Earth Hour

Jag glömde släcka ner, som väntat, men är mycket miljömedveten alla dagar i veckan som kompensation. Miljön finns med som en stor del i alla mina och även sambons beslut vi tar i vardagen. Alltifrån val av tandkräm till huruvida vi behöver ta bil till olika platser och varifrån vår mat kommer ifrån. Självklart påverkas även våra val i politiken av detta.

Att släcka lampor och TV en timme är för mig mer en mysfaktor utan betydande värde för vår miljö men om det skulle vara vad som krävs för att få folk att tänka till i morgon med så kör på. Allt för många tänker dock bara den timmen och sätter sig nästa stund i bilen och rullar en km till ICA för att köpa chips friterat med palmolja...
 
Jag glömde släcka ner, som väntat, men är mycket miljömedveten alla dagar i veckan som kompensation. Miljön finns med som en stor del i alla mina och även sambons beslut vi tar i vardagen. Alltifrån val av tandkräm till huruvida vi behöver ta bil till olika platser och varifrån vår mat kommer ifrån. Självklart påverkas även våra val i politiken av detta.

Att släcka lampor och TV en timme är för mig mer en mysfaktor utan betydande värde för vår miljö men om det skulle vara vad som krävs för att få folk att tänka till i morgon med så kör på. Allt för många tänker dock bara den timmen och sätter sig nästa stund i bilen och rullar en km till ICA för att köpa chips friterat med palmolja...
För mig är det självklart att göra miljömedvetna val men jag tror att sådana här uppmärksammanden får människor som inte gör det att tänka till lite extra. Dessutom är väl Earth Hour främst en signal till de stora makthavarna att ta klimatfrågan på allvar, en chans att visa att man gör dessa valen och tycker att det är viktigt.
 
För mig är det självklart att göra miljömedvetna val men jag tror att sådana här uppmärksammanden får människor som inte gör det att tänka till lite extra. Dessutom är väl Earth Hour främst en signal till de stora makthavarna att ta klimatfrågan på allvar, en chans att visa att man gör dessa valen och tycker att det är viktigt.
Den stora signalen till makthavarna anser jag är att parkera bilen och kräva fungerande kollektivtrafik överallt, tänka igenom sina val av mat samt ge tusan i att se sig ha rätt att flyga till Thailand ett par gånger om året. Släcka lite lampor är för lite. Man behöver växla upp lite.

Glömde: sluta överkonsumera!
 
Vi glömde som vanligt att släcka men var i gengäld inte hemma förren vid åtta på kvällen och använde därför inte någon el på hela eftermiddagen-kvällen (inte där vi var heller alltså). Jag håller med @Amha om att det är viktigare med besluten man tar i sin vardag än att släcka alla lampor en timme.

Jag har svårt att förstå de som flyger hit och dit för sitt höga nöjes skull och som samtidigt kallar sig miljömedvetna. Jag hoppas att det snart blir så att flygbiljetterna kommer kosta vad det faktiskt kostar. Det är verkligen helt vansinnigt att flygningar ska subventioneras som det görs idag. Jag tycker också att politikerna borde utveckla kollektivtrafiken i hela landet istället för att satsa alla pengar på Stockholmsregionen och att göra kollektivtrafiken till ett rimligt alternativ även ekonomiskt. Hellre subventionera tågbiljetten än flygbiljetten.
 

Liknande trådar

Fordon Börjar bli mörkt nu på kvällarna så var rädda om er och glöm inte att ta på reflexer när ni är ute på vägen i mörkret.
3 4 5
Svar
93
· Visningar
4 076
Senast: Motacilla
·
Samhälle På senaste år har det ju poppat upp rätt mycket miljöprojekt som nästan alltid presenteras som att dom kan rädda världen. Oftast är det...
Svar
2
· Visningar
484
Senast: AraSlei
·
Mat Jag har ätit 4 bollar av tinad hackad Spenat som varit fryst. Den stod framme i rumstemp ända från morgonen kanske runt 09 -> kl...
Svar
4
· Visningar
855
Senast: Mojma
·
Fritid Kära buke, jag behöver ett julklappsrim eller en rebus senast ikväll! Julklappen gäller ett presentkort på äventyrsbadet Kokpunkten samt...
Svar
2
· Visningar
457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp