Dykand till häst.

Andorra

Trådstartare
Finns ju hästar som man kallar stjärnkikare eftersom de går med huvudet högt, högt, högt.

Jag har motsatt problem. Ny häst sen 2,5 månader, 7 år gammal, mest skogsriden och väldigt sporadiskt riden de sista två åren. Inriden av westernryttare som 3-åring och har kanske mer ridits så sen också.
Han dyker med huvudet och springer med nosen i backen istället för att ta stöd i handen.

Tips på hur jag tränar för att få upp honom. Svårt att få vikt på bak när han gör så. Testar lite olika bett och träns för att se om det är det som besvärar honom. Har inte tillgång till bana nu utan rider honom i skogen.
Mycket skritt för att ge honom kondis och styrka men behöver ju ibland trava för att komma undan insekterna och då vill jag inte att han ska göra så.

Gör uppresande tygeltag men det känns ju som om jag inte får göra annat.
 
Det du beskriver kan nog bero på lite olika saker men när han kör ner huvudet använder han inte ryggen eller bakbenen korrekt, så det är ett sätt att slippa arbeta. Därför är det bra att skritta mycket precis som du gör för att få honom starkare. Är han väldigt lite riden under senare åren är det bäst att promenera en eller ett par dagar också mellan ridpassen och tänka på att akta hans rygg och leder så att han inte blir överansträngd. Även om han är 7 får du behandla honom som en unghäst om han är helt otränad.

Jag hade nog satsat på att lära bort 'stövarbeteende' från marken. Övat på övergångar skritt - trav först i grimma, sen med träns och tygel (gå jämte bogen och håll tyglarna ungefär som när du rider). Börja med ett eller två steg trav, sen öka lite dag från dag. Se till att han är i bra balans i skritten innan du ber om trav. När det funkar från marken kan du testa samma sak från ryggen.
 
Finns ju hästar som man kallar stjärnkikare eftersom de går med huvudet högt, högt, högt.

Jag har motsatt problem. Ny häst sen 2,5 månader, 7 år gammal, mest skogsriden och väldigt sporadiskt riden de sista två åren. Inriden av westernryttare som 3-åring och har kanske mer ridits så sen också.
Han dyker med huvudet och springer med nosen i backen istället för att ta stöd i handen.

Tips på hur jag tränar för att få upp honom. Svårt att få vikt på bak när han gör så. Testar lite olika bett och träns för att se om det är det som besvärar honom. Har inte tillgång till bana nu utan rider honom i skogen.
Mycket skritt för att ge honom kondis och styrka men behöver ju ibland trava för att komma undan insekterna och då vill jag inte att han ska göra så.

Gör uppresande tygeltag men det känns ju som om jag inte får göra annat.
Jobba mycket med honom, övergångar och halvhalter, lite sidoförflyttningar.
Se till att det händer grejer när du rider ut. Låt honom inte bara lufsa på med huvudet i marken. Du behöver inte rida hårt, men det ska ändå vara jobb, när du sitter på.
 
Tack för tipsen.
Jobba mycket med honom, övergångar och halvhalter, lite sidoförflyttningar.
Se till att det händer grejer när du rider ut. Låt honom inte bara lufsa på med huvudet i marken. Du behöver inte rida hårt, men det ska ändå vara jobb, när du sitter på.

Det är det jag försöker. Testade att rida lite på åkern i lördags och då gick det bättre. I eftermiddag blir det en tur i skogen så jag ska försöka jobba med detta men det är svårare att jobba när man har sällskap för då kan man inte hålla på hur man vill.
När den här fruktansvärda värmen har släppt och semestern är över ska jag ta tag i lastträningen så jag kan åka iväg och få lite lektioner.
Blir lättare och man skärper till sug när nån kollar på en.
 
Tack för tipsen.


Det är det jag försöker. Testade att rida lite på åkern i lördags och då gick det bättre. I eftermiddag blir det en tur i skogen så jag ska försöka jobba med detta men det är svårare att jobba när man har sällskap för då kan man inte hålla på hur man vill.
När den här fruktansvärda värmen har släppt och semestern är över ska jag ta tag i lastträningen så jag kan åka iväg och få lite lektioner.
Blir lättare och man skärper till sug när nån kollar på en.
Sant, ofta handlar det om att man som ryttare ska ta sig i kragen och börja jobba lite :) tränare brukar kunna pusha på en.

Jag har en stjärnkikare, han vill ha koll på läget. När jag tränar honom ser jag till att det händer grejer hela tiden, han får inte mycket tid till att kolla runt.
Han gått i hagen och haft semester halva juni och i juli pga värme och flugor.
Det märks direkt om jag inte har ridit honom på ett tag. Nu under denna perioden har det tydligen flyttat in en krokodil i vår bäck!!..

Det tar ett par veckors träning sen beter han sig lite mer normalt igen :)
 
Har du provat tänket skritt med energi, skritt med energi? Dvs variera skritten, långa steg, korta steg, korta steg med energi, långa steg osv, lika i traven, långa steg, korta steg, kort med energi... Viktigt att låta hästen balansera sig själv på det sätt den behöver...gärna galoppfattningar för att pigga upp!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 238
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 233
Senast: WBanna
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp