Duplo-skor - glidmoment?

fia-lisa

Trådstartare
Min gammel-tant har artros i carpus och för att ge henne så bra förutsättningar som möjligt att vara kvar många år till funderar jag över bl.a. skor. Läste i Equipage om duplo-skor och blev nyfiken, de låter ju onekligen väldigt bra! Men eftersom de är i någon typ av plast-material funderar jag på glidmomentet. Greppar de för bra för att vara bra för leder och ligament? Någon som har erfarenhet?

Just nu skos hon i traditionella järnskor utan kappor fram.
 
Min gammel-tant har artros i carpus och för att ge henne så bra förutsättningar som möjligt att vara kvar många år till funderar jag över bl.a. skor. Läste i Equipage om duplo-skor och blev nyfiken, de låter ju onekligen väldigt bra! Men eftersom de är i någon typ av plast-material funderar jag på glidmomentet. Greppar de för bra för att vara bra för leder och ligament? Någon som har erfarenhet?

Just nu skos hon i traditionella järnskor utan kappor fram.

Läste lite snabbt om skon, och de som använder den vittnar om betydligt bättre grepp (i positiv bemärkelse) vilket får mig tveksam om de (som sina föregångare) ger ett för bra grepp med ledpåverkan som följd.
 
Läste lite snabbt om skon, och de som använder den vittnar om betydligt bättre grepp (i positiv bemärkelse) vilket får mig tveksam om de (som sina föregångare) ger ett för bra grepp med ledpåverkan som följd.
Det låter ju i så fall som en sko värd att testa!
 
Mycket var att hon just då var så öm i norr. Andra skälet var att ett par kostade 400 o FK är inte så generösa med föräldrapeng :D dock höll dom 3 skoningar
OK! Blev hon mindre öm i bogen efter duplo-skorna. Fanns det anledning till att du slutade?

Vad kostar vanliga skor? :o Tänker att om de håller ett par skoningar borde totalen inte bli så mycket dyrare över tid. Fast just nu är tanten så go och ger en så härlig ridkänsla att det känns värt några extra hundralappar om det kan hålla henne fräsch många år till!
 
Bytte hovslagare o denne tog inte hem dom men nu börjar min efter mammaledigheten igen så nu ska hon få duplo igen! O jag har börjat jobba så kan kosta på henne det ;)
Vet inte vad vanliga kostar, betalar 1100 för skoning med vanliga
 

Liknande trådar

Hästvård Vad är erfarenhet av Duplo-skor gällande grepp och slitage vid ridning på olika underlag? Läste i något gammalt inlägg att de skulle...
Svar
4
· Visningar
1 602
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp