"Dumpad" häst utan papper (långt)

Att avliva annans häst är verkligen inte OK.
Normalt skulle jag hålla med dig.
Men vad tycker du att en stallägare ska göra om hen har fått en häst dumpad på sig, där den påstådda ägaren (säljaren?) varken levererar dess papper eller hämtar hästen? Och stallägaren har kniven på strupen att visa upp hästens pass för att inte bli av med sitt tillstånd att hålla hästar. Man kan inte skaffa pass till en häst man inte äger heller.
Om ts upplyser den påstådda ägaren om att hästen kommer avlivas, om den inte har lämnat gården innan hon lämnar landet igen, så ser jag inget fel med det.
Det är verkligen ingen trevlig situation ts hamnat i och ts måste i första hand rädda sitt eget skinn.
 
Normalt skulle jag hålla med dig.
Men vad tycker du att en stallägare ska göra om hen har fått en häst dumpad på sig, där den påstådda ägaren (säljaren?) varken levererar dess papper eller hämtar hästen? Och stallägaren har kniven på strupen att visa upp hästens pass för att inte bli av med sitt tillstånd att hålla hästar. Man kan inte skaffa pass till en häst man inte äger heller.
Om ts upplyser den påstådda ägaren om att hästen kommer avlivas, om den inte har lämnat gården innan hon lämnar landet igen, så ser jag inget fel med det.
Det är verkligen ingen trevlig situation ts hamnat i och ts måste i första hand rädda sitt eget skinn.
Jag tycker inte att det är ok av dig att redigera mitt tidigare inlägg, och lägga ut det som ditt svar.
 
Lite uppdatering:
I tisdags messade jag henne att jag hade kontaktat Länsstyrelsen och om hon inte hämtar hästen senast i morgon så kommer dom att ta över ansvaret på hästen och sen kommer hon inte att kunna hämta den utan att visa upp passet för dom (en liten vit lögn som jag hoppades skulle bita på henne och få henne att tro att Länsstyrelsen jobbade på det sättet)
Och det verkade som att hon trodde på den. Hon svarade inte på meddelandet eller hörde av sig på annat sätt, men på onsdagen när jag inte var hemma så fick jag ett meddelande från en av mina inackorderingar att hon och en kompis till henne var här och hämtade hästen.

Och nu är det söndag och tjejen har fortfarande inte hört av sig och talat om att hon hämtat hästen. Men den spelar ingen roll för mig, nu har jag blivit av med problemet och lärt mig en läxa att finns inget pass på hästen så får dom se till att skaffa det INNAN dom flyttar hit med hästen :-) Man lär sig alltid mer och mer att inte lita på folk.
Tack alla som har kommit med tips och råd :heart
 
Lite uppdatering:
I tisdags messade jag henne att jag hade kontaktat Länsstyrelsen och om hon inte hämtar hästen senast i morgon så kommer dom att ta över ansvaret på hästen och sen kommer hon inte att kunna hämta den utan att visa upp passet för dom (en liten vit lögn som jag hoppades skulle bita på henne och få henne att tro att Länsstyrelsen jobbade på det sättet)
Och det verkade som att hon trodde på den. Hon svarade inte på meddelandet eller hörde av sig på annat sätt, men på onsdagen när jag inte var hemma så fick jag ett meddelande från en av mina inackorderingar att hon och en kompis till henne var här och hämtade hästen.

Och nu är det söndag och tjejen har fortfarande inte hört av sig och talat om att hon hämtat hästen. Men den spelar ingen roll för mig, nu har jag blivit av med problemet och lärt mig en läxa att finns inget pass på hästen så får dom se till att skaffa det INNAN dom flyttar hit med hästen :-) Man lär sig alltid mer och mer att inte lita på folk.
Tack alla som har kommit med tips och råd :heart
Smart lögn :up: :D
 
Lite uppdatering:
I tisdags messade jag henne att jag hade kontaktat Länsstyrelsen och om hon inte hämtar hästen senast i morgon så kommer dom att ta över ansvaret på hästen och sen kommer hon inte att kunna hämta den utan att visa upp passet för dom (en liten vit lögn som jag hoppades skulle bita på henne och få henne att tro att Länsstyrelsen jobbade på det sättet)
Och det verkade som att hon trodde på den. Hon svarade inte på meddelandet eller hörde av sig på annat sätt, men på onsdagen när jag inte var hemma så fick jag ett meddelande från en av mina inackorderingar att hon och en kompis till henne var här och hämtade hästen.

Och nu är det söndag och tjejen har fortfarande inte hört av sig och talat om att hon hämtat hästen. Men den spelar ingen roll för mig, nu har jag blivit av med problemet och lärt mig en läxa att finns inget pass på hästen så får dom se till att skaffa det INNAN dom flyttar hit med hästen :-) Man lär sig alltid mer och mer att inte lita på folk.
Tack alla som har kommit med tips och råd :heart

Ibland helgar ändamålen medlen, det här är nog ett sådant fall. Skönt att höra att problemet för din del är löst.
 
Lite uppdatering:
I tisdags messade jag henne att jag hade kontaktat Länsstyrelsen och om hon inte hämtar hästen senast i morgon så kommer dom att ta över ansvaret på hästen och sen kommer hon inte att kunna hämta den utan att visa upp passet för dom (en liten vit lögn som jag hoppades skulle bita på henne och få henne att tro att Länsstyrelsen jobbade på det sättet)
Och det verkade som att hon trodde på den. Hon svarade inte på meddelandet eller hörde av sig på annat sätt, men på onsdagen när jag inte var hemma så fick jag ett meddelande från en av mina inackorderingar att hon och en kompis till henne var här och hämtade hästen.

Och nu är det söndag och tjejen har fortfarande inte hört av sig och talat om att hon hämtat hästen. Men den spelar ingen roll för mig, nu har jag blivit av med problemet och lärt mig en läxa att finns inget pass på hästen så får dom se till att skaffa det INNAN dom flyttar hit med hästen :-) Man lär sig alltid mer och mer att inte lita på folk.
Tack alla som har kommit med tips och råd :heart
Du kom på den absolut bästa lösningen alldeles själv! Grattis!
Undrar vad hon gjorde av hästen nu. Hoppas ingen annan startar en liknande tråd ;)
 
Ja troligtvis, men man får hoppas att hon inte alltför lätt hittar nåt ställe som tar emot en häst utan papper
 
Ja Jag har också undrat vart hon gjort av hästen nu. Tycker mest synd om hästen som kanske tvingas flytta runt pga att det inte finns några papper på den :-(
På den tiden då pass inte var oblgatoriskt kom jag i kontakt med en foderhäst som bara gick mellan fodervärdar år ut och år in. :cry: Nu råkade jag veta vem ägaren var men det gick inte att få kontakt med hen. Nån stackars släkting försökte men det sista jag såg av hästen var rumpan i en transport bort till ny fodervärd. Ägaren hade ingen aning om var hästen fanns. Och brydde sig inte, var inte sugen på att sälja heller tydligen. Att hästen var lite knepig var ju inget konstigt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 357
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 002
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 843
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp