Dy'on träns - kvalité?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har ganska länge gått och suktat efter ett Dy'on Working Collection Fancy träns, som komplement till mitt PS of Sweden.
Men eftersom att det är rätt så mycket pengar inblandat, skulle jag vilja veta lite om kvalitén på dem. Och jag har ju fått bra köpråd av Buke tidigare, så why not try again? ;)

Mitt PS träns är jag väldigt nöjd med, nu efter sådär 2 månader har den tappat färg på slitytorna, men sånt får man ju räkna med.
Det jag främst undrar är om Dy'ons ovan nämnda träns håller samma goda kvalité som PS, och om de är värda sina pengar :D
 
Mitt PS träns är jag väldigt nöjd med, nu efter sådär 2 månader har den tappat färg på slitytorna, men sånt får man ju räkna med.
Det jag främst undrar är om Dy'ons ovan nämnda träns håller samma goda kvalité som PS, och om de är värda sina pengar :D

Tappat färg?! Jag har ett tio år gammalt träns från Hööks, inköpt för 189:- och det har inte tappat någon färg nånstans.
 
Jag skulle aldrig acceptera att ett träns tappade färg någonstans oavsett pris! Det hade jag reklamerat omgående! Jag skulle verkligen inte säga att ett träns som tappar färg har god kvalité. Snarare är det rent skräp i mina ögon.
 
Har ganska länge gått och suktat efter ett Dy'on Working Collection Fancy träns, som komplement till mitt PS of Sweden.
Men eftersom att det är rätt så mycket pengar inblandat, skulle jag vilja veta lite om kvalitén på dem. Och jag har ju fått bra köpråd av Buke tidigare, så why not try again? ;)

Mitt PS träns är jag väldigt nöjd med, nu efter sådär 2 månader har den tappat färg på slitytorna, men sånt får man ju räkna med.
Det jag främst undrar är om Dy'ons ovan nämnda träns håller samma goda kvalité som PS, och om de är värda sina pengar :D

Är du nöjd med PS "kvalitet" kommer du älska Dy'on, även om WC är deras lite billigare variant så slår det ju PS med hästlängder.
Ett träns ska absolut inte tappa färg på det sätter, då är det bara skräp!
 
Dyon wc är en billig fiskkollektion som bara är skräp i mina ögon.

Tappar färg på slitytorna?
Vilken skit, jag hade reklamerat

Jag letar efter det perfekta tränset till min gula och under tiden har hon ett Globusträns som är fem år och faktiskt jättefint. Inget slitage, mjukt och till halva PSpris.
 
Ni omkullkastar hela min världsbild! :eek:
Trodde färgtapp var vanligt/normalt?! :confused:
Alltså illa är det inte heller, det är bara aachen-remmen som blivit ljus + några fläckar vid spännet på nosgrimman, på nackstycket vid öronen och vid kanten på pannbandet. Ingenting man direkt lägger märke till! :)
Men sen har jag slarvat lite med lädervården kan jag erkänna också...har bara smörjt ca. varannan dag (3-4 dgr/v) också, och inte varje som man ska egentligen :grin:
 
Ni omkullkastar hela min världsbild! :eek:
Trodde färgtapp var vanligt/normalt?! :confused:
Alltså illa är det inte heller, det är bara aachen-remmen som blivit ljus + några fläckar vid spännet på nosgrimman, på nackstycket vid öronen och vid kanten på pannbandet. Ingenting man direkt lägger märke till! :)
Men sen har jag slarvat lite med lädervården kan jag erkänna också...har bara smörjt ca. varannan dag (3-4 dgr/v) också, och inte varje som man ska egentligen :grin:
Jag putsar mina träns alldeles för sällan, max 5-10 gånger per år och de är lika fina för det.
 
Ni omkullkastar hela min världsbild! :eek:
Trodde färgtapp var vanligt/normalt?! :confused:
Alltså illa är det inte heller, det är bara aachen-remmen som blivit ljus + några fläckar vid spännet på nosgrimman, på nackstycket vid öronen och vid kanten på pannbandet. Ingenting man direkt lägger märke till! :)
Men sen har jag slarvat lite med lädervården kan jag erkänna också...har bara smörjt ca. varannan dag (3-4 dgr/v) också, och inte varje som man ska egentligen :grin:

Jag har 9 träns. det dyraste kostade 1500kr och det billigaste kostade 170kr. De putsas kanske 4-5 gånger per år. Jag har inte ett enda som har tappat färgen någonstans.

För tio år sedan hade jag ett billigt träns från hööks som föll i bitar efter tre månaders användning för lädret var så dåligt. Inte ens det hade tappat färgen någonstans.
 
jag hade kunnat vara ok med att billiga träns från ullared för typ enstaka hundralappar tappar färg efter ett halvår.

Ett träns jag lagt 2000 kr på skulle jag på inga vilkor acceptera färgsläpp. Har inget WC, men väl ett difference som blivit brutalt misshandlat av tidigare ägare (typ insmort med tjärsalva, millimetertjocka fett/svett/hudavlagringar under tjärsalveklet) vilket "tvingade" mig att skura det med sadeltvål och mjuk borste i flera omgångar. Fick torra fläckar i avvikande färg, men efter en försiktig inoljning och lite läderbalsam är det HELT FANTASTISKT. INGA färgskiftningar och totalt fantastisk känsla i det smorda lädret. Tycker du ska reklamera ps-tränset, de har haft lite problem med kvaliteten till och från vad jag hört.
 
Ni omkullkastar hela min världsbild! :eek:
Trodde färgtapp var vanligt/normalt?! :confused:
Alltså illa är det inte heller, det är bara aachen-remmen som blivit ljus + några fläckar vid spännet på nosgrimman, på nackstycket vid öronen och vid kanten på pannbandet. Ingenting man direkt lägger märke till! :)
Men sen har jag slarvat lite med lädervården kan jag erkänna också...har bara smörjt ca. varannan dag (3-4 dgr/v) också, och inte varje som man ska egentligen :grin:

Jag putsar kanske en gång varannan månad :p men när det görs så görs det grundligt!
 
Skippa WC, ska du ha bra läder så är det deras english collection som gäller. Och nej, det ska inte tappa färg!
 
Ehm ja PS tränsen är i min värld skräpträns.. Dåligt färgat skräpläder är vad de använder sig av, vilket både syns och känns.
Dyon working collection är också mest skräp tyvärr.
Dock är deras english collection av väldigt fin läderkvalitet, men då är prislappen därefter också.
 
Jag har ett Dyon träns. Ca 3-4 år gammalt. Jättefint skick. Tycker det blir bara finare för varje år. Sköter om det ganska noga men inte överdrivet.
 
Jag vet inget om Dyons WC -läder men deras English collection har jättefint läder. Om du orkar vänta till någon mässa går det att göra riktiga fynd. Jag köpte mitt EC-träns för 1000:- på eurohorse förra året.
 
Har ganska länge gått och suktat efter ett Dy'on Working Collection Fancy träns, som komplement till mitt PS of Sweden.
Men eftersom att det är rätt så mycket pengar inblandat, skulle jag vilja veta lite om kvalitén på dem. Och jag har ju fått bra köpråd av Buke tidigare, så why not try again? ;)

Mitt PS träns är jag väldigt nöjd med, nu efter sådär 2 månader har den tappat färg på slitytorna, men sånt får man ju räkna med.
Det jag främst undrar är om Dy'ons ovan nämnda träns håller samma goda kvalité som PS, och om de är värda sina pengar :D
Säger som tidigare - är du nöjd med PS kvalité kommer du avguda dyon! PS kvalité är enligt mina erfarenheter fruktansvärd! Ett träns för 2000 spänn ska inte tappa färg efter två månader och inte heller ska det vara så hårt som mitt fortfarande var efter ett års användning. Kör på dyon, fantastiska träns!
 

Liknande trådar

Utrustning Efter en av mina tidigare trådar insåg jag ju att PS läderkvalité kanske inte riktigt var så bra som jag trodde i början, och att...
Svar
7
· Visningar
1 712
Senast: rtf
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp