad man skulle kunna tjäna på det, inte så mkt eller hur? I förhållande till tiden jag lägger ner i stallet och så.

Det handlade främst om uteritter 2 gånger i veckan per häst...

Men det var lite smickrande i alla fall att hon trodde att jag var proffs :angel:
 
Idag blev jag erbjuden att rida några unghästar mot betalning. Jag kommer inte tacka ja då jag varken har tid eller intresse att rida dem. Men jag funderade lite på vad man skulle kunna tjäna på det, inte så mkt eller hur? I förhållande till tiden jag lägger ner i stallet och så.

Det handlade främst om uteritter 2 gånger i veckan per häst...

Men det var lite smickrande i alla fall att hon trodde att jag var proffs :angel:
Du sätter ju din egen taxa. De gånger jag ridit mot betalning tar jag lika mycket som om jag skulle ha lektion, typ 250/pass. Sen får man ju också tänka att man ska kunna ge hästen nåt då, men det får man ju anta när man blir tillfrågad! ;)
 
Eftersom jag själv äger en häst som allt som oftast känns som att hon har svalt ett kvastskaft så vet jag precis vad du menar. Iallafall, det som fungerar absolut bäst på henne är att jobba henne mycket i skritt. Både uppsuttet och från backen. Var på en träning för några veckor sedan med UN som är superduktig att jobba hästarna från backen och fick jättebra tips. Hedwig fick gå så här i en timme för att få henne att spänna av i sin feta underhals. I början gick de iofs mest bakåt eller lite andra krumbukter för att slippa gå på det här undergivna, förnedrande sättet. Klippet är precis i slutet när hon faktiskt börjat ge med sig och ser ju riktigt trevlig ut.:angel:

Innan jag börjar trava så jobbar jag henne ca 25-30 minuter i skritt. Jag böjer henne som på filmen tills hon ger efter i båda varven samtidigt som hon måste skritta på aktivt. När hon har mjuknat rider jag skolor längs fyrkantspåret och avslutar med en diagonalsluta.
Alltså allt i en följd. Öppna-sluta-förvänd sluta-diagonalsluta. En skola per långsida. När jag gjort båda varven i skritt och hon känns mjuk gör jag exakt samma sak i trav. Viktigt att rida hela i en följd. Det behöver inte vara någon super trav utan bara låt den jogga samtidigt som du rider skolorna. Första gångerna är hemska men sen kommer du märka att han blir jättefin och lösgjord av jobbet.:)

Jag ägnar ju även 30 minuter av framridningen åt skritt och sen kanske 10-15 minuter trav och galopp. Fördelen är att man går in på banan med en lösgjord häst (hyfsat iaf för att vara Hedwig:angel:)som inte är trött.

Satt just idag och längtade efter mina tränare. Och så dyker han upp på film här! Man får vara glad för det lilla. ;)

Kan tillägga att han är grym på häst öht, äkta gammaldags hästkarl som bara fattar hur de funkar rent generellt. Många tar hjälp från backen iom att där finns ingen annan som sysslar med det direkt. Frun är visserligen lika duktig hon, även om han verkar vara namnet det snackas om och den som anlitas för trampkurser/tillfälliga clinics.
Men han är lika bra på ridning och konceptet funkar uppsuttet med.

Och ja - många tycker man är dum i skallen när man sitter och jobbar eftergift och inte lägger in mer energi innan eftergift och balans finns. De tror att man inte kan rida fortare, inte kan lägga in mer energi, inte fattar att det inte är målet, inte känner det etc etc..
Men man lär sig skita i det efter några år. ;)
Jag tycker iaf att det funkar väldigt väl.

Och arbetet för hand är väldigt intressant att laborera med för att förstå ridningen på ett högre plan. Förstå biomekaniken, reflexer och responser på hjälperna etc.
Klart något folk borde testa!

Lycka till med kvastskaftet!
Hårig playwoodskiva brukar vi också kalla det. ;)
Håller man på så här konsekvent brukar de släppa igenom kroppen rätt fort, beroende på historik/skador etc.
Mycket bra konvalecentjobb!

Skritten upplever jag som väldigt avslöjande iom att man inte maskerar obalans med tempo.
Går det inte i skritt tror jag sällan att det faktiskt blir bättre med mer påskjut.
 
Satt just idag och längtade efter mina tränare. Och så dyker han upp på film här! Man får vara glad för det lilla. ;)

Kan tillägga att han är grym på häst öht, äkta gammaldags hästkarl som bara fattar hur de funkar rent generellt. Många tar hjälp från backen iom att där finns ingen annan som sysslar med det direkt. Frun är visserligen lika duktig hon, även om han verkar vara namnet det snackas om och den som anlitas för trampkurser/tillfälliga clinics.
Men han är lika bra på ridning och konceptet funkar uppsuttet med.

Och ja - många tycker man är dum i skallen när man sitter och jobbar eftergift och inte lägger in mer energi innan eftergift och balans finns. De tror att man inte kan rida fortare, inte kan lägga in mer energi, inte fattar att det inte är målet, inte känner det etc etc..
Men man lär sig skita i det efter några år. ;)
Jag tycker iaf att det funkar väldigt väl.

Och arbetet för hand är väldigt intressant att laborera med för att förstå ridningen på ett högre plan. Förstå biomekaniken, reflexer och responser på hjälperna etc.
Klart något folk borde testa!

Lycka till med kvastskaftet!
Hårig playwoodskiva brukar vi också kalla det. ;)
Håller man på så här konsekvent brukar de släppa igenom kroppen rätt fort, beroende på historik/skador etc.
Mycket bra konvalecentjobb!

Skritten upplever jag som väldigt avslöjande iom att man inte maskerar obalans med tempo.
Går det inte i skritt tror jag sällan att det faktiskt blir bättre med mer påskjut.

Jag satt här om dagen och bara supersaknade mina tränare. Jag behöver få mig några omgångar känner jag.

Jag skulle också verkligen behöva gå till kiropraktorn. Det måste tas tag i i veckan.

Idag blev jag fotad lite då jag red. Och jag kan säga att det var ju inte en helt angenäm syn.. :P
Lite skön vinfetma runt magen och mindre muskler i övrigt, kass i ryggen och har lagt mig till med några av mina gamla ovanor med bla för långa tyglar och allt det gör med sitsen då handen hamnar antingen för nära kroppen eller för långt upp.
Idag var det dessutom värre i min kropp än sist jag såg mig, när jag redan gjorde handfulandet..
Nu... Ja, vi kan säga att jag och Bent Branderup skulle få himla fina gamnackade ungar ihop. ;)

Men, hästarna gick ok och jag hade himla kul. Så jag är glad ändå! Känner mig väldigt sommarslapp på alla sätt och vis.
Tom avspänd och glad trots att jag är en sån prestationsjunkie i vanliga fall.

Imorgon ska jag iaf åka och hälsa på hos tränarna och alla djuren. Jag ska nog dock stanna "hemma" en månad till eller så innan jag åker tillbaks heltid.
Så jag känner att jag måste boka upp några träningstider iaf.
Det kommer bli jäkligt tufft att gå från det här lite halvt semesteralkoholiserade tillståndet till heltidstränande annars. Och jag längtar ju sååå efter att träna! Har gått för länge nu!
 
Någon som känner igen sig?
Valackens dagbok:
7:00 Frukost- det bästa jag vet!
8:00 Ut i hagen-det bästa jag vet!
9:00 Beta med kompisar-det bästa jag vet!
10:00 Luktade på ett sto-det bästa jag vet!
11:00 Min människa kom-det bästa jag vet!
12:00 Blev riden- det bästa jag vet!
13:00 Blev duschad-det bästa jag vet!
14:00 Rullade mig-det bästa jag vet!
15:00 Fick gå in i min box-det bästa jag vet!
16:00 Mat-det bästa jag vet!



Stoets dagbok:
Kära dagbok
Människorna fortsätter att reta och håna mig samt nedvärdera mig medan jag är fast på det här hemska stället. Jag matas enbart med något torrt skit de kallar hö och hårda, smaklösa pellets gjorda av något slags grovt spannmål. Även om jag låter dem få veta mitt missnöje genom att släpa iväg dem till ställen med frodigt gräs säger de bara att jag är stygg och tvingar tillbaka mig till mitt fängelse. Jag måste dock äta för att behålla min styrka även om jag bara får några snåla portioner om dagen, knappt tillräckligt för att hålla mig vid liv.
Dessa människor förnedrar mig ständigt, speciellt framför andra hästar.
De verkar ha hjärntvättat valackerna på nått sätt då de bara glor dumt och luktar lite på mig. Jag är väldigt tydlig med att låta dem veta att jag inte tänker bli en av dem genom att hota med en spark eller vråla skräckinjagande. Människorna skrattar bara åt detta och påstår att jag är förälskad?!
Och för att göra saker än värre sätter det sig gränsle på min rygg med sporrar och piska för att få mig att t ex hoppa hinder. Ibland är detta lite kul ända tills jag inser att det bara är ytterligare ett sätt för människorna att visa sin makt över mig. Då slutar jag tycka att det är roligt och gör några rejäla bocksprång eller vägrar hoppa över de där små hindren. Detta gör dem frustrerade och de påstår att jag är grinig.
Imorgon ska jag ta reda på vad "att vara halt" betyder och hur jag kan använda det till min fördel.


Fritt översatt från
Gelding's diary vs a mare's
 
Någon som känner igen sig?
Valackens dagbok:
7:00 Frukost- det bästa jag vet!
8:00 Ut i hagen-det bästa jag vet!
9:00 Beta med kompisar-det bästa jag vet!
10:00 Luktade på ett sto-det bästa jag vet!
11:00 Min människa kom-det bästa jag vet!
12:00 Blev riden- det bästa jag vet!
13:00 Blev duschad-det bästa jag vet!
14:00 Rullade mig-det bästa jag vet!
15:00 Fick gå in i min box-det bästa jag vet!
16:00 Mat-det bästa jag vet!



Stoets dagbok:
Kära dagbok
Människorna fortsätter att reta och håna mig samt nedvärdera mig medan jag är fast på det här hemska stället. Jag matas enbart med något torrt skit de kallar hö och hårda, smaklösa pellets gjorda av något slags grovt spannmål. Även om jag låter dem få veta mitt missnöje genom att släpa iväg dem till ställen med frodigt gräs säger de bara att jag är stygg och tvingar tillbaka mig till mitt fängelse. Jag måste dock äta för att behålla min styrka även om jag bara får några snåla portioner om dagen, knappt tillräckligt för att hålla mig vid liv.
Dessa människor förnedrar mig ständigt, speciellt framför andra hästar.
De verkar ha hjärntvättat valackerna på nått sätt då de bara glor dumt och luktar lite på mig. Jag är väldigt tydlig med att låta dem veta att jag inte tänker bli en av dem genom att hota med en spark eller vråla skräckinjagande. Människorna skrattar bara åt detta och påstår att jag är förälskad?!
Och för att göra saker än värre sätter det sig gränsle på min rygg med sporrar och piska för att få mig att t ex hoppa hinder. Ibland är detta lite kul ända tills jag inser att det bara är ytterligare ett sätt för människorna att visa sin makt över mig. Då slutar jag tycka att det är roligt och gör några rejäla bocksprång eller vägrar hoppa över de där små hindren. Detta gör dem frustrerade och de påstår att jag är grinig.
Imorgon ska jag ta reda på vad "att vara halt" betyder och hur jag kan använda det till min fördel.


Fritt översatt från
Gelding's diary vs a mare's

Underbart!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 081
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
15 201
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 182
Senast: corzette
·
Dressyr En till sån här tråd😅. Men om vi utgår från att vara i lod är nosrygg i 90 grader, vad är då 10% bakom lod? Läste nämligen i denna...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
9 387
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp