Effektivaste träningssättet ? Längre vs kortare pass?

finapina

Trådstartare
Hej , vad har ni för synpunkter på det har med träning ? Jag vet att det är individuellt från häst till häst men min fundering gäller 13- årig ponny med relativt god grund kondition. Är det effektivare att rida 4 ggr i veckan i 90 min eller 5 ggr 60 min? Hon orkar bra med 90 min pass och i dressyr är det lättare att få till bra ridning på 90 min ( trögstartad....). Vad tror ni ? Hur lägger ni upp vilan ( om ni inte skulle ha ett liv förutom hästen ;) ) ? Rida varannan dag ? Några dagar på raken? Vila en eller två dagar åt gången ?
 
Det går inte att generalisera hur ett bra pass ska vara i minuter men är det en duktig ryttare och en väl utbildad häst så tenderar passen att inte vara så väldigt långa . Man hinner jobba effektivt med hästen mot det man vill kortare pass osv om hästen är välriden och i balans osv i grunden .
Jag vet inga som rider 90 (!) min pass på sina hästar för att få till ett bra pass ? Då är det ngt som felar i fråga om ryttarens uppfattning om när hästen går bra och ryttarens förmåga att bedöma nivån den befinner sig på gentemot vad som är rimligt för hästen .

Rider du för ngn tränare som kan hjälpa dig ?

Hur du lägger upp vila måste bero på insatthet av arbete, hästens status och individ .

60-90 min pass x antal dagar i veckan har för mig inget med den ekvationen att göra alls . Det är inte x antal minutrar eller x dagars vila som är saken alls utan just hur viktigt det är utifrån läge och individ att kunna variera och avväga scheman.

Har du en välutbildad häst i vettig kondition osv så aldrig att ngt 90 min pass i dressyr är aktuellt skulle jag säga .
 
Senast ändrad:
Jag tror det beror på vilken gren/inriktning man rider. Jag tycker mina hästar har gått bäst av att gå ca 4 gånger i veckan. Men nu tränar jag för distans med inslag av dressyr/markarbete för variationen i träningen. Så ett träningspass kan vara allt från 30min till 4tim. När jag rider på ridbana brukar ridpasset vara 30-45 min. Sen är det olika former om uthållighetsträning/konditionsträning. Ibland så är det skrittträning i några timmar. Beror helt på vilken tid på året som det är. Och just nu har jag unghäst så blir inte riktigt så långa pass.

När jag hade en häst som jag tävlade 8-12mils tävlingar med gick hon också bara 4 gånger i veckan. De behöver vila/återhämtning mellan träningspassen också för att bygga upp sin kropp.
 
Beror ju som sagt lite på, men rider jag på bana/ridhus så brukar jag hålla det under 45 min. Helst skrittar jag upp utomhus och då kanske jag rider mer effektivt på banan 20-30 min. Rider jag ut och kör lite mer kondition pass så kan vi vara ute i 1,5-2 timmar (vilket är det vanligaste, rider nästan aldrig på banan) och då är det ju många längre bitar skritt inblandat, brukar även sitta av på slutet och gå hem de sist 15-20 min så att hästen jag rider verkligen kommer ned i varv och får slappna av ordentligt.
Skulle jag bara rida 40 min ute och bara ta någon galopp hade hästen jag rider nu mer eller mindre exploderat till slut. Jag rider honom 2-3 gånger veckan och ägaren någon gång veckan, hon har ont om tid så rider mest en liten runda. Därför jag tar det längre rundorna där han verkligen få göra av med lite energi :) så jag rider inte 1,5 timme varje dag.
Han går normalt 5 gånger veckan, så har jag alltid haft det med alla hästar jag ridit.
 
Till vardags så rider jag så länge jag känner att jag behöver. Några dagar kanske det blir längre pass om något inte riktigt släpper eller blir som jag vill ha det, och vissa dagar blir det kortare då hästen direkt gör det den ombeds att göra och är loss. Viktigaste tycker jag personligen är att hästen är lösgjord innan jag avlutar mitt pass. Men jag behöver väldigt sällan rida en timma . Det varierar från 20 min till 45 min ca. Vill man ha mer effekt av träning tycker jag det isf är viktigt att man varierar träningen och inte rider samma varje dag, man tar fram lite bommar eller tar en tur i skogen, tömkör etc. Att hästen står en dag kallar jag själv inte "vila" utan då står den. Vila för mig är när den får några dagar sträck. Det lägger jag in när jag känner att hästen behöver det.
 
Hej , vad har ni för synpunkter på det har med träning ? Jag vet att det är individuellt från häst till häst men min fundering gäller 13- årig ponny med relativt god grund kondition. Är det effektivare att rida 4 ggr i veckan i 90 min eller 5 ggr 60 min? Hon orkar bra med 90 min pass och i dressyr är det lättare att få till bra ridning på 90 min ( trögstartad....). Vad tror ni ? Hur lägger ni upp vilan ( om ni inte skulle ha ett liv förutom hästen ;) ) ? Rida varannan dag ? Några dagar på raken? Vila en eller två dagar åt gången ?


Nu har jag en äldre häst som behöver hållas igång, så han rids vanligen 6 dar i veckan.

Ett dressyrpass på bana i 90 minuter låter väldigt långt... Hur mycket av den tiden är egentligen uppbyggande då, och hur mycket är mest runt-rantande?

Det är ju skillnad på uteritter där ni ska träna intervaller, rida en runda, eller vad det nu kan vara. Då kan jag vara ute ganska länge. Men på bana rider jag sällan mer än 40-50 min.

Träningen måste ju läggas på den nivån där ekipaget befinner sig - är det för svårt för hästen blir det inte bättre av tjat, och är hästen rent olydig blir det inte heller bättre av tjat. Då får man ta igenom hjälpen och sedan sluta.

Du går väl inte på gym och lyfter skrot i 90 minuter? Längre träning är ju för kondition i så fall, och det sker bäst ute.
 
Kl

I detta fallet gäller det som jag läst det dressyr som TS skrivit inlägget och det jag svarat utifrån . Dvs som TS uttryckt sig gäller det upp till 90 min pass i dressyr för att få hästen att kännas bra . Jag har svarat TS utifrån detta .
 
Ett dressyrpass på bana i 90 minuter låter väldigt långt... Hur mycket av den tiden är egentligen uppbyggande då, och hur mycket är mest runt-rantande?
Det beror ju på väldigt mycket. Och vilken årstid det är ute. Min häst behövde minst en halvtimma för att komma igång psykiskt, för att vakna till, sedan red jag minst 45 min aktivt, sedan ett antal minuter där för att trava av och varva ner. Han var dock minst sagt en otroligt aktiv häst som krävde rastning varje dag för att fungera psykiskt. Det är vad min häst behövde och är det så att det inte gick att rida ut så var ju vi tvungna att vara inne. Jag tar det iallafall inte som att Ts tränar aktivt i 90 minuter så att säga utan att hela passet inklusive upp och nervärmning är inräknat.
 
Generellt sett rider jag ganska korta pass, särskilt när jag tränar i paddocken. Är passet för långt så tappar hästen som regel koncentrationen (och det gör jag också).
Dessutom kan hästen bli onödigt mör i muskulaturen om det är mycket samlande träning, och mjölksyra främjar inte träningen.
När jag rider ut, blir det som regel ca en halvmil per ritt.
 
Just nu rider jag mest på utebanan och har då ingen tillgång till klocka om jag inte kollar på mobilen. Men har märkt att mina dressyrpass håller sig under en timme, runt 50 minuter. Då kollar jag klockan när jag går ut ifrån stallet och sedan när jag skrittat av. Så runt 30 min aktivt arbete. 10 min framskrittning och minst 10 min avskrittning, samt nån liten paus mitt i arbetet.
Detta är då heller inte alla mina pass på banan, men de flesta. Ibland rider man 15 min effektivt och ibland tar nånting lite längre tid.

Jag hade satsat på att ta hjälp av en tränare så du kan komma till rätt ridning snabbt! Då behöver man inte rida så långa pass på banan jämt. Hur många dagar hästar behöver vila är individuellt. Vissa går för fulla maskiner 6 dagar/vecka enbart i ridhuset och mår kanon, medans vissa mår betydligt bättre av att gå 4 dagar i veckan och då kanske ett eller två av de passen är uteritter.
Lyssna på din häst och kunniga tränare så löser det sig nog kanonbra för dig!
 
Hej , vad har ni för synpunkter på det har med träning ? Jag vet att det är individuellt från häst till häst men min fundering gäller 13- årig ponny med relativt god grund kondition. Är det effektivare att rida 4 ggr i veckan i 90 min eller 5 ggr 60 min? Hon orkar bra med 90 min pass och i dressyr är det lättare att få till bra ridning på 90 min ( trögstartad....). Vad tror ni ? Hur lägger ni upp vilan ( om ni inte skulle ha ett liv förutom hästen ;) ) ? Rida varannan dag ? Några dagar på raken? Vila en eller två dagar åt gången ?

Personligen är jag för mottot: kort men effektivt!
Pass som är så pass långa som 90 min skulle jag undvika på grund av ökad risk för skador. En bra tumregel när man lägger upp ett träningsprogram är att rida 1 pass som är lite tuffare, följt av ett par lugnare pass och/eller en vilodag innan man börjar om med ett tufft/medelsvårt pass igen.

En av de vanligaste skadorna jag ser som massör är överarbetade muskler från till exempel:
  • För hårt arbete och för lite vila.
  • Krav från ryttaren att hästen ska prestera mer än vad den klarar av.
Det finns så klart otroligt många variabler som spelar in när man lägger upp träningsprogram. Nu vet jag inte vad relativt bra grundkondition innebär för din häst, är ditt mål att bygga upp hennes kondition, styrka och flexibilitet ännu mer?
 
På bana rider jag 30-40 minuter. Brukar ha ett mål för dagen och när jag fått igenom det så brukar jag avsluta där.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 020
Hästvård Jag har en fyraårig islandshäst som bara precis är inriden - tränad så pass mycket att han kan ridas från punkt A till punkt B i ett...
Svar
4
· Visningar
749
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 121
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 575
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp