Dyrt halvljusbyte!

Luff

Trådstartare
Har precis haft en liten upplevelse att dela med mig av.
Halvljuset pajade på vänster fram. Tja, jag ska ju ändå serva så då får dom väl byta det. Han frågar vid incheckning vilken sida det är.
Jag undrar glatt varför. Bilen säger ju det när man stoppar in nyckeln så det ser väl meken då?
-Nja jo men det är lite olika pris.
-Jaha, säger jag lika glatt, skiljer det många hundra?
-Njajo - på den ena sidan så måste vi ta bort hela fronten.
-Ojdå, jaha, Vad kostar det då?
-Vilken sorts strålkastare har du?
-Den där blåa sorten, Xenon? Hurså?
-Ok då kostar det 3600:- Lampa 1700.- resten arbete.
-VA?!? Hur länge håller en sådan?
-Tja, en 3-4 år ungefär. Men det är ett faaaaantastiskt bra ljus.
-VA?!? Så jäkla bra ljus finns inte. Ok, kan jag byta till halogen?
-Nej - det går inte, bilen är konstruerad så.

Aldrig mer jag köper bil utan att kolla upp dylika saker. Varför måste man vara expert och jobbat på Mekonomen i 20 år för att veta hur mycket en bil egentligen kostar?
 
Har precis haft en liten upplevelse att dela med mig av.
Halvljuset pajade på vänster fram. Tja, jag ska ju ändå serva så då får dom väl byta det. Han frågar vid incheckning vilken sida det är.
Jag undrar glatt varför. Bilen säger ju det när man stoppar in nyckeln så det ser väl meken då?
-Nja jo men det är lite olika pris.
-Jaha, säger jag lika glatt, skiljer det många hundra?
-Njajo - på den ena sidan så måste vi ta bort hela fronten.
-Ojdå, jaha, Vad kostar det då?
-Vilken sorts strålkastare har du?
-Den där blåa sorten, Xenon? Hurså?
-Ok då kostar det 3600:- Lampa 1700.- resten arbete.
-VA?!? Hur länge håller en sådan?
-Tja, en 3-4 år ungefär. Men det är ett faaaaantastiskt bra ljus.
-VA?!? Så jäkla bra ljus finns inte. Ok, kan jag byta till halogen?
-Nej - det går inte, bilen är konstruerad så.

Aldrig mer jag köper bil utan att kolla upp dylika saker. Varför måste man vara expert och jobbat på Mekonomen i 20 år för att veta hur mycket en bil egentligen kostar?
Usch vad surt. vad är det för bil?
 
Vissa bilar är byggda så, antar att det är vänstersidans lampa som gått?
Min vänstra gick här om veckan, bytte den igår, BMW har himla bra lösningar på så sätt... 159 kr kostade det, på BMW verkstad. ;)
 
Jag bytte häromveckan på min bil, det kostade en tjuga, och då har jag ändå en lampa kvar i förpackningen. Jag fick typ klämma ihop handen så tummen gick två varv runt handleden för att få den lilla saken på plats, men det var det värt. Nu lyser båda lysena.
Vill du byta bil med mig? Det ingår kulörta lampor i panelen, nån eller två orangea ibland, och i tvära kurvor kan man ha lyckan att få en röd alladdinlampa som lyser.
PM mottages tacksamt. :up:
 
Till våran bil kostar varje lampa 1200 kr. Turligt nog kan mannen byta den själv!

Till den andra kostar en lampa 20 kr.
 
Jag bytte häromveckan på min bil, det kostade en tjuga, och då har jag ändå en lampa kvar i förpackningen. Jag fick typ klämma ihop handen så tummen gick två varv runt handleden för att få den lilla saken på plats, men det var det värt. Nu lyser båda lysena.
Vill du byta bil med mig? Det ingår kulörta lampor i panelen, nån eller två orangea ibland, och i tvära kurvor kan man ha lyckan att få en röd alladdinlampa som lyser.
PM mottages tacksamt. :up:
Om det är min gamla Toyota Corolla du har så byter jag jämt direkt. VARFÖR bytte jag bil?
 
:crazy: Gräsligt... Ibland är jag riktigt, riktigt glad för min gamla volvo 940... Lampbytet på din kostar i princip samma som att byta topplockspackningen på vår....
 
Var du glad. Jag trodde det var ljuskällan, lämnade in. Visade sig vara hela lampinsatsen, totalkostnad 15 000 kr. Nu blev det lite billigare, jag kom någon krona under 10 000 kr. Men den som säger att V70 är en folkets bil ljuger.
 
Nä fyfan!
460kr tog de på verkstaden för att byta på min och det tyckte jag var dyyyrt (för att byta en jäkla lampa). Pappa kan hjälpa mig så då behöver jag bara köpa lampan på Biltema -mycket bättre!

Nu ska bilen in på service imorgon, och det kommer ju kosta lite + att jag har nåt svagt skrapande ljud när jag vrider ratten till höger, inte i skarpa kurvor utan i "svag lutning" (eller på hästspråk -vid svag högerställning tar det emot). Varför känns det som att det kommer vara nåt svindyrt?? :yuck::arghh:
 
Jotack - om det hade gått att göra jobbet själv så visst - men jag plockar inte bort hela stötfångaren o chansar på att få dit den sen.
 
Jag ska lämna in bilen på fredag för ett kostnadsförslag på vad felet med kylaren är, den behåller inte vattnet alls länge. Pris för annan kylare är 4500.
Sen ska jag be dem kolla strålkastaren på ena fram som fick fel i besiktningen. "Diffus strålbild, felaktig inställning" eller vad det stod.
 
@Luff
Fast om du är riktigt ordningsam med alla skruvar och delar när du tar isär är det inte så omöjligt att få ihop igen. Att ta kort med mobilen på alla delar innan jag tar ner dem och kanske anteckna i ett block på sidan funkar för mig iaf.
Att googla det man vill göra och på vilken bil ger ofta forumtrådar från andra som försökt, då får man ju ett hum om det är omöjligt eller inte att göra själv :-)
 
Nej - har varken garage, verktyg eller lust till dylikt experiment. Får skylla mig själv helt enkelt för att jag inte har koll, betala och ALDRIG mer köpa dylik bil.
 
Nej - har varken garage, verktyg eller lust till dylikt experiment. Får skylla mig själv helt enkelt för att jag inte har koll, betala och ALDRIG mer köpa dylik bil.

Jotack den där smällen har jag också åkt på:cry: Säger till sambon
"Ena framljuset är trasigt, men det är ju enkelt att byta?!?"
"Njaaa det är Xenonlampor på den bilen"
Jag: :confused:
Dyrt var det trots mkt bra deal tack vare kontakter på verkstaden...
Nu har jag en liten skruttig Golf istället, den är inte lika kräsen med sina reservdelar ;)
 
Jotack den där smällen har jag också åkt på:cry: Säger till sambon
"Ena framljuset är trasigt, men det är ju enkelt att byta?!?"
"Njaaa det är Xenonlampor på den bilen"
Jag: :confused:
Dyrt var det trots mkt bra deal tack vare kontakter på verkstaden...
Nu har jag en liten skruttig Golf istället, den är inte lika kräsen med sina reservdelar ;)
Jag trodde "alla" visste att det är förbannat dyrt att byta lampor på xenonstrålkastare. :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp