Dum-i-huvudet-ögonblick

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var till läkaren idag igen. FK hade ju begärt in en komplettering av läkarintyget. Måndagens besök blev ju inte heller riktigt avslutad.

Läkaren räckte fram en bunt papper med frågeformulär. Jag började fylla i (hoppade över de två första för jag kunde inte svara direkt) men insåg efter en stund att jag snurrat till det rejält och svarat helt galet. Man skulle skatta lite olika saker i formuläret, t.ex. hur pigg man känt sig eller hur trött man känt sig. Eftersom svaren blivit helt uppåt väggarna bad jag om att få ett nytt papper och börja om. Ett nytt exemplar fanns under det första exemplaret. Det var först när jag kom hem som jag insåg att testet var riggat för att skapa ett dum-i-huvudet-ögonblick. I och med motsatserna i frågorna så var det som upplagt för att snurra till det om hissen inte går ända upp. Smart fint. Jag gick på det utan bedövning. Läkaren fick därmed också ett "objektivt fynd" att skriva in i läkarintyget.

Nästa test var madrs-testet. Vid fråga fyra fastnade jag och fick en lucka i huvudet. Jag begrep inte vad jag läste. Det tog en stund innan kuggarna började gå igen.

Lite språkliga bekymmer har jag ju också haft, vilket jag noterade första gången i våras. Jag hoppar helt enkelt över ord ibland när jag skriver. Oftast så märker jag det när jag korrekturläser vad jag skrivit, men det har hänt mer än en gång att jag skickat texten utan något ord som skulle ha varit med. För en tid sedan hade jag också svårt att skriva en del ord och jag fick det inte rätt med mindre än att jag skrev ordet bokstav för bokstav. Nu tycker jag dock att det blivit bättre och det är mest vanliga skrivfel som inträffar och som man rättar i ett nafs.

Läkarens slutsats var att jag har ingen ren depression utan en utmattningsdepression.

Jag måste bara säga att jag gillar den här läkaren skarpt. Det är jättesynd att han egentligen inte jobbar längre utan är pensionerad. Han känns synnerligen sympatisk och kompetent. Det märks att han har koll på saker.

Vi pratade lite om mina arbetsuppgifter. Jag har ju fortfarande hand om supporten, vilket innebär att en del frågor handlar om problem med inloggningen på sajterna trots att det finns tydliga kortfattade hjälptexter bredvid inloggningsformuläret. Den allra vanligaste orsaken till problemen är "skit bakom spakarna". Det är ett uttryck jag lärt mig av min chef. Läkaren log och sa att han själv hade lärt sig en förkortning av sin son när han hade problem med vissa datorrelaterade grejer. Förkortningen var RTFM. Vad betyder det, undrade jag. Svaret var "Read The Fucking Manual" :rofl:. För så är det ju ofta. Svaret finns påfallande ofta mitt framför näsan om man bara orkar ta sig tiden att se efter.

Jag undrar lite hur farao det gick till att få den här diagnosen. Jag tog ju några rejäla kliv bakåt från väggen förra vintern då jag märkte att det var på väg åt fel håll. Sen har jag ju försökt justera livet och få det att fungera. Men lik förbaskat hamnade jag på den här stationen.

Jag vill ha tillbaka min hjärna.
 

Mig tog det fyra år att få diagnos
Då hade det pågått sen 2005, märkte det 2009, men fattade inte förrän 2014.
Då var det riktigt illa med.
Tror ingen riktigt fattar hur illa det var
Jag var riktigt bra på att hålla masken.
Än idag lider jag av sviterna
Rejält
 
Det finns ju verkligen grader i helvetet. Jag känner några som råkat riktigt illa ut. Jag har nog ändå kommit ganska lindrigt undan. Men när det började kan jag nog egentligen inte svara på, men jag började ju själv att reagera i augusti förra året.
 
Ja jag borde egentligen fortfarande vara sjukskriven men jag vägrade.
I efterhand kanske inte så klokt men jag kämpar för att det ska bli bra.
 
Ja jag borde egentligen fortfarande vara sjukskriven men jag vägrade.
I efterhand kanske inte så klokt men jag kämpar för att det ska bli bra.
Just det där eviga kämpandet kan bita en i arslet. Ironiskt nog har jag genom jobbet ganska bra koll på vad stress & utbrändhet innebär. Vi utbildar i ämnet. Att kämpa så som du gör är inget beprövat effektivt sätt att bli bra.
 
Med den diagnosen kan du prova utmattningsskolan.se, vid sidan av vad du får för verktyg av vården. Jag upplevde att det hjälpte mig. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 411
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 387
Senast: astronaut
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 629
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 586
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad läser du just nu?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp