Dumt att köpa ungponny?

XiwT

Trådstartare
Jag är en rutinerad hästtjej, men inte hållit på med hästar typ den sista 6 åren merän sporadiskt.

Nu vill sonen på 6 år börja rida mer och jag har länge längtat efter skaffa typ shettis att ha till körning.

Hittat en fin ponny på 3 år som är påbörjad inridning, verkar supertrevlig i temperamentet. Och jag har liten vuxen ryttare som kan rida in den åt oss, så får sonen rida en väns ponny under tiden.

MEN, är det dumt att köpa så ung ponny till sonen som är helt nybörjare?? Jag tycker ponnyn verkar lugn och stabil, och kommer hanteras mkt av mig som ska träna den, men sonen vill ju ut och rida så när den är inriden är det tanken han ska få det. Borde man hitta en mer rutinerad ponny?

Hjälp mig att tänka klart

Jag har kärat ner mig i denna fina B-ponny som sonen ändå kommer ha glädje av ett tag samt en lite mer robustare ponny att köra med för min del.
 
Jag hade tänkt om. Även OM unghästen skulle fungera helt utan ifrågasättanden kommer den inte kunna ridas och köras varken ofta eller längre stunder på flera år. När sonen är 9 skulle jag chansa på att den är fullt ridbar, frågan är ju hur lång han är då? Sen är unghästar och små barn sällan en bra kombo, hur fina de än må vara.
 
Jag hade tänkt om. Även OM unghästen skulle fungera helt utan ifrågasättanden kommer den inte kunna ridas och köras varken ofta eller längre stunder på flera år. När sonen är 9 skulle jag chansa på att den är fullt ridbar, frågan är ju hur lång han är då? Sen är unghästar och små barn sällan en bra kombo, hur fina de än må vara.


Fördelen med att den inte kommer kunna köras/ridas mkt på något år gör inte mkt, då vi enbart "hinner" ta få dagar i veckan och korta stunder per gång. Tanken är att den i huvudsak ska vara MIN körponny, men vill såklart att sonen ska kunna få rida ut på en promenad när man går en sväng typ.... Har ju ingen aning egentligen hur stort intresset från min son är om han verkligen vill satsa på ridning i framtiden. Men jag vet jag vill ha en körponny.

Jag anser ju att när den är runt 4 år så bör den klara av 4-5 dagar i veckan kortare pass, från skrittpromenad i skogen till trickträning i paddocken. Samt en kortare runda framför vagnen.....
 
Fördelen med att den inte kommer kunna köras/ridas mkt på något år gör inte mkt, då vi enbart "hinner" ta få dagar i veckan och korta stunder per gång. Tanken är att den i huvudsak ska vara MIN körponny, men vill såklart att sonen ska kunna få rida ut på en promenad när man går en sväng typ.... Har ju ingen aning egentligen hur stort intresset från min son är om han verkligen vill satsa på ridning i framtiden. Men jag vet jag vill ha en körponny.

Jag anser ju att när den är runt 4 år så bör den klara av 4-5 dagar i veckan kortare pass, från skrittpromenad i skogen till trickträning i paddocken. Samt en kortare runda framför vagnen.....
Fast bara för att den klarar något betyder inte det att den är som en "vanlig" häst. En unghäst är oerfaren, den förstår oftast inte mer än du lär den och den försöker oftast lära sig via allting du gör. Gör du fel så lär sig hästen fel. Och de är oftast riktigt opålitliga pga oerfarenheten.
Jag har en 4,5 åring och ser honom som en bebis fortarande. Han är hemskt oerfaren. Jag vågar itne ens låta någon annan gå på en promenad med honom eftersom jag inte VET om han tänker sköta sig som han oftast gör, eller om han får för sig att bralla ur totalt av olika anledningar. Jag skulle inte köpa en unghäst till ett barn som är nybörjare
 
Mig veterligen växer shetlandsponnyn länge och långsamt och är generellt inte klar för inridning vid 3 års ålder, utan snarare 4. Mao hade jag inte aktivierat en ponny i den åldern så ofta. Jag tror att du fallit för ponnyn och rationaliserar lite för att den ska passa även din son. De unghästar jag haft har inte varit duvungar när de stått 5 dagar i veckan så det ser jag inte som en fördel. Är det du eller sonen som ska ha ponnyn? Vem ska den passa? Ska han åka lite häst emellanåt med dig som ledare eller ska han få en ponny att rida och ha kul med? Just nu har ni ganska olika krav - du kan ta dig an en yngre förmåga men din son är 6 år.
 
Jag har ju erfarenhet av unghästar, inridning, inkörning. Så jag vet att det är dumt att ta en ungponny till ett barn. Just därav min fråga här då jag själv tvekar behövde nog mest få övertalning att det är en dum idé. Jag vet, jag gärna vill ha en ponny (mest jag) men självklart vill jag att sonen ska få möjlighet att "åka häst" ibland och innerst inne vet jag ju att denna är opassande. Men ibland måste man få höra från andra o deras tankar!!!

Hjärnan måste ta över hjärtats talan
 
När jag var liten fick jag och min syster vår första egna ponny tsm. Vi hade haft tre olika foder ponnys innan det och var inte helt nybörjare. Ponnyn var en 3,5åring, hanterad men inte inriden och vi skickade honom på inridning innan han kom hem. Super fint. Ponnyn var fint inriden och gick utmärkt att rida, tills den kom på att den kunde ju bocka ;) Jag kunde inte längre rida ponnyn för jag vågade inte. Min större syster red honom bra, men åkte väl av varannan ridtur i princip. Ponnyn bockade aldrig serier eller hade ont, utan det kom någon gång ibland i galoppen sådär av glädje och bus, stannade alltid hos en när man åkt av så. Ja jag hade nog letat efter något äldre :)
 
Ser inget problem med att köpa en unghäst alls i din situation! Under förutsättning att det är DU som ska ha hästen! Och om pojken till en början skall "åka häst" så innebär det i min värld att mamma håller i grimskaftet och då funkar det fint att lufsa runt även med en unghäst. Är den lugn och trygg i sig själv och ingen sprattelpelle för minsta lilla så hade jag definitivt köpt den. Huvudsaken är att den passar dig, det är ingen vits att köpa en ponny som ska passa pojken innan du vet att han verkligen är intresserad av hästar och ridning! Om du inte köper den, akta dig för att mentalt lägga skulden på pojken, typ att tänka att hade pojken varit lite äldre så hade jag kunnat köpa ponny jag tyckte så mycket om!
 
Ser inget problem med att köpa en unghäst alls i din situation! Under förutsättning att det är DU som ska ha hästen! Och om pojken till en början skall "åka häst" så innebär det i min värld att mamma håller i grimskaftet och då funkar det fint att lufsa runt även med en unghäst. Är den lugn och trygg i sig själv och ingen sprattelpelle för minsta lilla så hade jag definitivt köpt den. Huvudsaken är att den passar dig, det är ingen vits att köpa en ponny som ska passa pojken innan du vet att han verkligen är intresserad av hästar och ridning! Om du inte köper den, akta dig för att mentalt lägga skulden på pojken, typ att tänka att hade pojken varit lite äldre så hade jag kunnat köpa ponny jag tyckte så mycket om!

Fast det är ju det det inte gör, fungerar fint att lufsa runt alltså. Det är alltid risker med häst men med en treåring har du inga som helst garantier. Rätt vad det är vill den prova något nytt, inte gå åt ditt håll, blir rädd för ett flygplan och ungen drattar i backen. Jag tror man mår betydligt sämre då än över att man inte köpte första bästa man föll för. Det finns fler ponnyer som är trevliga och faktiskt beprövade vad gäller ostyriga ryttare som inte erbjuder särskilt mycket support.
 
Nej, att köpa en unghäst till en nybörjare tycker jag är idioti. Det slutar sällan bra! Vild häst och rädd unge brukar bli resultatet...

Förstår att du kärat ner dig i ponnyn men åk och kolla på flera, det är så mycket jobb med en unghäst och mycket kan gå fel. Inte ovanligt att de ändrar temperament heller.
 
Nej, att köpa en unghäst till en nybörjare tycker jag är idioti. Det slutar sällan bra! Vild häst och rädd unge brukar bli resultatet...

Förstår att du kärat ner dig i ponnyn men åk och kolla på flera, det är så mycket jobb med en unghäst och mycket kan gå fel. Inte ovanligt att de ändrar temperament heller.

Jag har glömt denna ponnyn sedan "länge" nu och letar vidare efter en mer stabil, äldre ponny som vi kan börja ha kul med direkt. Tyvärr är de verkligen inte lätt att hitta någon vettig shettis märker jag men men någon gång ska det väl dyka upp något.
 
När jag skulle köpa ponny till min son för många år sedan letade jag efter en läromästare och kom hem med en 4-åring!;)
Det bästa köp jag någonsin gjort.
Inriden av liten vuxen, visad på kvalitet och utställd med bra poäng.
Min son hade ju i och för sig ridit på ridskola i 2 år och haft foderhäst innan. Han var 8 när vi skaffade hästen.
Hon var en pärla i hantering, lastning, stallet och ridning. Men kunde säga ifrån om ryttaren gjorde något konstigt.
Sonen kunde rida henne barbacka utan träns och hon gjorde allt han bad om. Tävlade även hoppning under åren och blev nästan alltid placerad.
När andra red kunde hon däremot vara lite bitchig!
Men det samspelet som fanns mellan sonen och henne har jag aldrig sett vare sig innan eller efter!:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 231
Senast: WBanna
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 031
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 216
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 011
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp