Dubbla hemförsäkringar

Piek

Trådstartare
Gick med i facket i juli och där ingick tydligen en hemförsäkring! Så idag fick jag ett brev från Folksam med försäkringsvilkor osv.

Jag har ju redan en hemförsäkring ifrån länsförsäkringar så nu funderar jag lite på hur gör jag nu?
I den nya försäkringen ingår tex inte drulle, är det något jag kan lägga till? Känns som det är en bra grej att ha när man är som mig - klumpig!
Är det bara att säga upp den gamla hemförsäkringen? känns onödigt att betala för två för man lär ju knappast kunna nyttja dem båda och de kostar ju ändå några kronor i månaden :p
 
Ja du kan teckna till allrisk dvs drulle. Du kan säga upp den i länsförsäkringar. Den man har via facket är i regel bättre på så vis att den är beloppsfri medan den man har tecknat privat i regel har ett tak på beloppet för lösöret. Och börjar man räkna allt, verkligen allt så är det ganska dyrt med trosor, gafflar, knivar, durkslag, tv osv (exvis vid en totalbrand)
Gäller bara att tänka på att försäkringen upphör om man går ur facket så man inte missar det.
 
Är ni fler i hushållet som får hemförsäkring via facket? Isf. får ni drulleförsäkringen gratis. Kontakta Folksam.
 
@Girasol tack för ditt svar! Hur funkar det med betalningen då om man lägger till någonting i försäkringen när den betalas genom medlemsavgiften? :)

@Nebraska jag är själv i hushållet. Blir att ringa Folksam på måndag :)
 
Gick med i facket i juli och där ingick tydligen en hemförsäkring! Så idag fick jag ett brev från Folksam med försäkringsvilkor osv.

Jag har ju redan en hemförsäkring ifrån länsförsäkringar så nu funderar jag lite på hur gör jag nu?
I den nya försäkringen ingår tex inte drulle, är det något jag kan lägga till? Känns som det är en bra grej att ha när man är som mig - klumpig!
Är det bara att säga upp den gamla hemförsäkringen? känns onödigt att betala för två för man lär ju knappast kunna nyttja dem båda och de kostar ju ändå några kronor i månaden :p

Jag tror att det också är möjligt att ha kvar försäkringen från det andra bolaget men typ betala halva priset el. liknande. Ibland får man ju rabatter beroende på hur många försäkringar man har så kolla även med andra bolaget.
 
Jag tror att det också är möjligt att ha kvar försäkringen från det andra bolaget men typ betala halva priset el. liknande. Ibland får man ju rabatter beroende på hur många försäkringar man har så kolla även med andra bolaget.
Man kan ha hur många försäkringar man vill men får bara ersättning från en, så det finns liksom ingen vits med at ha flera hemförsäkringar.
Men som du säger så kan man få förmåner med samlade försäkringar så det är inte säkert att den som ingår i fackmedlemskapet är den förmånligaste.
 
Jag har inga andra försäkringar från Länsförsäkringar än hemförsäkringen så tror inte den är speciellt förmånlig. Det mest logiska känns ju att köra på den från facket.
 
Innan du säger upp din gamla hemförsäkring så rekommenderar jag att du jämför villkoren med rejält kritiska ögon. Risken är att din tidigare försäkring täcker mer än den du får via facket.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst...
Svar
13
· Visningar
2 350
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 623
Senast: cirkus
·
Äldre I januari är det dags att formellt flytta in till killen (egentligen har jag mer eller mindre "bott" där sedan en tid tillbaka och...
12 13 14
Svar
264
· Visningar
37 725
Senast: Nethril
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg :p Jag skadade mig ganska allvarligt efter fall från häst i april 2013. Landade på ländryggen vilket...
2
Svar
25
· Visningar
3 459
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp