Du vet att du är hästmänniska när...

Dock kanske lite dumt att göra det när man har en 170+ häst och dessutom hyr huset. :p

Ehum... min ena är det.... och vi hyr...det gick bra ändå, har bild på när dom står och dricker ut barnens uppblåsbara pool hahaha :)

Har också fått hästpussar inne i köket när de stod på gräsmattan utanför köksfönstret och jag öppnade och ena hästen stack in huvudet och ville se vad för spännande saker det fanns där inne. Man får ju passa på när chansen ges. ;)
 
Senast ändrad:
Ehum... min ena är det.... och vi hyr...det gick bra ändå, har bild på när dom står och dricker ut barnens uppblåsbara pool hahaha :)

Har också fått hästpussar inne i köket när de stod på gräsmattan utanför köksfönstret och jag öppnade och ena hästen stack in huvudet och ville se vad för spännande saker det fanns där inne. Man får ju passa på när chansen ges. ;)

Är du inte rädd för mjöldagg?
 
Är du inte rädd för mjöldagg?
Ärligt talat hade jag aldrig hört talas om det. Googlade lite snabbt men kunde inte riktigt lista ut om problemet låg i att riskerna var högre för växterna att råka ut för detta eller i att hästarna ev skulle få i sig växter med mjöldagg? Ursäkta, det är lite för sent för att jag skulle orka reda ut det helt.
Men rent spontant, hästarna går ändå på andra sidan staketet jämfört med hur det stod nu, alltså precis bredvid gräsmattan. Så om det är risker för dem, så hade de mest troligt åkt på skiten ändå. Jag har aldrig sett några spår av det heller. Är det för trädgården så nej, det hade inte rört mig eller hyresvärden i ryggen. Det var först när hästarna flyttat från gården som vi fick någon typ av trädgård.

Men så med ett långt, invecklat och ffa rörigt svar: nej. :)
 
Ehum... min ena är det.... och vi hyr...det gick bra ändå, har bild på när dom står och dricker ut barnens uppblåsbara pool hahaha :)

Har också fått hästpussar inne i köket när de stod på gräsmattan utanför köksfönstret och jag öppnade och ena hästen stack in huvudet och ville se vad för spännande saker det fanns där inne. Man får ju passa på när chansen ges. ;)
Nja, jag skíppade. Har hyresvärdens släkt som granne och de är här ofta, så kändes lite onödigt, speciellt när hästarna har stora hagar att gå i. :p
 
Ärligt talat hade jag aldrig hört talas om det. Googlade lite snabbt men kunde inte riktigt lista ut om problemet låg i att riskerna var högre för växterna att råka ut för detta eller i att hästarna ev skulle få i sig växter med mjöldagg? Ursäkta, det är lite för sent för att jag skulle orka reda ut det helt.
Men rent spontant, hästarna går ändå på andra sidan staketet jämfört med hur det stod nu, alltså precis bredvid gräsmattan. Så om det är risker för dem, så hade de mest troligt åkt på skiten ändå. Jag har aldrig sett några spår av det heller. Är det för trädgården så nej, det hade inte rört mig eller hyresvärden i ryggen. Det var först när hästarna flyttat från gården som vi fick någon typ av trädgård.

Men så med ett långt, invecklat och ffa rörigt svar: nej. :)

Mjöldagg är en svamp som kan göra hästar sjuka. Mjöldaggen trivs bäst på stressade växter vilket gräsmattegräs är då det klipps så ofta och därmed alltid är i tillväxtfas när tillväxt sker. Därför är risken stor att det finns mjöldagg på gräsmattegräs (mjöldagg på gräs är oftast inte synligt för blotta ögat) och därför ska man undvika att hästar äter sådant gräs.
 
Åh tack, nu har jag lärt mig något nytt.. men... våran gräsmatta klipps inte särskilt ofta, det var just därför vi ville släppa hästarna där. Började maken prata om att göra det så förbjöd jag honom att göra det tills att hästarna betat ner. Men tack, det ska jag tänka på i framtiden!

edit: men borde inte detta gälla i alla gräshagar också? Visst, där är det ju ingen gräsklippare som drar fram men hästar istället som "klipper", så det gräset borde ju också rimligen vara stressat då?
 
Senast ändrad:
Nja, jag skíppade. Har hyresvärdens släkt som granne och de är här ofta, så kändes lite onödigt, speciellt när hästarna har stora hagar att gå i. :p

Vår hyresvärd bor på gården och var tämligen oberörd av att vi gjorde så :) Tur för oss :) Vi hyr ett hus på en bondgård där vi även har hästarna, det är liksom inte så pjoskigt här. Värre var det när hästarna rymde in på säteriets gräsmatta i full galopp. Fast det löste sig utan gnäll med att de fyllde i groparna med lite sand. Vi har väldens bästa hyresvärdar.
 
Åh tack, nu har jag lärt mig något nytt.. men... våran gräsmatta klipps inte särskilt ofta, det var just därför vi ville släppa hästarna där, haha. Men tack, det ska jag tänka på i framtiden!

edit: men borde inte detta gälla i alla gräshagar också? Visst, där är det ju ingen gräsklippare som drar fram men hästar istället som "klipper", så det gräset borde ju också rimligen vara stressat då?

Ja gräset i hagar som betas kort är också stressat vilket gör att sockerhalten blir hög så det är viktigt att ha i bakhuvudet om man har en sockerkänslig häst. Gräs i hagar brukar i normalfallet vara av andra grässorter än en gräsmatta om de är riktigt sådda och gräsmattegräs har helt enkelt större disponibilitet för mjöldagg bara av att det är av en viss sort.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 314
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 857
Senast: Cambrie
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 312
Senast: turbofling
·
IT & mobiler Till min förvåning är numera vår grupp för byn privat! :cry: Det är verkligen inte meningen. Hittar ingenstans där jag kan göra gruppen...
Svar
18
· Visningar
1 039
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp