Dum köpare

skurrnamne

Trådstartare
Hej, jag hade en häst till salu och det var lite folk som provade. En ville köpa och vi skrev kontrakt på att han skulle hämtas vid månadsskftet och vad han skulle kosta och så.
Sen dagen efter ringer hon och ångrar sig. Säger att hon inte vill ha honom och jag kan sälja till nån annan istället.
Vad ska jag göra? Är jätteförbannad nu!!!
 
Hej, jag hade en häst till salu och det var lite folk som provade. En ville köpa och vi skrev kontrakt på att han skulle hämtas vid månadsskftet och vad han skulle kosta och så.
Sen dagen efter ringer hon och ångrar sig. Säger att hon inte vill ha honom och jag kan sälja till nån annan istället.
Vad ska jag göra? Är jätteförbannad nu!!!
Betalade hen någon handpenning?
 
Ena alternativet är att stämma köparen för kontraktsbrott och tvinga hen att genomföra köpet. (medför en massa extra kostnader och att hästen får flytta till en köpare som av någon anledning inte vill ha den)
Andra alternativet är att rycka på axlarna och leta vidare efter en annan köpare som vet vad det innebär att köpa häst och skriva på ett avtal om saken.

Och när det ändå är uppe - undvik att skriva "pga oserös köpare är hästen åter till salu".
 
Ja det tänker jag göra! Men tycker de ska betala skadestånd!! Man bryter ju inte kontrakt sådär bara!

Om du försöker att driva det rättsligt kommer det med största sannolikhet att bli dyrare för dig än om du bara släpper och går vidare. Finns det med någon klausul i kontraktet om vad som händer ifall någon av parterna väljer att bryta kontraktet? Om inte har du inte mycket att komma med.
 
Vill du ha ut något skadestånd lär du dra det vidare, vilket kostar pengar (och det är inte säkert att du får något). Jag tvivlar, som övriga, på att du kommer att tjäna på det tillvägagångssättet.

Till nästa gång: begär en handpenning som betalas när ni skriver kontrakt. Skriv in i avtalet att handpenningen anses förverkad (dvs, den återbetalas inte) om köparen ändrar sig efter det.
 
Görel nej enda vi skrev var pris och när han skulle hämtas.

Vadå betala, det är ju dem som har gjort fel?

Hästen kostar 32 tusen om det spelar nån roll.
 
Görel nej enda vi skrev var pris och när han skulle hämtas.

Vadå betala, det är ju dem som har gjort fel?

Hästen kostar 32 tusen om det spelar nån roll.

Ska du driva ärendet i domstol kan det kosta sexsiffrigt.

Eftersom kontraktet saknar information om vad som händer om det bryts har du ingenting att komma med. Vill du ändå driva ärendet i en civilrättslig process kommer du att få betala rättegångskostnader och advokat som kostar många gånger mer än vad hästen kostar.
 
Görel nej enda vi skrev var pris och när han skulle hämtas.

Vadå betala, det är ju dem som har gjort fel?

Hästen kostar 32 tusen om det spelar nån roll.

De ångrade sig dagen efter, vilket är rätt vanligt jag var med om liknande alldeles nyligen, jag hade inte brytt mig alls. Hade det däremot handlat om längre tid och att jag hade tackat nej till en massa andra spekulanter hade jag blivit lite sur, men vid kontraktskrivning så ser jag alltid till att köparen betalar handpenning som inte betalas tillbaka om de ångrar sig.
 
Vadå betala, det är ju dem som har gjort fel?

Det är inte gratis att driva ett ärende i rätten. Både kostnader för rättegången och för ett juridiskt ombud. Jurister brukar mig veterligen kosta en ganska bra slant, per timme, och då är det all tid som denne lägger på ditt ärende. Vad förväntar du dig att få för skadestånd om du "vinner" i rätten? Du menar väl inte att du anser att de ska betala det belopp som du begär för hästen vid en försäljning?

Som någon nämnde ovan: om något vite funnits med i ert avtal hade du nog haft mer att komma med i en process. Och om du förlorar målet riskerar du att stå med en riktigt otrevlig räkning - är det verkligen värt att ta den smällen istället för att bara gå vidare med försäljningen, få pengarna för hästen (när den säljs) och sedan gå vidare? Jag förstår att det är frustrerande, men om du tänker bort din irritation: är det värt att lägga så mycket mer tid, pengar och ork för att tvista i domstol i det här fallet?
 
Ska du ha minsta chans att vinna i rätten med det avtalet behöver du bevisa att du lidit ekonomisk skada av avtalsbrottet. Det lär du inte kunna göra och således har du ingen juridisk möjlighet att vinna.

Hade du haft två köpare, förlorat den andra för du valde den första som sen hoppade av, fått betala stallhyra i två mån innan hästen blev såld igen hade t ex de två mån hyra varit ekonomisk skada och kunnat vara grund för skadestånd. Men du verkar mer vilja ha skadestånd som "plåster på såren" och det finns ingen juridisk grund för av det du berättar.

Det du varit med om är anledningen nästan alla tar 20% i handpenning som
inte återfås vid ånger. Då får man just plåster på såren-pengar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 574
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 120
Senast: Bee
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: mysboll
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp