Bukefalos 28 år!

Drive out syntet?

Suskiv

Trådstartare
Priset är ju verkligen kanon, men hur är kvalitén? Söker efter ett sele att använda hemma till rockard till mitt varmblod.
 
Sv: Drive out syntet?

Jag skulle nog hellre satsa på en begagnad lädersele, tycker bara ordet syntet sele är läskigt. Men den kanske är jätte bra? Beror nog på hur mycket man ska köra och hur man kör. =)
 
Sv: Drive out syntet?

Jag har en syntetsele i samma prisklass. Köpte för ett år sen och enda son inte hållt är metallringarna runt hålen i spännena. Det stör inte funktionen på något som helst sätt.

Kör på hobbynivå, ungefär tre dar i veckan.

Bra budgetsele. Men nästa gång blir det en i biothane istället! Mer lättskött än nylon, det fastnar massa päls på bröstan :p
 
Sv: Drive out syntet?

Syntet är så "livlöst" jämfört med läder.
Det är nog inget fel på kvaliteten men jag gillar inte känslan i materialet.

Jag antar att du behöver full, annars hade du kunnat köpa min cob billigt och testa :)
 
Sv: Drive out syntet?

Syntet är så "livlöst" jämfört med läder.
Det är nog inget fel på kvaliteten men jag gillar inte känslan i materialet.

Jag antar att du behöver full, annars hade du kunnat köpa min cob billigt och testa :)

Jo jag utgår från att hon behöver full. Visserligen är hon ganska liten ca 157 cm och nätt i kroppen men hon är ju ändå en storhäst.
 
Sv: Drive out syntet?

Skulle nog hellre köpa deras lädersele för 1700 några få 100 lappar dyrare och man får läder.

Om hästen fastnar så går synteten inte sönder så som läder gör
 
Sv: Drive out syntet?

Skulle nog hellre köpa deras lädersele för 1700 några få 100 lappar dyrare och man får läder.

Om hästen fastnar så går synteten inte sönder så som läder gör

Jag kollade på den, men tänkte att kvalitén på lädret kanske var sämre än kvalitén på syntetselet. Bra läder kostar ju oftast mycket mer än syntet dito.
 
Sv: Drive out syntet?

Jag har den och kvaliten på lädret är superbra, denna sele kommer hålla i mååånga år=)
Man behöver byta ut vissa delar som blir utsatta för mkt påfrestningar som med alla selar dyra som icke dyra.
Och som sagt läder går sönder om hästen fastnar, syntet skär av benet ist:crazy:
 
Sv: Drive out syntet?

Har en syntetsele till shettisen, den funkar ypperligt till henne som vi kör några gånger per år. Men ska man köra mer regelbundet så anser jag att man ska ha en sele av bättre kvalitet. Zilco gör ju syntetselar också och de är betydligt trevligare.

Fast jag har hellre en billig syntet än en billig lädersele.
 
Sv: Drive out syntet?

Jo jag utgår från att hon behöver full. Visserligen är hon ganska liten ca 157 cm och nätt i kroppen men hon är ju ändå en storhäst.

Jag har också en storhäst på 160 cm, inte jättenätt i kroppen, han tar utan problem en cob-sele. Inte samma märke iofs, men storlekarna borde väl vara hyfsat lika?
 
Sv: Drive out syntet?

Jag har också en storhäst på 160 cm, inte jättenätt i kroppen, han tar utan problem en cob-sele. Inte samma märke iofs, men storlekarna borde väl vara hyfsat lika?

Min c-ponny på 138 cm drar ponny ialalfall.
Är hästen nätt i kroppen borde Cob passa=)
 
Sv: Drive out syntet?

Jag har också en storhäst på 160 cm, inte jättenätt i kroppen, han tar utan problem en cob-sele. Inte samma märke iofs, men storlekarna borde väl vara hyfsat lika?

Samma sele använder jag till islandskorsningen på 138 cm. Har fått göra några extra hål här och där dock.
 
Sv: Drive out syntet?

Får nog ta och mäta hästen för att se vilken storlek hon kan tänkas behöva. hon har i varje fall 135 i täcken och cob huvud.
 

Liknande trådar

Utrustning Har nyligen inskaffat en rockard och är nu i sökandet på en passande sele. Har läst att man ska ha bröstsele till rockard men den jag...
Svar
7
· Visningar
587
Senast: lillan222
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 135
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag tycker det är intressant att ni är många som likställer att inte jobba med att inte ha driv/inte brinna för något/alltid vara hemma...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 572
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 773
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp