DSG-tråden

Länge sen jag var på Buke och här är en dsg-tråd!

Jag har 4 st. Kan lätt bli fler, men 4 just nu. Och en amris.

Jag har haft dsg sen de mönstrades in i skk.
Kul! Det är till att ha varit rasen trogen länge :).
Jag fick min första dsg 1995 (en omplaceringshund). Hon var reggad, och två generationer bakåt i stamtavlan, men längre bak var det bara oreggade hundar.
 
När man blir övertalad att starta freestyle och HtM under en helg i oktober :p:nailbiting:
Ägnat 2 timmar åt att välja musik (gick fort) och att sätta ihop ett tävlingsdugligt program som vi inte behöver träna in något nytt för att genomföra. Jag är nöjd!

I freestylen valde vi Crazy med Gnarls Barkley, den är så mycket Betty det kan bli :love: och till HtM blev det en lugnare Enya låt som endå har en bra takt som passar oss.

Nu ser vi fram emot tävlingen i rally på söndag och vi ska kriga oss till det sista resultatet i avancerat så lägger vi rallyn på hyllan tills andan faller oss på att börja igen (bortsett från att vi går en satsningskurs under hösten men vi har bara tre ggr kvar fram till december så det kan vi nog överleva).

Då man inser hur otroligt mångsidig rasen är.
Jag kör drag, tränar bruks-sök, tävlar rallylydnad upp till avancerad, tränar lydnad och ska debutera under hösten, tävlar agility och snart då även freestyle och htm. Vad har vi kvar typ? O_o
 
Då man inser hur otroligt mångsidig rasen är.
...
Vad har vi kvar typ? O_o
Spåra/söka diverse udda saker! En av valparna i Hannas kul ska utbildas till att leta vägglöss :D
Tydligen ett stort problem i Norge (dit valpen såldes). Finns säkert behov även här i Sverige. Fast jag känner mig inte så lockad av att pyssla med just vägglöss... Men man kan leta annat kul!
 
Spåra/söka diverse udda saker! En av valparna i Hannas kul ska utbildas till att leta vägglöss :D
Tydligen ett stort problem i Norge (dit valpen såldes). Finns säkert behov även här i Sverige. Fast jag känner mig inte så lockad av att pyssla med just vägglöss... Men man kan leta annat kul!

Just spårarbete kommer vi komma till (planerar att köra vilspår och nw) men just nu är hon inne i nån fas där näsan tagit över hjärnan så vi väntar lite med det :p :idea:

Vägglöss känns ju lite äckligt att leta efter, bättre med narkotika och sprängämnen :devil:
Går ju lite igång på att göra saker där just hunden är väldigt otippad i sammanhanget. Att söka narkotika med en malle är ju förutsägbart men att komma med en liten hund det blir lite ballt. Nackdelen (och säkert en orsak till att man använder större hundar) är att hon inte når överallt.

Lite som i söket, jag får ju typ enbart vara med i min sökgrupp för att jag har liten och ball hund:laugh:
 
Just spårarbete kommer vi komma till (planerar att köra vilspår och nw) men just nu är hon inne i nån fas där näsan tagit över hjärnan så vi väntar lite med det :p :idea:

Vägglöss känns ju lite äckligt att leta efter, bättre med narkotika och sprängämnen :devil:
Går ju lite igång på att göra saker där just hunden är väldigt otippad i sammanhanget. Att söka narkotika med en malle är ju förutsägbart men att komma med en liten hund det blir lite ballt. Nackdelen (och säkert en orsak till att man använder större hundar) är att hon inte når överallt.

Lite som i söket, jag får ju typ enbart vara med i min sökgrupp för att jag har liten och ball hund:laugh:
Specialsök och nosework är kul! Jag gick en kurs i specialsök med Disa i vintras. Hon var den enda småhunden i gruppen, men hon lärde sig lika snabbt som labbarna, mallen, schäfrarna och de andra jyckarna som var med. Vi hade en del av träningen inne i klubblokalen, och där Disa inte nådde upp till doftgömmorna, så använde hon möblemanget till att klättra på. Kursledaren var superfascinerad av hennes sökmotor.

Det hade varit coolt med dsg som narkotikahundar :D
 
Specialsök och nosework är kul! Jag gick en kurs i specialsök med Disa i vintras. Hon var den enda småhunden i gruppen, men hon lärde sig lika snabbt som labbarna, mallen, schäfrarna och de andra jyckarna som var med. Vi hade en del av träningen inne i klubblokalen, och där Disa inte nådde upp till doftgömmorna, så använde hon möblemanget till att klättra på. Kursledaren var superfascinerad av hennes sökmotor.

Det hade varit coolt med dsg som narkotikahundar :D

Ballt! Vad sökte ni efter då?

Tänker att kommer de inte upp men vill borde man kunna träna in att de säger till om att bli lyfta :angel: Betty skulle säker skälla ut mig om hon ville upp nånstans.
 
Ballt! Vad sökte ni efter då?

Tänker att kommer de inte upp men vill borde man kunna träna in att de säger till om att bli lyfta :angel: Betty skulle säker skälla ut mig om hon ville upp nånstans.
Vi hann bara lära in första doften som används i nosework - eukalyptus. Men jag tänker att inlärningsprocessen väl är densamma om man vill gå vidare med andra dofter.
Nu använder jag det mest som en kul aktivering för Disa, både inne och ute. Placerar ut några doftgömmor på olika ställen, antingen inomhus eller i stallet, och så får hon göra 3-4 olika sök. Himla bra träning när man är för lat för att göra annat :p
 
Det är en vuxen hund. Jag äger hälften, uppfödaren hälften. Men hon bor här.

Det är Kitenga Extreme Emmi. 5 år. BIR på WW -14. Supersnygg alltså. En del av er har säkert sett henne på utställning. :) Men framförallt är hon genomtrevlig. En riktig kelgris och en glad skit.
 
Lilla H har påbörjat sin valpkurs nu. Verkar som att hon svarar väl på klicker, så tänker fortsätta med det när vi tränar :) I övrigt händer det inte så mycket. Vi passar på att gå längre promenader när det är bra väder, regnar det så blir det såklart bara korta rundor :p Två fryslortar.
 
Lilla H har påbörjat sin valpkurs nu. Verkar som att hon svarar väl på klicker, så tänker fortsätta med det när vi tränar :) I övrigt händer det inte så mycket. Vi passar på att gå längre promenader när det är bra väder, regnar det så blir det såklart bara korta rundor :p Två fryslortar.
Här händer inte heller speciellt mycket. Kör agillityträning med den vuxna och har två gånger kvar på valpkursen med den lilla skiten. Instruktören har lovat att vi som extra bonus ska få avsluta kursen med att testa på valpspår en söndagförmiddag - ser fram emot det! Och så längtar jag efter att valpen ska ömsa tänder...
 
Betty och jag var iväg o tävlade igår. Dessa allsidiga gårdshundar :love: Hon placerade sig som nr 3 i sin klass (freestyle) och ena domaren älskade henne, fick snuskigt höga poäng av henne :p

Även skickat in till rasklubben för allroundhund, rallylydnadshund och fs/htm hund. Uppmanar er övriga som tävlar att göra detsamma :) Även om man inte har chans till att vinna är det alltid fin reklam för uppfödaren efter som att listorna är med i tidningen och sen för sin egen skull, en liten klapp på axeln tycker jag nog allt det är :)
 
Ligger i soffan med båda hundarna på mig, så kom på att jag måste in i vår tråd :D

Lilla H hade spår på schemat i söndags. Första spåret gick inte alls, hon var för lydig och ville bara gå på min vänstra sida :D Andra spåret gick med stöd och tredje spåret gick undan, klockrent.

Igår var det valpkurs, kvällens fokus var skvallerträning och kontakt. H var jätteduktig, både enligt mig och tränaren. Polletten trillade ner ordentligt för H igår, var kul att se och en riktig kick för hundträningen.

Men idag blir det soffan :angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och...
2
Svar
22
· Visningar
2 754
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Nej nu måste jag få skriva ur mig lite frustration runt våran (hittills) helt misslyckade spårträning. Kom just in efter ännu ett...
Svar
7
· Visningar
1 064
Senast: dpmatte
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 807
Senast: Disen
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 008
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp