"Du SER UT att vara lågbegåvad!" *gnälltråd*

GotAsecret

Trådstartare
Jag har seriöst ALDRIG blivit så kränkt i hela mitt vuxna liv!! :(
Läkaren jag träffade på psyk här om dagen (i onsdags?) sa det rakt ut...att "du ser ut att vara lågbegåvad" och menade helt enkelt precis det hon sa. Mitt utseende fick henne att anse att jag "nog är lågbegåvad" så hon skickade remiss till utredning...jag ska alltså intelligenstestas p.g.a mitt utseende? (dina öron t.ex. de står ju rakt ut...och dina ögon kan inte fokusera")

Jag har blivit mobbad p.g.a mitt utseende under hela skoltiden, mitt självförtroende vad gäller utseende är redan i botten och nu känner jag mig fulare än någonsin :(

Får hon ens säga sådär? Jag tänkte inte så mycket på det där och då "jaja, hon har säkert rätt..." men sedan blev jag bara mer och mer fundersam på vad hon faktiskt hade vräkt ur sig. Och nu känner jag bara att jag inte vill ta sådan skit!
Jag behöver inget test som visar min intelligens - jag ÄR ruskigt smart/klok på mitt sätt och klarar mig utmärkt med den intelligens jag har. Så vad vill hon uppnå? Jag förstår inte... :(

Edit: Kan jag vägra testet? Hon skrev (ett tämligen inkompetent) intyg till försäkringskassan med anledning av att jag behöver ansöka om fortsatt aktivitetsersättning..."Du kan ju rätta mina grammatiska fel och sedan kontakta mig"...javisst. Självklart.
Men om nu detta skickas till försäkringskassan (måste skicka ansökan om SENAST en månad) och där står att det ska vara en intelligensutredning, hur blir det då om jag vägrar? :(
 
Senast ändrad:
Men fy fan så oproffsigt och elakt! :rage: Så får man verkligen inte säga och självklart ska du inte behöva höra sådan skit! Jag hade anmält personen ifråga, denne verkar ju inte ha kompetens nog att sitta i den position den gör.
 
Jag vill anmäla! Men hur? Funderar på om jag ska kontakta kuratorn och be henne hjälpa mig med allt, men hon lär ju ha semester och så har jag inget direktnummer till henne :(
Finns det någon annanstans jag kan vända mig?

@Inte_Ung - jag skulle mer än gärna "vilja visa henne" men OM nu ett intelligenstest innebär typ avancerad (dvs. formler och annat som inte är typ "plus, minus, gånger, delat" o.s.v.) matte och förstå instruktioner (typ "bygg ihop den här saken med hjälp av...") så är det ju kört. För det är inte min typ av intelligens.
Jag klarade inte av proven i skolan heller, p.g.a koncentrationssvårigheter, press, stress, tristess och...att jag helt enkelt inte klarade av att ta in information från böcker, anteckningar eller lektioner :(
 
"Hallå, nazi-Tyskland ringde och ville ha tillbaka sin doktor" :crazy: :rage:

Jag trodde vi hade lämnat det där med att intelligensen sitter i utseendet/hudfärgen för LÄNGE sedan! Typ på 50-talet.

Anmäl, anmäl och begär att få spela in ditt nästa möte med henne alternativt ta med någon. Dessutom, vad fan har din intelligens med din aktivitetsersättning att göra?! Nu vet jag ju att det inte är något fel på den men den är väl ändå inte relevant.
 
... men OM nu ett intelligenstest innebär typ avancerad (dvs. formler och annat som inte är typ "plus, minus, gånger, delat" o.s.v.) matte och förstå instruktioner (typ "bygg ihop den här saken med hjälp av...") så är det ju kört. ....
Då så är det inte ett intelligenstest.
Utan ett kunskapstest.
Och det är ju inte vad det handlar om.

Gör testet.
Se det som spännande att få veta.
 
Då så är det inte ett intelligenstest.
Utan ett kunskapstest.
Och det är ju inte vad det handlar om.

Gör testet.
Se det som spännande att få veta.
Jag vet inte om det är så spännande...tester har jag gjort, och diagnoser har jag fått, som visar VARFÖR jag har svårt att lära mig saker, ta in instruktioner, ta mig för saker o.s.v. (ADHD) och tester som faktiskt HJÄLPT mig.
Det här har jag extremt svårt att förstå vitsen med.,..
"Hallå, nazi-Tyskland ringde och ville ha tillbaka sin doktor" :crazy: :rage: (:rofl::rofl:)

Jag trodde vi hade lämnat det där med att intelligensen sitter i utseendet/hudfärgen för LÄNGE sedan! Typ på 50-talet.

Anmäl, anmäl och begär att få spela in ditt nästa möte med henne alternativt ta med någon. Dessutom, vad fan har din intelligens med din aktivitetsersättning att göra?! Nu vet jag ju att det inte är något fel på den men den är väl ändå inte relevant.

Jadu, jag vet inte...intelligensen är väl det sista som ställer till det för mig i en eventuell arbetssituation...

Nu blir jag ännu mer förbannad, hur ska man se ut för att se intelligent ut då?! :rage:
Som Einstein? :idea: Annars vet jag inte?

Ta kontakt med patientombudsmannen. De hjälper dig vidare, för det där vara fanemej det värsta jag hört! Den läkaren är nog i större behov av testet i fråga än vad du är...
Ja, jag ska nog ta och göra det...speciellt när ni hjälper mig att bekräfta att det faktiskt är helt uppåt väggarna galet...:eek:
 
Fast varför? Det gör ju bara att doktorn kommer att fortsätta att bedöma folks intelligens efter deras utseende. Nä, smäll till ordentligt säger jag, man ska inte komma undan med sådant där!
...och de läkare jag träffar kan ju komma att använda det till min nackdel. Nu har jag stort förtroende för mina läkare (med detta undantag - men henne hoppas jag att jag aldrig, någonsin, behöver träffa igen, annat än för att möjligtvis tala om vilken jäkla dåre hon är! :mad:) men risken finns ju alltid när man får "stämplar" så där...de flesta har nog inte haft en tanke på att jag är lågbegåvad, så jag anser inte att de bör/ska börja tänka i de banorna heller :(
 
@Gnist - jaa...och då kanske de dumförklarar HENNE? :idea: Ingen annan har klagat på min intelligens tidigare :mad:
@Mia_R :rofl::rofl::rofl: - Färgat typ kopparrött/brunt eller något ;) Men nästa gång kanske jag skulle bleka håret till superblont innan jag går dit...? Kanske skulle fråga henne hur en intelligent person ser ut i hennes ögon :D (och om hon då i så fall någonsin sett sig själv i spegeln, om vi nu ska vara sådana...)
 
@whwycd Alltså jag förstår att du inte fann dig där och då, för man blir ju så chockad och väntar inte sig att någon beter sig så :eek: Och i efterhand inser man hur illa det var. Och jag blir riktigt upprörd och förbannad :mad: Att seriöst sitta och döma någon baserat på vad denne tycker om ditt utseende är vansinne. Dessutom har du gått igenom en tuff period och om det då ter sig i att man flackar med blicken, blandar ihop saker och glömmer? Nä det har inget med intelligensen att göra.

Kanske det är så att det är psykologens jargong? Kanske flera råkat ut för detta men inte vågat säga ifrån? Först hade jag anmält det, sedan hade jag stoppat denne från att skicka intyget till FK och hittat någon annan, för hon förstör mer än gör nytta. Tycker detta är så skrämmande, att du kommer dit för att få må bättre och så får hon dig att må sämre?!
 
@whwycd Alltså jag förstår att du inte fann dig där och då, för man blir ju så chockad och väntar inte sig att någon beter sig så :eek: Och i efterhand inser man hur illa det var. Och jag blir riktigt upprörd och förbannad :mad: Att seriöst sitta och döma någon baserat på vad denne tycker om ditt utseende är vansinne. Dessutom har du gått igenom en tuff period och om det då ter sig i att man flackar med blicken, blandar ihop saker och glömmer? Nä det har inget med intelligensen att göra.

Kanske det är så att det är psykologens jargong? Kanske flera råkat ut för detta men inte vågat säga ifrån? Först hade jag anmält det, sedan hade jag stoppat denne från att skicka intyget till FK och hittat någon annan, för hon förstör mer än gör nytta. Tycker detta är så skrämmande, att du kommer dit för att få må bättre och så får hon dig att må sämre?!
Jaaaa!! Åh så bra skrivet! :bow::bow: (fast ok, jag skelar lite också, kanske störde det henne? Fast hon satt ju bara och stirrade på sin dator...)
Skulle hon skicka in intyget förresten så skulle de nog ogiltigförklara det illa kvickt...med tanke på hur illa det är skrivet. Så ja, jag får nog leta andra läkare som kan hjälpa mig.
(Kanske inte minst p.g.a. att det psykiska inte längre är mitt största problem...)

Nu jäklar...:devil:
Kan jag ringa mottagningen kanske, och fråga om de kan hjälpa mig på något vis?
 

Liknande trådar

Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 838
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp